اسپیس‌اکس، دکل‌های نفتی را پایگاه فضایی می‌کند

اسپیس‌اکس، دکل‌های نفتی را پایگاه فضایی می‌کند

اسپیس‌اکس فعالانه در حال ساخت فناوری‌هایی است که این موضوع را امکان‌پذیر سازد؛ با این هدف نهایی، که زندگی انسان در سیاره مریخ را ممکن کند.

کد خبر : ۸۹۷۴۴
بازدید : ۹۵۴۸
ایلان ماسک

بر اساس گزارش‌ها، «اسپیس‌اکس» دو سکوی نفتی دریایی را در اختیار گرفته است و این سکو‌ها اینک برای استفاده آتی فضاپیما‌های مرتبط با پروژه مریخ استارشیپ، در مرحله تبدیل به پایگاه فضایی هستند. این سکو‌های نفتی که با توجه به اسامی دو قمر مریخ، «دیموس» و «فوبوس» نامگذاری شده‌اند، پس از آن که مالک قبلی آن‌ها اعلام ورشکستگی کرد، هر کدام به قیمت ۳/۵ میلیون دلار فروخته شده‌اند.

جک بایر، خبرنگار و عکاس هوافضا، خبر این دکل‌های نفتی را روز سه‌شنبه با ارسال تصاویری از این تغییر کاربری، در توییتر خود تایید کرده است. کار روی این سکو‌ها در بندر براونزویل در نزدیکی تاسیسات بوکاچیکا اسپیس‌اکس در تگزاس انجام می‌شود؛ جایی که فضاپیمای استارشیپ ساخته شد.

اسپیس‌اکس که در حال حاضر به درخواست‌های توضیح در‌باره این خبر پاسخی نداده است، اینک از سکو‌های شناور برای استفاده تجاری از تقویت‌کننده‌های موشک خود استفاده می‌کند. آزمایش‌ها بر روی فضاپیما‌های استارشیپ شامل پرتاب و فرود آن بر روی سکو‌های فرود در پایگاه تگزاس استارشیپ بوده‌اند.

ایلان ماسک، مدیر اسپیس‌اکس، ژوئن سال گذشته اعلام کرد که این شرکت فضایی خصوصی، در حال ساخت پایگاه‌های فضایی برای موشک‌هایی است که بین زمین، ماه و مریخ سفر خواهند کرد. این پایگاه‌های فضایی می‌توانند برای تسهیل پرتاب و ارسال موشک در مناطق مختلف روی زمین نیز مورداستفاده قرار گیرند.
او در توییتی نوشت: «اسپیس‌اکس در حال ساخت پایگاه‌های فضایی شناور در سطح بسیار پیشرفته برای سفر به مریخ، ماه و همچنین سفر‌های مافوق صوت به دور زمین است.» یک آگهی استخدام برای جذب مهندس عملیاتی روی دریا، برای کار در محدوده براونزویل منتشر شده است که شرح وظایف آن، توسعه و ساخت سامانه‌های پرتاب موشک برای ماموریت‌های آینده را نیز شامل می‌شود.

در این اعلامیه آمده است: «اسپیس‌اکس با این امید ایجاد شد تا آینده‌ای که در آن بشر، ستارگان را می‌کاود به‌طور بنیادین، هیجان‌انگیزتر از آینده‌ای باشد که انسان چنین چیزی را تجربه نکرده است. اسپیس‌اکس فعالانه در حال ساخت فناوری‌هایی است که این موضوع را امکان‌پذیر سازد؛ با این هدف نهایی، که زندگی انسان در سیاره مریخ را ممکن کند.»
ماسک بار‌ها از رویای خود برای سفر به مریخ در دوران زندگی‌اش سخن گفته و امیدوار است که نخستین انسان‌ها را تا سال ۲۰۲۴ به سیاره سرخ بفرستد. این میلیاردر صنایع فناوری که اخیرا به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان هم شناخته شد، در آغاز سال ۲۰۲۰ گفته بود که از پیشرفت پروژه اسپیس‌اکس مایوس شده و دستور داده بود که این پروژه در اولویت همه برنامه‌های این شرکت قرار داده شود.

استارشیپ در تحقق این رویای بلندپروازانه با در نظر گرفتن چندین پرواز آزمایشی موفق، نقش کلیدی خواهد داشت و تا اینجای کار ثابت کرده است که برای پرتاب و اجرای عملیات پیچیده مانور‌های فرود، قابلیت‌های لازم را دارد.
نخستین آزمایش پرواز زیر مداری استارشیپ طرح اولیه SN۸، با انفجار در پایان آزمایش خاتمه یافت؛ با این وجود انتظار می‌رود که آزمایش‌های نمونه‌های پیشرفته‌تر SN۹ و SN۱۰ طی هفته‌های آینده انجام شوند. اسپیس‌اکس اعلام کرده است که پس از مراحل ساخت نهایی، قادر خواهد بود تا ۱۰۰ نفر را درون منظومه شمسی جابه‌جا کند و برای ۱۰ سال آینده، برای ساخت یک هزار فضاپیما برنامه‌ریزی کرده است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید