فرادید | تأملات - جامعه

Faradeed

سکولاریسم جز حاشیه‌نویسی بر کتاب مقدس نیست
جهانِ لیبرالِ غربی آفریده‌ای مسیحی است

سکولاریسم جز حاشیه‌نویسی بر کتاب مقدس نیست

هولاند نشان می‌دهد که اصلی‌ترین ارزش‌های انسان‌گرایی سکولار، مانند برابری انسان‌ها و ارزشِ ذاتی بشر، در یونان و روم باستان، اساساً ناشناخته بودند و آنچه سکولار‌ها بدان مباهات می‌کنند، ساخته و پرداختۀ دین و علی‌الخصوص مسیحیت است.
چرا نباید آخر هفته‌ها کار کنیم؟
وقتی برای دید و بازدید باقی نمانده

چرا نباید آخر هفته‌ها کار کنیم؟

از سال ۱۹۲۹ به‌جای آخر هفته سیستم استراحت جدیدی تعریف شد. دولتْ کارگران را به پنج گروه تقسیم و روز تعطیل متفاوتی برای هرکدام تعیین کرد. در هر روز معین، چهارپنجم طبقۀ کارگر در کارخانه‌ها حضور می‌یافتند و کار می‌کردند، درحالی‌که یک‌پنجم باقیمانده در استراحت بودند.
سرشاخ شدن‌ با نولیبرالیسم
درباره کتاب «فقر اعلی» اثر جورجو آگامبن

سرشاخ شدن‌ با نولیبرالیسم

آگامبن نشان می‌دهد قاعده [زندگی]رهبانی مجموعه قواعد قانونی تشکیل نمی‌دهد و ورود به دیر یا صومعه معمولا با سوگندی الزام‌آور همراه می‌شود و در نتیجه وسوسه‌ای که سراغ راهب می‌رود ربطی به قانون و تخطی از آن ندارد.
دموکراسی‌ در میان دیوار‌ها

دموکراسی‌ در میان دیوار‌ها

آنچه سرانجام دنیای جهانی‌شده نامیده‌ایم تنش‌های بنیادینی در دل خود دارد، تنش‌های میان راه‌دادن و راه‌ندادن، درهم‌آمیختن و جداکردن، حذف‌کردن و دوباره گنجاندن. یک جلوه این تنش‌ها را می‌توان در مرز‌هایی دید که روز به روز بازتر می‌شوند و جلوه دیگر آن را در بودجه‌ها، انرژی‌ها و تکنولوژی‌هایی که به نحوی بی‌سابقه به تحکیم مرز‌ها اختصاص می‌یابند.
نفس‌کشیدن در عصر آلودگی هوا
آیا با قانون‌گذاری چیزی حل می‌شود؟

نفس‌کشیدن در عصر آلودگی هوا

آلودگی هوای محیط مثل سیگارکشیدن نیست که بتوان آن را به طور قطعی با نمونه‌های فردیِ ناتوانی یا مرگ نابهنگام مرتبط دانست، اما این آلودگی عوامل مخاطره‌آمیز را بسیار بالا می‌برد.
مارکس و جنبش کارگری

مارکس و جنبش کارگری

اگرچه در تحلیل مارکس، سرمایه‌دار کسی است که از نظر اصولی به افزایش سهم زمان کار اضافی (عامل تولید سود ناخالص) و کاهش سهم زمان کار ضروری (کار ورودی ضروری برای تولید هزینه‌های دستمزد) می‌پردازد، اما او علیه این نظر که هر سرمایه‌داری یک تبهکار است هشدار می‌دهد.
رسالت حقیقی
تقی آزادارمکی مطرح کرد

رسالت حقیقی "رسانه‌ها" چیست؟

غیبت روشنفکری در جامعه منجر به آلترناتیو دیگری به‌جای رسانه‌های حقیقی می‌شود. رسانه‌هایی که رسالتشان باید تقویت خرد، آگاهی جمعی و نخبه‌گرایی باشد، خود نیز شبیه رقیب شده‌اند.
دموکراسی متفکر می‌خواهد نه سلبریتی
«دموکراسی‌خواهی» در چه شرایطی به ورطه «پوپولیسم» کشیده می‌شود؟

دموکراسی متفکر می‌خواهد نه سلبریتی

مرجعیت جامعه ما به جای آنکه «دانش» باشد و این دانش «گفتار» ایجاد کند و این گفتار «گفتگو» بیافریند و این گفتگو «گفتمان» تولید کند و این گفتمان «اقتدار» را موجب شود، در حال حاضر، این چرخه در جامعه ما به کلی حذف شده و تنها به سلبریتی‌ها محدود شده که این امر شکاف بنیادی را در جامعه ما ایجاد کرده است.
راز موفقیت شغلیِ ژاپنی‌ها در چیست؟

راز موفقیت شغلیِ ژاپنی‌ها در چیست؟

در محیط‌های شغلی در ژاپن، بازخورد مثبت یا همان "تعریف کردن از دیگران" به ندرت اتفاق می‌افتد، زیرا "عمل تحسین کردن عمومی" می‌تواند موجب شرمساری شود. به واقع "راز موفقیت شغلیِ ژاپنی‌ها" در چیست؟

"رؤیای ایرانی" ساختنی است؟

ما از قبل از مشروطه و بعد از جنگ‌های ایران و روس از زمانی که فکر تجدد در ایران ایجاد می‌شود هر وقت به فرهنگ و سرزمینمان نگاه می‌کنیم به نظرمان غلط می‌آید. فکر می‌کنیم که این سرزمین اصلاً قابل زیست نیست!
پرولتاریای کوچ‌گر در انقلاب اکتبر

پرولتاریای کوچ‌گر در انقلاب اکتبر

برای مارکس «پرولتاریا» فقط ناظر به «تهیدستان» نیست، بلکه ناظر به کسانی هم هست که به موجب نقشی که در فرایند تولید دارند به سوژه‌های تهی از هرگونه محتوای جوهری تقلیل یافته‌اند؛ به همین دلیل، فرایند تولید آن‌ها را بدل می‌کند به نیرو‌هایی که آبستن قدرت آینده خود هستند.
راهی به فهم جهان اجتماعی

راهی به فهم جهان اجتماعی

تحلیل انتقادی گفتمان عموما استدلال می‌کند که عادات اجتماعی غیرزبانی و زبانی یکدیگر را به وجود می‌آورند و در مورد این موضوع تحقیق می‌کند که چگونه روابط قدرت اجتماعی از طریق کارکرد‌های زبانی ایجاد و تقویت می‌شوند.
آنارشیسم؛ حکومت هیچکس
سیاست ورزی ضدسیاسی

آنارشیسم؛ حکومت هیچکس

ولی باز هم آنارشیسم یکی از جسورانه‌ترین و خیال‌انگیزترین جریان‌های سیاسی عصر مدرن بوده است، از کمون پاریس در ۱۸۷۱، ۲ تا جنبش اشغال وال‌استریت در سال‌های ۲۰۱۱-۲۰۱۲