فرادید | سینما - نقد و بررسی

Faradeed

فیلم

فیلم "هایلایت" ارزش دیدن دارد؟

مردی که از خیانت همسرش بسیار شاکی است، اما در عمل هیچ واکنشی ندارد و شخصیت این نقش در ذهن مخاطب شکل نمی‌گیرد که آیا انسانی بی‌عمل یا کنشگر است.
از سریال

از سریال "آقازاده" حرف تازه‌ای نمی‌شنوید

فساد آقازاده‌ها در ایران و رانت‌های مخصوص این افراد به قدری محرز است که بدون ساخت چنین مجموعه‌ای نیز بر همگان مشخص بوده و روایت تازه‌ای از مسائل روز ندارد. شاید اگر این مجموعه در دهه ۶۰ یا ۷۰ پخش می‌شد، نمود دیگری داشت.
فیلم بهت؛ با هیچ چیزی مواجه نیستیم جز اتلاف وقت

فیلم بهت؛ با هیچ چیزی مواجه نیستیم جز اتلاف وقت

البته شاهکار فیلم جایی است که اصلا نمی‌دانیم چرا شوهر پایش را در یک کفش کرده که باید بچه سقط شود و پول ردوبدل شده برایش مهم نیست. چرا چنین عاشق سینه‌چاکی دست به حماقت می‌زند و اصلا این حماقت ناشی از چیست.
سریال
موج حمله به "دل"

سریال "دل"؛ کجای ایران را نمایش می‌دهد؟

"دل" به اندازه همان سریال‌های ترکی، نازل است. نه فقط به این دلیل که در نمایش لاکچری بودن افراط می‌کند، بیشتر به این خاطر که نگاه حاکم بر روابط انسانی و عشق در آن به اندازه اغلب سریال‌های ترکیه‌ای، کلیشه‌ای و سطحی است.
روایت قصه‌های تکراری در فیلم

روایت قصه‌های تکراری در فیلم "منگی"

از همان ابتدای شروع فیلم، نوعی نگاه ساده شده و قاب‌های بسته، روشن می‌کند که قرار نیست در بخش زیباشناسی جاذبه‌های سینما و تصویر، توقع بالایی داشته باشیم یا اساسا چنین قصدی در کار باشد
فیلم بنفشه آفریقایی؛ روایت داستانی واقعی؟!

فیلم بنفشه آفریقایی؛ روایت داستانی واقعی؟!

تمرینی که سر صحنه و لوکیشن فیلم باشد، باعث می‌شود صحنه‌ها خلاقانه‌تر و بیشتر به شبیه مستند دربیاید. بازیگر می‌تواند خودش را با محل و قصه یکی‌کند حتی اگر همه چیز به درستی فیلمنامه پیش نرود حس تاز‌گی‌ای در این شیوه هست که جان فیلم را قوی‌تر می‌کند.
پایان‌بندی

پایان‌بندی "لتیان"؛ اوج سقوط فیلم

، ولی کشتن شش آدمی که یکی از آن‌ها هم نوجوان است هیچی که نخواهد جرات می‌خواهد، چیزی که ابدا در شخصیت آقازاده‌ای که ناگهان قاتلی خونسرد شد، ندیدیم.
فیلم

فیلم "منگی"؛ وامدار سینما یا تئاتر؟!

‌ این فیلم به شیوه پلان-سکانس و بدون هیچ‌گونه تقطیع‌نما فیلم‌برداری شده که تجربه‌ای جالب از لحاظ شکست زمان به آینده، گذشته و حال است. هرچند پیش از این شهرام مکری در فیلم «ماهی و گربه» به چنین تجربه‌ای دست زده بود.
فیلم خورشید؛ روایتِ

فیلم خورشید؛ روایتِ "دیکنزی" فقر در تهران

بازیگران نوجوان «خورشید» دارای پس‌زمینه‌ای در زندگی واقعی خود هستند که با کاراکتر آنان قرابت دارد و همین برای فهم انرژی خیره‌کننده آن‌ها در ایفای نقششان کافی است.
شکستِ

شکستِ "تابوها" در فیلم عصر جمعه

وقتی قرار بود خبر فیلم‌نامه در رسانه‌ها منعکس شود، تأکید می‌کردند که به‌جای واژه تجاوز از آزار استفاده کنم و من هم تأکید می‌کردم موضوع این فیلم فقط آزار نیست موضوع عمیق‌تر و فجیع‌تر از آزار جنسی است و این دو واژه باهم تفاوت دارند.
فیلم مولان؛ آنارشیست فانتزی

فیلم مولان؛ آنارشیست فانتزی

مسئله بزرگی که با داستان به ظاهر عادی سینمایی «مولان» دارم اینجا شکل می‌گیرد که زنانگی در داستان یک فیلم تبدیل به دستمایه‌ای برای انقلاب تفکر با گرایشات ضد اجتماعی...
فیلم سینمایی«جنایت بی‌دقت»؛ تاریخ به روایت سینما

فیلم سینمایی«جنایت بی‌دقت»؛ تاریخ به روایت سینما

در مورد تاریخ ظاهرا به نظر می‌رسد که در مورد زمانی جدا از زمان حال صحبت می‌کنیم، درحالی‌که نگاه من به تاریخ به صورت یک زنجیره است که بین حال و گذشته همپوشانی وجود دارد و انسان تنها برای اینکه درک بهتری داشته باشد، آن‌ها را از هم جدا کرده است.