رشد ناچیز شاخص کل

رشد ناچیز شاخص کل

بورس تهران در ۱۰ دقیقه ابتدایی معاملات چهارمین روز کاری هفته بیش از ۸ هزار واحد افت کرد، اما در ادامه خریداران توانستند مانع از ریزش بیشتر شوند و در نهایت شاخص کل با ۵/ ۰ درصد رشد به کار خود پایان داد.

کد خبر : ۸۷۷۰۷
بازدید : ۴۸۸۹
رشد ناچیز شاخص کل
شاخص‌های سهامی در معاملات دیروز بازار سهام تحت‌تاثیر زورآزمایی معامله‌گران قرار گرفتند؛ سهامدارانی که بعضا با تشکیل صف‌های فروش قصد خروج از گردونه معاملات و در نقطه مقابل دیگر سرمایه‌گذاران با جمع‌آوری سهام ارزنده اقدام به تنوع‌بخشی در سبد سرمایه‌گذاری خود کردند.
بورس تهران در ۱۰ دقیقه ابتدایی معاملات چهارمین روز کاری هفته بیش از ۸ هزار واحد افت کرد، اما در ادامه خریداران توانستند مانع از ریزش بیشتر شوند و در نهایت شاخص کل با ۵/ ۰ درصد رشد به کار خود پایان داد.
روز سه‌شنبه بهارستان‌نشینان نیز در اقدامی تازه، کلیات طرح «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها» را با اکثریت آرا در مجلس شورای اسلامی به تصویب رساندند که به موجب این طرح اقدامات هسته‌ای متوقف شده با سرعت بیشتری مجددا پیگیری می‌شوند.

به اعتقاد برخی کارشناسان بازار سرمایه و از دید فروشندگان معاملات دیروز، این اقدام مجلس تا حدودی مسیر حذف تحریم و مذاکرات احتمالی میان ایران و ایالات متحده آمریکا را همزمان با روی کار آمدن بایدن ناهموار می‌سازد. بر این اساس برخی معامله‌گران بازار سرمایه با هدف کاهش ریسک احتمالی و جلوگیری از افت بیشتر پرتفوی خود، استراتژی خروج از بازار را برای مدتی در دستورکار معاملاتی خود قرار دادند.
روز سه‌شنبه همزمان با تشکیل صف‌های سنگین فروش در بورس و فرابورس بازار‌های موازی شرایط متفاوت‌تری را تجربه کردند به‌طوری که نرخ دلار (تا لحظه تنظیم این گزارش) از محدوده ۲۶ هزار و ۱۰۰ تومان هم فرا‌تر رفت. طلا و سکه هم شرایط مشابهی را تجربه کردند و با افزایش قیمت همراه شدند.
هر چند نقدینگی فقط از گردونه معاملات خارج شده، همچنان در حساب کاربری شرکت‌های کارگزاری است و به عبارتی تزریق پولی از سعادت‌آباد به فردوسی صورت نگرفته، اما هیجان این مصوبه بازار‌های مالی را تحت‌تاثیر خود قرار داد.
در همین حال سهامداران بازار سرمایه با توجه به تفاوت دیدگاه دولت و مجلس در انتظار رویکردی متفاوت از سوی شورای نگهبان هستند. این قشر از سرمایه‌گذاران لغو کلیات طرح «اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها» را از سوی این نهاد عاملی مهم و اثر‌گذار در راستای بازگشت آرامش و رونق به بخش مولد اقتصادی می‌دانند.
با این حال احتمالا تا زمانی که شورای نگهبان موضع خود را در این خصوص مطرح نکند عرضه‌کنندگان سهام همچنان نقدینگی خود را در حساب شرکت‌های کارگزاری نگه می‌دارند.

پالایشی یکم آمد
همان‌طور که «دنیای بورس» از رفع دغدغه‌ها و مسائل مربوط به صندوق ETF دولتی «پالایشی یکم» و صدور مجوز‌های لازم از سوی سازمان بورس طی ۲ روز گذشته خبر داده بود، در جریان معاملات روز گذشته، این صندوق دولتی در نهایت از سوی شرکت بورس تهران بازگشایی شد.
با این حال نماد معاملاتی «پالایش» دیروز با افزایش ۱۹درصدی و با نرخ ۱۱هزار و ۹۰۰ تومانی قیمت خورد، اما در ادامه تحت‌تاثیر جو روانی بازار به رشد ۱۳ درصدی بسنده کرد و در پایان داد و ستد‌ها هر یونیت سرمایه‌گذاری به ارزشی بالغ بر ۱۱ هزار و ۳۳۰ تومان رسید.
هرچند فعالان بازار با توجه به طولانی شدن زمان بازگشایی و ریزش‌های پی‌درپی بازار انتظار تغییر زمان معیار از ۴ شهریور ماه به زمانی دیگر را در راستای کاهش میزان زیان و به عبارتی افزایش سودآوری داشتند، اما در نهایت دولت به این خواسته فعالان تن نداد و با اندکی رشد پس از چند ماه پارک پول در حساب صندوق، روز گذشته مورد بازگشایی قرار گرفت.

روایت آماری بازار
روز سه‌شنبه با اینکه شاهد فشار فروش در برخی نماد‌های معاملاتی بازار سهام بودیم، اما در نهایت با یک تغییر تمام‌عیار و برخلاف چند وقت اخیر خالص تغییر مالکیت در بورس تهران به سمت حقوقی‌های بازار تغییر مسیر داد، به‌طوری که خالص خرید حقوقی‌ها ۱۳۶ میلیارد تومان (حقیقی به حقوقی) به ثبت رسید.
این قشر از سرمایه‌گذاران در ۱۱ آذر ماه توانستند به ترتیب سهام گروه‌های بانکی، خودرو و ساخت قطعات، مخابرات و چند‌رشته‌ای صنعتی را خریداری کنند. حقیقی‌های بازار نیز به سمت خرید گروه‌هایی نظیر فرآورده‌های نفتی و اطلاعات و ارتباطات روی آوردند.
بر این اساس همزمان با خروج قابل‌توجه سهامداران حقیقی از جریان معاملات بورس تهران، ارزش معاملات خرد در این بازار به رقم ۱۴ هزار و ۹۳۹ میلیارد تومان رسید. همان‌طور که شاخص کل بورس با رشد ۷۷۳۰ واحدی معادل (۵/ ۰ درصد) همراه شد، شاخص کل هم‌وزن هم با افزایشی معادل ۵/ ۰ درصدی به کار خود پایان داد.

پالس رئیس دولت به بورس
دیروز حسن روحانی در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت از متکی نبودن بودجه ۱۴۰۰ به قیمت نفت خبر داد. برخی فعالان اقتصادی اظهارنظر رئیس دولت را سیگنالی برای بورس‌بازان می‌دانند.
این افراد معتقدند در صورتی که به‌طور مجدد دولت فقط از سازوکار معاملاتی بازار سرمایه در راستای تامین مالی و به عبارتی جبران کسری بودجه استفاده کند و دید بلندمدت نسبت به این بازار نداشته باشد، سهامداران پس از پایان کار تامین مالی احتمالا برندگان این استراتژی دولتی نخواهند بود.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید