(عکس) همسایه ایران در مهار تورم سربلند شد

(عکس) همسایه ایران در مهار تورم سربلند شد

آخرین داده‌های منتشر شده توسط اداره کل آمار عربستان سعودی نشان می‌دهد که نرخ تورم عربستان کمترین میزان از فوریه ۲۰۲۲ است که ۱.۶ درصد بود.

کد خبر : ۱۵۷۲۱۷
بازدید : ۲۱۰۸

نرخ تورم عربستان سعودی در ماه سپتامبر به 1.7 درصد کاهش یافت. این در حالیست که تورم این کشور در ماه اوت به دلیل ثبات قیمت‌ها در تمام بخش‌ها، ۲ درصد بود.  

آخرین داده‌های منتشر شده توسط اداره کل آمار این کشور نشان می‌دهد که این نرخ کمترین میزان از فوریه 2022 است که 1.6 درصد بود.

همسایه ایران در مهار تورم سربلند شد +عکس

تورم عربستان که تا سال گذشته روند نسبتا بدی داشت، با سیاست‌های اقتصادی موثر دولت، چند ماهی است که روند کاهشی را طی می‌کند.

جزئیات تورم عربستان

هزینه حمل و نقل در شهریور ماه نسبت به مردادماه 0.5 درصد کاهش داشته، در حالی که قیمت اثاثیه و لوازم خانگی در همین مدت 0.1 درصد کاهش داشته است.

در مقابل قیمت مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها در شهریور ماه نسبت به ماه قبل 0.3 درصد افزایش داشته است. قیمت مواد غذایی و آشامیدنی نیز در ماه سپتامبر نسبت به ماه قبل 0.4 درصد افزایش یافت، در حالی که هزینه محصولات دخانی 0.1 درصد افزایش یافت.

عربستان سعودی برخلاف بسیاری از کشورهایی که با افزایش قیمت‌ها در صحنه جهانی دست و پنجه نرم می‌کنند، موفق شده است نرخ تورم را مهار کند.

با این حال، در سپتامبر 2023، نرخ تورم عربستان سعودی 1.7 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش یافت که ناشی از افزایش قیمت مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها بود که 8.1 درصد افزایش یافت.

مرکز ملی آمار عربستان سعودی فاش کرد که اجاره واقعی مسکن در سپتامبر سال جاری نسبت به ماه مشابه در سال 2022، 9.8 درصد افزایش یافته است.

سخنگوی این مرکز گفت که قیمت اجاره‌بها به دلیل اهمیت نسبی بالای آن در سبد مصرفی خانوار با وزن 21 درصد، محرک اصلی نرخ تورم در سپتامبر 2023 بود.

بر اساس این گزارش، هزینه‌های رستوران‌ها و هتل‌ها در ماه سپتامبر 2.5 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافت، در حالی که قیمت خدمات پذیرایی 2.1 درصد افزایش یافت.

این گزارش افزوده است که هزینه‌های آموزش 1.8 درصد افزایش یافته که عمدتاً به دلیل افزایش 5.5 درصدی قیمت آموزش عالی بوده است.

از جنبه مثبت، قیمت اثاثیه، لوازم خانگی و تعمیر و نگهداری در شهریور ماه سال جاری به میزان 2.8 درصد کاهش یافت که ناشی از ریزش قیمت مبلمان، فرش و سایر کفپوش‌ها بود که 3.6 درصد کاهش یافت.

شاخص قیمت عمده‌فروشی همچنان در مدار صعودی

در همین حال، مرکز ملی آمار عربستان سعودی در گزارش دیگری فاش کرد که شاخص قیمت عمده‌فروشی عربستان سعودی در ماه سپتامبر نسبت به ماه مشابه در سال 2022، 0.5 درصد افزایش یافته است.

این افزایش قیمت شاخص قیمت عمده‌فروشی را به افزایش قیمت محصولات لبنی نسبت داده که در ماه سپتامبر 15.3 درصد افزایش یافت.

این گزارش می‌افزاید که شاخص قیمت عمده‌فروشی عربستان در سپتامبر 2023، 0.4 درصد نسبت به آگوست 2023 افزایش یافته که ناشی از افزایش قیمت سایر کالاهای قابل حمل است که یک درصد افزایش یافته است.

عربستان سعودی پیش‌بینی چشم‌انداز بیشترین رشد اقتصادی جهان توسط صندوق بین‌المللی پول برای سال 2023 را در بین تمام کشورهای خاورمیانه و آسیای مرکزی به خود اختصاص داده است.

این سازمان همچنین در گزارش جداگانه‌ای اعلام کرد که عربستان سعودی احتمالاً یکی از سریع‌ترین اقتصادهای جهان در سال 2022 بوده است.

به عنوان بخشی از برنامه‌های عربستان سعودی برای متوقف کردن اتکا به درآمدهای نفتی، این کشور با تقویت صنایعی مانند بازی و ورزش‌های الکترونیکی چشم‌انداز 2030 خود را ترسیم کرده است.

به عنوان مثال، سال گذشته عربستان سعودی اعلام کرد که قصد دارد 142 میلیارد ریال عربستان (38 میلیارد دلار) در شرکت‌های بازی از طریق شرکت دولتی Savvy Games Group سرمایه‌گذاری کند.

این کشور همچنین به توسعه شهر آینده‌نگر NEOM ادامه خواهد داد.

منبع: تجارت نیوز

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید