محدودیت‌های کرونایی به شهر‌های زرد بر می‌گردد؟

محدودیت‌های کرونایی به شهر‌های زرد بر می‌گردد؟

گرچه محدودیت‌های کرونایی در حال حاضر در بیشتر نقاط کشور لغو شده، اما در طول روز‌های اخیر مسئولان وزارت بهداشت نسبت به بروز موج چهارم کرونا هشدار داده اند. از طرفی حسن روحانی نیز با ابراز نگرانی از موج چهارم بیماری گفته است که «باید حداقل تا شش ماه آینده هم همین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ادامه دهیم تا واکسن برسد و روند واکسیناسیون انجام شود. اگر ما رعایت نکنیم و وارد موج چهارم شویم یعنی باید بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل شوند.»

کد خبر : ۸۹۹۴۰
بازدید : ۵۴۶۶
محدودیت کرونایی در شهر زرد
فرادید | در حال حاضر هیچ شهری در ایران در شرایط قرمز به سر نمی‌برد، اما وزارت بهداشت می‌گوید که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در برخی از استان به شدت کاهش یافته است. از این رو وزارت بهداشت هشدار داده در صورت نادیده گرفتن پروتکل‌ها محدودیت‌های کرونایی به شهر‌های زرد بازگردد.

به گزارش فرادید؛ براساس اعلام وزارت بهداشت میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در چهار استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان و مازندران در محدوده ۷۲ تا ۷۵ درصد قرار دارد. این در حالی است که اکثر استان‌های کشور در محدوده رعایت مناسب پروتکل‌های بهداشتی قرار دارند.


طبق گفته سخنگوی وزارت بهداشت، کمترین میزان رعایت پروتکل‌ها مربوط به دفاتر پیشخوان دولت است. در طرف مقابل ادارات و سازمان‌ها بیشترین درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اماکن عمومی را در اختیار دارند.

سیما سادات لاری در رابطه با بازگشت محدودیت‌های کرونایی به شهر‌های زرد کشور می‌گوید: مباحثی در زمینه تعمیم محدودیت‌های وضعیت قرمز و نارنجی به وضعیت زرد نیز مطرح شده و باید در کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و سپس در ستاد ملی مورد تصویب قرار گیرد.

از طرفی وزارت راه و شهرسازی در تازه‌ترین آمار خود اعلام کرده است که متوسط تردد روزانه بین استانی از ۲۳ دی تا دوم بهمن ماه تا هفت درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

براساس آخرین آخرین تحلیل‌های وزارت بهداشت، ۱۸ شهرستان کشور در وضعیت نارنجی، ۱۵۴ شهرستان در وضعیت زرد و ۲۷۶ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
محدودیت‌های تردد شهر زرد
محدودیت‌های کرونایی بر می‌گردد؟
گرچه محدودیت‌های کرونایی در حال حاضر در بیشتر نقاط کشور لغو شده، اما در طول روز‌های اخیر مسئولان وزارت بهداشت نسبت به بروز موج چهارم کرونا هشدار داده اند. از طرفی حسن روحانی نیز با ابراز نگرانی از موج چهارم بیماری گفته است که «باید حداقل تا شش ماه آینده هم همین رعایت پروتکل‌های بهداشتی را ادامه دهیم تا واکسن برسد و روند واکسیناسیون انجام شود. اگر ما رعایت نکنیم و وارد موج چهارم شویم یعنی باید بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل شوند.»
در این رابطه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم همانند روزهای گذشته از کم توجهی به رعایت دستورالعمل های بهداشتی ابراز نگرانی کرده است.
از یک سو هم بنابر آمارها رعایت پروتکل‌های بهداشتی در تهران نصف شده و از ۸۱ درصد به ۳۹ درصد رسیده که این زنگ خطر بزرگی برای رسیدن به موج دیگری از بیماری کووید ۱۹ است. چرا که نسبت بسیار مستقیمی بین رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و افزایش بستری و مرگ و میر وجود دارد.
از سوی دیگر آمارها در استان هرمزگان نیز بیانگر افزایش تعداد مبتلایان به کووید ۱۹ است به گونه ای که بنابر اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی این استان در مدت ۲۴ ساعت گذشته یک نفر دیگر در استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده و شمار قربانیان در هرمزگان به ۹۹۳ نفر رسیده است.
با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد، تعداد مبتلایان و مرگ و میر‌های ناشی کووید ۱۹ در روز‌های اخیر سیر صعودی به خود گرفته است. در حال حاضر تعداد مبتلایان به ۶ هزار و ۶۰۰ نفر و موارد مرگ و روز به ۹۱ مورد رسیده است.

این در حالی است که میزان مبتلایان در نیمه دوم دی ماه به ۵ هزار و ۶۰۰ تا ۵ هزار و ۸۰۰ مورد رسیده بود. همچنین میزان مرگ و میر نیز به شکل میانگین روزانه ۷۰ تا ۸۰ مورد رخ داده است.
با این وجود بعید نیست که ستاد ملی کرونا برای جلوگیری از بروز موج چهارم کرونا، محدودیت های کرونایی را به شهرهای زرد کشور برگرداند.
محدودیت تردد شبانه

وضعیت محدودیت تردد شبانه خودرویی

طبق تصمیم ستاد ملی کرونا، محدودیت تردد شبانه همچنان در ۲۷۲ شهر کشور پا برجا است. اما با وجود این اعمال محدودیت‌ها تردد خودرویی در برخی استان‌ها در حال افزایش است.

در این رابطه استاندار زنجان اعلام کرده است که تردد خودرو‌ها در سطح شهر از ساعت ۲۱ تا چهار بامداد افزایش یافته و طبق آمار‌ها تردد شبانه خودرو‌ها با وجود محدودیت‌های کرونایی به حدود ۸۰۰ مورد رسیده، که این رقم بالا و نشان دهنده برگزاری دورهمی‌ها بوده و بسیار نگران کننده است.

فتح الله حقیقی می‌گوید بر این اساس به نیروی انتظامی تاکید شده است که تردد خودرو‌ها در ساعات مربوط به محدودیت‌های کرونایی جدی گرفته شود بطوریکه پس از تخلف، پیامک جریمه‌ها ارسال شده و افرادی که از قانون تمکین نمی‌کنند، شناسایی شوند.

پایگاه خبری پلیس هم در خبری اعلام کرده است که در حوزه اعمال قانون و در چارچوب کنترل زنجیره کرونا در طرح محدودیت شبانه تعداد ۱۰۶ هزار و ۲۸۲ خودرو و در مناطق نارنجی ۷۰۴ خودرو جریمه و اعمال قانون شدند.

همچنین در ارتباط با اجرای این طرح ۱۷ هزار و ۲۷ راننده تذکر شفاهی گرفتند و تعداد هشت هزار و ۴۱۶ خودرو که پیشتر توقیف شده بودند، عودت داده شد.

براساس این گزارش، سه هزار و ۵۵۵ نیرو در یک هزار و ۹۵۸ نقطه بکارگیری شدند. همچنین روز گذشته تردد خودرو‌ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته تغییر صفر درصدی داشته است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید