راهنمای خرید ارزان‌ترین گوشی هوشمند بازار

راهنمای خرید ارزان‌ترین گوشی هوشمند بازار

کف قیمت گوشی‌های هوشمند بازار به حدود سه میلیون رسیده است

کد خبر : ۱۵۱۶۵۸
بازدید : ۳۶

آیفون 13 پرو مکس گران‌ترین گوشی فعلی بازار است که با یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی دست‌کم ۱۰۸ میلیون تومان فروخته می‌شود، اما آنطرف کف قیمت گوشی‌های هوشمند به حدود سه میلیون تومان رسیده.

با این پول در آخرین روز‌های تابستان امسال می‌توانیم سراغ خرید آنر X5 برویم. ردمی A2 پلاس را از شیائومی به گزینه‌ها اضافه کنیم و در جمع گوشی‌های سامسونگ نیم‌نگاهی هم به پیرمردی مثل گلکسی A03 Core داشته باشیم.

شماره یک | آنر X5

آنر X5 یکی از معدود مدل‌های هوشند بازار است که کمتر از سه میلیون فرخته می‌شود. اغلب فروشنده‌های موبایل در نیمه شهریور امسال قیمت آنر X5 را که ۳۲ گیگابایت حافظه‌موقت دارد، دو میلیون و ۸۰۰ تا دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان اعلام می‌کنند و در یک‌سری از فروشگاه‌های اینترنتی همین نسخه از آنر X5 را با رنگ مشکی نزدیک سه میلیون تومان می‌فروشند.

آنر X5 تقریبا از اسفند پارسال در بازار موجود است و به‌جز مشکی در رنگ‌های دیگری مثل نارنجی و آبی قابل سفارش است. از نظر ظاهری با مدلی سروکار داریم که ۱۹۳ گرم وزن دارد و ابعاد آن به‌ترتیب ۱۶۴ در ۷۵.۶ در ۸.۹ میلیمتر است.

یک نمایشگر ۶.۵ اینچ از نوع TFT حدود ۸۲ درصد از قاب رویی را پوشش داده و تصاویر را با کیفیت ۷۲۰ نمایش می‌دهد؛ تقریبا همان چیزی از یک گوشی ارزانقیمت و اقتصادی می‌شود انتظار داشت.

آنر X5 در بخش سخت‌افزار به یک تراشه ۱۲ نانومتری مدیاتک G۲۵ مجهز شده که خب درعمل تعریفی ندارد و اساسا از یک گوشی که کمتر از سه میلیون تومان قیمت دارد، نباید انتظار دیگری داشته باشیم. دوربین هشت مگاپیکسلی آن هم یاد و خاطره دوربین‌های VGA و گوشی‌های قدیمی را زنده می‌کند.

آنر X5 در بخش باتری از یک باتری پنج هزار میلی‌آمپر ساعت استفاده می‌کند که در استفاده‌های روزمره قابلیت یک روز شارژدهی را دارد.

شماره دو| ردمی A2 پلاس

ردمی A2 پلاس بین ارزان‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار پردازنده بهتری دارد. تراشه ۱۲ نانومتری مدیاتک G۳۶ به‌تنهایی آش دهن‌سوزی نیست، اما خب جلو مدل‌هایی مثل آنر X5 و گوشی‌های ارزانقیمت سامسونگ روی کاغذ اوضاع بهتری دارد.

در مشخصات فنی A2 پلاس شیائومی با نمایشگر ۶.۵ اینچ IPS روبرو می‌شویم. به‌زبان ساده فرق زیادی با نمایشگر TFT گوشی آنر X5 که بررسی کردیم، ندارد و سهم آن از قاب رویی گوشی به حدود ۸۱ درصد می‌رسد.

ردمی A2 پلاس شیائومی با همه ایراد‌هایی است که دارد، یک گوشی دوسیمکارت واقعی است و برای کارت حافظه آن اسلات مخصوصی درنظرگرفتند. پشت گوشی حسگر اصلی هشت مگاپیکسل دیده می‌شود، اما کنار آن حسگر تشخیص عمق، حکمی شبیه به تعبیر علی پروین از مدیرفنی را دارد؛ کشک! چون بود و نبود آن رسما در هیچ عکسی حس نمی‌شود.

ردمی A2 پلاس از ابتدای سال در بازار موبایل حضور دارد. همان موقع فروشنده‌های موبایل ردمی A2 پلاس نسخه ۳۲ گیگ را نزدیک سه میلیون و ۲۰۰ تا سه میلیون و ۴۰۰ هزار تومان می‌فروختند و اگر الان هم راهی بازار موبایل شوید، امکان خرید آن در همین بازه وجود دارد.

شماره سه | گلکسی A03 Core

گلکسی A03 Core در جمع گوشی‌های ارزانقیمت بازار، قدیمی‌تر است. سامسونگ آن را از دسامبر ۲۰۲۱ راهی بازار کرده و تقریبا از دو سال قبل در ویترین موبایل‌فروشی‌ها گلکسی A03 Core دیده می‌شود.

گلکسی A03 Core مثل رقبایی که تا اینجا سراغشان رفتیم در بخش دوربین یک حسگر هشت مگاپیکسلی دارد. با این حال عکس‌هایی که گلکسی A03 Core ثبت می‌کند، کمی (تاکید می‌کنیم، کمی) بهتر از عکس‌های ردمی A2 پلاس یا آنر X5 است. در طرف مقابل ایراد بزرگ گلکسی A03 Core تراشه ۲۸ نانومتری آن در بخش پردازنده است.

گلکسی A03 Core با یک تراشه Unisoc SC۹۸۶۳A و احتمالا برای ادای احترام به عصر دایناسور‌ها راهی بازار شده و از این نظر نمی‌شود برای هیچ کاری روی آن حساب کرد.

برای اینکه درک بهتری از تراشه ضعیف گلکسی A03 Core داشته باشید، کافی است که بدانید میانگین امتیازات آن در آیتم‌های مختلف بنچمارک‌های معروف، از ۱۰۰ به ۲۰ هم نمی‌رسد. فروشنده‌های موبایل همین گوشی گلکسی A03 Core را با ۳۲ گیگ فضای ذخیره‌سازی حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌فروشند.

مقایسه ارزان‌ترین گوشی‌های هوشمند بازار

مشخصات

آنر X5

ردمی A2 پلاس

گلکسی A03 Core

وزن

193 گرم

192 گرم

211 گرم

ابعاد

164 در 75.6 در 8.9 میلیمتر

164.9 در 76.8 در 9.1 میلیمتر

164.2 در 75.9 در 9.1 میلیمتر

سایز نمایشگر

6.5 اینچ

6.5 اینچ

6.5 اینچ

نوع نمایشگر

TFT

IPS

TFT

حسگر اصلی

هشت مگاپیکسل

هشت مگاپیکسل

هشت مگاپیکسل

دوربین سلفی

پنج مگاپیکسل

پنج مگاپیکسل

پنج مگاپیکسل

تراشه اصلی

مدیاتک G25 (12 نانومتر)

مدیاتک G36 (12 نانومتر)

Unisoc SC9863A (28 نانومتر)

ظرفیت باتری

پنج هزار میلی آمپرساعت

پنج هزار میلی آمپرساعت

پنج هزار میلی آمپرساعت

کف قیمت

دو میلیون و 800 هزار تومان

سه میلیون و 400 هزار تومان

سه میلیون و 500 هزار تومان

منبع: فرارو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید