نشان دادن خودِ واقعی؛ عامل سلامت روان

نشان دادن خودِ واقعی؛ عامل سلامت روان

محققان دریافتند کسانی که خود را در فیس‌بوک به همان گونه‌ای نشان می‌دهند که شباهت زیادی با تصور آن‌ها از خودشان دارد، در مقایسه با افرادی که مشخصاتشان شبیه تصور از خودشان نیست، میزان رضایت بالاتری از زندگی دارند.

کد خبر : ۸۵۷۸۹
بازدید : ۱۰۳۲۳
نشان دادن خود واقعی؛ عامل سلامت روان
امروزه در حالی که بسیاری افراد از رسانه‌های اجتماعی برای به اشتراک گذاشتن نسخه ایده‌آل‌سازی شده از زندگی خود استفاده می‌کنند، تحقیقات جدید نشان می‌دهند که به اشتراک گذاشتن پست‌هایی که بازتاب خود واقعی و اصیل و بدون روتوش زندگی افراد است، برای سلامت روان آن‌ها مفیدتر خواهد بود.

طبق مطالعه جدیدی که روز سه‌شنبه در مجله علمی «نیچر کامیونیکیشنز» منتشر شد، به اشتراک گذاشتن پست‌های واقعی و اصیل در شبکه‌های اجتماعی که منِ واقعی افراد را نشان می‌دهد برای سلامت روان ما بهتر است.

در این مطالعه، محققان دانشکده بازرگانی کلمبیا در نیویورک و دانشکده مدیریت کلوگ دانشگاه نورث وسترن در شیکاگو، داده‌های ۱۰۵۶۰ کاربر فیس‌بوک را تجزیه و تحلیل کردند که همه آن‌ها از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ در یک نظرسنجی در مورد رضایت از زندگی و ارزیابی شخصیت‌شان شرکت کرده بودند.
محققان سپس این داده‌ها را با پیش‌بینی از شخصیت کاربران، براساس صفحه‌های هویت فیس‌بوک‌شان مقایسه کردند تا مشخص کنند تا چه حد نمایه‌های صفحه‌هایشان نماینده و نشان‌دهنده خود واقعی آن‌هاست.

محققان دریافتند کسانی که خود را در فیس‌بوک به همان گونه‌ای نشان می‌دهند که شباهت زیادی با تصور آن‌ها از خودشان دارد، در مقایسه با افرادی که مشخصاتشان شبیه تصور از خودشان نیست، میزان رضایت بالاتری از زندگی دارند.

در بخش دیگری از این مطالعه، محققان ۹۰ دانشجو را برای ارسال پست در فیس‌بوک به مدت یک هفته با معیار خود «واقعی» و سپس یک هفته دیگر پست‌هایی با معیار «خود-ایده آل» تحت بررسی قرار دادند. پژوهشگران دریافتند که در هفته‌ای که از آن‌ها خواسته شده بود تا پست‌های واقعی و شخصیت واقعی و بدون روتوش خود را ارسال کنند، سلامت و حال کلی دانشجویان بهتر بود.

نویسندگان این پژوهش این طور نتیجه می‌گیرند: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که میزان ارتباط استفاده از رسانه‌های اجتماعی با سلامت کلی فرد، بستگی دارد به این که افراد چگونه از آن استفاده می‌کنند.»

اریکا بیلی دانشجوی دکترای مدیریت در دانشکده بازرگانی کلمبیا و نویسنده این مطالعه می‌افزاید که ارتباط بین اصالت یا واقعی بودن و سلامت کلی در تحقیقات علمی قبلا به خوبی اثبات شده است.
او در مصاحبه با سی‌ان‌ان می‌گوید: «اما با وجود این نتایج در مورد شبکه‌های اجتماعی، حالت دیگر این ماجرا را نیز باید در نظر گرفت. یعنی افرادی شادتر و باثبات احساسی روانی بیشتر، به احتمال بیشتری پست‌های واقعی از شخصیت واقعی خودشان ارسال می‌کنند.»

بیلی توضیح می‌دهد که نمونه‌ای از یک پست غیرواقعی یا «خود- ایده آل» می‌تواند کسی باشد که از نظر شخصیتی درون‌گرا است و در شبکه‌های اجتماعی، پستی با محتوا و مضمون انتظار برای برنامه آخر هفته ارسال می‌کند.
بیلی می‌گوید: «با توجه به این که این روز‌ها پرهیز از شبکه‌های اجتماعی کار سختی است، ما می‌خواهیم بدانیم آیا راه‌هایی وجود دارد که چگونگی استفاده از این ابزار‌ها از نظر روانشناسی کم‌وبیش بتواند برای ما مفید باشد.

چالشی که کاربران با آن روبه‌رویند این است که آیا خود را به روشی ایده‌آل، یا به گونه‌ای واقعی و اصیل نشان دهند. در این جا متوجه شدیم که نشان دادن خود واقعی افراد در شبکه‌های اجتماعی با سلامت و آرامش ذهنی بالاتری همراه است.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید