دستگاه های نظارتی منافع ملّی را در نظر داشته باشند /از تنگ کردن عرصه رقابت باید پرهیز شود

دستگاه های نظارتی منافع ملّی را در نظر داشته باشند /از تنگ کردن عرصه رقابت باید پرهیز شود

دکتر حسن فایضی، فعال سیاسی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی می گوید برای مشارکت حداکثری باید دستگاه های نظارتی منافع ملّی را در نظر داشته باشند و از تنگ کردن عرصه رقابتی انتخابات پرهیز و با تایید همه سلایق سیاسی در انتخابات آتی زمینه مشارکت حداکثری را فراهم نمایند.

کد خبر : ۱۶۸۴۳۳
بازدید : ۱۲۶

67 روز دیگر تا انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده و قرار است در این دوره تکلیف 290 کرسی سبز بهارستان مشخص شود. انتخاباتی که از هفته های انتهای بهمن ماه تنور آن گرم خواهد شد.

 در همین رابطه گفتگویی درباره چند و چون انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در 11 اسفند 1402 با دکتر حسن فایضی فعال سیاسی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی داشته ایم که مشروح آن در ادامه از نظرتان می گذرد.

آقای دکتر فایضی با توجه به در پیش بودن انتخابات دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات خبرگان رهبری، نظرتان در مورد انتخابات آتی چیست؟

قانون اساسی به عنوان میثاق ملّی در اصول مختلف به اهمیت این مهم پرداخته است. اصل ششم می گوید «در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتکاء آرای عمومی اداره شود، از راه انتخابات: انتخاب رئیس جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و نظایر این ها، یا از راه همه پرسی در مواردی که در اصول دیگر این قانون معین می گردد».

جمهوریت و اسلامیت اگر یادتان باشد مردم در شعارهای خود می‌گفتند که آزادی، استقلال یا استقلال، آزادی، حکومت اسلامی. کلمه حکومت اسلامی به کار برده می‌شد و این از زمانی این شعار عوض شد و شد استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی که امام در پاریس این را مطرح کرد. ایشان فرمودند نظام آینده ما جمهوری است و از آنجا جمهوری اسلامی شد. همچنین در سال ۱۳۵۸ قبل برگزاری همه پرسی هم ایشان فرمودند: «جمهوری اسلامی نه یه کلمه کم و نه یک کلمه زیاد و رهبر معظم انقلاب در طول سال های رهبری شان نیز بارها بر این این دو تاکید داشتند.»

اگر امروز کسی بخواهد جمهوریت و یا اسلامیت را تضعیف کند، یا یکی را قوی و دیگری را ضعیف کند، حکومت را تضعیف کرده است.

اگر نظام ما نظام جمهوریت نبود و جمهوری در آن نبود و انتخابات مبنا نبود بعید می‌دانم تا امروز این نظام پایدار مانده بود. جمهوریت و انتخابات و آراء مردم به عنوان بنیان و اساسی است که این نظام را به خوبی حفظ کرده است یعنی مردم اگر اشکالی هم می‌بینند در جمع، در حکومت می‌گویند انتخابات می‌شود اگر بر فرض اشکال داریم چند ماه دیگر انتخابات است بعد فردی را انتخاب می‌کنیم که آن فرد مثلا صالح‌تر و بهتر است. یا در مجلس اگر ایرادی می‌بینیم چند سال دیگر باز انتخابات می‌شود و نمایندگان بهتر را انتخاب می‌کنیم یا در خبرگان. فرق نمی‌کند این نهادهایی که مستقیما توسط آرای مردم انتخاب می‌شوند هم مجلس شورای اسلامی هم مجلس خبرگان رهبری و ...، این ها مستقیم با آرای مردم انتخاب می‌شوند.

این مساله بسیار مهم است که مبنای حکومت ما آرای مردم و رای مردم است. البته چارچوب‌های دینی و مذهبی هست و در جای خود محفوظ است اسلامیت نظام به عنوان یک رکن همواره مدنظر بوده و هست اما در بخش جمهوریت آن می‌خواهم تاکید کنم که آرای مردم نقش بسیار اساسی دارد

نظرتان در مورد مشارکت حداکثری چیست؟ چه باید کرد تا مشارکت حداکثری داشته باشیم؟

همانطور که عرض کردم آرای مردم نقش بسیار بارزی دارد، در شرایطی دشمنان در صدد هستند که مردم در پای صندوق های رای نروند و رهبری نظام اخیرا تاکید دارند انتخابات باید پر شور وبا شکوه برگزار شود، زمینه این با شکوه برگزار شدند در چهار اصلی است که رهبری فرمودند مشارکت قوی، رقابت واقعی، سلامت به معنای حقیقی کلمه، امنیت انتخابات، این چهار اصل و تحقق آن برای مشارکت حداکثری حائز اهمیت است.

برای مشارکت حداکثری باید دستگاه های نظارتی منافع ملّی را در نظر داشته باشند و از تنگ کردن عرصه رقابتی انتخابات پرهیز و با تایید همه سلایق سیاسی در انتخابات آتی زمینه مشارکت حداکثری را فراهم نمایند.

در مورد سلامت انتخابات که رهبری اشاره داشتند چه توصیه ای دارید؟

سلامت برگزاری انتخابات ابعاد مختلفی دارد. چه در زمینه فرآیند برگزاری و چه در روز انتخابات مهم است. مثلا وام های خلق الساعه که برخی دستگاه ها در آستانه انتخابات پرداخت می کنند و شائبه تبلیغ  کاندیدای خاص می گردد و یا کاندیداهای که از طریق پول های رانتی کمک های انجام می دهند با سلامت انتخابات در تضاد است. به همین دلیل دستگاه های نظارتی باید هوشمندانه مانع چنین اقدام هایی باشند تا سلامت انتخابات تضمین گردد.

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید