«بورس» در آستانه «یک و نیم میلیون واحد»؛ هفته بعد چه می‌شود؟

«بورس» در آستانه «یک و نیم میلیون واحد»؛ هفته بعد چه می‌شود؟

در طول دو هفته گذشته شاخص کل بورس از کف کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، به یک میلیون و ۴۷۳ هزار واحد رسیده است. با این وجود بازار در مرز ابر کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار دارد. ابرکانالی که عبور از آن می‌تواند راه را برای صعود بازار تثبیت کند. تحلیلگران بازار سهام معتقدند که در حال حاضر تمامی نشانه‌ها حاکی از صعودی بودن بازار است. اما احتمالا با رسیدن به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد، عرضه در بازار افزایش می‌یابد.

کد خبر : ۸۷۶۸۸
بازدید : ۴۹۲۹
«بورس» در آستانه «یک و نیم میلیون واحد»؛ چه اتفاقی می‌افتد؟
فرادید | بورس تهران ۶۲ روز فرسایشی را پشت سر گذاشت و حالا ۱۴ روز است که شاخص کل روز‌های سبزی را پشت سر می‌گذارد. به شکلی که در دو هفته گذشته این بازار، صعود ۲۱ درصدی را تجربه کرده است. اما در حال حاضر شاخص کل به مرز ابرکانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رسیده است. با این وجود عوامل متعددی از سوی تحلیلگران بازار سرمایه به عنوان سرعت گیر‌های مسیر صعود و عوامل مثبت برای رشد بازار سهام بیان می‌شود.

به گزارش فرادید، در ادامه مسیر سبز ۱۴ روز گذشته، بازار سهام امروز هم توانست رشد نیم درصدی را به ثبت برساند. طی این معاملات شاخص کل با صعود ۷ هزار و ۷۰۰ واحدی به یک میلیون و ۴۷۳ هزار واحدی رسید. سبز شدن امروز بازار در حالی است که با شروع به کار معاملات، شاخص کل افت ۵ هزار واحدی را تجربه کرد، اما رفته رفته تقاضا، عرضه را کنترل کرد.

اما نکته قابل توجه درباره تغییر روند بازار سهام از روز‌های فرسایشی به روز‌های سبز، افزایش قابل توجه رقم معاملات است. به شکلی که میزان معاملات از ۲ هزار میلیارد تومان در روز‌های فرسایشی، به بیش از ۱۵ هزار میلیارد در دوهفته گذشته رسیده است.

البته میزان معاملات در روز کاری جاری به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید. در این روز در بازار بورس بیش از ۱۳ میلیارد و ۷۴۶ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق مالی، در قالب دو میلیون و ۵۲ هزار معامله به ارزش ۱۶ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومان دادوستد شد. همچنین در بازار فرابورس معامله گران هفت هزار و ۴۱۸ میلیارد تومان سهام خرید و فروش کردند که مجموع معاملات را به ۲۳ هزار و ۶۴۸ میلیارد تومان رساند.

با این حال، در روز‌های گذشته هر بار بازار با عرضه مواجه شده، افزایش تقاضا باعث سبز شدن بازار شده است. در بازار امروز هم بازار با افت مواجه شد، اما خریداران اجازه قرمز پوشی را ندادند. از طرفی صندوق دولتی پالایش یکم هم با رشد ۱۳ درصدی بازگشایی شد، همین مسئله باعث رشد کلیت بازار از ساعت ۱۱ به بعد شد.
«بورس» در آستانه «یک و نیم میلیون واحد»؛ چه اتفاقی می‌افتد؟

شاخص کل بورس از ابرکانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عبور می‌کند؟

در طول دو هفته گذشته شاخص کل بورس از کف کانال یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد، به یک میلیون و ۴۷۳ هزار واحد رسیده است. با این وجود بازار در مرز ابر کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار دارد. ابرکانالی که عبور از آن می‌تواند راه را برای صعود بازار تثبیت کند.

تحلیلگران بازار سهام معتقدند که در حال حاضر تمامی نشانه‌ها حاکی از صعودی بودن بازار است. اما احتمالا با رسیدن به کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد عرضه در بازار افزایش می‌یابد.

این دسته از تحلیلگران بازار معتقدند به دلیل افزایش ارزش معاملات روزانه و بازگشت اعتماد حقیقی‌ها به بازار، دیگر شاهد افت‌های فرسایشی نخواهیم بود. اما پس از هر صعودی، اصلاح نیاز وضرورت بازار است. کارشناسان بازار سرمایه معتقدند که شاخص کل با رسیدن به یک میلیون و ۵۴۰ هزار واحد اصلاح دو روزه خواهد داشت.

البته تحلیلگران بازار بورس به ادامه مسیر خوش بین هستند و معتقدند که شاخص کل به زودی از ابرکانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد هم عبور خواهد کرد.

اما در مقابل برخی از کارشناسان بورس هم می‌گویند که بازار شاهد رشد ۲۱ درصدی بوده است و حالا برای رشد بیشتر به نشانه‌های قوی تری نیازمند است. این دسته از کارشناس معتقدند که بازار برای صعود نیازمند ورود قدرتمند پول حقیقی و تثبت قیمت دلار است تا مسیر سبز خود را حفظ کند.

با این وجود به نظر می‌رسد که با آغاز هفته آینده، بازار با عرضه مواجه شود، اما رفته رفته با نزدیک شدن به اواخر هفته متعادل خواهد شد.
«بورس» در آستانه «یک و نیم میلیون واحد»؛ چه اتفاقی می‌افتد؟

دامنه نوسان؛ دست انداز بزرگ پیش پای بازار سهام

حالا که بازار سهام به روز‌ها خوش خود بازگشته است، بسیاری از تحلیلگران بورس معتقدند که حذف برخی از قوانین باعث جلوگیری از ایجاد افت‌های فرسایشی و رشد‌های شارپی می‌شود. از جمله این قوانین می‌توان به حذف دامنه نوسان اشاره کرد.

کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند که با بازشدن دامنه نوسان علاوه بر حذف پدیده صف‌نشینی شاهد کاهش نوسانات مخرب در بازار سهام خواهیم بود؛ اما مسوولان همچنان به دلایل نامعلوم، راه هزاران‌بار رفته را دوباره می‌پیمایند.

با این وجود، در صورت نبود این محدودیت خودساخته رشد ۳۰۰ درصدی سهام تنها در مدت کوتاه چهار ماهه بعید به نظر می‌رسید و در زمان اصلاح که لازمه یک رشد پرشتاب است نیز شاید در یک روز معاملاتی با افت حداقلی، بازار و قیمت‌ها به تعادل می‌رسید.

این محدودیت، اما اصلاح بازار را همانند صعودش فرسایشی کرد و برای حدود ۴ ماه ضمن کاهش قیمت‌ها، نقدکردن سهام به کاری سخت و بعضا غیرممکن تبدیل کرد. در حال حاضر، اما به نظر می‌رسد بهترین زمان برای پایان این لجاجت و سر و سامان دادن به بازاری است که براساس آخرین آمار بیش از یک‌چهارم جمعیت کشور در آن سهامدار هستند.

از طرفی کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران، هفته گذشته از مدیران این نهاد درخصوص بازکردن دامنه نوسان نظرسنجی کرد. پاسخی که دریافت شد حکایت از اجماع اکثر مدیران کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ایران به آثار نامبارک این محدودیت قدیمی و تمایل به بازشدن آن داشت.

براساس آنچه در این نظرسنجی آمده ۹۳‌درصد از شرکت‌کنندگان اعتقاد داشتند باز شدن دامنه نوسان سبب حذف صف‌های خرید و فروش و سرعت در تعادل قیمت سهام خواهد شد.

با این حال، در صورت وقوع چنین امری حضور در بازار سرمایه و بهره جستن از این وضعیت نیازمند داشتن دیدی علمی‌تر به بازار سهام خواهد بود. با این حال به نظر می‌رسد نظر ۷درصد دیگر که تا حدودی طرفدار این محدودیت قدیمی هستند وزن بیشتری دارد
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید