کشف تازه دربارۀ «تجربۀ نزدیک به مرگ»؛ مغز بعد از مرگ فعال می‌شود!

کشف تازه دربارۀ «تجربۀ نزدیک به مرگ»؛ مغز بعد از مرگ فعال می‌شود!

محققان با بررسی امواج مغزی چهار بیماری که در کما به سر می‌بردند، متوجه شدند که دو نفر از آن‌ها پس از قطع شدن دستگاه پشتیبان حیات، همچنان امواجی مغزی داشتند که شبیه به امواج مغزی در زمان هوشیاری بود.

کد خبر : ۱۴۳۷۰۲
بازدید : ۴۹۱

فرادید| برخی از نجات‌یافتگان از ایست قلبی، با وجود پیشینه‌های متفاوت فرهنگی و مذهبی، تجربیات نزدیک به مرگ را گزارش کرده‌اند. این تجربیات ممکن است شامل احساس جدا شدن از بدن، نور درخشان در انتهای یک تونل یا خاطرات رویدادهای گذشته باشد. اکنون، محققان در حال برداشتن گام‌های بلند برای یافتن شواهد علمی این رویدادها هستند. 

به گزارش فرادید، در مطالعه‌ای که روز دوشنبه در مجله Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شد، محققان گزارش دادند دو نفر از چهار بیماری که در کما به سر می‌بردند، پس از برداشتن دستگاه تنفس مصنوعی و ایست قلبی، نوعی افزایش فعالیت مغزی را تجربه کردند که شبیه زمان هوشیاری‌شان بود. 

این یافته‌ها نشان می‌دهد که دانشمندان باید اطلاعات بیشتری درباره نحوه رفتار مغز هنگام مرگ بیاموزند. سَم پارنیا، متخصص ریه از دانشگاه نیویورک که در این تحقیق مشارکتی نداشته می‌گوید این مطالعه نشان می‌دهد ما در حال شناسایی یک نشانگر هوشیاری آشکار هستیم.

shutterstock_1927516640

دانشمندان مطمئن نیستند چرا تجربیات نزدیک به مرگ رخ می‌دهند. این پدیده‌های مرموز نمایانگر یک پارادوکس بیولوژیکی هستند که درک بنیادی ما از مغز در حال مرگ را به چالش می‌کشند، مغزی که عموماً تصور می‌شود تحت چنین شرایطی از کار افتاده است. 

اما در مطالعات پیشین نیز افزایش فعالیت مغز در پایان زندگی مشاهده شده است. در مطالعه‌ای روی موش‌ها در سال ۲۰۱۳، جیمو بورجیگین، از نویسندگان مطالعه جدید و عصب‌شناس دانشگاه میشیگان، دریافت مغز جوندگان پس از ایست قلبی، به مدت ۳۰ ثانیه امواج گاما تولید می‌کند. 

امواج گاما امواج مغزی سریعی هستند که با توجه، حافظه فعال و حافظه بلندمدت مرتبط هستند، این یافته نشان می‌دهد اما اثبات نمی‌کند که ممکن است موش‌ها هوشیار بوده باشند. افزون بر این، یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ نشان داد فردی که بر اثر حمله قلبی جانش را از دست داده بود، در حالی که فعالیت مغزش پس از ایست قلبی اندازه‌گیری می‌شد، فعالیت امواج گاما داشت.

Untitled6

در پژوهش جدید، چهار بیمار بررسی شدند که جان باخته بودند در حالی که فعالیت مغزشان با استفاده از الکترواِنسفالوگرافی (EEG) بررسی می‌شد. هر چهار بیمار در کما بودند. خانواده‌های آن‌ها به پزشکان اجازه دادند دستگاه تنفس مصنوعی از آن‌ها جدا شود. 

اما اندازه‌گیری‌های فعالیت مغزی دو نفر از بیماران، پس از قطع دستگاه‌های تنفسی و قلبی، افزایش امواج گاما را نشان داد. این امواج چند دقیقه طول کشیدند و گاهی‌اوقات بسیار شدید بودند. 

نکته‌ی قابل‌توجه این بود که محققان، سیگنال‌های شدیدی را در ناحیه‌ای از مغز مشاهده کردند که می‌تواند زمانی فعال باشد که افراد تجربیات یا رویاهایی خارج از بدن دارند. اگر این قسمت از مغز فعال شود، به این معناست که بیمار چیزی می‌بیند، چیزی می‌شنود و ممکن است احساساتی خارج از بدنش را تجربه کند. 

این یافته‌ها می‌تواند منجر به تحقیقات بیشتر در مورد مغزِ در حال مرگ و هوشیاری در هنگام ایست قلبی شود. 

شارلوت مارشال، دانشمند زیست‌پزشکی که تجربیات نزدیک به مرگ را در دانشگاه لیژ بلژیک مطالعه می‌کند می‌گوید: «این مقاله برای این رشته و به طور کلی برای حوزه هشیاری بسیار مهم است». 

بورجیگین در آینده می‌خواهد داده‌های بیشتری را در مورد مغزهای در حال مرگ جمع‌آوری کند. به گفته‌ی او، فعال شدن موج گاما در بیماران بیشتری باید اثبات شود. 

اَجمَل زِمار، جراح مغز و اعصاب از دانشگاه بهداشت لوئیزویل و از نویسندگان مشترک مطالعه‌ی سال ۲۰۲۲، به لایو ساینس گفته است: «هرچه یافته‌های منسجم‌تری داشته باشیم، شواهد بیشتری حاصل می‌شود که ثابت می‌کند این مکانیسمی است که در زمان مرگ رخ می‌دهد».

مترجم: زهرا ذوالقدر

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید