خودرو فیات تیپو سال ۱۴۰۰ به ایران می‌آید؟

خودرو فیات تیپو سال ۱۴۰۰ به ایران می‌آید؟

شرکت خودروسازی فیات محصول تیپو (TIPO) را در بازار جهانی و در سه کلاس سدان، استیشن و هاچبک به بازار جهانی معرفی کرده است. این خودو در بازارهای جهانی با هفت پیشرانه تولید می شود که دو مدل آن دیزلی است. تیپو در طول دو سال اخیر در خط تولید ترکیه تولید شده و صادرات آن به کشورهای مختلف بوده است. با این حال بازار هدف تیپو کشورهای در حال توسعه درنظر گرفته شده یا بخشی از بازارهای جهانی که نیاز به خودروهای اقتصادی و تقریبا ارزان قیمت دارد. برای همین می توان فلسفه وجودی این ایتالیایی را بر مبنا این دانست که خودرویی ارزان از نژاد فیات پدید آمده است.

کد خبر : ۸۹۸۹۸
بازدید : ۲۱۶۸۴
خودرو فیات تیپو
فرادید | نخستین باری که اسم خودروی فیات تیپو به گوش مان خورد، سال ۹۷ بود. همان سال که قرار بود تیپو از محصولات اقتصادی کمپانی فیات به سبد ایران خودرو اضافه شود، اما هیچ گاه این اتفاق رخ نداد. با این وجود حالا محافل خودرویی مدعی شده اند که شرکت پارسیان خودرو قصد دارد نسخه بروز شده فیات تیپو را در ایران مونتاژ کند.

به گزارش فراید؛ دو سال قبل بود که ایران خودرو در مجمع سالانه سهام داران خود، یک دستگاه فیات تیپو را به عنوان محصول جدید خود در سالن ساپکو قرار داد و یک سال بعد، از سوی یکی از مدیران این شرکت مذاکره برای تولید محصولات فیات در کارخانه ایران خودروی کرمانشاه اعلام شد.


اما پس از مدتی و با خروج دونالد ترامپ از توافق برجام و تحریم ایران، فیات هم به جمع محرومان بازار خودروی ایران افزوده است.

با این وجود پس از گذشت دو سال گفته شده که احتمالا فیات تیپو با پارسیان خودرو به ایران خواهد آمد، هر چند مدیران این خودروسازی هنوز این موضوع را تایید یا تکذیب نکرده اند، اما پیش از این خبر رسیده بود که شرکت پارسیان موتور مجوز واردات یا مونتاژ خودرو فیات ۵۰۰ را به دست آورده است.

از طرفی بعید نیست که پارسیان موتور با انتشار چنین اخباری قصد واکنش سنجی بازار را داشته باشد. اما با وجود فیات ۵۰۰ ممکن است این ادعا رخت حقیقت بپوشد.

در مورد قیمت فیات تیپو هم زمان احتمال داده می‌شد که این سدان ایتالیایی با قیمتی در بازه ۵۱ تا ۶۳ میلیون تومان به بازار ایران بیاید، اما حالا به افزایش چند صد درصدی قیمت دلار این محصول هم قیمتی کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان به خود نخواهد دید.

اما با این حال باید دید که این خودرو به مرحله تولید در پارسیان موتور می‌رسد و درآن صورت این شرکت خودروسازی چه قیمتی برای آن در نظر خواهد گرفت.
البته نسخه های مختلف فیات تیپو سدان بین ۱۲ هزار و ۵۰۰ یورو الی ۱۹ هزار و ۹۰۰ یورو قیمت داشته است. با این وجود فیات تیپو در بازارهای جهانی بین 300 تا 470 میلیون تومان قیمت خواهد داشت.
ویژگی های فیات تیپو
فیات تیپو چه ویژگی‌هایی دارد؟
شرکت خودروسازی فیات محصول تیپو (TIPO) را در بازار جهانی و در سه کلاس سدان، استیشن و هاچبک به بازار جهانی معرفی کرده است. این خودو در بازار‌های جهانی با هفت پیشرانه تولید می‌شود که دو مدل آن دیزلی است.

تیپو در طول دو سال اخیر در خط تولید ترکیه تولید شده و صادرات آن به کشور‌های مختلف بوده است. با این حال بازار هدف تیپو کشور‌های در حال توسعه درنظر گرفته شده یا بخشی از بازار‌های جهانی که نیاز به خودرو‌های اقتصادی و تقریبا ارزان قیمت دارد. برای همین می‌توان فلسفه وجودی این ایتالیایی را بر مبنا این دانست که خودرویی ارزان از نژاد فیات پدید آمده است.

از طرفی با اینکه با خودرویی به نسبت اقتصادی طرف هستیم، ولی خطوط طراحی به روز و زیبایی در آن می‌بینیم. ابعاد چراغ و حالت آن به شکلی است که حس ارزان سازی به بیننده دست نمی‌دهد.

همچنین طراحی چراغ‌های عقب به نسبت لوکس و متفاوت است. بدنه با اینکه ساده طراحی شده است، اما سبک خطوط ساده آن هم حس خوبی را به آدم می‌دهد. خطوط آیرودینامیکی روی کاپوت طرح قشنگی را ایجاده کرده است و امتداد آن روی سقف دیده می‌شود.

با این وجود، با خودرویی طرف هستیم که در بحث طراحی واقعا خوب ظاهر شده است. از طرفی اعتبار خوبی دارد و نام و نشان ایتالیایی را بر دوش نهاده است. کیفیت ساخت در سطح قابل قبولی بوده و در صورت عرضه با قیمت منطقی، می‌تواند مشتریان زیادی را جذب کند.

مشخصات فنی و امکانات فیات تیپو

مشخصات فنی و امکانات رفاهی فیات تیپو

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد این خودو در بازار‌های جهانی با هفت پیشرانه تولید می‌شود که دو مدل آن دیزلی است. نسخه ۱.۴ لیتری پایه این خودرو ۹۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۲۷ نیوتون متر و نسخه‌ی ۱.۴ لیتری توربو این خودرو نیز ۱۲۰ اسب بخار را با گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر تولید می‌کند. گیربکس انتخابی برای مدل‌های ۱.۴ لیتری از نوع شش دنده دستی است و در مدل ۱۲۰ اسب بخاری، قابلیت شتابگیری ۹.۸ ثانیه را فراهم می‌کند.

نسخه ۱.۳ لیتری دیزل فیات تیپو دارای قدرت موتور مشابه مدل قبل بوده و با گیربکس ۶ سرعته‌ی دستی خود حدود ۱۲ ثانیه پس از شروع حرکت به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. همچنین میانگین مصرف سوخت این مدل ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد شده است.

نسخه ۱.۶ لیتری فیات تیپو دارای قدرت موتوری معادل ۱۲۰ اسب بخار که با جعبه دنده اتوماتیک ۶ سرعته، ظرف ۱۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت فیات تیپو ۴.۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که با سرعت ثابت بزرگراه به ۳.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و با رانندگی در ترافیک شهری به ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد.

سیستم‌های ایمنی این خودرو شامل: ۶ عدد کیسه هوای ایمنی (راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز، سیستم کمکی ترمز، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل ایستایی در سراشیبی، سیستم ضد لغزش، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، سیستم ISOFIX برای صندلی کودک و ... می‌باشد.

همچنین تجهیزات رفاهی فیات تیپو عبارت اند از: آینه‌های جانبی برقی گرم‌گن دار، صفحه نمایشگر لمسی لمسی ۵ اینچی، فرمان الکتریکی حساس به سرعت، نمایشگر فشار باد لاستیک، سیستم تهویه مطبوع دوگانه اتوماتیک، نمایشگر ۳٫۵ اینچی TFT برای پنل ابزار‌ها، کروز کنترل، آینه داخلی دید عقب از جنس الکتروکرومیک، سنسور غروب و باران، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌های جلو، دستگیره‌های بیرونی درب از جنس کروم، پورت USB - AUX و اتصالات بلوتوث، مه‌شکن‌های جلو و عقب و رینگ‌های آلومینیومی.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید