رقابت ریال ایران و لیر ترکیه به نفع کدام کشور پیش می‌رود؟

رقابت ریال ایران و لیر ترکیه به نفع کدام کشور پیش می‌رود؟

از منظر معامله‌گران ثبات دلار در ایران و کاهش قیمت لیر ترکیه بر اساس دلار در ترکیه هم، بازار ترکیه را از لحاظ جذابیت برای صادرات کم کرده و همانطور که در آمار چند روز پیش دیدیم صادرات ایران به ترکیه در حال کاهش است که از اثرات این اتفاق است.

کد خبر : ۱۷۰۰۲۰
بازدید : ۲۳

سکه و طلا یک کانال بالا رفت، دلار به کانال پایین افتاد. صندوق‌های طلا در بورس همه سبزپوش شدند. دسترسی ایران به بازار دلار عراق مسدود شد. رقابت ریال ایران و لیر ترکیه به نفع کدام کشور پیش می‌رود؟

طلا و سکه در روز سه‌شنبه وارد کانال جدید شدند. سکه وارد ۳۰ میلیون و طلای آبشده به ۱۱ میلیون تومان رسید.

پایان دوره رکود بازار‌ها

معامله‌گران معتقدند با شروع سال ۲۰۲۴ به اتمام دوره رکود بازار‌ها می‌رسیم. با بازگشایی بازار جهانی و رشد قیمت انس، بازار طلا و سکه داخل بر مدار افزایش بودند. قیمت سکه در ۲۹ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان شروع به کار کرد و با افزایش ۳۵۰ هزار تومانی تا ۳۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رفت و در نهایت در ۳۰ میلیون تومان به کار خود پایان داد. حباب سکه با افزایش به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

طلای آبشده هم در روز سه‌شنبه با افزایش وارد کانال ۱۱ میلیون شد و تا حوالی ۱۱ میلیون و ۵۰ هزار تومان بالا رفت. حباب طلای آبشده که منفی شده بود در معاملات روز سه‌شنبه به بالای ۱۰۰ هزار تومان در مثقال رسید.

در سمت رسمی بازار سکه، سکه رفاه تا ۳۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بالا رفت و در مرز ۳۰ میلیون به کار خود پایان داد. همچنین در روز سه‌شنبه صندوق‌های طلای بورس همگی مثبت بودند.

در بازار شکاف قیمت سکه نقدی و کاغذی که تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بالا رفته بود در روز سه‌شنبه با رشد قیمت نقدی به ۷۰۰ هزار تومان رسید.

معامله‌گران در مورد این اتفاق دو نظر داشتند؛ اول اینکه خریدار نقدی زیاد شده و کمتر کسی به فروش فکر می‌کند و نظر دوم اینکه این شرایط بازار موجب شده تا بلوکه بازار کم شود و این وضع در نهایت به نفع خریدار باشد. البته اگر بازار طلا از نیمه تعطیلی دربیاید به خاطر عرضه بیشتر می‌تواند این شکاف بیشتر شود.

قیمت دلار هرات ۵۰ هزار و ۱۰۰ تومان آغاز به کار کرد و با کاهش روند در بازار دبی، افت کرد و در ۴۹ هزار و ۹۰۰ تومان بسته شد. البته قیمت فردایی هرات بالای ۵۰ هزار تومان معامله می‌شد. قیمت درهم امارات در ۱۳ هزار و ۸۲۰ تومان بازگشایی کرد و در ابتدا افزایش ۱۰ تومانی داشت، اما در ادامه با کاهش ۳۰ تومانی نسبت به نرخ بازگشایی در ۱۳ هزار و ۷۹۰ تومان به کار خود پایان داد.

دست ایران از دلار‌های عراق قطع می‌شود؟

بحث داغ بازار، تجارت با عراق و قوانین جدید ارزی عراق بود. از روز سه‌شنبه عراق ۵ کشور را به‌عنوان مقصد نقل و انتقال پول ممنوع کرد که ایران نیز یکی این کشور‌هاست. معامله گران معتقدند این موضوع بخشی از برنامه آمریکا در برابر ایران است.

از منظر معامله‌گران دست ایران از دلار‌های عراق قطع می‌شود. جزییات ماجرا چیست؟ بازار ارز عراق هم مثل ایران، بازار آزاد و رسمی دارد و نرخ این دو بازار هم مثل ایران است یعنی برابری دلار در این دو بازار متفاوت است و دینار در بازار آزاد ارزانتر نسبت به دلار. حالا صادرکننده ایرانی باید دینار را از بازار آزاد بگیرد، طبق محاسبات اکوایران صادرکننده اگه براساس بازار رسمی دینار می‌گرفت ۳۸ هزارتومان گیرش می‌آمد، اما با نرخ برابری دینار بازار آزاد نزدیک به ۳۳ هزار تومان نصیبش می‌شود یعنی تقریبا فاصله بازار رسمی و آزاد ۱۶ درصد برآورد می‌شود. حالا این دینار در بازار ما حتی با نرخ کمتری خریدار دارد.

معامله‌گران در کنار اتفاقی که در عراق برای صادرکننده افتاده یک موضوع دیگر را به آن اضافه کردند. از منظر معامله‌گران ثبات دلار در ایران و کاهش قیمت لیر ترکیه بر اساس دلار در ترکیه هم، بازار ترکیه را از لحاظ جذابیت برای صادرات کم کرده و همانطور که در آمار چند روز پیش دیدیم صادرات ایران به ترکیه در حال کاهش است که از اثرات این اتفاق می‌باشد.

به عقیده تحلیل‌گران فنی قیمت طلای آبشده به محدوده مقاومتی رسیده و اگر انس طلا کاهشی شود، قیمت طلا و سکه از این کانال عقب می‌نشیند.

نکته بازار ارز این است که معامله‌گران با توجه به محدودیت‌ها، دستور‌ها و مالیات می‌گفتند بهترین بازار برای نوسان‌گیران انس طلای جهانی است. گروهی می‌گفتند محدودیت و دستور هیچوقت یک بازار را درست نکرده و فقط باعث شده تا معامله‌گران فکر جایگزین باشند. با این اتفاق معامله‌گران می‌گویند نقدشوندگی بازار داخل افت پیدا می‌‎کند.

منبع: اکو ایران

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید