چرا بورس در سراشیب ریزش قرار گرفت؟

چرا بورس در سراشیب ریزش قرار گرفت؟

بازار سهام که در اواسط مرداد ماه به دلیل اختلاف نظر میان مدیران ارشد دولت در مورد عرضه پالایشی یکم وارد فرایند ریزش شد، پس از گذشت دو ماه تحت تاثیر عوامل مختلف ریزش خود را ادامه داده است. کارشناسان بازار سرمایه در این رابطه مهم‌ترین علت ریزش بازار در روز‌های اخیر را هیجانی شدن سهامداران به دلیل نزدیک شدن به انتخابات آمریکا می‌دانند.  

کد خبر : ۸۶۰۸۵
بازدید : ۵۱۸۷
علت ریزش‌های مداوم این روز‌های بورس چیست؟
فرادید | ۷۳ روز قبل بود که شاخص کل بورس پس از شکستن ابرکانال دو میلیون واحد، اصلاح خود را آغاز کرد. اما عوامل متعدد دست به دست یکدیگر دادند تا فرایند اصلاح به ریزش بدل شود. با این حال در طول روز‌های گذشته شاخص کل ابرکانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را هم از دست داد تا نگرانی فعالان بازار سهام بیش از پیش تقویت شود.

به گزارش فرادید، شاخص کل در طول ۷۳ روز گذشته حدود ۶۵۰ هزار واحد ریزش داشته و از عدد ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحد هم اکنون به یک میلیون و ۵۱۹ هزار واحد رسیده است.

البته از این میزان ریزش بیش از ۱۲۳ هزار واحد تنها در سه روز کاری هفته جاری به ثبت رسید.

در بازار امروز، سه شنبه ۲۹ مهرماه نیز، شاخص کل بورس با ریزش حدود سه درصدی و افت ۴۲ هزار واحدی به یک میلیون و ۴۱۹ هزار واحد رسید. البته شاخص کل هم وزن وضعیت بهتری نسبت به شاخص کل داشت و در بازار امروز با ریزش یک و نیم درصدی تا سطح ۲۵۸ هزار واحد افت کرد.

این ریزش‌های مداوم باعث شده تا فعالان بازار نگران آینده بازار باشند. اما وزیر اقتصاد معتقد که ماهیت بازار سهام صعودی است و فعالان بازار نباید نگران باشند.

دژپسند گفته که "دیدگاه تحلیلگران این است که وضعیت بازار سرمایه رو به رشد خواهد بود. "

او همچنین تاکید کرده که "نوساناتی که طی دو سه روز اخیر در بازار سرمایه شاهد بودیم را نمی‌توانم به عنوان کف جدید اعلام کنم. چرا که همواره نواسانات متناسب با شرایط اتفاق می‌افتد. "

با این وجود، در طول دو هفته اخیر استراتژی بازار تغییر کرده و در حال حاضر سهم‌های شاخص ساز در وضعیت صف فروش قرار دارند. اما در طرف مقابل سهم‌های کوچک‌تر روند بهتری در پیش گرفته اند. در واقع آن دسته از سهم‌های کوچک که به ارزندگی لازم رسیده اند در ریزش‌های چند روز اخیر با صف خرید مواجه بودند.
علت ریزش‌های مداوم این روز‌های بورس چیست؟

علت ریزش‌های مستمر چیست؟

بازار سهام که در اواسط مرداد ماه به دلیل اختلاف نظر میان مدیران ارشد دولت در مورد عرضه پالایشی یکم وارد فرایند ریزش شد، پس از گذشت دو ماه تحت تاثیر عوامل مختلف ریزش خود را ادامه داده است. کارشناسان بازار سرمایه در این رابطه مهم‌ترین علت ریزش بازار در روز‌های اخیر را هیجانی شدن سهامداران به دلیل نزدیک شدن به انتخابات آمریکا می‌دانند.

در این باره، پیمان حدادی، کارشناس بازار سهام گفته که "جو هیجانی بازار سهام به دلیل ترس از ریزش شاخص کل باعث ایجاد صف‌های فروش شده است و از طرفی هم پیش‌خور شدن خبر پیروزی احتمالی بایدن در انتخابات آمریکا به نوعی باعث شده تا سهامداران ریزش دلار را محتمل‌تر ببینند.

در حال حاضر، اغلب نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که بایدن شانس بیشتری نسبت به دونالد ترامپ برای پیروزی در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان) دارد. از همین رو چشم انداز غالب این است که پس از پیروی دموکرات ها، تحریم‌های ایران رفع خواهد شد ودر نتیجه قیمت ارز نیز یک به یک کانال‌های ریزشی را پشت سر می‌گذارد.

با این وجود برخی از ناظران هم می‌گویند که همه چیز روز چهارم نوامبر مشخص می‌شود که چه کسی از میدان انتخابات پیروز بیرون خواهد آمد. در این شرایط بازار سهام نیز متاثر از سیگنال‌های سیاسی دچار نوسان می‌شود.

این گروه همچنین انگشت اتهام را به سمت دولت می‌گیرند و معتقدند که دولت علاوه بر اینکه حامی بازار نیست، عاملی برای ریزش بازار است. این گروه می گویند دولت تنها برای جبران کسری بودجه از بازار سهام به شکل نمادین حمایت می‌کند.

حمید اسدی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه می‌گوید: "جو هیجانی بازار سهام به دلیل ترس از ریزش شاخص کل باعث ایجاد صف‌های فروش شده است و از طرفی هم پیش‌خور شدن خبر پیروزی احتمالی بایدن در انتخابات آمریکا به نوعی باعث شده تا سهامداران ریزش دلار را محتمل‌تر ببینند.

از طرفی، دسته دیگر کارشناسان بازار سهام، مقصر بخش عمده ریزش‌های اخیر را حقوقی‌های بازار می‌دانند. این کارشناسان معتقدند که هر بار بازار شروع به صعود می‌کند، حقوقی‌ها در کانال‌های حساس در صف فروش قرار می‌گیرند، در نتیجه بازار دوباره وارد فرایند ریزش می‌شود.

این دسته می‌گویند که حقوقی‌ها مثل مهمان‌های عروسی بوده‌اند که وقت زیادی را به تماشای دیگران نشسته‌اند و در آخرین لحظات که سفره در حال جمع شدن است به فکر خوردن شام افتاده‌اند.

از طرفی برخی از کارشناسان بازار سهام هم مقصر را عرضه سنگین سهام عدالت در بازار می‌دانند. این گروه از کارشناسان معتقدند که فروش سهام عدالت به صورت خرد در حال انجام است و برخی از کارگزاری‌ها برخلاف قواعد تعیین شده، اقدام به عرضه سنگین در بازار می‌کنند.
علت ریزش‌های مداوم این روز‌های بورس چیست؟

آینده بازار سهام در ماه‌های آینده چگونه خواهد بود؟

بیشتر کارشناسان اقتصادی آینده بازار سهام را به مسائل پسا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مرتبط می‌دانند. این دسته از کارشناسان می‌گویند که انتخاب هریک از دو جریان اصلی سیاسی در انتخابات پیش روی آمریکا، نتیجه متفاوتی در بازار‌های مالی ایران خواهد گذاشت.

بهزاد صمدی تحلیلگر بازار سرمایه در این رابطه می‌گوید: "اگر ترامپ برنده شود، دلار در همین قیمت‌ها حفظ می‌شود و این قیمت‌ها برای بازار سرمایه خوب است. یکی از دلایل خروج پول از بازار سرمایه در این روز‌ها نیز همین موضوع است. سرمایه گذاران منتظرند تا رئیس جمهور بعدی آمریکا مشخص شود. "

او همچنین معتقد است که گرچه پیروزی ترامپ در کوتاه مدت بازار سهام را صعودی می‌کند، اما در بلند مدت همه چیز به ضرر بورس خواهد بود. او می‌گوید: " اگر ترامپ برنده شود، هرچند دلار در این محدوده باقی خواهد ماند، اما شرایط سیاسی سخت‌تر می‌شود و باید دید گزینه ایران برای انتخابات سال آینده خودش چیست؟

این تحلیلگر بازار سرمایه تاکید کرده که " چنانچه بایدن برنده انتخابات ریاست جمهوری شود، دلار واکنش هیجانی خواهد داشت و ممکن است تا ۱۰ هزار تومان ریزش داشته باشد و این برای بازار سرمایه خبر خوبی نیست. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید