بلوا بر سر کرونا؛ ادعای احمدی نژاد، موضع‌ تند وزارت بهداشت

بلوا بر سر کرونا؛ ادعای احمدی نژاد، موضع‌ تند وزارت بهداشت

محمود احمدی نژاد به شکل معمول هر هفته تئوری‌هایی در مورد ویروس کرونا مطرح می‌کند و در مقابل هر بار یکی از مسئولان ارشد وزارت بهداشت پاسخ تئوری‌های او را می‌دهند. حالا وزارت بهداشتی‌ها در پاسخ به تازه‌ترین ادعای رئیس جمهور پیشین گفته اند که او به الفبای درمان و تحقیقات در علوم پزشکی آشنایی ندارد و این سخنان او ناشی از این عدم آگاهی است.

کد خبر : ۸۷۲۶۰
بازدید : ۵۸۴۴
بلوا بر سر کرونا؛ ادعای احمدی نژاد، موضع گیری وزارت بهداشت
فرادید | محمود احمدی نژاد، رئیس دولت نهم و دهم هر هفته ادعا‌هایی عجیب در مورد کرونا مطرح می‌کند، حالا در تازه‌ترین جنجال هم، مدعی شده که ۳ هزار و ۵۰۰ نسخه از یک داروی کرونا روی مردم آزمایش شده و یک مسئول بلند پایه برای این کار از طرف خارجی پول دریافت کرده است. ادعایی که با واکنش وزارت بهداشت و کیسیون درمان مجلس روبرو شده است.

به گزارش فرادید، روز‌های گذشته بود که یک ویدیو با عنوان «جمهوری ۹» در فضای مجازی منتشر شد که در آن نشان می‌داد محمود احمدی نژاد در گفتگو با علی اکبر جوانفکر، مشاور رسانه‌ای خود ادعا‌هایی درباره آزمایش یک داروی کرونا روی مردم را مطرح می‌کند.

او در این ویدیو گفته بود که "متاسفانه مقاماتی بودند که در یک پروژه تحقیقاتی بهداشت جهانی، یک سری دارو‌ها را می‌خواستند آزمایش کنند، آن مقدار که من اطلاعات گرفتم در کل دنیا ۱۱ هزار نمونه حاضر شدند روی مردمشان آزمایش کنند که ۳۵۰۰ تای آن بر روی مردم ایران آزمایش شد. "

براساس ادعای احمدی نژاد، یک مقام مسئول برای این کار قرار داد بسته و در مقابل پول دریافت کرده است.

رئیس جمهور پیشین، در ادامه این ویدیو همچنین گفته که "این را چگونه می‌توان هضم کرد؟! چیزی که خودشان می‌گویند اثری ندارد، و تازه قرار است آزمایش شود، باید بیایند روی مردم ما آزمایش کنند و بعد به عنوان یک کار تحقیقاتی قرارداد ببندند و اطلاعات مردم ما را به دیگران بدهند، دارویی را تجویز کنند و بابتش پول دریافت کنند؟! "

ویدیوی گفتگوی علی اکبر جوانفکر با محمود احمدی نژاد درباره کرونا

احمدی نژاد در این ویدیو علاوه بر طرح این ادعا، از عملکرد مسئولان وزارت بهداشت انتقاد کرده است.

البته این اولین بار نیست که محمود احمدی نژاد در مورد کرونا ادعا‌هایی عجیب مطرح می‌کند. او هفته پیش در گفتگو با یک رسانه فارسی زبان مدعی شد که ویروس کرونا در آزمایش ساخته شده و ایده آن کاملا سیاسی است. او گفته بود: "معلوم است که کرونا یک ویروس آزمایشگاهی است، ساخته شده و عمداً در دنیا با اهداف سیاسی منتشر شده است."
او همچنین گفته بود: "من معتقدم کسانی که دنیا را در صد سال اخیر مدیریت کرده‌اند به این نتیجه رسیدند که سازوکارهایشان دیگر پاسخ نمی‌دهد. باید تغییرات اساسی به وجود بیاورند."

موضع گیری وزارت بهداشت در برابر ادعاهای احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد به شکل معمول هر هفته تئوری‌هایی در مورد ویروس کرونا مطرح می‌کند و در مقابل هر بار یکی از مسئولان ارشد وزارت بهداشت پاسخ تئوری‌های او را می‌دهند. حالا وزارت بهداشتی‌ها در پاسخ به تازه‌ترین ادعای رئیس جمهور پیشین گفته اند که او به الفبای درمان و تحقیقات در علوم پزشکی آشنایی ندارد و این سخنان او ناشی از این عدم آگاهی است.

در این رابطه کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو و رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت گفته که "دارویی که صد‌ها هزار نفر در ایران استفاده کردند روی ۳۰۰۰ نفر آزمایش شده است و این هیچ اشکالی ندارد. آقای احمدی‌نژاد به الفبای درمان و تحقیقات در علوم پزشکی آشنایی ندارد. درباره یک بیماری نو پدید که داروی مشخصی ندارد، از دارو‌هایی که موجود است و بر اساس تئوری‌های قبلی و پیش زمینه‌های علمی قبلی برای بیماران تجویز می‌شود که به آن «تجویز در شرایط اضطراری» گفته می‌شود. البته همزمان هم اثر بخشی دارو‌ها سنجیده و با یکدیگر مقایسه می‌شود. اینگونه نیست که، چون بیماری نوپدید است مریض را به حال خود رها کنند و بعد از معاینه تنها آن‌ها را مشاهده کنند.

او همچنین گفته است که "ده‌ها مطالعه در کشور‌های مختلف همزمان انجام شده است و ما در هیچ کدام از آن‌ها شرکت نکرده‌ایم. تنها در یکی از این مطالعات ۲۷۰۰ نفر از ۱۱۰۰۰ نفر ایرانی بوده‌اند و اتفاقا از بین تمام این مطالعات، مطالعه‌ای که در ایران انجام شد اثر بخشی برخی از دارو‌ها را زیر سوال برد در صورتی که اثر بخشی این دارو‌ها در اف دی‌ای آمریکا تایید شده بود. به هر حال ارزیابی اولیه گفته است که اثر بخشی این دارو محدود است. "

البته جهانپور ادعای احمدی نژاد مبنی بر دریافت پول از سوی مسئولان را هم رد کرده است. او گفته که "هیچ مسئولی برای انجام این پروژه تحقیقاتی پول نگرفته است، اما هیچ پروژه تحقیقاتی در دنیا رایگان انجام نمی‌شود و بودجه پژوهشی برای آن در نظر گرفته می‌شود و در ایران با پول شرکت سازنده این پروژه‌ها انجام نشده‌است."

معاون تحقیقات وفناوری وزارت بهداشت هم در پاسخ به احمدی نژاد گفته بود که "این داروها در حقیقت توسط سازمان بهداشت جهانی به 30 کشور دنیا از جمله ایران هدیه شده است و همچنان توسط مردم استفاده می‌شود. این داروها در برهه‌ای موثرترین داروها تصور می‌شدند و از قبل وجود داشتند و استفاده می‌شدند."

او همچنین گفته که "سازمان بهداشت جهانی مطالعه‌ای با عنوان مطالعه وحدت با همکاری 30 کشور جهان شروع کرد برای سنجش تاثیرگذاری دارو‌هایی که برای درمان کرونا استفاده می‌شوند و متوجه شدند که هیچیک از این داروها اثرگذاری مناسب را ندارند. این داروها صد در صد رایگان در اختیار کشورها از جمله کشور ایران قرار گرفته است و هیچ فردی هم برای این داروها مبلغی را دریافت نکرده است. ادعاهای آقای احمدی‌نژاد صد در صد خلاف و دروغ است."

پیش از این هم احمدی نژاد موضوع ساخت ویروس کرونا در آزمایشگاه را مطرح کرده بود که مسئولان وزارت بهداشت واکنش نشان دادند. کیانوش جهانپور در رد ادعای احمدی نژاد گفته بود: "متأسفانه اظهاراتی از این دست را مردم تا چند روز پیش از ترامپ و... می‌شنیدند، گویی نگاه‌های خودعالِم‌پندارانه افراد کم طلاع و البته پرمدعا مانند ظروف مرتبطه در جوامع مختلف به هم پیوند دارد و البته دستپخت این نگاه و رویکرد هم مقابل دیدگان همگان قرار گرفته است. "
بلوا بر سر کرونا؛ ادعای احمدی نژاد، موضع گیری وزارت بهداشت

واکنش به ادعاهای احمدی نژاد؛ رئیس جمهور پیشین به دنبال چیست؟

پس از طرح ادعای تازه احمدی نژاد در مورد دریافت پول از سوی مسئولین در برابر تزریق واکسن و داروی کرونا به مردم؛ برخی از مقامات ارشد کشور، فعالان سیاسی و برخی از رسانه‌ها به این ادعا‌ها واکنش نشان دادند. بسیاری از منتقدان احمدی نژاد را به تشویق اذهان عمومی متهم کرده و معتقدند که او از این راه به دنبال اختلاف افکنی است.
برخی از ناظران هم معتقدند که با توجه به درپیش بودن انتخابات ریاست جمهوری 1400 محمود احمدی نژاد بیش از پیش به دنبال جلب توجه است.

در این میان کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره هدف احمدی نژاد از تئوری سازی در حوزه کرونا گفته است: "کسی که هیچ آشنایی با تحقیقات علوم پزشکی ندارد برای استفاده خاص خود و فضاسازی این ادعا را مطرح کرده است. جزء افتخارات جمهوری اسلامی ایران است که نقش موثری در برخی از پژوهش‌ها داشته است. برخی از افراد برای مشهور شدن مطالبی را خلاف جریان عام مطرح می‌کنند و قرار نیست از هر فرد ادعا کننده‌ای در این کوران همه‌گیری کرونا، شکایت شود، زیرا بسیاری از این حرف‌ها مبتنی بر دروغ است، ولی هرجا اداره حقوقی وزارت بهداشت تشخیص دهد از این افراد شکایت خواهد شد."

ملک فاضلی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم در واکنش به سخنان احمدی نژاد گفته است که "هرکسی قادر است با سند یا بدون سند هر حرفی را بزند، اما اگر مستند نباشد و سازمان و سیستمی را زیر سوال ببرد آن سازمان حق دارد که از حقوق خود دفاع کند. "

همایون نجف آبادی دیگر عضو کمیسیون بهداشت هم گفته: "هر کس هر ادعایی دارد باید با مدرک و سند آن را بیان کند متاسفانه آقای احمدی‌نژاد از همان ابتدا آن بگویم بگویم معروف را داشتند و تا الان هم دارند ادامه می‌دهند. از نظر من این حرف کذب و دروغ محض است، اما اگر ایشان بتوانند با سند و مدرک ادعای خود را ثابت کنند اتفاقا خدمت بزرگی به ملت ایران می‌کنند و هرکسی که مسبب این کار بوده است باید مجازات شود در غیر اینصورت خود ایشان باید مجازات شوند. "

روزنامه جمهوری اسلامی هم در این باره نوشته است: "تهمت جدید احمدی‌نژاد به مقامات، سوال‌های جدیدی را درباره او ایجاد کرده است. "
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید