تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی / بررسی مزایا و کاربردها

تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی / بررسی مزایا و کاربردها

عکاسی تبلیغاتی بیانگر یک داستان است که توجه مشتریان را جلب میکند، در حالی که عکاسی صنعتی محدود به زمان خاصی نیست و صرفا معرفی محصول یا فضای تولیدی صنعتی می باشد. هر دو عکاسی صنعتی و تبلیغاتی دو ابزار قدرتمند در بازاریابی هستند که با تکیه بر آنها میتوانید فروش خود را افزایش دهید.

کد خبر : ۱۳۲۹۹۳
بازدید : ۴۴

عکاسی تبلیغاتی و صنعتی گرچه بسیار شبیه به هم هستند اما تفاوت بسیار زیادی دارند و از شاخه های مهم عکاسی محصول در کسب وکار و تجارت شما به حساب می آیند. تفاوت اصلی بین این دو نوع عکاسی در هدف و کاربرد آن‌ها است.

عکاسی تبلیغاتی بیانگر یک داستان است که توجه مشتریان را جلب میکند، در حالی که عکاسی صنعتی محدود به زمان خاصی نیست و صرفا معرفی محصول یا فضای تولیدی صنعتی می باشد. هر دو عکاسی صنعتی و تبلیغاتی دو ابزار قدرتمند در بازاریابی هستند که با تکیه بر آنها میتوانید فروش خود را افزایش دهید.

عکاسی صنعتی چیست؟

عکاسی صنعتی به عکاسی حرفه ‌ای در صنایع مختلف از جمله صنایع تولیدی، تبلیغاتی، فضای باز، محصولات غذایی و دارویی و... گفته می‌شود که هدف اصلی آن به دست آوردن تصاویر با کیفیت و حرفه ‌ای از محصولات، خطوط تولید، فضاها و... است. عکاسان صنعتی برای عکاسی صنعتی از تجهیزات فوق حرفه ‌ای و جدید استفاده میکنند؛ همچنین با نورپردازی مناسب و زاویه دید درست، فضا را به شکل بهینه برای عکس برداری آماده میکنند.

برخلاف عکاسی تبلیغاتی که بیشتر بر روی جذب نظر مخاطبان تمرکز دارد، درعکس ‌های صنعتی، تمرکز بر روی ارائه تصاویر با دقت و کیفیت بالا ، بازتاب دهنده مشخصات فنی محصولات و خدمات است. به طور کلی، عکس‌ های صنعتی برای نمایش محصولات در سایت ‌ها، کاتالوگ ‌ها، بروشورها و... به کار میرود.

عکاسی تبلیغاتی چیست؟

عکاسی تبلیغاتی یا عکاسی تجاری، شامل عکاسی محصولات، خدمات و برند های تجاری است که به منظور تبلیغ و فروش آن ها استفاده میشود. این نوع عکاسی شامل عکس ‌های تبلیغاتی است که در رسانه ‌های مختلف از جمله: تبلیغات چاپی، مجلات، تبلیغات دیداری (بیلبوردهای شهری)، تبلیغات آنلاین و شبکه های اجتماعی به کار گرفته میشود. هدف اصلی این نوع عکاسی، جذب مشتریان جدید و حفظ مشتریان قدیم برای برندها و شرکت‌ ها است.

در این نوع عکاسی، تصاویر با رنگ‌ های شاد و جذاب، بازتاب دهنده خصوصیات و قابلیت‌ های محصول و خدمات هستند. به طور کلی، عکس‌ های تبلیغاتی برای جذب نظر مخاطبان به کار میرود و هرچه عکاس تبلیغاتی خلاقیت بیشتری به کار بگیرید، نتیجه بهتری هم بدست خواهد آورد.

50

تفاوت عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

عکاسی صنعتی و تبلیغاتی دو حوزه مهم در عکاسی هستند که هر کدام دارای تکنیک‌ها، تخصص‌ها و مهارت‌های خاص خود هستند. عکاسی صنعتی به صورت عمده در صنایع مختلف بکار می‌رود و به منظور تبلیغات، محصولات، ماشین‌آلات، سازه‌ها و دیگر موارد انجام می‌شود. عکاسان صنعتی باید تخصص و تجربه کافی در زمینه‌های مختلف از جمله نورپردازی، عکاسی محصولات، عکاسی معماری و عکاسی صنعتی داشته باشند.

در عکاسی تبلیغاتی نیز هدف اصلی تبلیغ و ترویج محصولات و خدمات است و عکاسان تبلیغاتی باید توانایی ایجاد تصاویر جذاب و متفاوت با قابلیت جذب مخاطب را داشته باشند. برای این منظور، آن‌ها باید با تکنیک‌هایی مانند مدلینگ، استایلینگ، نورپردازی و طراحی گرافیکی آشنا باشند.

در هر دو حوزه عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، استفاده از تجهیزات حرفه‌ای مانند دوربین‌های با کیفیت بالا، لنزهای گوناگون، فلاش‌ها و سایر تجهیزات نورپردازی بسیار مهم است. همچنین دانش و تجربه در زمینه نورپردازی، پردازش تصویر و نرم‌افزارهای ویرایش تصویر نیز برای عکاسان این حوزه‌ها بسیار اساسی است.

همانطور که متوجه شدید، تفاوت اصلی عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در هدف نهایی آن ها است. برای رسیدن به این هدف در هر یک از عکاسی ها از تجهیزات مختلف استفاده میشود. جدای از آن اصول عکاسی تبلیغاتی با عکاسی صنعتی هم فرق دارد. از مهمترین فرق بین تجهیزات و عناصر عکاسی تبلیغاتی و صنعتی، میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

•    پردازش سوژه و نوع نمایش

توجه به جزئیات در عکاسی صنعتی اهمیت بسیار ویژه ای دارد. نوع پردازش در عکاسی صنعتی به گونه ای است که بافت، متریال، ساختار محصول، سایز و... به وضوح قابل تشخیص باشد. چیزی که در عکاسی تبلیغاتی توجه چندانی به آن نمی شود و تنها کلیات تصویر است که اهمیت دارد.

•    نورپردازی متفاوت

نورپردازی این دو سبک از عکاسی هم باهم فرق می کند و با تکنیک های مختلفی اجرا میشود. نورپردازی در عکاسی تبلیغاتی به صورت کلی بوده و همه بخش ها بسیار شفاف دیده میشوند. اما در عکاسی صنعتی، باید ویژگی های ظاهری محصول به وضوح و کیفیت بالا دیده شود و دیگر بخش ها چندان مد نظر نیست.

•    پس زمینه عکس

فرق عکاسی صنعتی و تبلیغاتی در پس زمینه آنها نیز کاملا مشخص است. در عکسبرداری صنعتی، پس زمینه محصولات به صورت خنثی و ساده در نظر گرفته میشود تا همه توجهات به محصول جذب شود. معمولا پس زمینه تک رنگ و سفید انتخاب میشود. این درحالی است که در عکاسی تبلیغاتی پس زمینه روایت گر داستان بوده و در آن از چیدمان متنوع، اکسسوری ها، تزئینات و همچنین طرح های گرافیکی و... هم استفاده میشود. پس زمینه طرح دار و رنگی بیشترین استفاده را در عکاسی تبلیغاتی دارد.

•    ویرایش و ادیت تصاویر

هر عکسی، نیازمند یک سری روتوش و ادیت است. در عکاسی صنعتی این ویرایش ها صرفا جهت از بین بردن رفلکس های مزاحم، سایه و نواقص انجام میشود. در نوع تبلیغاتی تمرکز بیشتر بر روی جذابیت و افزایش کیفیت عکس است تا نگاه ها را مجذوب کند.

بررسی عناصر و تجهیزات اصلی عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی، بسته به نوع پروژه و نیازهای شما، تجهیزات مختلفی مورد نیاز است. اما در کل، برخی از تجهیزاتی که برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی پیشنهاد می‌دهیم عبارتند از:

1. دوربین حرفه‌ای با کیفیت بالا: دوربین‌های عکاسی و فیلمبرداری حرفه‌ای با کیفیت بالا اصلی ترین عنصر برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی هستند.

2.لنز‌های با کیفیت: با توجه به نیاز شما، لنز‌های با کیفیت بالا مانند لنز‌های پرایم یا زوم با فاصله کانونی مختلف که برای عکاسی محصولات، معماری و صنعتی مناسب هستند، پیشنهاد می‌شوند.

3.سه‌پایه: استفاده از سه‌پایه حرفه‌ای برای پایداری و کنترل حرکت دوربین در هنگام عکاسی بسیار مهم است.

4.فلاش: استفاده از فلاش حرفه‌ای هم برای نورپردازی و روشنایی محصولات و صنایع بسیار مهم است.

5.نرم‌افزارهای ویرایش تصویر: نرم‌افزارهایی مانند Adobe Photoshop و Lightroom برای پردازش و ویرایش تصاویر بسیار مفید هستند.

6.تجهیزات نورپردازی: استفاده از تجهیزات نورپردازی مانند نورپردازی LED و نورپردازی های مخصوص عکاسی صنعتی و تبلیغاتی برای ایجاد نور مناسب و جذاب برای عکس‌های شما بسیار حیاتی است.

7.لوازم جانبی: لوازم جانبی مانند کیف حمل دوربین، کارت حافظه، باتری، شارژر، فیلتر و غیره نیز برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی بسیار حیاتی هستند.

لازم به ذکر است که این تجهیزات تنها بخشی از تجهیزاتی هستند که برای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی مورد نیاز است و بسته به نیاز شما، ممکن است تجهیزات دیگری نیز نیاز باشد.

کاربردهای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی

عکاسی صنعتی تبلیغاتی نقش اساسی در افزایش فروش محصولات و خدمات دارد. وجود هر دو آن ها برای برندسازی و تبلیغات الزامی است. اما هر یک کاربردهای خاص خود را دارند که دانستن آن ها خالی از لطف نخواهد بود. همچنین برای سفارش فیلم صنعتی، میتوانید از استودیوهای تخصصی ساخت تیزر تبلیغاتی و فیلم صنعتی و مستند کمک بگیرید. فیلم و تیزر صنعتی در کنار عکاسی صنعتی و تبلیغاتی یکی دیگر از استراتژی های شرکت های تولیدی و صنعتی موفق در دنیاست که با ساخت فیلم مستند صنعتی به معرفی مجموعه خود میپردازند.

عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی دو حوزه متفاوت در عکاسی هستند که در بسیاری از صنایع و شرکت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه به برخی از کاربردهای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی می‌پردازیم:

کاربردهای عکاسی صنعتی:

•    عکاسی محصولات: عکاسی صنعتی برای نمایش دقیق و حرفه‌ای محصولات، از جمله محصولات صنعتی، الکترونیکی، پزشکی، غذایی و غیره استفاده می‌شود.

•    عکاسی سازه‌ها: عکاسی صنعتی برای نمایش دقیق و حرفه‌ای سازه‌های بزرگ، مانند پل‌ها، برج‌ها، کارخانه‌ها و غیره استفاده می‌شود.

•    عکاسی صنعتی برای برنامه‌های آموزشی: عکاسی صنعتی برای برنامه‌های آموزشی، مانند کتاب‌های درسی، مجلات و بروشورهای آموزشی استفاده می‌شود.

کاربردهای عکاسی تبلیغاتی:

•    عکاسی تبلیغاتی محصولات: عکاسی تبلیغاتی برای نمایش جذاب و متفاوت محصولات و خدمات استفاده می‌شود. این حوزه از عکاسی برای ایجاد تصاویر تبلیغاتی، کاتالوگ‌ها، بنرها و غیره استفاده می‌شود.

•    عکاسی تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی: با توجه به رشد شبکه‌های اجتماعی، عکاسی تبلیغاتی برای ایجاد تصاویر جذاب و متفاوت برای استفاده در پست‌های شبکه‌های اجتماعی مانند Instagram و LinkedIn استفاده می‌شود.

•    عکاسی تبلیغاتی در رسانه‌های خبری: عکاسی تبلیغاتی برای استفاده در مقالات خبری و تبلیغاتی در رسانه‌های مختلف، مانند روزنامه‌ها و مجلات استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است که این کاربردها تنها بخشی از کاربردهای عکاسی صنعتی و تبلیغاتی هستند و در هر حوزه، بسته به نوع پروژه و نیازهای شما، کاربردهای دیگری نیز وجود دارد.

جمع بندی

استفاده از عکاسی صنعتی و تبلیغاتی باعث برقراری ارتباط با مشتریان شده و یک روش مدرن برای بازاریابی است که می تواند تجارت و کسب و کار شما را بهبود ببخشد. استودیو فهار یکی از باتجربه ترین و مجهز ترین استودیوهای عکاسی و تولید فیلم صنعتی در تهران است که به همراه مشاوره تخصصی می توانید پروژه های عکاسی صنعتی و تبلیغاتی خود را به استودیو فهار بسپارید. ما با استفاده از تجهیزات مدرن و امروزی، جذاب ترین و حرفه ای ترین تصاویر را برایتان به ارمغان می آوریم.

منبع: fahar.ir

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید