لغو مناظره بایدن و ترامپ چه عواقبی دارد؟

لغو مناظره بایدن و ترامپ چه عواقبی دارد؟

برخی مردم می‌گویند قصد دارند در موسم انتخابات به سفر در روستا‌ها و نقاط دور افتاده بروند. برخی هم برای دفاع از خود سلاح خریده‌اند. بر اساس داده‌های FBI، خرید سلاح در ماه ژوئن رکورد ۹/ ۳میلیون قبضه را شکست.

کد خبر : ۸۵۷۳۲
بازدید : ۵۰۳۷
لغو مناظره بایدن و ترامپ چه عواقبی دارد؟
کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا (CPD) اعلام کرد که مناظره جو بایدن و دونالد ترامپ به‌دلیل مخالفت رئیس‌جمهور آمریکا با انجام مناظره مجازی با وجود ابتلایش به کرونا لغو شد. الجزیره در گزارش مورخ ۹ اکتبر در همین رابطه نوشت:
در بیانیه کمیسیون مناظره‌های انتخاباتی در آمریکا (CPD) که روز جمعه منتشر شد آمده است که این مناظره قرار بود ۱۵ اکتبر در میامی برگزار شود که در نهایت لغو شد. این کمیسیون افزود: «توجه ما به تدارک و آماده سازی برای دور آخر مناظرات ریاست‌جمهوری خواهد بود که در ۲۲ اکتبر برگزار خواهد شد».

لغو مناظره بایدن و ترامپ
این بیانیه پس از آن منتشر شد که ترامپ اول اکتبر به کرونا مبتلا شد و قرار بود از دیروز شنبه (۱۹ مهرماه) کمپین خود را از سر بگیرد. ترامپ ضمن مخالفت با برگزاری مناظرات مجازی در مصاحبه با Fox Business Network افزود: «من مناظره مجازی انجام نمی‌دهم.»
اردوگاه ترامپ در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هیچ دلیل پزشکی برای لغو مناظره ۱۵ اکتبر که از قبل برای آن برنامه‌ریزی شده بود وجود ندارد، چرا که رئیس جمهور سالم و آماده مناظره است.»

به نوشته الجزیره، تیم ترامپ تاریخ‌های ۲۲ و ۲۹ اکتبر را برای دو مناظره نهایی تعیین و اعلام کرد. در بیانیه تیم ترامپ آمده است: «زمان آن فرا رسیده که کمیسیون تبعیض‌گر مناظرات، حمایت از بایدن را متوقف سازد».
در ادامه بیانیه تیم ترامپ آمده است که «وقت آن است کمیسیون از اینکه در مسیر مناظرات مانع تراشی می‌کند و نمی‌گذارد رای‌دهندگان شاهد مناظرات باشند دست بردارد». تیم بایدن هم در مقابل پیشنهاد داد که مناظره ۱۵ اکتبر با تاخیری یک هفته‌ای برگزار شود «تا رئیس جمهور نتواند از پاسخگویی بگریزد».
در بیانیه کمیسیون مذکور آمده است که هر دو نامزد توافق کردند که در مناظره ۲۲ اکتبر حضور یابند؛ مناظره‌ای که در دانشگاه بلمونت در نشویل تنسی، برگزار خواهد شد. کمیسیون مذکور در ادامه بیانیه خود افزود که این مناظره «منوط است به ملاحظات بهداشتی و در تطابق با آزمایش‌های لازمه، فاصله‌گذاری‌ها و دیگر پروتکل‌ها».
الجزیره همچنین نوشت که «کریستن وِلکِر»، مجری این مناظره خواهد بود؛ مناظره‌ای که کمتر از دو هفته قبل از انتخابات ۳ نوامبر خواهد بود. اولین مناظره بایدن- ترامپ در ۲۹ سپتامبر برگزار شد. این مناظره شاهد رد و بدل شدن کلمات زشت میان طرفین بود.
ترامپ، بایدن را به چپ گرایی و چپ روی و ترویج سوسیالیسم متهم می‌کند در حالی که بایدن هم ترامپ را نژادپرست نامید و هنگام مناظره‌ای که ترامپ دائم سخنان وی را قطع می‌کرد، خطاب به ترامپ گفت «خفه شو مرد».
پس از این مناظره بود که «پاول بِک»، استاد علوم سیاسی در دانشگاه دولتی اوهایو، به الجزیره گفت: «این واقعا تاسف بار بود. این یک مناظره اسفبار بود و به سختی می‌توان نام مناظره بر آن گذاشت».

«لورین ویتنی گوتبراث» هم در گزارش دیگری در الجزیره در تاریخ ۹ اکتبر نوشت: «یس کالوِل» تمایلی به شرکت در انتخابات نوامبر ندارد. این به این خاطر نیست که این جوان ۲۵ ساله اهمیتی به سیاست نمی‌دهد. او می‌گوید: «اتفاقا به شدت سیاسی هستم».
اما حقیقت این است که او نگران است مشارکت در چرخه انتخابات که او آن را «دلسرد‌کننده» می‌نامید موجب تالمات مخربی بر سلامت روان او شود.
او به الجزیره می‌گوید: «من تصور می‌کنم که برای یک شهروند، سلامت این است که چگونه کشورش اداره می‌شود و سیاستمداران چه آینده‌ای برای فرزندان و نوادگان ما می‌سازند، اما مشاهده اینکه مردم چگونه نامزد یا حزب متبوع خود را بر می‌گزینند بسیار دلسرد‌کننده است».
او می‌گوید: «برای من این انتخابات نه تنها اولویتی در زندگی‌ام نیست بلکه ارزشی هم ندارد». گزارشگر الجزیره می‌افزاید: کالولِ ۲۵ ساله برای مدتی درگیر افسردگی بود و وقتی مساله همه‌گیری کرونا مطرح شد، سلامت روان او بدتر شد. او می‌گوید: «گاهی، روز‌ها را بدون غذا سپری می‌کنم و در تخت خوابم ساعت‌ها یا روز‌ها دراز می‌کشم. گاهی حس برخاستن ندارم. یک‌بار ۱۶ ساعت بی‌حرکت در جایم خوابیده بودم.
من در چنبره ذهنی‌ام گرفتار شده‌ام و می‌خواهم بمیرم. افرادی را که در زندگی‌ام دوست داشتم از خود رانده‌ام». بنابراین، وقتی انتخابات آغاز هم بشود، «برای من هیچ اهمیتی ندارد».
این جوان ۲۵ ساله برای بهبود و آرامش و سلامت روانی‌اش به برخی عشق‌های زندگی‌اش مانند نوشتن، ورزش و دیگر سرگرمی‌ها می‌پردازد. اما او معتقد است که افسردگی‌اش «از این نشأت می‌گیرد که همواره چیز‌های دیگر و مردم را برتر از خود نشانده و سیاست هم از این قاعده مستثنی نیست.»
کالول یکی از جمعیت ۱۶ میلیون نفری است که به گفته «مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها» (CDC) هر ساله افسردگی را تجربه می‌کنند. اما این رقم تعداد روزافزون کسانی که از کرونا دچار افسردگی شده‌اند را پوشش نمی‌دهد.
مطالعه مرکز CDC که در ماه آگوست انجام گرفت دریافت که درصد بزرگسالان آمریکایی (۳/ ۲۴) که در هفته آخر ماه ژوئن دچار افسردگی شدند چهار برابر (۵/ ۶) همین بازه زمانی در سال گذشته است. این مطالعه همچنین نشان داد که نرخ عصبانیت سه برابر شده است. این مساله باعث شده متخصصان نسبت به سلامت روان مردم دچار نگرانی شوند و در مورد تاثیر آن بر انتخابات نوامبر هشدار بدهند.

گوتبراث، گزارشگر الجزیره، می‌افزاید: تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که تجربه نشانه‌هایی از افسردگی را دارند- مانند حس ناامیدی، ناراحتی، پوچی، کم انرژی بودن، یا اندیشیدن در مورد آسیب رساندن به خودشان- احتمال کمتری هست که رای بدهند یا در فرآیند‌های سیاسی مشارکت کنند.
«کریستوفر اوجِدا»، استادیار علوم سیاسی در دانشگاه تنسی که وقت زیادی را صرف مطالعه پیوند میان افسردگی و مشارکت سیاسی کرده است، می‌گوید: «ما دریافته‌ایم که حس افسردگی و سرخوردگی یکی از بزرگترین فاکتور‌های رای ندادن است.» یک دلیل برای این مساله این است که رای دادن یک فعالیت فیزیکی است که مستلزم انرژی است و کسی که دچار افسردگی و سرخوردگی است فاقد آن است.
«یس مان»، که او هم دچار افسردگی و مبتلا به «اختلال دو قطبی» بوده، می‌گوید می‌تواند این حس را درک کند. او می‌گوید در بدترین دوره افسردگی‌اش «کاملا غیرممکن بود که ابتدایی‌ترین امور زندگی‌اش را انجام دهد.» او می‌گوید: «حتی رفتن به مغازه برای خرید هم امری به شدت خسته‌کننده و دردناک بود». «مان» ۴۰ ساله و فیلمساز است.

اوجدا می‌گوید: افزون بر جنبه فیزیکی رای دادن، افرادی که تجربه افسردگی را دارند ممکن است فاقد انگیزه مشارکت در رای دادن و به‌طور کلی، فرآیند سیاسی باشند. این هم می‌تواند شامل علاقه فرد به سیاست شود و هم شامل تاثیرات منفی‌ای که بر توانایی داخلی و درونی فرد دارد.
به همین دلیل تعجبی ندارد که چنین احساساتی با کرونا به اوج رسید؛ بیماری‌ای که ۵/ ۷ میلیون نفر را مبتلا و بیش از ۲۱۱ هزار نفر را فقط در آمریکا کشته است. بسیاری ماه‌هاست در خانه مانده‌اند و نگرانی روزافزونی در مورد بهبود اقتصادی آمریکا وجود دارد.
در حالی که نرخ بیکاری ماه گذشته به ۹/ ۷ درصد کاهش یافت، شغل‌های ایجاد شده که حدود ۶۶۱ هزار شغل بوده کمتر از حد انتظار بوده است. حدود ۸۴۰ هزار نفر درخواست داده‌اند که نامشان در زمره کسانی ثبت شود که حقوق بیکاری می‌گیرند.

«اندرو هی» و «کتی پاول» هم در گزارش ۹ اکتبر در رویترز نوشتند که برخی آمریکایی‌ها نگران خشونت‌های احتمالی پس از انتخابات ریاست‌جمهوری هستند. بر اساس این گزارش و برخی نظرسنجی‌ها و گزارش‌های تهیه شده از سوی گروه‌های آنلاین، بسیاری از جمله نامزد‌های ریاست‌جمهوری در حال تشکیل گروه‌های نظارتی هستند، برخی دیگر در تلاش برای کاهش وخامت اوضاع در فردای انتخابات و برخی هم در حال خرید سلاح هستند.
یک ترس مشترک این است که انتخابات ۳ نوامبر و رقابت میان بایدن- ترامپ موجب اعتراضاتی شود که می‌تواند اوضاع را از کنترل خارج و به یک ناآرامی داخلی تمام عیار یا درگیری فرقه‌ای منجر شود. به نوشته «هی- پاول»، یک تصویر نگران‌کننده از این نگرانی‌ها در میشیگان رخ داد آنگاه که ۱۳ نفر طرح ربودن فرماندار این ایالت را در سر داشتند. آن‌ها سپس در نظر داشتند که به ساختمان کنگره هم حمله کنند.
برای افرادی مانند «دیوید پاول»، مشاور مالی، بزرگترین نگرانی این است که افرادی مانند او مجبور شوند جانب یکی از طرفین را در راستای حمایت از حقوق بشر، مالکیت خصوصی و حتی زندگی بگیرند. این مشاور ۶۴ ساله می‌گوید: «من عضو هیچ گروهی نیستم و نمی‌خواهم عضو گروهی باشم. من آدمی مثل خودتان هستم که اخبار را دنبال می‌کند و از دیدن و شنیدن این اوضاع واقعا نگران است.»
او می‌گوید نگران «اوباش ضد فاشیست» (antifa thugs:عبارتی که محافظه‌کاران آمریکایی برای توصیف کنشگران دست چپی فاشیست به‌کار می‌برند) است.
برخی مردم می‌گویند قصد دارند در موسم انتخابات به سفر در روستا‌ها و نقاط دور افتاده بروند. برخی هم برای دفاع از خود سلاح خریده‌اند. بر اساس داده‌های FBI، خرید سلاح در ماه ژوئن رکورد ۹/ ۳میلیون قبضه را شکست.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید