ماجرای سقوط مرگبار محمد بزرگی، چترباز معروف در اکباتان چه بود؟

ماجرای سقوط مرگبار محمد بزرگی، چترباز معروف در اکباتان چه بود؟

محمد بزرگی ۲۷ ساله، ساعت ۱۰ صبح آماده پرش از نردبان ۵۶ متری آتش نشانی در شهرک اکباتان شد. البته برنامه ریزی کامل هم برای یک پرش سالم تدارک دیده شده بود، اما ویدیوی منتشر شده از سقوط او نشان می‌دهد که هنگام پرش چتر نجات این چترباز گره می‌خورد. او فرصت نمی‌یابد تا گره را باز کند. از این رو مراسم نمادین تبدیل به حادثه‌ای دلخراش می‌شود.  

کد خبر : ۸۹۷۵۲
بازدید : ۱۰۷۴۲
محمد بزرگی چترباز
فرادید | روز پنج شنبه هفته گذشته بود که محمد باقر بزرگی، چترباز مطرح اهل استان خراسان رضوی به علت سقوط از ارتفاع جان باخت. او که به مناسبت سالگرد شهادت آتش نشانان حادثه پلاسکو، در اقدامی نمادین قصد پرش از نردبان بلندمرتبه آتش‌نشانی شهرک اکباتان را داشت، به دلیل باز نشدن چتر نجات اش جان خود را از دست داد. این حادثه حالا همدردی و واکنش افکار عمومی را به دنبال داشته است.

به گزارش فرادید؛ درست ساعت ۱۰ صبح روز پنج شنبه بود که محمد باقر بزرگی به همراه همسر و چند نفر از اعضای تیم خود در میدان بسیج شهرک اکباتان تهران حضور یافتند تا برای پرش از ارتفاع یک نردبان آتش‌نشانی استفاده کنند.



اما پس از پرش، چتر او عمل نکرد و این چترباز خراسانی روی یک درخت سقوط کرد. پس از این حادثه، محمد بزرگی به بیمارستان صارم منتقل شد، اما به دلیل شدت جراحات وارده جان سپرد.

البته این نخستین بار نبود که بزرگی در این منطقه پرش با چرت نجات را انجام می‌داد. او بار‌ها از روی برج‌های اکباتان پرش کرده بود، اما این بار باز نشدن چتر نجات، باعث شد تا مرگ محمد بزرگی رقم بخورد.

لحظه دلخراش سقوط محمد بزرگی

براساس گفته ها، قرار بود پریسا بختیاری همسر محمدبزرگی نیز پس از پرش او اقدام به چتربازی از ارتفاع کند. همچنین تعدادی از اعضای گروه چتری بازی محمد بزرگی نیز در این محل حاضر بودند تا از این اقدام نمادین ویدیو تهیه کنند.

پس از این حادثه، چتر محمد بزرگی بنابر دستور مقام قضائی برای بررسی بیشتر به کلانتری ۱۳۵ آزادی انتقال یافت و تحقیقات درباره علل بروز این حادثه ادامه دارد.

علت حادثه مرگ محمد بزرگی، چتر باز خراسانی چه بود؟

محمد بزرگی ۲۷ ساله، ساعت ۱۰ صبح آماده پرش از نردبان ۵۶ متری آتش نشانی در شهرک اکباتان شد. البته برنامه ریزی کامل هم برای یک پرش سالم تدارک دیده شده بود، اما ویدیوی منتشر شده از سقوط او نشان می‌دهد که هنگام پرش چتر نجات محمد بزرگی گره می‌خورد. او فرصت نمی‌یابد تا گره را باز کند. از این رو مراسم نمادین تبدیل به حادثه‌ای دلخراش می‌شود.

ورزشکاران حرفه‌ای حوزه چتربازی و ورزش‌های هوایی می‌گویند که این پرش حداقل نیاز به هزار تا هزار و پانصد متر ارتفاع دارد و اینکه یک چترباز حرفه‌ای بخواهد از ارتفاعی کوتاه مثل ۵۶ متر به پایین بپرد، بسیار خطرناک است.

با این حال، امیر حزینی، از مربیان حرفه‌ای ورزش‌های هوایی و از دوستان محمد بزرگی درباره علت وقوع این حادثه گفته است که «محمد یک دوربین روی کلاهش نصب کرده بود. وقتی او بعد از پرش چتر کوچک را به پشتش انداخت تا باز شود در یک لحظه به‌دلیل تغییر جهت باد، چتر کوچک جلوی صورتش آمد و به پایه دوربین گیر کرد. محمد فورا چتر را از پایه دوربین جدا کرد و در ادامه چتر بزرگ عمل کرد، اما این کار حدود ۳ ثانیه زمان برد و چتر بزرگ به‌طور کامل باز نشد و محمد سقوط کرد. اگر این ۳ ثانیه از دست نمی‌رفت یا اینکه ارتفاع حدود ۱۰ متر بیشتر بود این حادثه اتفاق نمی‌افتاد.»

او معتقد است در بین ورزش‌های هوایی، چتربازی خطرناک‌ترین ورزش است چرا که کوچک‌ترین اشتباه یا حادثه می‌تواند به قیمت جان ورزشکار تمام شود.

امیر حزینی درباره سابقه حرفه‌ای محمد بزرگی می‌گوید: «من سال‌ها بود محمد را می‌شناختم. او در این رشته از بهترین‌ها بود. در کارش به خوبی مهارت داشت و بار‌ها دست به پرش‌های مهمی زده بود. محمد دوره‌های مختلف چتربازی را در روسیه، دوبی و چند کشور دیگر دیده بود و بار‌ها از برج‌های زیادی مثل برج آزادی پریده بود. حتی پیش از این ۴ مرتبه از ارتفاعی مشابه نردبان آتش‌نشانی بدون هیچ مشکلی پریده بود.»

او همچنین گفته که «محمد از ۳ سال قبل قصد داشت این پرش را به یاد آتش‌نشانان پلاسکو انجام دهد، اما به او اجازه داده نمی‌شد تا اینکه امسال توانست مجوز بگیرد.»
دانیال وحدتی که از دوستان صمیمی محمد بزرگی است و در محل حضور داشته، در مورد حادثه می گوید: «شرایط آب‌وهوا مناسب نبود. به محمد گفتم شرایط هوا نامساعد است. گفت می‌دانم، ولی برای کنسل کردن خیلی دیر است. به این همه مردمی که آمده‌اند تا مراسم را تماشا کنند چه بگوییم. گفت خودم انجامش می‌دهم. می‌دانست که پرواز سختی را پیش رو دارد.»
محمد بزرگی و همسرش پریسا بختیاری
محمد بزرگی به همراه همسرش پریسا بختیاری

واکنش ها به سقوط محمد بزرگی و پاسخ پریسا بختیاری

پرش و سقوط محمد بزرگی در روز سالگرد شهادت آتش نشانان حادثه پلاسکو تاثر و واکنش افکار عمومی را به دنبال داشت. بسیاری از کاربران با خانواده او ابراز همدردی کرده اند. اما بخش بزرگی از کاربران ضمن انتقاد از مسئولان آتش نشانی و شهرداری، گفته اند که مسئولان این نهاد‌ها می‌توانستند با تهیه یک تشک از وقوع این حادثه جلوگیری کنند.

سعید شریعتی، روزنامه نگارو فعال سیاسی در این رابطه در توئیترش نوشت: «در سانحه سقوط منجر به مرگ چترباز در مقابل ایستگاه آتش‌نشانی، قطعا مسئولان آتش‌نشانی که مجوز چنین اقدام پر ریسکی را بدون تمهیدات پیشگیری از خطر داده‌اند متهم‌اند و باید پاسخگو باشند.»

امیر حزینی، از مربیان حرفه‌ای ورزش‌های هوایی درمورد تهیه تشک برای این اقدام نمادین محمد بزرگی می‌گوید: «در چنین پرش‌هایی، چون ورزشکار به‌خودش اطمینان دارد مرسوم نیست که از تشک استفاده شود، اما اگر تشک در محل حادثه بود محمد دچار حادثه نمی‌شد. باز نشدن چتر اصلا حادثه معمولی نیست و اگر یک میلیون بار دیگر محمد می‌پرید این حادثه اتفاق نمی‌افتاد.»

در نهایت با بالاگرفتن انتقاد‌ها از آتش نشانی، شهرداری و دیگر نهاد‌هایی که مجوز این پرش را داده اند، پریسا بختیاری همسر محمد بزرگی با انتشار ویدیویی از او اعلام کرد که این پرش با اصرار همسرش انجام گرفته است.

او در اینستاگرامش نوشت: «من پریسا بختیاری، همسر محمد بزرگی. این فیلم ۷ صبح ۲ بهمن گرفته شده که به درخواست خودش منتشر می‌کنم... از دو، سه ماه پیش به این فکر بودیم که برای یادبود شهدای آتش نشان پلاسکو پرشی انجام و تقدیم شود. تمام نکات فنی بار‌ها و بار‌ها بررسی شده و محمد از هر جهت امنیت پرش را در نظر گرفته بود. پنج روز پیش جهت شبیه سازی در مکانی با همین ارتفاع، پرشی انجام داد تا اطمینان کافی برای یک پرش موفقیت آمیز، با لباس مخصوص آتش نشانان را به دست آورد. اتفاق دردناکی که رخ داد به شدت نادر بود و من بعنوان شریک زندگی محمد شاهد انگیزه و تلاش بی وقفه برای تمامی اهدافش از جمله این پرش بودم و پایانی قهرمانانه مثل زندگی اش داشت.»
آخرین صحبت های محمد بزرگی پیش از پرش دلخراش

محمد بزرگی کیست؟

محمدباقر بزرگی فرزند احمد بزرگیان نماینده مردم سبزوار در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و متولد سال ۷۲ بود. او از سال ۹۴ پرواز را شروع کرد. البته تا پیش از آن خلبان پاراگلایدر بود. شغلش هم پیمانکار خطوط انتقال آب بود.

دانیال وحدتی دوست او می‌گوید: «تمام عشقش پرواز بود. همسرش هم چترباز است. آن‌ها سال ۹۱ با هم ازدواج کردند. دو برادر هم دارد. پدرش هم در قید حیات نیست.»

او همچنین گفته در خانواده‌شان فقط محمد و همسرش چترباز بودند. محمد از هیچ خطری نمی‌ترسید. عاشق این بود که یک‌بار با لباس آتش‌نشانی این‌کار را انجام دهد. برای آتش‌نشانان احترام بسیار ویژه‌ای قائل بود. تمام دغدغه‌اش این بود که به یاد شهدای پلاسکو این کار را انجام دهد. تمام مجوزهایش را هم گرفته بود. از شهرداری، آتش‌نشانی و تمام ارگان‌های مربوط. خودش هم کلی هزینه کرد. یعنی نه تنها پولی در کار نبود، بلکه از جیب خودش هم هزینه کرد. در آخر هم به آرزویش رسید.
۰
نظرات بینندگان
  • رحمت قربانپور ارسالی در

    ماهم از این فاجعه درد ناک مسوزیم

تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید