گرمای غیرفصلی وحشیانه در آمریکای جنوبی

زمستان در حال ناپدید شدن است!

زمستان در حال ناپدید شدن است!

در مناطق شمالی هم مرز با بولیوی و پاراگوئه دما در هفته جاری بین ۳۷ درجه سانتی گراد و ۳۹ درجه سانتی گراد رسیده است.

کد خبر : ۱۴۵۳۹۳
بازدید : ۴۴۱

اکنون باید نیمه زمستان تیره و تار آمریکای جنوبی باشد، اما چندین بخش از این قاره در حال تجربه موج گرمای غیرفصلی خارق‌العاده‌ای هستند که دانشمندان معتقدند نمایی نگران کننده از آینده وضعیت تشدید شده آب و هوایی را ارائه می‌دهد.

به گزارش گاردین، بوئنوس آیرس پایتخت آرژانتین این هفته گرم‌ترین روز ۱ آگوست را در ۱۱۷ سال گذشته ثبت کرد. "سیندی فرناندز" سخنگوی اداره هواشناسی آرژانتین اعلام کرده که کشورش با "یک سال گرمای شدید" روبرو است.

او افزوده است: "در مناطق شمالی هم مرز با بولیوی و پاراگوئه دما در هفته جاری بین ۳۷ درجه سانتی گراد و ۳۹ درجه سانتی گراد رسیده است".

صد‌ها مایل به سمت غرب در شیلی دما حتی بالاتر رفت و به ۴۰ درجه سانتی گراد رسید. مطبوعات شیلی نوشتند: "اگرچه ما در زمستان هستیم شیلی در جهنم کوچکی زندگی می‌کند". "رائول کوردرو" کارشناس آب و هوا از دانشگاه سانتیاگو می‌گوید تا آنجا که به دما و بارندگی مربوط می‌شود "زمستان شیلی در حال ناپدید شدن است".

جای تعجبی ندارد که رکورد‌های دما در سراسر جهان ثبت می‌شود. تغییرات آب و هوایی تضمین می‌کند که این رکورد‌ها بیش‌تر شکسته شوند. بخش‌هایی از پاراگوئه، بولیوی و جنوب برزیل نیز در دمایی که "ماکسیمیلیانو هررا" ناظر آب و هوای شدید آن را "وحشیانه" می‌خواند در حال پخته شدن هستند. هررا در توئیتر با ذکر پیش بینی‌ای نوشت: "حداقل برای پنج روز دیگر هیچ آرامشی وجود نخواهد داشت".

"آریل مندوزا" فروشنده ۳۲ ساله خودرو در آسونسیون پایتخت پاراگوئه می‌گوید: "ما به گرما در پاراگوئه عادت کرده ایم، اما اکنون هوا به قدری گرم است که از خانه بیرون نمی‌رویم. در روز پنجشنبه دما ۳۳ درجه سانتی گراد بود".

او می‌افزاید: "پنج سال پیش زمستان در پاراگوئه روز‌های سردی را رقم زد، اما اکنون به دلیل تغییرات آب و هوایی دمای هوا در زمستان بین ۳۰ تا ۳۵ درجه سانتی گراد است".

در محوطه پر از سایه دانشگاه کاتولیک در پاراگوئه "اسکار لوپز گروتر" مدیر اداری آنجا می‌گوید زمستان‌های اخیر در پاراگوئه با گرم‌تر شدن جهان تغییر کرده است.

او می‌گوید: "زمستان امسال کم‌تر سرد و بسیار کوتاه‌تر است. طبیعت کمتری وجود دارد بی نظمی آب و هوا، خودرو‌های بیش تر، صنعت بیش تر، آلودگی بیش تر، جنگل زدایی، درختان کمتر و متاسفانه بارندگی‌های دوره‌ای کمتر را شاهد هستیم".

موج گرمای آمریکای جنوبی که کارشناسان آن را به سیستم آب و هوای ال نینو و تغییرات آب و هوایی ساخته دست بشر نسبت می‌دهند در حالی رخ می‌دهد که سیاستمداران آماده می‌شوند تا در شهر بلم برزیل برای شرکت در یک نشست بزرگ دو روزه درباره آینده جنگل‌های آمازون و وضعیت اضطراری آب و هوا گردهم آیند.

میزبان این رویداد "لوئیز ایناسیو لولا دا سیلوا" رئیس جمهور برزیل اعلام کرده که آن گردهمایی یک لحظه تاریخی برای تلاش به منظور مقابله با گرمایش جهانی پیش از برگزاری نشست آب و هوای Cop۲۸ در دبی در اواخر سال ۲۰۲۳ میلادی خواهد بود.

این روز‌ها آب و هوا صرفا یک سوال برای بوم شناسان یا دوستداران محیط زیست نیست. لولا هفته جاری پیش از اجلاسی که رهبران کشور‌های آمازون از جمله بولیوی، کلمبیا، پرو و ونزوئلا باید در آن شرکت کنند به خبرنگاران خارجی گفت: "این یک دغدغه برای هر کسی است که اندک هوشی دارد و می‌تواند ببیند که همه چیز در سراسر جهان در حال تغییر است".

لولا وعده داد که بحران آب و هوا را در برنامه درسی ملی برزیل قرار دهد تا کودکان هشت و نه ساله بتوانند والدین دچار تردید خود را در مورد خطرات آن آگاه سازند. "مارسیو آسترینی" دبیر اجرایی گروه رصدخانه آب و هوا می‌گوید تمرکز جهانی بر تشدید وضعیت آب و هوایی توسط کارزار لولا امکان تغییر جایگاه برزیل به عنوان یک بازیگر کلیدی محیط زیستی پس از چهار سال ریاست جمهوری بولسونارو را تقویت می‌کند.

او می‌گوید: "همگان در مورد منطقه‌ای صحبت می‌کنند که دولت برزیل می‌خواهد خود را به عنوان نمونه‌ای از راه حل قرار دهد. زمینه‌ای عالی برای برزیل فراهم شده است. شما این موج گرما را دارید که هر روز در سرفصل اخبار است و دولت برزیل می‌آید و می‌گوید: "من کاری انجام می‌دهم و همه کشور‌های آمازون را برای یافتن اهداف مشترک گرد هم آورده ام. این فوق العاده است".

انتظار می‌رود منطقه آمازون جایی که نشست در تاریخ ۸ تا ۹ آگوست در آن برگزار می‌شود به طور فزاینده‌ای تاثیر ال نینو را در ماه‌های آینده احساس کند، زیرا این رویداد آب و هوایی خطر آتش سوزی جنگل‌ها و خشکسالی را افزایش می‌دهد.

این گرم‌ترین سال ثبت شده است. هم چنین در منطقه جنوبی پاتاگونیا آرژانتین که تقریبا تا اقیانوس قطب جنوب امتداد دارد رکورد‌های بی سابقه‌ای ثبت شده است. تابستان در پاتاگونیا ۱.۵ درجه گرمتر از ۶۰ سال پیش است.

منبع: فرارو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید