ادعای جنجالی علیه فرانسه؛ سرنگونی یک هواپیمای مسافربری در تلاش برای ترور قذافی

ادعای جنجالی علیه فرانسه؛ سرنگونی یک هواپیمای مسافربری در تلاش برای ترور قذافی

ادعاها درباره ی نقش فرانسه در سقوط هواپیمای مسافربری ایتالیا موضوع تازه ای نیست.

کد خبر : ۱۵۰۴۰۴
بازدید : ۱۲۸

نخست وزیر سابق ایتالیا، جولیانو آماتو در مصاحبه ی جدیدی با روزنامه ی ایتالیایی رپوبلیکا مدعی شده در سال ۱۹۸۰ نیروی هوایی فرانسه در تلاش برای ترور معمر قذافی، رهبر آن زمان لیبی، تصادفاً یک هواپیمای مسافربری ایتالیا را بر فراز دریای مدیترانه با شلیک موشک سرنگون کرده.

جولیانو آماتو که سابقه ی ۲ دوره نخست وزیری ایتالیا را دارد، در این مصاحبه با خطاب قرار دادن امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه از وی خواست تا ادعای او درباره ی علت سقوط هواپیمای مسافربری ایتالیا را رد یا تأیید کند، حادثه ای که روز ۲۷ ژوئن سال ۱۹۸۰ رخ داد و در جریان آن تمامی ۸۱ سرنشین هواپیما جان خود را از دست دادند.

آماتو گفت که متقاعد شده است که فرانسه هنگام هدف گرفتن یک جت نظامی متعلق به لیبی، تصادفاً به هواپیمای مسافربری ایتالیا شلیک کرده بود.

او ضمن اذعان به اینکه هیچ مدرک محکمی برای اثبات ادعای خود ندارد، مدعی شد نقشه ی سرنگونی جت حامل قذافی از قبل طراحی شده بود اما بتینو کراکسی، یکی از نخست وزیران سابق ایتالیا و رهبر حزب رقیب آماتو که دیگر در قید حیات نیست، قذافی را از این «تله» باخبر کرده بود و به همین دلیل رهبر لیبی که آن زمان از دیداری در یوگوسلاوی به طرابلس، پایتخت کشور خود باز می گشت، سوار آن جت نظامی نشده بود.

علت سقوط این هواپیمای مسافربری ایتالیا همواره مبهم بوده است. برخی می گویند انفجار یک بمب در این پرواز که از شهر بولونیای ایتالیا عازم جزیره ی سیسیل بود باعث سقوط آن شد و برخی هم می گویند بررسی های صورت گرفته بر روی بقایای هواپیما که سال ها بعد از اعماق دریای مدیترانه بیرون کشیده شد، نشان داده این حادثه در اثر برخورد یک موشک رخ داده بود.

اطلاعات راداری از وجود رگباری از فعالیت های هوایی در آن بخش از آسمان در زمان سقوط هواپیما حکایت داشت.

آماتو در مصاحبه ی خود گفت: «قابل اتکاترین توضیح برای این حادثه این است که کار نیروی هوایی فرانسه با همدستی آمریکایی ها بوده.»

آماتو مدعی شد که ناتو قصد برپایی مانوری با شرکت تعداد زیادی هواپیما را داشت که قرار بود در جریان آن معمر قذافی هدف شلیک موشک قرار گیرد.

بعد از سقوط هواپیمای مسافربری ایتالیا، مقامات فرانسه، آمریکا و ناتو داشتن هر گونه فعالیت نظامی هوایی در شب حادثه را رد کردند.

به گفته ی آماتو، آن موشک از یک جت جنگنده ی فرانسوی شلیک شده بود که احتمالاً از یک ناو هواپیمابر در نزدیکی سواحل فرانسه برخاسته بود.

آماتو که حالا ۸۵ سال دارد گفت که در سال ۲۰۰۰ زمانی که نخست وزیر ایتالیا بود در نامه ای به رؤسای جمهور وقت آمریکا و فرانسه، بیل کلینتون و ژاک شیراک، خواستار شفاف سازی آن ها درباره ی این حادثه شد. اما به گفته ی آماتو آن ها نامه ی او را بی پاسخ گذاشتند.

جورجیا ملونی، نخست ‌وزیر فعلی ایتالیا در واکنش به اظهارات آماتو اعلام کرد که اگر مدرک محکمی در اثبات ادعاهای خود داشته باشد دولت او پیگیر تحقیقات بیشتر در اینباره خواهد شد.

ادعاها درباره ی نقش فرانسه در سقوط هواپیمای مسافربری ایتالیا موضوع تازه ای نیست. در سال ۲۰۰۸ نیز فرانچسکو کسیگا، رئیس جمهور وقت ایتالیا که در زمان سقوط این هواپیما نخست وزیر این کشور بود، در مصاحبه ای مدعی شد علت این حادثه اصابت یک موشک فرانسوی بوده که به سوی یک جت نظامی متعلق به لیبی شلیک شده بود. کسیگا همچنین ادعا کرد که پی برده در آن زمان شاخه ی نظامی سازمان اطلاعات ایتالیا، قذافی را از قبل از این نقشه خبردار کرده بود.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید