موزه باستان‌شناسی و مردم ‌شناسی شاهرود: سفری به اعماق تاریخ و فرهنگ

موزه باستان‌شناسی و مردم ‌شناسی شاهرود: سفری به اعماق تاریخ و فرهنگ

موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی شاهرود، شاهدی بر غنی‌بودن تاریخ و فرهنگ مردمان این منطقه است و با مرور آثار و آداب‌ورسوم محلی، گذشته این ناحیه نمایان می‌شود. یکی از انتخاب‌های خوب برای گشت‌وگذار می‌تواند خرید بلیط قطار شاهرود، رزرو یک اتاق در هتل شاهرود و لذت‌بردن از تماشای موزه مردم‌شناسی شاهرود باشد.

کد خبر : ۱۸۴۷۵۰
بازدید : ۵۳

شاهرود، یکی از شهرهای مهم استان سمنان، در میان تلاقی آب‌وهوای مرطوب و پربارش شمال کشور و خشکی کویرهای جنوبی واقع شده است. این موقعیت جغرافیایی منحصربه‌فرد باعث شده که شاهرود از آب‌وهوایی معتدل برخوردار باشد.

موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی شاهرود، شاهدی بر غنی‌بودن تاریخ و فرهنگ مردمان این منطقه است و با مرور آثار و آداب‌ورسوم محلی، گذشته این ناحیه نمایان می‌شود. یکی از انتخاب‌های خوب برای گشت‌وگذار می‌تواند خرید بلیط قطار شاهرود، رزرو یک اتاق در هتل شاهرود و لذت‌بردن از تماشای موزه مردم‌شناسی شاهرود باشد.

ساختمان موزه

موزه شاهرود ابتدا به شهرداری تعلق داشت و در دوران پهلوی اول، در طول سال‌های ۱۳۰۶ تا ۱۳۰۷ ساخته شد. این ساختمان با سبک معماری قاجاری و پهلوی احداث شده و در دو طبقه با ۳۰۶ متر زیربنا طراحی شده است. پس از بازسازی کامل در اسفندماه سال ۶۷ به موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی شاهرود تبدیل شد.

در بخش باستان‌شناسی موزه، ۶ اتاق با سقف ضربی ترک‌دار وجود دارد که اشیا و آثاری که در منطقه یافت شده‌اند از‌جمله آثار حفاری‌های تپه سنگ چخماق شاهرود، تپه حصار دامغان، تپه خوریان شاهرود و تپه بلوار شهر شاهرود نگهداری می‌شوند.

در طبقه دوم ساختمان، موزه مردم‌شناسی قرار دارد که شامل سه اتاق و یک سالن بزرگ است. این موزه به نمایش زندگی مردم، علاقه‌ها، اعتقادات و آداب‌ورسوم آن‌ها می‌پردازد. غرفه‌های موجود در این بخش شامل کشاورزی، دامداری، پوشاک و دیگر جنبه‌های زندگی مردم است.

تماشای بناهای تاریخی و مطالعه گذشته مردم مناطق مختلف، همواره آموزنده و دلپذیر است. خرید بلیط قطار شاهرود، رزرو اتاق در هتل شاهرود و گذراندن وقت در موزه مردم‌شناسی این شهر، فرصت بسیار مناسبی برای آشنایی با فرهنگ غنی کشور و سرگذشت مردم آن است.

بخش‌های مختلف موزه مردم‌شناسی شاهرود

بخش باستان‌شناسی موزه در طبقه همکف قرار دارد و آثار باستانی قبل از میلاد مسیح در چهار اتاق و راهرو نگهداری می‌شوند. ساختمان با استفاده از خشت و آجر ساخته شده و سقف‌های آن دارای طاق‌هایی هلالی است. نمای خارجی آن با آجرنما و محوطه آن با سنگ و آجرفرش تزیین شده است.

در ورودی ساختمان، یک در چوبی مشاهده می‌شود که درون شیشه‌ای قرار دارد. این در با منبت‌کاری و نقوش اسلیمی زینت داده شده است. نقوش برجسته که جداگانه منبت‌کاری شده و با استفاده از سنگ یشم و میخ به آن متصل شده‌اند، بخش دیگری از زیبایی‌های این در را تشکیل می‌دهند.

ویژگی اصلی این در، نمایش سیر رشد جنین است که با استفاده از دانش و علمی که در آن زمان وجود داشته، طراحی شده است. نام سازندگان این در نیز کربلایی میرزا گرمنی، رمضان‌علی میقانی و نصرالله بن ملاعلی است و بر روی آن نوشته شده است.

تماشای آثار هنرمندان همیشه برای ما جذاب بوده است. خوشبختانه، فلای تودی امکانی را فراهم کرده که هم‌زمان با خرید بلیط قطار، می‌توانید اتاق خود را نیز در هتل شاهرود رزرو کنید. خیال‌تان که از محل اقامت راحت باشد، سفر برای‌تان دل‌نشین خواهد شد. بابت قیمت بلیط قطار هم نگران نباشید، فلای تودی با تخفیف‌های ویژه‌اش شما را شگفت‌زده خواهد کرد.

8

بخش باستان‌شناسی موزه

اشیایی که از حفاری‌های تپه‌های باستانی مانند تپه سنگ چخماق شاهرود و تپه حصار به‌دست آمده است، می‌توانند به‌شکل زیر دسته‌بندی شوند:

.1    سکه‌ها و مهره‌های تاریخی سنگی

.2    ظروف سفالی، از‌جمله خاکستری و منقوش، شیشه‌ای و ... .

.3    ابزارهای سنگی، استخوانی و مفرغی

.4    اشیای منبت‌کاری‌شده، از‌جمله ستون‌های چوبی، محراب‌های گچ‌بری‌شده و آجرهای نقش‌دار

از‌جمله اشیای مهم در این بخش از موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی شاهرود، ظروفی هستند که از حفاری در تپه حصار به‌دست آمده‌اند و قدمت برخی از آن‌ها به ۴۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد. این ظروف، شامل اشکالی از حیوانات و گیاهان هستند که نشان‌دهنده روند تکامل زندگی و پیشرفت در هر دوره تاریخی هستند.

اگر قصد سفر به شهر شاهرود و تماشای موزه باستانی این شهر را دارید، می‌توانید بلیط قطار خود را از سایت فلای تودی تهیه کنید. همچنین، امکان رزرو اتاق در هتل شاهرود نیز از‌طریق این سایت امکان‌پذیر است. از بابت قیمت بلیط قطار هم خیال‌تان آسوده باشد؛ فلای تودی بهترین قیمت‌ها را برای مشتریانش در نظر می‌گیرد.

بخش مردم‌شناسی

طبقه دوم موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی شاهرود به بخش مردم‌شناسی اختصاص یافته است و از سه اتاق و یک سالن بزرگ تشکیل شده است. این بخش به زندگی عموم مردم می‌پردازد و تلاش شده است که نشان‌دهنده گروه خاصی نباشد. اشیای موجود را می‌توان به‌شکل زیر طبقه‌بندی کرد:

.1    ابزار کار دامداری، کشاورزی، پوشاک، پخت نان و دست‌بافته‌ها

.2    اسناد و قباله‌ها

.3    ابزار و وسایل تعزیه‌خوانی

.4    وسایل تدفین

.5    کارگاه پارچه‌بافی و انواع چرخ‌های ریسندگی سنتی

.6    ابزار تدفین

.7    وسایل روشنایی سنتی

.8    قرآن خطی در ابعاد مختلف

از‌جمله تصاویر فوق‌العاده زیبایی که در این بخش از موزه باستان‌شناسی و مردم‌شناسی شاهرود مشاهده می‌شود، غرفه پرده درویشی است که ۳۲ قصه را با استفاده از تصاویر بیان می‌کند.

9

سفر به شاهرود با رزرو هتل در سایت فلای تودی

برای انتخاب هتل مناسب در شاهرود، می‌توانید از سایت فلای تودی استفاده کنید. در این سایت، می‌توانید هتل‌های مختلف شاهرود را بر‌اساس قیمت، موقعیت، امکانات و نظرات کاربران فیلتر کرده و هتل موردنظر خود را انتخاب کنید. برای مثال، هتل شاهرود در مرکز شهر شاهرود واقع شده و دارای امکاناتی مانند رستوران، کافی‌شاپ، استخر و سونا است. پس از انتخاب هتل موردنظر، می‌توانید به‌راحتی آن را در سایت فلای تودی رزرو کنید.

برای رزرو هتل، باید اطلاعاتی مانند تاریخ ورود و خروج، تعداد نفرات و نوع اتاق را وارد کنید. فلای تودی برای رزرو هتل‌های مختلف تخفیف‌های ویژه‌ای در نظر گرفته است. در‌صورت بروز هرگونه مشکل، پشتیبانی 24ساعته فلای تودی در خدمت شما است. فلای تودی ضمانت می‌کند که بهترین قیمت را برای هتل‌های شاهرود ارائه می‌دهد. بهار و پاییز بهترین زمان سفر به شاهرود هستند. امیدواریم سفر خوبی به شاهرود داشته باشید!

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید