سولفات آلومینیوم در کشاورزی

سولفات آلومینیوم در کشاورزی

سولفات آلومینیوم با نام‌های مختلفی از جمله آلوم، زاج سفید، زاج عطاری، نمک آلومینیوم، آلومینیوم تری سولفات و آیوپاک هگزا دکا هیدرات خوانده می‌شود و یکی از اصلی‌ترین مشخصات آن، خاصیت منعقدکنندگی است. این ماده، مصارف زیادی در صنایع مختلف دارد؛ به عنوان مثال به کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی اشاره می‌کنیم.

کد خبر : ۱۴۳۸۴۷
بازدید : ۳۲

سولفات آلومینیوم از پرکاربردترین ترکیبات آلومینیوم محسوب می‌شود و در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مهمترین کاربردهای این ماده شیمیایی، استفاده از آن در حوزه کشاورزی است. در این مقاله به طور کامل به کاربردهای سولفات آلومنیوم در کشاورزی پرداخته‌ایم. پس تا انتها با ما همراه باشید.

سولفات آلومینیوم چیست؟

سولفات آلومینیوم، یک ماده شیمیایی پرکاربرد بوده و یکی از مهم‌ترین ترکیبات آلومینیوم به شمار می‌رود. این ماده به صورت مایع یا جامد موجود است؛ در حالت جامد، به شکل یک پودر سفید رنگ بلوری دیده می‌شود.

سولفات آلومینیوم با نام‌های مختلفی از جمله آلوم، زاج سفید، زاج عطاری، نمک آلومینیوم، آلومینیوم تری سولفات و آیوپاک هگزا دکا هیدرات خوانده می‌شود و یکی از اصلی‌ترین مشخصات آن، خاصیت منعقدکنندگی است. این ماده، مصارف زیادی در صنایع مختلف دارد؛ به عنوان مثال به کاربرد سولفات آلومینیوم در کشاورزی اشاره می‌کنیم.

جهت معرفی بیشتر سولفات آلومینیوم با فرمول شیمیایی AL2(SO4)3 باید گفت که ماده‌ای غیر سمی و غیر فرار با جرم مولکولی 342.15 گرم بر مول است؛ این ماده، غیر قابل اشتعال بوده، نقطه ذوب آن 770 درجه سانتی‌گراد است و در دمای 330 درجه سانتی‌گراد به جوش می‌آید. در خصوص حلالیت سولفات آلومینیوم باید گفت که در آب حل می‌شود؛ اما در الکل و مواد مشابه، به سختی حل می‌گردد.

مشخصات سولفات آلومینیوم

در ادامه توضیحات قسمت قبل باید اضافه کرد که سولفات آلومینیوم، یک ماده اسیدی قوی است و در صورت ترکیب با آب، به یک ماده خورنده فلزات تبدیل می‌شود.

از نظر مشخصات ظاهری، سولفات آلومینیوم، حالت کریستالی دارد و به رنگ سفید، زرد کم رنگ یا قهوه‌ای روشن، مشاهده می‌شود؛ فاقد بوی خاصی بوده و گفته می‌شود طعمی تند و شیرین دارد.

به عنوان توضیح بیشتر باید اضافه کرد که به طور کلی دو نوع سولفات آلومینیوم داریم؛ سولفات آلومینیوم A که ماده‌ای جامد و سفید رنگ است و سولفات آلومینیوم B که جامد و قهوه‌ای است؛ رنگ سفید اولی به خاطر درصد پایین (زیر 0.05) آهن موجود در سولفات آلومینیوم است؛ در حالی که میزان آهن آلوم نوع B کمتر از 1.5 درصد است و به همین دلیل به رنگ قهوه‌ای دیده می‌شود.

میزان بالای جذب رطوبت محیط، قابلیت سوختن (البته قابل اشتعال نیست) و حذف مواد رنگی از دیگر ویژگی‌های ماده شیمیایی معرفی شده به شمار می‌روند؛ علاوه بر اینها سولفات آلومینیوم، شار الکتریکی را خنثی می‌کند و در واکنش‌های شیمی، از بین برنده کربن آلی است؛ همچنین قادر است، ترکیبات را به طور کامل حذف کند. درنهایت تمام این ویژگی‌ها منجر به کاربردهای فراوان این محصول شده است. این کاربردهای بسیار ، لزوم خرید سولفات آلومنیوم در صنایع مختلف را بیش از پیش مشخص می‌کند.

روش‌های تولید سولفات آلومینیوم

71

روش‌های مختلفی برای تولید سولفات آلومینیوم وجود دارد که تقریباً همگی آنها بر پایه واکنش ترکیبات آلومینیوم با اسید سولفوریک، استوار هستند؛ به عنوان مثال به واکنش اسید سولفوریک با هیدروکسید آلومینیوم اشاره می‌کنیم که شیوه بسیار رایجی است؛ البته در موارد زیادی، سولفات آلومینیوم، حاصل گرم کردن فلز آلومینیوم در اسید سولفوریک است.

مهمترین کاربردهای سولفات آلومینیوم

صنعت کشاورزی، تصفیه آب، تولید کاغذ و سایر محصولات سلولزی، رنگ آمیزی پارچه در نساجی، تولید دارو، چرم سازی و تولید رزین از جمله کاربردهای سولفات آلومینیوم محسوب می‌گردند.

برخی دیگر از مصارف مهم سولفات آلومینیوم عبارتند از:

•    تولید چسب

•    از بین بردن رنگ در صنایع غذایی (مثلاً تولید روغن)

•    ساخت فوم‌های گچی ساختمانی

•    ضد رطوبت نمودن سازه‌های بتنی

•    تولید کاتالیزورهای شیمیایی (مثلاً اتان)

علاوه بر آنچه تا بدین جا گفته شد، از سولفات آلومینیوم، برای تولید محصولات آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می‌شود؛ به عنوان نمونه به تولید انواع صابون، ژل، اسپری‌های ضد تعریق و معطر، دئورانت‌ها و مواردی از این دست اشاره می‌کنیم.

لازم به ذکر است که سولفات آلومینیوم، ویژگی ضد باکتریایی دارد و از طرفی یک ماده منعقدکننده به شمار می‌رود؛ به همین علت گاهی اوقات، جهت ضد عفونی کردن زخم و جلوگیری از خونریزی استفاده می‌شود.

برای آشنایی بیشتر کاربردهای سولفات آلومینیوم، اینجا را کلیک نمایید.

سولفات آلومینیوم در کشاورزی

بخشی از کاربردهای سولفات آلومینیوم به صنعت کشاورزی مربوط می‌شود؛ این در حالی است که هیچ گاه از آلومینیوم به عنوان ماده مغذی مورد نیاز محصولات کشاورزی یاد نمی‌شود؛ در واقع سولفات آلومینیوم به عنوان کود به کار نمی‌رود؛ بلکه به منظور تقویت خاک و تنظیم PH آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

می‌دانیم که عدد PH، نشان دهنده میزان اسیدی یا بازی بودن خاک است و سولفات آلومینیوم، خاصیت اسیدی دارد؛ از این رو تغذیه خاک با این ماده، PH را پایین آورده و به رشد برخی گیاهان که برای پرورش یافتن به PH‌ خاصی نیاز دارند، کمک می‌کند؛ به عنوان مثال می‌توانیم از درختچه‌های زینتی نام ببریم.

جهت روشن‌تر شدن نقش سولفات آلومینیوم در کشاورزی، می‌توان گفت که آهکی بودن خاک، یکی از عواملی است که مانع رسیدن مواد مغذی از خاک به گیاهان می‌شود؛ منظور وجود ماده‌ای مثل کربنات کلسیم در خاک است.

همان گونه که در بخش مشخصات سولفات آلومینیوم بیان شد، این ماده، ترکیبات آلی حاوی کربن را خنثی می‌کند؛ در نتیجه می‌توان گفت که افزودن محصول شیمیایی فوق به خاک، موجب بهبود تغذیه گیاه شده و رشد آن را تسریع می‌بخشد.

روش مصرف سولفات آلومینیوم در کشاورزی

لازم است، مجدداً خاطر نشان شود که هیچ گیاهی برای رشد خود به آلومینیوم نیاز ندارد؛ از طرفی، این ماده، سمی است و ریختن آن بر روی برگ، گل و حتی ساقه گیاهان، ممکن است، به آنها آسیب بزند؛ بنابراین روش مصرف سولفات آلومینیوم در کشاورزی، به افزودن ماده به خاک محدود می‌شود که علت آن را در بخش قبل توضیح دادیم.

نکته شایان ذکر این است که در هنگام مصرف هر ماده شیمیایی در کشاورزی، باید نوع گیاه، حجم و ارتفاع آن، همچنین مشخصات خاک را در نظر گرفت؛ علاوه بر اینها در زمان مصرف سولفات آلومینیوم، باید نکات ایمنی را رعایت کرد؛ زیرا ماده‌ای سمی بوده و می‌تواند، به پوست انسان آسیب بزند.

خرید سولفات آلومینیوم

با توجه به کاربرد گسترده سولفات آلومینیوم در صنایع مختلف، بالا بودن میزان خرید آن بدیهی به نظر می‌رسد. طبیعتاً در هنگام خرید این ماده شیمیایی، باید نوع سولفات آلومینیوم، ترکیبات جانبی موجود در آن، سطح کیفی، همچنین روش تولید و کاربرد محصول را در نظر گرفت. حال احتمال دارد، این سوال پیش آید که سولفات آلومینیوم را از کجا بخریم؟ ما پیشنهاد می‌کنیم خرید سولفات آلومینیوم را از مجموعه‌های معتبر و خوشنام انجام دهید.

مجموعه تدارک صنعت کاغذ کرمان، بهترین عرضه کننده سولفات آلومینیوم و محصولات مشابه مرتبط با صنایع سلولزی در کشور محسوب می‌شود و سابقه بسیاری در این حوزه دارد. شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان، ماده شیمیایی مذکور را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت به فروش می‌رساند.

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه شود، این است که کارشناسان مجموعه تدارک صنعت کاغذ کرمان، پیش از خرید سولفات آلومینیوم، مشاوره‌های لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد. برای آشنایی بیشتر با مجموعه تدارک صنعت کاغذ کرمان و دریافت اطلاعات تکمیلی در مورد سولفات آلومینیوم، به وب سایت رسمی این مجموعه مراجعه نمایید.

وب سایت رسمی شرکت تدارک صنعت کاغذ کرمان: https://www.kepsico.com/

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید