بلوا بر سر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران؛ رابرت مالی کیست؟

بلوا بر سر نماینده ویژه آمریکا در امور ایران؛ رابرت مالی کیست؟

انتصاب احتمالی رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نه تنها متحدان ایالات متحده را نگران کرده، بلکه با واکنش سیاسیون این کشور نیز مواجه شده است. در این رابطه «تام کاتن» سناتور جمهوری خواه از احتمال تعیین «رابرت مالی» به عنوان نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران ابراز نگرانی کرد و او را «همدل با ایران ودشمن اسرائیل» خواند.

کد خبر : ۸۹۷۵۶
بازدید : ۵۹۷۲
رابرت مالی نماینده آمریکا درباره ایران
فرادید | «رابرت مالی» یکی از اعضای گروه مذاکره‌کنندگان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در دولت اوباما قرار است به عنوان نماینده ویژه دولت جو بایدن در امور ایران منصوب شود. انتصابی که حالا با واکنش برخی سناتور‌های آمریکایی، لابی یهودی-صهونیستی در ایالات متحده و مسئولان ارشد اسرائیل مواجه شده است.

به گزارش فرادید؛ رابرت مالی (راب مالی) که اکنون به عنوان رئیس گروه بین المللی بحران فعالیت می‌کند، احتمالا در روز‌های آینده از سوی جو بایدن به سمت نماینده ویژه آمریکا در امور ایران منصوب خواهد شد.



پیش از این و در دولت دونالد ترامپ، برایان هوک و الیوت آبرامز این مسئولیت را برعهده داشتند.

ژانویه ۲۰۱۷ دولت پیشین آمریکا از برجام خارج شد و سیاست فشار حداکثری بر ایران را در پیش گرفت. اما حالا رابرت مالی در مورد این سیاست می‌گوید که «قطعا سیاست فشار حداکثری علیه ایران پایان خواهد یافت. اگرچه بعید است روابط دو کشور (ایران-آمریکا) به حالت عادی بازگردد، اما دست‌کم این روابط متشنج و پرتلاطم وجود نخواهد داشت.»

با این حال، بلومبرگ به تازگی در مقاله‌ای، انتصاب «رابرت مالی» به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را خرابکاری احتمالی سیاست خارجی دولت بایدن خوانده است.

این رسانه همچنین نوشت: «اگر چه موضع بایدن در پیوستن به متحدان آمریکا در برخورد با مسئله هسته‌ای ایران برخی نگرانی‌ها را برطرف کرده، اما انتصاب رابرت مایلی می‌تواند این وضع را تغییر دهد.»

البته باید توجه داشت که انتصاب رابرت مالی هنوز رسمیت نیافته و از سوی جو بایدن نیز تایید و یا تکذیب نشده است. از طرفی افراد نزدیک به جو بایدن هم از اظهار نظر پیرامون این انتصاب خودداری می‌کنند.

انتصاب رابرت مالی
چرا با انتصاب رابرت مالی مخالفت می‌کنند؟

انتصاب احتمالی رابرت مالی به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نه تنها متحدان ایالات متحده را نگران کرده، بلکه با واکنش سیاسیون این کشور نیز مواجه شده است. در این رابطه «تام کاتن» سناتور جمهوری خواه از احتمال تعیین «رابرت مالی» به عنوان نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران ابراز نگرانی کرد و او را «همدل با ایران ودشمن اسرائیل» خواند.

او در توئیترش با اشاره به اینکه اگرمالی بیاید مقامات ایرانی احساس خوش شانسی می‌کنند، نوشت: «مالی از نیرو‌های امنیتی دولت باراک اوباما است و دو سال پیش هم با ظریف در نیویورک دیدار کرده است.»

بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۹ هنگامی که محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران برای شرکت در نشست سازمان ملل در نیویورک حضور یافته بود، رابرت مالی با این مقام ایرانی دیدار کرد.

از آن سو، انتصاب رابرت مالی نگرانی اسرائیلی‌ها را به دنبال داشته است. چنانچه خبرنگار ارشد «ورلد اسرائیل نیوز» در این باره می‌نویسد: «انتخاب رابرت مالی به عنوان نماینده دولت بایدن در امور ایران را موضوعی می‌داند که نگرانی حامیان اسرائیل در آمریکا را در پی خواهد داشت.»

با این وجود دولت اسرائیل و احزاب سیاسی این کشور به شکل مستقیم در مورد این انتصاب احتمالی اظهار نظر نکرده، اما تلویحاً به این موضوع پرداخته اند.

برخی از رسانه‌های اسرائیل هم در روز‌های اخیر گزارش داده بودند که بنیامین نتانیاهو در کنار تلاش برای تسلط انحصاری در تصمیمات مرتبط با ایران، به تشکیل گروهی شامل مهره‌های ارشد در نهاد‌های نظامی، اطلاعاتی وامنیتی و سیاسی پرداخته تا راهبرد مورد نظر او را در تعامل با دولت تازه واشنگتن اجرایی کنند.

این رسانه‌ها می‌گویند که او هم‌زمان، احتمال انتصاب یوسی کوهن، رییس موساد، به عنوان نماینده ویژه خود برای کار با دولت آمریکا در مورد ایران را بررسی می‌کند.

اما در طرف مقابل بنی گانتز، رهبر حزب آبی-سفید اسرائیل با انتصاب نماینده ویژه اسرائیل در امور ایران نیز مخالف و معتقد است که همه نهاد‌های ذیربط، شامل وزارت دفاع، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی باید سهم خود را در تنظیم راهکار مرتبط با ایران و تعامل با دولت آمریکا، ایفا کنند.

البته نگرانی اسرائیلی‌ها به این دلیل است که رابرت مالی بی پرده از دولت این کشور در مناقشه خاورمیانه انتقاد می‌کند.

از طرفی برخی رسانه‌ها مدعی هستند که رابرت مالی در سال ۲۰۰۸ به علت ملاقات با رهبران حماس، ناگزیر به ترک تیم انتخاباتی باراک اوباما شده است. از این رو شورای یهودیان ساکن آمریکا و برخی سناتور‌های جمهوری خواه و تندرو آمریکایی نسبت به این مسئله ابراز نگرانی می‌کنند.

با این وجود ناظران معتقدند که در صورت تحقق چنین انتصابی، عملا این انتخاب پیامی از سوی دولت بایدن به ایران در رابطه با آمادگی آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای خواهد بود.

رابرت مالی
رابرت مالی کیست؟

مالی متولد سال ۱۹۶۳ در آمریکا است. اما مادر او، باربارا یکی از اعضای هیات سازمان ملل در امور الجزایر و پدر او یک خبرنگار یهودی متولد مصر بود. او در مورد زندگی خود و خانواده اش گفته است که «پدربزرگ و مادربزرگ من از سوریه و اروپای شرقی هستند، پدر من یهودی ملی‌گرای عرب اهل مصر بود. من در ایالات متحده متولد شدم و بیشتر دوران جوانی‌ام را در فرانسه زندگی کردم.»

رابرت مالی در حال حاضر مدیرکل «گروه بین‌المللی بحران» در واشنگتن است. در دولت‌های پیشین آمریکا و از آن جمله در دولت‌های بیل کلینتون و باراک اوباما در ارتباط با مسائل خاورمیانه فعالیت داشته است.

مالی همچنین در سال آخر دولت اوباما، امور هماهنگی درباره گروه تروریستی داعش را هدایت می‌کرد.

او در مورد ویژگی گروه بین المللی بحران و علت پیوستن اش به این نهاد غیردولتی می‌گوید: «استقلال، مقاومت آن در برابر استبداد رای و رد همه موانع اعم از ملی، فرقه‌ای یا قومی، ویژگی‌های گروه بحران بود که برای نخستین بار در ۱۶ سال پیش هنگامی که برنامه خاورمیانه و آفریقای شمالی آن را بنیان نهادم، مرا به سوی این گروه کشاند.»
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید