تأیید مجوز استفاده از واکسن فایزر در بریتانیا

تأیید مجوز استفاده از واکسن فایزر در بریتانیا

دولت بریتانیا تا به حال ۴۰ میلیون دوز واکسن فایزر-بیون‌تک را سفارش داد است که ۱۰ میلیون آن قرار است تا پایان سال جاری تحویل داده شود. از آن جا که هر نفر به دو دوز واکسن نیاز دارد، برای کل جمعیت واکسن لازم وجود ندارد.

کد خبر : ۸۷۷۷۱
بازدید : ۸۸۷۴
تأیید مجوز استفاده از واکسن فایزر در بریتانیا
این واکسن براساس مطالعات از ۹۵ درصد اثربخشی برخوردار است
پس از تصویب واکسن فایزر-بیون‌تک از سوی سازمان مستقل ناظر محصولات دارویی، دولت بریتانیا مجوز استفاده از اولین واکسن ویروس کرونا را در یک لحظه تاریخی صادر کرد. وزیر بهداشت بریتانیا، مت هنکاک، گفت این واکسن که براساس مطالعات از ۹۵ درصد اثربخشی برخوردار است، از هفته آینده در اختیار گروه‌های دارای اولویت و سپس کارکنان سازمان بهداشت ملی قرار خواهد گرفت.

ندیم زهاوی، وزیری که اخیرا برای نظارت بر توزیع واکسن منصوب شده است، گفت این واکسن «قدمی بلند در جهت مبارزه با کووید-۱۹» محسوب می‌شود و بریتانیا اولین کشور غربی است که مجوز استفاده از آن را صادر کرده است.

وزارت بهداشت و مراقبت اجتماعی بریتانیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولت به توصیه سازمان مستقل نظارت بر محصولات بهداشتی و دارویی عمل کرده است و مجوز استفاده از واکسن را برای عموم جامعه صادر می‌کند.

این بیانیه می‌افزاید: «مجوز واکسن پس از چندین ماه تلاش در انجام آزمایش‌های بالینی و تحلیل جامع داده‌ها از طرف کارشناسان سازمان ناظر صادر می‌شود که نتیجه گرفتند واکسن استاندارد‌های جدی ایمنی، کیفیت و اثربخشی را رعایت کرده است.

کمیته مشترک واکسیناسیون و مصونیت به زودی توصیه‌نامه نهایی خود را برای تعیین گروه‌های اولویت‌دار استفاده از واکسن منتشر خواهد کرد. این گروه‌ها عبارتند از ساکنان خانه‌های بهداشت، کارکنان بهداشتی و مراقبتی، سالمندان و بیماران آسیب‌پذیر.»

در ادامه بیانیه آمده است: «واکسن از هفته آینده در سراسر بریتانیا توزیع خواهد شد. سازمان بهداشت ملی با سال‌ها تجربه در اجرای برنامه‌های وسیع واکسیناسیون آماده است تا تجربیات خود را برای مراقبت و حمایت از واجدین شرایط به کار گیرد.

برای کمک به اجرای موفق برنامه واکسیناسیون لازم است که همگان با ایفای نقش خود به مراعات محدودیت‌های منطقه خود ادامه دهند تا ما بتوانیم بر ویروس غلبه کنیم و به سازمان بهداشت اجازه دهیم به کار طاقت‌فرسای خود بپردازد. جزئیات بیشتر در اطلاعیه‌های بعدی اعلام خواهد شد.»

دولت بریتانیا تا به حال ۴۰ میلیون دوز واکسن فایزر-بیون‌تک را سفارش داد است که ۱۰ میلیون آن قرار است تا پایان سال جاری تحویل داده شود. از آن جا که هر نفر به دو دوز واکسن نیاز دارد، برای کل جمعیت واکسن لازم وجود ندارد.

دستورالعمل قبلی که از سوی کمیته مشترک صادر شد اعلام داشت که ساکنان و خدمه خانه‌های سالمندان در ردیف اول دریافت واکسن قرار خواهند داشت و پس از آن‌ها افراد بالای ۸۰ سال و کارکنان حوزه بهداشت و مراقبت اجتماعی قرار می‌گیرند. فهرست به روز شده این گروه قرار است تا پایان امروز منتشر شود.
هنکاک در گفتگو با اسکای نیوز گفت: «این خبری بسیار عالی است. سازمان ناظر محصولات دارویی استفاده از واکسن را به صورت بالینی تصویب کرده است. سازمان بهداشت هم آماده است تا برنامه را اجرا کند.» وی افزود: «بدین ترتیب، از اوایل هفته آینده برنامه واکسیناسیون مردم برای مبارزه با کووید-۱۹ در این کشور آغاز می‌شود.»

وی در رابطه با مشکلات نگهداری واکسن در دمای بسیار پایین گفت: «توزیع این واکسن با دشواری‌هایی روبه‌رو است، ولی سازمان بهداشت در سراسر بریتانیا آمادگی دارد که این کار را انجام دهد.» وزیر بهداشت بریتانیا در گفت‌وگوی دیگری گفت انتظار دارد ۸۰۰ هزار واکسن در «مرحله اول» عرضه شود و «میلیون‌ها» دوز دیگر تا پایان سال تأمین شود.

او ادامه داد: «انتظار ما این است که بخش عمده برنامه واکسیناسیون در سال آینده انجام شود و از آن جا که این واکسن در دو مرحله، در فاصله ۲۱ روز از یکدیگر زده می‌شود، بنابراین بدیهی است که اجرای آن به طول بیانجامد. سرعت اجرای برنامه ما هم بستگی به سرعت تولید فایزر در بلژیک دارد.»

البته، با تغییر مقررات محدودکننده سراسری انگلستان به یک شیوه مرحله‌ای جدید از سوی دولت در روز چهارشنبه، هنکاک هشدار داد: «باید آرامش خود را حفظ کنیم و متعهد باقی بمانیم و این وظیفه تک‌تک ماست، زیرا هر یک از ما می‌توانیم ویروس را شیوع دهیم.»

سر سایمون استیونز، رئیس اجرایی سازمان بهداشت ملی، گفت برنامه واکسیناسیون «وسیع‌ترین کارزار واکسیناسیون در تاریخ کشور» خواهد بود. وی افزود: «این قدمی مهم در برخورد ما با همه‌گیری کروناست و بیمارستان‌ها به زودی اولین مرحله از برنامه وسیع واکسیناسیون را که در تاریخ این کشور رخ می‌دهد آغاز می‌کنند.»

دولت همچنین مشتاقانه منتظر است تا سازمان ناظر بر محصولات دارویی، دومین واکسن را که ساخت دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترازنکا است به تصویب برساند. بریتانیا ۱۰۰ میلیون دوز از این واکسن سفارش داده که برای درصد بالایی از جمعیت کافی است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید