پروفیل سمنت برد چیست و چه فرقی با پانل سیمانی دارد؟

پروفیل سمنت برد چیست و چه فرقی با پانل سیمانی دارد؟

پانل سیمانی یا سمنت برد، محصولی پیش‌ ساخته است که عموما از ترکیب سیمان، ماسه، الیاف و مواد افزودنی دیگر ساخته می شود. وجود الیاف باعث افزایش مقاومت کششی و جلوگیری از ترک خوردگی پانل در اثر انقباض و انبساط ناشی از تغییرات دما می شود. پانل های سیمانی با توجه به نوع و مقدار مواد اولیه به کار رفته، در ضخامت ها و ابعاد مختلفی تولید می شوند. این پانل ها مزایای بسیاری دارند. مقاومت بالا در برابر رطوبت و یخ زدگی، عایق حرارتی و صوتی و سرعت نصب بالا تنها برخی از این مزایای بسیار زیاد است.

کد خبر : ۱۸۴۸۲۴
بازدید : ۲۰

امروزه مصالح ساختمانی بسیار زیادی توسط افراد استفاده میشوند. در چنین شرایطی بسیار مهم است که یک متریال مناسب برای پروژه انتخاب کنید. این دقت هنگام انتخاب یک متریال برای نمای خارجی بیشتر میشود و درک ویژگی و تفاوت های هر نما، اهمیت بسیار خاصی پیدا میکند. و اما در این میان به پروفیل سمنت برد و سمنت برد برمیخوریم.

اگرچه هر دو از سیمان ساخته شده‌اند، اما در ماهیت و کاربرد آن ها تفاوت های ظریفی هست که بر انتخاب نهایی شما تاثیر می‌گذارد. در این مقاله می خواهیم پانل سیمانی و پروفیل سمنت برد را بررسی کنیم و تفاوت های آن ها را به شما بیان کنیم.

پانل سیمانی چیست؟

پانل سیمانی یا سمنت برد، محصولی پیش‌ ساخته است که عموما از ترکیب سیمان، ماسه، الیاف و مواد افزودنی دیگر ساخته می شود. وجود الیاف باعث افزایش مقاومت کششی و جلوگیری از ترک خوردگی پانل در اثر انقباض و انبساط ناشی از تغییرات دما می شود.

پانل های سیمانی با توجه به نوع و مقدار مواد اولیه به کار رفته، در ضخامت ها و ابعاد مختلفی تولید می شوند. این پانل ها مزایای بسیاری دارند. مقاومت بالا در برابر رطوبت و یخ زدگی، عایق حرارتی و صوتی و سرعت نصب بالا تنها برخی از این مزایای بسیار زیاد است.

با توجه به این ویژگی ها، پانل های سیمانی کاربردهای گسترده ای در صنعت ساختمان دارند. از جمله موارد استفاده آن ها می توان به نمای خارجی ساختمان، دیوارهای داخلی و خارجی سوله ها و سالن های صنعتی، دیوارهای پیش‌ ساخته، دیوارهای کناف و... اشاره کرد. همچنین قیمت سمنت برد نما نیز بسیار مناسب است و میتوانید از آن با خیال راحت استفاده کنید.

پروفیل سمنت برد

در مقابل سمنت برد که نقش پوششی و محافظتی دارد، پروفیل سمنت برد یک عنصر سازه ای است. این پروفیل ها معمولا از جنس فولاد گالوانیزه با روکش روی ساخته شده و به دلیل برخورداری از پوشش گالوانیزه، در برابر زنگ زدگی مقاومت بسیار خوبی دارند. پروفیل‌های سمنت برد با اشکال مختلفی همچون U شکل، C شکل و L شکل تولید می شوند. پروفیل های سمنت برد به عنوان یک محصول برای زیرسازی پانل های سیمانی و نصب نمای پانل روی آن ها استفاده میشوند.

استفاده از این پروفیل ها در زیرسازی سمنت برد باعث میشود که فاصله ای هوایی بین سمنت و دیوار اصلی ایجاد شود که طول عمر آن ها را افزایش میدهد. همچنین با ایجاد یک سطح صاف و یکدست، زیرسازی مناسبی را برای نصب آسان و دقیق پانل سیمانی فراهم میکنند. و در نهایت به دلیل وزن کمی که دارند، باعث کاهش بار مرده سازه میشوند.

تفاوت سمنت برد و پروفیل سمنت برد

۱. ماهیت

به بیان ساده، سمنت برد یک متریال پوششی و محافظی است، در حالی که پروفیل سمنت برد وظیفه ایجاد استحکام و قابلیت باربری را بر عهده دارد. همکاری این دو عنصر با ماهیت های متفاوت، سیستم ساخت‌ و ساز خشکی را فراهم می‌کند که از نظر مقاومت، دوام و سرعت اجرا، بسیار مناسب است. پس میتوانیم بگوییم که این دو مصالح یکدیگر را کامل میکنند.

۲. جنس

علاوه بر ماهیت، این دو محصول در جنس نیز با یکدیگر متفاوت هستند. سمنت برد از ترکیب سیمان، الیاف سلولزی و مواد افزودنی دیگر ساخته می شود. سیمان به عنوان ماده اصلی، استحکام و قابلیت مقاومت در برابر رطوبت و آتش سوزی را به سمنت برد می بخشد.

در مقابل، پروفیل سمنت برد از فولاد گالوانیزه با روکش روی ساخته می شود. فولاد گالوانیزه به دلیل قابلیت مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی، انتخابی مناسب برای ایجاد زیرسازی استحکام و با دوام برای دیوارها و سقف های ساخته شده با سمنت برد است.

جدول تفاوت های سمنت برد ویژگی سمنت برد پروفیل سمنت برد ماهیت

محصولی مسطح و صفحه ای

المانی طولی با مقطع مشخص جنس

ترکیب سیمان، الیاف سلولزی و مواد افزودنی

فولاد گالوانیزه با روکش روی کاربرد

پوشش نهایی و محافظ

ایجاد زیرسازی مزایا

مقاومت بالا، عایق صدا و حرارت، قابلیت رنگ‌آمیزی، نصب سریع و آسان

استحکام و قابلیت باربری، سهولت در اجرا، قابلیت عبور تاسیسات، بهبود عایق بندی صوتی و حرارتی نمونه کاربردها

دیوارهای داخلی و خارجی، سقف‌های کاذب، کف سازی، نمای ساختمان، حصارکشی و دیوارچینی، سازه‌های پیش‌ ساخته

زیرسازی دیوارها و سقف‌های ساخته شده با سمنت برد کارکرد در کنار هم

همکاری برای ایجاد سیستم ساخت‌ و ساز خشک با مقاومت، دوام و سرعت اجرای بالا

کدام را انتخاب کنیم؟ چه وقت؟

حال که با این دو مصالح آشنا شدیم، نوبت به آن رسیده است تا فاکتورهای مؤثر در انتخاب نهایی را مورد بررسی قرار دهیم. این دو مصالح در کنار یکدیگر کاربرد دارند، اما می توانند به صورت جداگانه نیز استفاده شوند. بیایید به بررسی نحوه انتخاب بپردازیم.  

⦁    کاربرد پروژه: اولین و مهم ترین فاکتور، توجه به نوع کاربری پروژه است. برای نمای خارجی ساختمان، هر دو پانل سیمانی و پروفیل سمنت برد (به‌صورت ترکیبی) می توانند گزینه مناسبی باشند. اما برای دیوارهای داخلی، پانل های سیمانی با ضخامت مناسب به تنهایی قابل استفاده هستند.

⦁    شرایط محیطی: مقاومت در برابر رطوبت، یخ زدگی و آتش سوزی از جمله عوامل محیطی تاثیرگذار بر انتخاب می باشند. پانل های سیمانی با توجه به ترکیبات اولیه می توانند در این زمینه ها مقاومت مناسبی ارائه دهند.

⦁    ابعاد و اندازه‌ها: ابعاد و اندازه های پانل و پروفیل باید متناسب با ابعاد دیوار یا نمای مورد نظر انتخاب شوند. 

90000

همان‌طور که در این مقاله بررسی شد، پروفیل سمنت برد و پانل سیمانی، هرچند از نظر متریال اولیه شباهت هایی دارند، اما ماهیت و کاربرد آن‌ها کاملا مجزا از یکدیگر است.

پانل های سیمانی به‌عنوان المان اصلی نما یا دیوار و پروفیل های سمنت برد به‌عنوان زیرسازی برای نصب پانل ها به کار می روند. درک این تفاوت و شناخت ویژگی های هر محصول، به انتخاب آگاهانه شما در هر پروژه ساختمانی کمک خواهد کرد.

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید