قدرتمندترین تراشه اختصاصی اپل برای "مک"

قدرتمندترین تراشه اختصاصی اپل برای "مک"

تراشه اپل M ۱ همچنین موتور عصبی (Apple Neural Engine) را روی مک آورده است که قادر به عملکرد‌های بالایی در زمینه یادگیری ماشینی است.

کد خبر : ۸۶۹۱۴
بازدید : ۹۷۵۹
قدرتمندترین تراشه اختصاصی اپل برای
شرکت اپل همزمان با رونمایی از نخستین پردازنده اختصاصی خود با عنوان Apple M ۱، از مدل‌های جدید رایانه مک که به جای پردازنده‌های اینتل به این تراشه جدید مجهز شده‌اند، رونمایی کرد. مدیران اپل عرضه این پردازنده را که قدرتمندترین چیپ و نخستین تراشه اختصاصی برای مک است به‌دلیل کارآیی و سایز کوچک آن، جهشی بزرگ در این عرصه می‌دانند.

اپل طی یک مراسم مجازی از مدل‌های جدید نوت بوک «مک‌بوک ایر»، «مک‌بوک پرو» ۱۳ اینچی و «مک مینی» مجهز به پردازنده M ۱ رونمایی کرد. این شرکت اعلام کرد پردازنده جدید باعث بهبود مصرف و طول عمر باتری در لپ‌تاپ‌ها، گرافیک بهتر، پردازش سریع‌تر، به‌کارگیری یادگیری ماشینی و امنیت بهتر می‌شود.
اپل اعلام کرد عمر باتری «مک‌بوک ایر» جدید حداکثر ۱۸ ساعت است؛ درحالی‌که عمر باتری «مک‌بوک پرو» به ۲۰ ساعت می‌رسد. قیمت مک مینی با ۱۰۰ دلار کاهش، از ۶۹۹ دلار آغاز می‌شود. قیمت «مک‌بوک ایر» از ۹۹۹ دلار و «مک‌بوک پرو» از ۱۲۹۹ دلار آغاز خواهد شد.

سرعت پردازش بالا و مصرف کم تراشه M ۱
به‌عنوان یک سیستم روی یک چیپ (SoC)، ام ۱ فناوری‌های متعدد زیادی را در یک چیپ واحد ترکیب می‌کند و معماری حافظه یکپارچه‌ای را برای عملکرد و کارآیی بهبود یافته ایجاد می‌کند. پردازنده M ۱ اپل نخستین پردازنده برای کامپیوتر‌های شخصی است که با تکنولوژی پیشرفته ۵ نانومتری تجهیز شده و ۱۶ تریلیون ترانزیستور را در خود جای داده است.
اپل این تراشه را دارای سریع‌ترین هسته CPU با توان پایین، سریع‌ترین گرافیک یکپارچه‌سازی‌شده در یک کامپیوتر شخصی و مجهز به عملکرد‌های یادگیری ماشینی پیشرفته و موتور عصبی اپل معرفی کرده است.

اپل می‌گوید: پردازنده ام‌وان تا سه و نیم برابر عملکرد CPU بهتر، تا ۶ برابر GPU سریع‌تر و تا ۱۵ برابر عملکرد بهتری در یادگیری ماشینی داشته و با وجود چنین حجم پردازشی عمر باتری در آن تا ۲ برابر نسبت به نسل‌های قبلی مک بهتر شده است.

بهترین عملکرد CPU و GPU
پردازنده Apple M ۱ یک تراشه ۸ هسته‌ای متشکل از ۴ هسته برای عملکرد بالا و۴ هسته برای کارآیی بهتر است. با این ویژگی افرادی مانند عکاسان قادر خواهند بود عکس‌های با وضوح بسیار بالا را با سرعت بسیار زیاد ویرایش کنند و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن برنامه‌هایی تا ۳ برابر سریع‌تر از قبل بسازند.
همچنین در تراشه اپل M ۱ چهار هسته متعلق به عملکرد بالاتر باعث می‌شوند که میزان نیاز به انرژی به یک دهم کاهش یابد. در هنگام کار هر هشت هسته با هم توان محاسباتی باورنکردنی به دست می‌آید که باز به ادعای اپل بهترین عملکرد CPU در جهان به ازای هر وات است.

ام‌وان همچنین پیشرفته‌ترین GPU اپل را دارد. با این پردازنده گرافیکی قدرتمند که توان پردازشی ۶/ ۲ ترافلاپس را ایجاد می‌کند حالا پخش ویدئو‌های ۴ K و صحنه‌های پیچیده سه بعدی به راحتی و روی یک کامپیوتر شخصی انجام می‌گیرد.

یادگیری ماشینی
تراشه اپل M ۱ همچنین موتور عصبی (Apple Neural Engine) را روی مک آورده است که قادر به عملکرد‌های بالایی در زمینه یادگیری ماشینی است. با معماری ۱۶ هسته‌ای و قابلیت ۱۱ تریلیون پردازش در ثانیه موتور عصبی ام‌وان می‌تواند تا ۱۵ برابر قابلیت‌های یادگیری ماشینی را سریع‌تر انجام دهد.
کار‌هایی مثل آنالیز ویدئو، تشخیص صدا و پردازش تصویر حالا و به لطف این پردازنده بسیار سریع‌تر انجام می‌شوند. عملکرد موتور عصبی اپل در پردازنده M ۱ می‌تواند دست برنامه‌نویسان را برای توسعه اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های سریع‌تر بازتر کند.

ترکیب با سیستم‌عامل Big Sure
سیستم‌عامل جدید مک‌با نام Big Sure حالا با این پردازنده کاملا مهندسی و ترکیب شده و ویژگی‌های قدرتمندی را از نظر عملکردی ایجاد می‌کند. به لطف این پردازنده جدید، در لحظه باز کردن در لپ‌تاپ دستگاه آماده به‌کار است. سرعت کار مرورگر سافاری با این پردازنده تا یک ونیم برابر و سرعت اجرای جاوااسکریپت تا ۲ برابر بهبود یافته است.
یکی از ویژگی‌های جالب این است که تمام اپلیکیشن‌های آی‌فون و آی‌پد حالا به‌طور مستقیم روی مک اجرا می‌شوند. به گفته مدیران اپل، کنار گذاشتن استفاده از تراشه‌های اینتل دو سال زمان می‌برد و چنین اقدامی زیرساخت مشترکی را در بین همه دستگاه‌های ساخت اپل فراهم خواهد کرد.
به این ترتیب آی‌فون‌ها، رایانه‌های مک، آی‌پد و اپل‌واچ‌های آینده با تراشه مشابهی کار می‌کنند. این امر به دستگاه‌های اپل امکان می‌دهد با یکدیگر بهتر کار کنند و اپلیکیشن‌های آی‌فون بتوانند برای نخستین بار روی رایانه‌های مک اجرا شوند.

شرکت اپل اعلام کرد محصولات جدید از هفته آینده موجود خواهند بود. ارزش سهام اپل پس از این رویداد حدود ۲/ ۰ درصد صعود کرد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید