واکسن مدرنا بر گونه‌های جدید ویروس کرونا موثر است؟!

واکسن مدرنا بر گونه‌های جدید ویروس کرونا موثر است؟!

واکسن‌های فعلی کرونا هم بر مبنای ساختار ژنتیکی گونه‌های اول این ویروس تهیه شدند، اما دانشمندان معتقدند این واکسن‌ها بر گونه‌های جدید هم موثر خواهند بود هر چند ممکن است از کارآیی آن‌ها کمی کاسته شده باشد.

کد خبر : ۸۹۸۸۶
بازدید : ۹۲۷۷
ویروس کرونا

محققان شرکت داروسازی مدرنا در آمریکا می‌گویند نتایج آزمایشگاهی نشان می‌دهد واکسن تولیدی این شرکت بر گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا که در بریتانیا و آفریقای‌جنوبی پیدا شده موثر است و موجب آن می‌شود که پادتن این دو گونه جدید را هم شناسایی و با آن مقابله کند.

در چند هفته اخیر کارایی واکسن‌های موجود کرونا بر گونه‌های جهش‌یافته ویروس آن که سرعت انتشار آن‌ها به مراتب بیشتر است موجب نگرانی شده است. با وجود این محققان می‌گویند این نتایج آزمایشگاهی هنوز در مراحل اول است و برای تایید قطعی چنین اثربخشی نیاز به مطالعات آزمایشگاهی و بالینی بیشتر است.

سه گونه جدید ویروس کرونا در چند هفته گذشته در چندین کشور جهان شناسایی شده‌اند: گونه بریتانیایی، نوع آفریقای‌جنوبی و گونه برزیلی.

به وجود آمدن گونه‌های جدید ویروس کرونا -مانند سایر ویروس‌ها- امری غیرطبیعی نیست و اغلب گونه‌های جدید هم معمولا تفاوت چندانی با اسلاف اولیه خود ندارند، اما این سه گونه اخیر توانسته‌اند مهارت بیشتری برای آلوده کردن سلول‌ها بدن پیدا کنند و به همین علت سرعت انتقال و سرایت آن‌ها نسبت به ویروس کرونا ۲۰۱۹ که همه‌گیری جهانی آن را حدود یک سال پیش شکل داد بسیار بیشتر است به طوری که دانشمندان در بریتانیا می‌گویند گونه جهش یافته در این کشور تا ۷۰ درصد سریع‌تر سرایت می‌کند.

واکسن‌های فعلی کرونا هم بر مبنای ساختار ژنتیکی گونه‌های اول این ویروس تهیه شدند، اما دانشمندان معتقدند این واکسن‌ها بر گونه‌های جدید هم موثر خواهند بود هر چند ممکن است از کارآیی آن‌ها کمی کاسته شده باشد.

تحقیقات اولیه طی چند هفته گذشته پیشنهاد کرده که واکسن فایزر که نخستین واکسنی بود که با دریافت مجوز از نهاد‌های بهداشتی بریتانیا، برای تزریق عمومی در این کشور توزیع شد، بر گونه بریتانیایی ویروس موثر است. اکنون آزمایشگاه شرکت داروسازی مدرنا هم می‌گوید نتایج اولیه مطالعات آن‌ها از اثربخشی این واکسن بر گونه‌های بریتانیایی و آفریقای‌جنوبی حکایت دارد.

محققان مدرنا می‌گویند نمونه خون ۸ نفر را که هر دو نوبت واکسن این شرکت را دریافت کرده بودند در معرض گونه‌های جدید بریتانیایی و آفریقای‌جنوبی قرار داده‌اند و نتیجه آن بوده که پادتن تولید شده از سوی سیستم ایمنی بدن توانسته مانع فعالیت این دو گونه شود.

با این حال، این محققان می‌گویند نتایج به آن اندازه که درباره گونه بریتانیایی امیدبخش بود درباره گونه آفریقای جنوبی صدق نمی‌کند. این می‌تواند به آن معنی باشد که لایه حفاظتی واکسن کرونا برابر گونه آفریقای‌جنوبی ایجاد کرده ضعیف‌تر از گونه بریتانیایی است و ممکن است زودتر هم از بین برود.

لورنس یانگ، استاد ویروس‌شناسی دانشگاه پزشکی وارویک بریتانیا گفته این موضوع می‌تواند نگران‌کننده باشد.

مدرنا اکنون در حال بررسی این فرضیه است که آیا باید تزریق دوز سوم واکسن خود را هم توصیه کند یا خیر. در حال حاضر، واکسن تولیدی این شرکت و فایزر باید دو نوبت و در فاصله ۴ هفته از یکدیگر تزریق شوند تا در بدن دریافت‌کنندگان حدود ۹۵ درصد مصونیت ایجاد کنند.

همزمان این شرکت هم مانند دیگر شرکت‌های تولید کننده واکسن کرونا تحقیقات جدیدی را آغاز کرده تا در صورت نیاز ساختار ژنتیکی واکسن کرونا خود را بازطراحی کند تا با همان اثربخشی شامل گونه‌های جهش یافته این ویروس هم بشود.

بریتانیا تاکنون ۶ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را واکسینه کرده است، اما همزمان با گسترش زیرساخت‌های واکسیناسیون عمومی در این کشور، این نگرانی وجود دارد که با ظهور گونه‌های جهش یافته جدید، کارآیی واکسن‌ها موجود کمتر و سرعت بالای سرایت به وخامت دوباره منجر شود.

این نگرانی در آمریکا هم که بیشترین آمار قربانیان کرونا را دارد، وجود دارد. جو بایدن، رئیس جمهوری جدید آمریکا گفته امروز، دوشنبه ۲۵ ژانویه، علاوه بر تمدید ممنوعیت‌های مسافرتی برای کشور‌های اروپایی، ممنوعیت جدی برای مسافران غیرآمریکایی که از برزیل عازم ایالات متحده هستند وضع خواهد کرد.

گونه برزیلی ویروس کرونا هم یکی دیگر از نگرانی‌های جدید مقام‌ها در آمریکاست.

این کشور که تعداد مبتلایان کرونا در آن روز دوشنبه از مرز ۲۵ میلیون نفر گذشت، تاکنون حدود ۴۵ میلیون دوز واکسن کرونا را در میان ۵۰ ایالت خود توزیع کرده، اما مشکلات فنی و زیرساختی موجب شده تنها حدود نیمی از این واکسن‌ها - ۲۲ میلیون دوز- تاکنون تزریق شده باشد.

بحرانی که دولت جدید آمریکا امیدوار است با تدوین برنامه ملی و تقویت دولت‌های ایالتی بتواند آن را برطرف کند. جو بایدن وعده داده که در ۱۰۰ روز نخست حضور خود در کاخ‌سفید ۱۰۰ میلیون دوز واکسن به شهروندان این کشور تزریق شود.

آمریکا تا کنون حدود ۴۱۰ هزار نفر را به علت کووید۱۹ از دست داده و پیش‌بینی شده اگر نتواند شیوع این ویروس را مهار کند، تا بهار امسال شمار قربانیان کرونا در این کشور به ۶۰۰ هزار نفر برسد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید