(تصاویر) 8 تالاب بی نظیر و دیدنی استان گیلان که حتما باید ببینید

(تصاویر) 8 تالاب بی نظیر و دیدنی استان گیلان که حتما باید ببینید

استان گیلان یکی از زیباترین و سرسبزترین استان های کشورمان است که تالاب های فوق العاده زیبایی را در دل خود جای داده است. با ما همراه باشید تا دیدنی ترین تالاب های این استان را به شما معرفی کنیم.

کد خبر : ۱۳۸۷۶۶
بازدید : ۹۲۸

تالاب ها یکی از شاهکارهای خلقت و از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری در سراسر جهان هستند. این اکوسیستم خاص از حیاتی ترین زیستگاه های پرندگان آبزی و کنار آبزی از قبیل فلامینگو، غاز، اردک، پلیکان، حواصیل و آبچلیک می باشد و می توان گفت این تالاب ها هستند که از انبوه گونه های مختلف موجودات حمایت می کنند.

از جمله فواید این اکوسیستم ناب برای محیط زیست می توان به حفاظت در برابر طوفان و کاهش تخریب سیل، مهار فرسایش خطوط ساحلی، ذخیره سازی آب و تعدیل آب و هوای محلی اشاره کرد.

استان گیلان یکی از زیباترین و سرسبزترین استان های کشورمان است که تالاب های فوق العاده زیبایی را در دل خود جای داده است. با ما همراه باشید تا دیدنی ترین تالاب های این استان را به شما معرفی کنیم:

1- تالاب سوستان

33

تالاب سوستان یک تالاب آب شیرین است که حیوانان آبزی و پرندگان متنوعی در آن زندگی می کنند. این تالاب در جوار روستایی به همین نام و در نزدیکی لاهیجان واقع شده است. دورتادور این تالاب توسط نیزار و زمین های سرسبز احاطه شده است و بر روی بستر آن نیز نیلوفران آبی منظره زیبایی را خلق کرده اند. بافت جنگل اطراف این تالاب مکان خوبی برای گردش و پیاده روی است. مناظر زیبا و طبیعت بکر آنجا نیز جان می دهد برای عکاسی. همچنین در صورت دارا بودن تجهیزات می توانید در این تالاب به ماهیگیری بپردازید.

2- تالاب چاف

34

تالاب چاف یکی از زیباترین تالاب های ایران است که در حاشیه روستای چاف و در فاصله 65 کیلومتری از شهر رشت و 13 کیلومتری شمال شرقی لنگرود واقع شده است. بارندگی زیاد در این منطقه، وجود درختان انبوه و ارتفاع کم نسبت به دریا سبب شده تا آب و هوایی معتدل و مرطوب در اطراف این تالاب حاکم باشد. این تالاب منطقه محافظت شده ای است که شکار در آن ممنوع است، اما می توانید در آن به تفریحاتی همچون گردش در اطراف تالاب و قایق سواری بپردازید.

3- تالاب جوکندان

35

تالاب جوکندان یکی از نادرترین تالاب های استان گیلان با 235 هکتار مساحت است که در 7 کیلومتری شمال شهر تالش واقع شده‌است. این تالاب قسمت هایی از روستای قنبرمحله، دیراکری ،شاندرمن محله ،بیسیم و پشته را شامل می شود و وجود گونه های گیاهی و جانوری متنوع در آنجا سبب شده تا این تالاب در منطقه حفاظت شده لیسار و جوکندان قرار گیرد.این تالاب از پیشروی آب دریای خزر در دهه 70 بوجود آمده است و آب آن توسط سه رودخانه کوچک محلی تامین می گردد.

4- تالاب استیل

36

تالاب استیل یکی از جاذبه های خارق العاده شهر آستارا است که در هفت کیلومتری این شهر و در حاشیه جاده آستارا به تالش قرار دارد. این تالاب یکی از بهترین مناطق توریستی و گردشگری شهر آستارا به حساب می آید. وجود چشم اندازهای طبیعی متنوع مانند کوهستان، جنگل، مزارع و کشتزارهای اطراف به اهمیت این تالاب افزوده است.

این تالاب به دلیل وجود گونه های خاص گیاهی به ویژه گونه کمیاب توسکای شناور به دریاچه متحرک یا تالاب درختان شناور نیز معروف است. همچنین حضور پرندگان مهاجر نیز زیبایی این تالاب را دوچندان کرده است.

5- تالاب امیرکلایه

37

تالاب بین المللی امیرکلایه یکی دیگر از تالاب های زیبای استان گیلان است که در فاصله 36 کیلومتری از شهرستان لاهیجان، لنگرود و بندرکیاشهر واقع شده است. این تالاب آب شیرین در یک کیلومتری دریا قرار دارد و مملو از گیاهانی همچون پسته دریایی، نیلوفر آبی سفید، لاله تالابی، مریم آبی و عدسک سفید می باشد. از تفریحات مجاز در این تالاب می توان به ماهیگیری، قایق سواری و گردش اشاره کرد.

6- تالاب سیاه درویشان

38

تالاب سیاه درویشان در روستایی به نام سیاه درویشان، در شمال شرقی صومعه سرا و 28 کیلومتری شهر رشت واقع شده است. در اطراف این تالاب مردمی زندگی می کنند که شغل آنها کاشت برنج، مرکبات، توتون و صیفی جات است. این تالاب همچنین محل زندگی پرندگان مختلفی همچون کیلار، لک لک، خوتکای پر سفید و فیلوش و انواع آبزیان است. ماسوله رودخان، قلعه رودخان و پسیخان سه رودخانه مهمی هستند که به این تالاب منتهی می شوند.

7- تالاب انزلی

39

تالاب انزلی یکی از مهم ترین  تالاب‎‌های طبیعی آب شیرین کشور و یکی از مقاصد اصلی گردشگران این استان است که در جنوب غربی  شهر بندرانزلی و دریای کاسپین واقع شده است. این تالاب حدود 20 هزار هکتار مساحت دارد و یکی از بزرگترین زیستگاه های آبزیان و پرندگان مهاجر محسوب می شود .در این تالاب بیش از نیلوفر آبی شاهد رویش گل لاله مردابی یا لوتوس هستیم. این گونه گیاهی در سایر مرداب های کشور به چشم نمی خورد و این موضوع را می توان دلیل وجه تمایز این تالاب زیبا با دیگر تالاب ها دانست.

8- تالاب عینک

40

تالاب عینک بزرگترین تالاب شهری ایران است که در منطقه 4 شهر رشت واقع شده است. این تالاب از 44 هکتار مساحت آبی و 163 هکتار مساحت ساحلی تشکیل شده است. از آنجایی که این تالاب در دل شهر رشت واقع شده است، متاسفانه بسیاری از گونه های گیاهی موجود در آن به دلیل ساخت و سازهای بی شمار از بین رفته است.

سنبل آبی گلی است که به وفور در این تالاب یافت می شود. همین موضوع سبب شده تا بخشی از این تالاب به دلیل رشد زیاد این گل از بین برود. این تالاب از گذشته تا کنون مکان خوبی برای ماهیگیری بوده است و شما می توانید انواع ماهی های پرورشی مانند قزل آلا و ماهی سفید را در آنجا صید کنید.

منبع: راهنماتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید