جریمه متخلفان کرونا راه حل درستی برای کنترل بیماری است؟

جریمه متخلفان کرونا راه حل درستی برای کنترل بیماری است؟

براساس اعلام حسن روحانی، اجرای دستور العمل جریمه متخلفان کرونا را نیروی انتظامی، بسیج و ناظران و بازرسان وزارت بهداشت برعهده خواهند داشت. اما کماکان مشخص نشده چهره افراد متخلفی که از ماسک استفاده نمی‌کنند و تذکر لسانی هم به آن‌ها داده نمی‌شود چگونه و براساس چه ابزاری قابل شناسایی است.  

کد خبر : ۸۵۷۶۳
بازدید : ۴۹۸۹
جریمه تخلفات کرونایی راه حل درستی برای کنترل بیماری است؟
فرادید | افرادی که در پایتخت از ماسک استفاده نکنند، ۵۰ هزار تومان جریمه نقدی می‌شوند. همچنین مبتلایان کرونایی در صورت حضور در سطح شهر، در مرحله نخست ۲۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد. این دستور العمل را به تازگی حسن روحانی اعلام کرده و هدف از آن را کنترل بیماری کرونا کرونا در پایتخت معرفی کرده است. با این حال دستور العمل جریمه تخلفات کرونایی از روز یکشنبه بیستم مهرماه به مرحله اجرایی درآمده است.

به گزارش فرادید، براساس دستورالعمل اعلامی از سوی حسن روحانی افراد مبتلابه کرونا در صورت حضور در جامعه در هر نوبت تخلف، ۲۰۰ هزار تومان جریمه خواهد داشت. همچنین هر فردی که بدون ماسک در جامعه حضور پیدا کند ۵۰ هزار تومان جریمه می‌شود.

همچنین صاحبان اصناف نیز موظفند ضمن رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، تنها به افرادی خدمت ارائه کنند که این دستورالعمل‌ها را رعایت کرده باشند، در غیر این صورت اصنافی که این دستورالعمل‌ها را رعایت نکنند در مرحله نخست تذکر دریافت میکنند، در مرحله بعد ۳۰۰ هزار تومان جریمه، در مرحله سوم یک میلیون تومان جریمه و در مرحله چهارم کسبوکار آن‌ها پلمب خواهد شد.

در این راستا چنانچه در تاکسی راننده خودرو دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکرد، ۱۰۰ هزار تومان جریمه میشود و هر مسافری هم که بدون ماسک در تاکسی حضور یابد، راننده تاکسی به ازای هر مسافر ۲۰ هزار تومان جریمه خواهد شد. در ادارات نیز حراست و بخش‌های نگهبانی موظف شدهاند از ورود افراد بدون ماسک جلوگیری کنند و چنانچه تخلفی در این عرصه دیده شود، نگهبان و رئیس بخش مربوطه جریمه خواهد شد.

البته طبق گفته‌های حسن روحانی، حتی اگر به فردی که ماسک ندارد، تذکری هم داده نشود درنهایت این تخلف به او ابلاغ خواهد شد که چه روزی و در چه خیابانی بدون ماسک بوده و فرد متخلف موظف است ۵۰ هزار تومان جریمه را پرداخت کند.

براساس اعلام دولت، این دستور العمل در حال حاضر تنها برای تهران اجرا خواهد شد و در صورت موفقیت به دیگر شهر‌های کشور‌های نیز خواهد رسید.

حسن روحانی همچنین گفته " جرائم متخلفان کرونا باید طی دو هفته به حسابی که توسط وزارت بهداشت و درمان اعلام می‌شود واریز بشود و اگر فردی جریمه اش را پرداخت نکرد از راه‌های دیگر به‌عنوان بدهکاری فرد در نظر گرفته خواهد شد و از راه‌های مختلف از حساب او کسر خواهد شد. "
جریمه تخلفات کرونایی راه حل درستی برای کنترل بیماری است؟

ضمانت اجرایی جریمه متخلفان کرونا چیست؟

براساس اعلام حسن روحانی، اجرای دستور العمل جریمه متخلفان کرونا را نیروی انتظامی، بسیج و ناظران و بازرسان وزارت بهداشت برعهده خواهند داشت. اما کماکان مشخص نشده چهره افراد متخلفی که از ماسک استفاده نمی‌کنند و تذکر لسانی هم به آن‌ها داده نمی‌شود چگونه و براساس چه ابزاری قابل شناسایی است.

البته وزارت بهداشت برای افراد کرونایی رد یابی طراحی کرده که با نصب آن بر روی گوشی افراد مبتلا به کرونا و در صورت خروج آن‌ها از منزل اخطار به سامانه مرکزی اعلام می‌شود.

رئیسی، معاون وزیر بهداشت در این رابطه گفته "از تمامی آزمایشگاه‌های خصوصی و دولتی که تست PCR را انجام می‌دهند خواسته‌ایم که تمام تست‌های اخذ شده را در سامانه وزارت بهداشت ثبت کنند بنابراین ما نسبت به ابتلای افراد مطلع خواهیم بود. از سوی دیگر فرد مبتلا با نصب اپلی‌کیشن ماسک بر روی گوشی خود ردیابی می‌شود. همچنین یکی از مهمترین مبادی در شناسایی متخلفان مراقبین سلامت و بهورزان هستند که اطلاع مستقیم از جمعیت تحت پوشش خود دارند. ".

اما از طرفی رئیسی نگفته، اگر بیماران مبتلا به کرونا برنامه ماسک را از گوشی تلفن همراه خود پاک کنند، شناسایی تخلف آن‌ها به چه شکلی صورت خواهد گرفت.

با این حال، حسن روحانی هفته‌های گذشته در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده بود که وسایل و ابزار به اندازه کافی برای تشخیص افرادی که در خیابان و در پیاده‌رو با ماسک یا بی‌ماسک راه می‌روند، داریم. این در شرایطی است که براساس اعلام شهرداری تهران و پلیس راهور بیشتر دوربین‌های نظارت بر ترافیک شهری قادر به شناسایی نیستند و از طرفی بخشی از آن هافرسوده اند و نیاز به تعمیر و تعویض دارند.

از سوی دیگر دولت، الزام ماسک درب منزل را اعلام کرده و تاکنون مشخص نشده که چه سازکاری برای اجرای آن در محلات در نظر گرفته شده است. طرحی که بیشتر از آنکه در عمل اجرا شود به صورت بخشنامه و کاغذی ابلاغ شده است.

جریمه تخلفات کرونایی راه حل درستی برای کنترل بیماری است؟ جریمه متخلفان کرونا راهکار درستی برای کنترل بیماری است؟

در حال حاضر میزان مبتلایان در کشور به شکل متوسط به بیش از ۴ هزار مورد در روز و میزان مرگ و میر نیز به بیش از ۲۰۰ مورد رسیده است. آماری که یک رکورد شکنی در طول ۸ ماه گذشته محسوب می‌شود والبته جای نگرانی هم دارد. در این میان آمار ابتلا در ۸ ماه گذشته نیز به ۵۰۰ هزار مورد و میزان مرگ و میز نیز به ۲۸ هزار و ۵۰۰ مورد رسیده است.

این در شرایطی است که برخی از کشور‌ها که از موج اول تا سوم کرونا در آن‌ها با ایران همزمان بود، توانسته اند میزان شیوع و مرگ و میر را در محدوده خاصی کنترل کنند. اما این موضوع چگوه تحقق یابد؟

برخی ناظران بر این عقیده اند که دولت با وجود وضع برخی پروتکل‌های بهداشتی که در جهان منجر به کاهش ابتلا و مرگ شده، نتواسته در ایران این موضوع را تحقق ببخشد. آن‌ها می‌گویند که دولت با وجود وضع قوانین سختگیرانه و اعلام برخی تعطیلی‌ها در اجرای عملی ضعیف عمل کرده است.

در یک هفته گذشته نیز تهران به عنوان مرکز شیوع کرونا در کشور در حالت نیمه تعطیل به سر می‌برد و با وجود اعلام تعطیلی مراکز پر رفت و آمد، در عمل اما تعطیلی ملموسی احساس نشد. برخی از فعالان رسانه‌ای از دولت انتقاد کرده و گفته اند که دولت تنها به بخشنامه اکتفا می‌کند و با عدم اجرای عملی آن‌ها خود را بی اعتبار می‌کند.

با این وجود دولت، در تازه‌ترین اقدام جریمه نقدی متخلفان را کلید زده است. اما برخی از کارشناسان معتقدند که این دستور العمل نیز در روز‌های ابتدایی توسط بخشی از جامعه جدی گرفته می‌شود، اما پس از مدتی فراموش خواهد شد.

آن‌ها می‌گویند که در کنار فرهنگ سازی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و آمورش راهکار‌های پیشگیرانه به مردم، باید قوانین سختگیرانه‌ای برای افراد متخلف دیده شود تا مانع از تکرار آن شود.
از سویی هم باید گفت که جریمه افراد بدون تلاش برای فرهنگ سازی موفقیت چندانی را در پی نخواهد داشت و تنها منجر به اتلاف زمان و بودجه می شود.

به عنوان مثال زمانی پلیس راهور سعی داشت تا از طریق جریمه، افراد را مجاب به بستن کمربند در خودرو کند. اما این طرح پس از دو دهه شکست منجر به بازنویسی شد و این بار پلیس راهور توانست با همراهی فرهنگ سازی و جریمه به موفقیت برسد.
با این وجود اکنون نیز به نظر می‌رسد که دولت برای موفیقت در کاهش میزان ابتلا به کووید ۱۹ در کنار فرهنگ سازی باید ضمانت اجرایی طرح جریمه متخلفان کرونا را هم جدی بگیرد، چرا که در غیر این صورت دستورالعمل‌های بعدی دولت و وزات بهداشت از سوی مردم جدی گرفته نخواهد شد. این مسئله بدون شک می تواند تبعات جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید