زندگی و زمانه «محمد خادم»؛ اعجوبه‌ی تکرار نشدنیِ کُشتی

زندگی و زمانه «محمد خادم»؛ اعجوبه‌ی تکرار نشدنیِ کُشتی

محمد خادم اَزغَدی زاده‌ی ۱۲ شهریور ۱۳۱۴، در روستای ازغد مشهد است. رسول خادم، امیررضا خادم قهرمانان کشتی ایران و دکتر ابراهیم خادم پزشک متخصص طب سنتی، فرزندان او هستند. پدر "محمد خادم" حاج‌ملا‌ابراهیم، اهل گود و پهلوانی بود اهل ضرب و زنگ بود. محمد خادم سابقهٔ مربی‌گری تیم ملی کشتی آزاد ایران را داشت

کد خبر : ۸۷۴۵۸
بازدید : ۲۵۰۲۰
زندگی و زمانه ی
فرادید | "محمد خادم ازغدی" کشتی گیر آزادکار و مربی کشتی سابق کشور، پس از روز‌ها تحمل بیماری و جنگیدن، سرانجام دیروز صبح در سن ۸۵ سالگی دار فانی را وداع گفت. خادم پدری بود که بیشتر از آن که مدال‌آوری‌اش در مسابقات جهانی تولیدوی آمریکا ارزشمند باشد، تربیت ۲ فرزندش به‌عنوان قهرمان‌های افسانه‌ای کشتی ایران ستودنی است. او پدر "امیر" و "رسول خادم" است، ستاره‌هایی که شاید افتخارات آن‌ها دیگر هرگز در کشتی این خطه تکرار نشود.

به گزارش فرادید، محمد خادم پیشکسوت کشتی ایران ۲۹ آبان ماه سال جاری، با مشکل جسمانی مواجه شد. سپس ۴ آذر ماه، به دلیل نارسایی قلبی به دیار باقی شتافت. او دیروز در حضور جمع قهرمانان جهان و المپیک از جمله رسول خادم، علیرضا دبیر، کمیل قاسمی، حسن رحیمی و حمید بنی‌تمیم، سرپرست پیشین فدراسیون کشتی در بهشت زهرا (س) تشییع شد و سپس پیکرش برای خاکسپاری به مشهد منتقل شد.
"امیررضا خادم" دیگر فرزند "محمد خادم" نیز برای پیگیری کار‌های دفن و کفن پدرش، عازم مشهد شده بود.

محمد خادم کشتی گیر بسیار سریع و چابکی بود. او به دلیل ریز نقشی اش ویژگی‌های خاصی داشت. خادم در مقابل حریفان یورش‌های ویرانگری داشت که وقتی با آن‌ها در دایره طلایی سرشاخ می‌شد آن‌ها را نقش بر زمین می‌کرد. او خیلی زود به ستاره‌ای تکرار نشدنی تبدیل شد.

او طی ۸ دهه زندگی خود، با آوردن ثمرات پربار و ارزشمندی همچون یک معلم برای کشتی کشور، برای همیشه در قلب‌ها ماندگار شد. خادم مدال نقرهٔ قهرمانی جهان در سال ۱۹۶۲، در تولیدوی آمریکا را از آن خود کرد. او در المپیک ۱۹۶۰ رم نیز در ترکیب تیم ملی قرار داشت که با ۲ برد و ۲ باخت، به روباشویلی از شوروی و ساتو ژاپنی در ردهٔ هشتم قرار گرفته بود.

زندگی و زمانه ی

زندگی و زمانه "محمد خادم ازغدی"

محمد خادم اَزغَدی زاده‌ی ۱۲ شهریور ۱۳۱۴، در روستای ازغد مشهد است. رسول خادم، امیررضا خادم قهرمانان کشتی ایران و دکتر ابراهیم خادم پزشک متخصص طب سنتی، فرزندان او هستند. پدر "محمد خادم" حاج‌ملا‌ابراهیم اهل گود و پهلوانی و همچنین، اهل ضرب و زنگ بود. محمد خادم سابقهٔ مربی‌گری تیم ملی کشتی آزاد ایران را داشت.

محمد در همان کودکی به‌همراه خانواده از روستا به شهر کوچ کرد و در محله سرشور مشهد ساکن شد. او پسر شروشوری بود، توی کوچه‌رفتن‌هایش به گل کوچیک بازی کردن ختم نمی‌شد و بیشتر با دوست و رفیق‌هایش گلاویز می‌شد. گلاویز‌هایی که گاه دعوا و جدل بود و گاه از جنس کشتی و زورآزمایی بود.

با این حال، محمد خادم خیلی زود با رفقایش برای هدایت زورآزمایی‌های جوانانه، پای شان به باشگاه خیام در ایستگاه سراب باز شد. یورش‌های سریع او چشم استاد را گرفته بود. به‌سمت حریفان که حمله می‌کرد، گویی آخرین ثانیه‌های مبارزه است و حریف دیگر شانسی برای برد نداشت.

زنده یاد کریم محمدیان، زیر پَروبالش را گرفت و بیشتر از سایر کشتی‌گیران به تربیت ستاره‌ای پرداخت که در سبک‌های آزاد و فرنگی کشتی می‌گرفت. خادم بیش از ۷ سال در مسابقات کشوری، هم در رشته آزاد و هم فرنگی مبارزه کرده است. اتفاقی که تعداد کمی از کشتی‌گیران در تاریخ کشتی ایران آن را تجربه می‌کنند.

کشتی گیر‌هایی با وزن ۶۳ کیلو در تیم ملی کشتی، در مسابقات المپیک ۱۹۶۰، شانس کمی برای کسب مدال داشتند. اما محمد خادم، ۲ سال بعد و در آمریکا و در عرصه مسابقات جهانی تا پای فینال رفته بود. خادم فینالیست آن دوره شد و نقره خود را قطعی کرد؛ اما تقریبا همه می‌دانستند مقابل اعجوبه ژاپنی شانسی نخواهد داشت.

البته، آن کشتی گیر ژاپنی فراتر از باور بود و با کشتی زمختش هیچ‌وقت مقابل هیچ حریفی شکست نخورده بود و به‌سادگی آب خوردن طلا را به خانه برده بود. خادم بعد از آن بار‌ها در مسابقات بین‌المللی حاضر شد، اما هیچ‌کدام از افتخاراتش به خوش‌رنگی مدال نقره مسابقات جهانی آمریکا نبوده است.

او زیروبمِ تاریخ کشتی را از خودِ کشتی بیشتر می‌دانست. هادی عامل کارشناس کشتی کشور در مورد محمد خادم گفته بود "اگر قوانین امروز بر کشتی دوران محمد خادم حاکم بود، بی‌تردید هفت‌هشت مدال طلای جهان و المپیک را به خانه می‌برد. همچنین، خادم کشتی‌گیر یورشگری بود. "

با این حال، عامل گفته بود "وقتی محمد خادم به حریف حمله می‌کرد، حریف یا از زمین به بیرون فرار می‌کرد یا پرتاب می‌شد. آن موقع این اتفاق امتیاز نداشت؛ اما با قوانین جدید کشتی این حرکت برای یک کشتی‌گیر مهاجم امتیازآور است. هادی عامل سخت‌کوشی، پله‌زنی، کوه‌رفتن و طناب‌زدن خادم بزرگ را منحصربه‌فرد می‌داند."

او درمورد ویژگی‌های منحصر به فردش گفته "خادم نفسش خیلی خوب بود و سرعت بالایی در حملات و زیرگیری‌هایش داشت. نه زیرگیری‌های سریعش و نه یورش‌های ویرانگرش به حریف؛ خادم بزرگ، هنری فراتر از این‌ها داشت. حتی نقره جهانی او هم ارزشش به‌اندازه کاری که محمد خادم برای کشتی ایران کرد، نبود."

زندگی و زمانه ی

امیررضا و رسول خادم که هستند؟

کارشناس کشتی گفته بود "هنر بزرگ محمد خادم، تربیت ۲ فرزندی بود که در تاریخ کشتی ایران، افسانه شدند. قاب مرارت‌هایی که برای تربیت ۲ کشتی‌گیر چغر و بدبدن کشید، در ذهن بسیاری از اهالی ورزش باقی مانده است. می‌گویند رسول و امیر را به سالن می‌آورد و چنان با آن‌ها تمرین می‌کرد که انگار قهرمانی المپیک و جهان را در پیش دارند."

هادی عامل افزود "پسران لاغراندامی که به گفته خودش هیچ‌کس به «کسی» شدن آن‌ها اعتقاد نداشت. محمد خادم فرزندانی تربیت کرد که با خودش، جمعا ۱۰ مدال جهانی و المپیک را برای کشتی خراسان و ایران به ارمغان آوردند؛ اتفاقی که شاید دیگر تکرار نشود. "

همچنین، او گفته بود "کارشناسان کشتی معتقدند سبک کشتی امیررضا خادم با پدرش نزدیک بود. در این‌بین رسول بود که با «بُزکش»‌ها، «مچ‌گیری» و تکنیک‌های ناب خود سبکی متفاوت با پدر و برادرش را در پیش گرفته بود. بااین‌همه خادم بزرگ در سبک زندگی و رفتار، پسرانش را حسابی شبیه خودش بار آورد؛ قهرمانانی که پهلوان هم هستند."

هادی عامل درمورد تربیت فرزندان محمد خادم گفته بود "محمد خادم درباره پسرانش علاوه بر سودای مدال، سودای اخلاق هم داشت. امیر و رسول ثمره تربیت پدری هستند که خودش هم از مردان اخلاق کشتی ایران بود. محمد خادم، پدر ۲ کشتی‌گیر نابغه‌ای است که بار‌ها پرچم ایران را در آوردگاه‌های جهانی و بین‌المللی به اهتزاز درآوردند."

کارشناس کشتی ادامه داد "محمد خادم پدر کشتی‌گیرانی است که بعد از آویختن کفش‌هایشان و خداحافظی با دوبنده، در عرصه مدیریت ورزش خدمات شایانی به جامعه ورزش کشور ارائه دادند. بااین‌حال نام محمد خادم، فراتر از مدال‌ها و افتخارات فرزندانش به‌واسطه نقش پدری و تربیت بزرگش در تاریخ کشتی ایران ماندگار خواهد ماند."

امیررضا خادم اَزغَدی زاده‌ی ۲۰ دی ۱۳۴۸ در مشهد است. او معاون حقوقی، پارلمانی و امور استان‌های وزارت ورزش و جوانان در دولت یازدهم بود. همچنین، امیررضا رئیس کمیسیون اصلی موضوع ماده ۵ قانون اجازه تأسیس باشگاه‌های ورزشی و ورزشگاه‌ها، نماینده تام‌الاختیار وزیر ورزش برای پیگیری فرایند خصوصی‌سازی و واگذاری شرکت‌های فرهنگی و ورزشی استقلال و پرسپولیس، کارشناس فدراسیون کشتی، کشتی‌گیر پیشین رشتۀ کشتی آزاد و سیاست‌مدار ایرانی است.

او توانسته‌است دو نشان برنز در المپیک بارسلونا ۱۹۹۲ و المپیک آتلانتا ۱۹۹۶ به دست آورد. امیررضا خادم چهار بار در المپیک در ۴ وزن متفاوت مسابقه داده‌است. خادم نخستین ورزش‌کار حرفه‌ای است که وارد مجلس شورای اسلامی ایران شده‌است. او در انتخابات مجلس در سال ۱۳۸۲، منتخب سوم تهران در مجلس هفتم شد.

خادم در زمان قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی ۱۹۹۸ تهران مدیر تیم‌های ملی کشتی و در زمان قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در مسابقات جهانی ۲۰۰۲ تهران رئیس فدراسیون کشتی بود.

رسول خادم اَزغَدی زاده‌ی ۲۷ اسفند ۱۳۵۰ در مشهد است. او کشتی‌گیر پیشین ایرانی و مربی کنونی کشتی آزاد است. رسول خادم رئیس پیشین فدراسیون کشتی ایران و عضو دوره‌های دوم و سوم شورای شهر تهران بوده است. خادم از پرافتخار‌ترین کشتی‌گیران ایرانی به شمار می‌رود. او افتخاراتی از جمله قهرمانی در المپیک ۱۹۹۶ و مدال برنز المپیک ۱۹۹۲، دو نشان طلای رقابت‌های جهانی، قهرمانی بازی‌های آسیایی و ۵ نشان طلا در مسابقات قهرمانی آسیا دارد.

رسول خادم مدیریت تیم‌های ملی کشتی از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵، سرمربی تیم‌ملی کشتی آزاد از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۵ و همچنین ۱۳۹۶ تا ۱۳۹۷ بوده است. البته، او عضویت در هیئت اجرایی کمیته ملی المپیک از ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ و عضویت در شورای شهر تهران از ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ را نیز در کارنامه‌ی کاری خود دارد. رسول در دومین دورهٔ شورای شهر تهران رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و در سومین دوره، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه بوده‌است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید