۱۰ مورد از لاکچری ترین زندان های جهان؛ از کلبه و زمین اختصاصی تا زندگی با خانواده

۱۰ مورد از لاکچری ترین زندان های جهان؛ از کلبه و زمین اختصاصی تا زندگی با خانواده

زندانیان در بسیاری از این زندان ها این فرصت را دارند که با خانواده هایشان در بیرون از زندان در تماس باشند، در حالی که حتی یکی از این زندان ها به بستگان زندانیان اجازه می دهد تا با هدف محکم نگه داشتن پیوندهای خانوادگی و جلوگیری از آسیب های روانی ناشی جدایی، درون دیوارهای زندان زندگی کنند.

کد خبر : ۱۵۲۶۷۳
بازدید : ۳۶۷

تعداد انگشت شماری از مراکز تادیبی در سراسر جهان وجود دارند که در آن ها قاتلان و متجاوزان در زندان هایی زندگی می کنند که به هتل های لوکس و استراحتگاه های دوران تعطیلات شبیه هستند. در برخی از زندان ها، رفاه و بازپروری زندانیان مهم تر از مجازات است، حتی اگر جنایات مرتکب شده توسط ساکنانش بسیار جدی باشد. با تغییر روند شرایط غیرانسانی زندان ها که در سراسر جهان دیده می شود، برخی از کشورها با کاهش نرخ ارتکاب مجدد جرم، پاداش این رویه جدید خود را گرفته اند.

most luxurious PRISONS in the world

زندانیان در بسیاری از این زندان ها این فرصت را دارند که با خانواده هایشان در بیرون از زندان در تماس باشند، در حالی که حتی یکی از این زندان ها به بستگان زندانیان اجازه می دهد تا با هدف محکم نگه داشتن پیوندهای خانوادگی و جلوگیری از آسیب های روانی ناشی جدایی، درون دیوارهای زندان زندگی کنند.

دیگر زندان ها، فعالیت های بی شماری را برای زندانیان در نظر گرفته اند که با هر تعطیلات ماجراجویانه دیگری رقابت می کند، از جمله اسب سواری، آموزش تنیس، و اجرای رقص در سراسر زندان. لوکس ترین زندان به زندانیانش کلبه های خاص خودشان را به همراه یک قطعه زمین کشاورزی برای کشت می دهد. در ادامه فهرستی از ده زندان لوکس جهان را فراهم کرده ایم.

۱۰- زندان سبو، فیلیپین

زندان محلی و مرکز بازپروری سبو که یک زندان ۱,۶۰۰ نفری در استان سبو، فیلیپین است، یک زندان فوق امنیتی که برای خطرناک ترین قاتلان و متجاوزان فیلیپینی در نظر گرفته شده است. اگر چه این زندان قرار بوده کمی بیش از ۱,۵۰۰ زندانی را در خود جای دهد، اما در سال ۲۰۲۰ به شدت شلوغ بود که ترس از گسترش سریع ویروس کرونا در آن را افزایش داد.

سبو یکی از زندان های متفاوت در این لیست است، چرا که شرایطش چندان خوشایند نیست. دلیل گنجانده شدن آن در این فهرست، رویکرد جدید زندان به بازپروری زندانیان است که یک سری تمرینات تفریحی و خلاقانه را به زندانیان ارائه کرده است تا آن ها را مشغول نگه دارد. هر زندانی ملزم به شرکت در برنامه آوازخوانی و رقص است و آن ها یک سری نمایش ها را با دریافت دستمزد برای مخاطبان خود اجرا کرده اند.

در فوریه ۲۰۲۳، گفته شد که به زندانیان موسوم به زندانیان رقصنده گفته شده که پس از دو سال وقفه به دلیل شیوع کووید ۱۹، خود را برای بازگشت به این نمایش ها آماده کنند. برخی از رقص های این زندانیان به قدری در فیلیپین محبوب شده اند که پس از پایان برنامه، تماشاگران برای امضا گرفتن از زندانیان تلاش می کنند.

۹- زندان هالدن، نروژ

جرم های صورت گرفته توسط ساکنان زندان هالدن در تضاد کامل با شهرت آن به عنوان یکی از انسانی ترین زندان های جهان است. تجاوزگران، قاتلان و پدوفیل ها بخش اعظم ساکنان این زندان را تشکیل می دهند، زندانی که پس از افتتاح آن در سال ۲۰۱۰ به پرچمدار نظام قضایی نروژ تبدیل شد.

این سازه مینیمالیستی ۱۳۸ میلیون دلاری در یک جنگل وسیع قرار دارد که بیشتر به یک هتل جنگلی شبیه است تا یک زندان فوق امنیتی. هر سلول دارای یک صفحه نمایش تلویزیونی، یک توالت با یک در برای حفظ حریم خصوصی و یک دوش حمام است. همچنین برای زندانیان حوله های بزرگ و نرم، یخچال های شخصی و پنجره های بدون حفاظ در نظر گرفته شده است تا چشم اندازی بدون محدودیت از جنگل خیره کننده بیرون داشته باشند.

خارج از بخش های خصوصی و راحت زندان، هر قسمت از یک اتاق تفریح جمعی برخوردار است که زندانیان می توانند در آن به تماشای سریال، فیلم و بازی های ویدیویی بپردازند. همچنین یک استودیو برای ضبط موسیقی و یک سالن ورزشی پیشرفته نیز در این زندان وجود دارد و زندانیان می توانند در کلاس های آموزشی برای تقویت مهارت های خود شرکت کنند.

۸- زندان سولنتونا، سوئد

همانند هالدن، محکومان در سولنتونا سلول های خصوصی خود با تخت های راحت و سرویس بهداشتی جداگانه دارند. آن ها همچنین یک سالن ورزشی کاملاً مجهز در اختیار دارند که در آن می توانند تناسب اندام خود را حفظ کنند. همچنین یک آشپزخانه باز برای پخت غذا، و یک اتاق ساده که در آن می توانند لم دهند و تلویزیون تماشا کنند نیز وجود دارد.

این زندان که یکی دیگر از زندان های فوق امنیتی در این فهرست است، جایگاه خود را به خاطر ابتکارهای زیست محیطی اش به دست آورده است. این زندان به خاطر نصب سقف سبز عظیم ۱،۱۰۰ متر مربعی گیاهان و چمن، برنده جایزه پروژه های عمومی BREEAM ۲۰۱۹ شد. سارا جاگرمو، از مدیران این طرح، گفته است که این فضای سبز «از سقف در برابر تابش [خورشیدی]، بارش باران و تغییرات دمایی محافظت می کند» و به «تسهیل جریان آب های سطحی به داخل ملک کمک می کند، در حالی که گرده افشانی… برای حشرات را نیز ممکن می سازد».

آن ها همچنین یک سیستم تهویه مطبوع و یک اتاق خاص را طراحی کرده اند که در آن می توان چندین دسته مختلف زباله را جمع آوری کرد. شیشه عایق اطراف کل سازه نیز به تنظیم دمای داخل زندان کمک می کند.

۷- زندان جی وی اَی فوهلسبوتل، آلمان

زندان فوهلسبوتل هامبورگ که در واقع در یک اردوگاه کار اجباری سابق نازی ها قرار دارد، از آنچه که ممکن است تاریخش نشان دهد، لوکس تر است. سلول های لوکس و بزرگ، ماشین های لباس شویی و کف های بدون لکه، همگی در دسترس زندانیانی قرار دارند که دوران محکومیت طولانی خود را سپری می کنند.

این مرکز در گذشته به خاطر رویکردش در مجازات زندانیان مورد انتقاد قرار گرفته بود، اما زندانیان از کیوسک های تلفن که می توانند هنگام صحبت با اعضای خانواده در خلوت استفاده کنند، سپاسگزار هستند.

۶- زندان چمپ-دولون، سوییس

زندان فوق امنیتی چمپ – دولون در سال ۱۹۷۷ ساخته شد تا تنها ۲۰۰ زندانی را در خود جای دهد و از آنجا که ۶۰ درصد زندانیان آن در انتظار محاکمه بودند، این زندان به شدت شلوغ شد. پیش از تزریق ۳۲ میلیون دلار پول نقد در سال ۲۰۱۱ برای توسعه و نوسازی، سلول های این زندان کاملاً پر شده بودند و بیماری ها به راحتی در میان جمعیت زندان پخش می شدند. شورش ها نیز به طور معمول رخ می داد.

با این سرمایه گذاری، مقامات این زندان را بازسازی کردند و زندانیان اکنون دارای سلول های سه برابر وسعت قبلی با حمام های خصوصی هستند. همچنین یک بازسازی بزرگ در فضای باز زندان صورت گرفته است و فعالیت های زیادی برای سرگرم کردن زندانیان در نظر گرفته شده است. برخی می گویند این کار باعث می شود زندانیان احساس کنند به جای وقت گذرانی و گذراندن دوران حبس، در خوابگاه دانشجویی زندگی می کنند.

۵- زندان آرانخوز، اسپانیا

زندان آرانخوز در مادرید اولین زندان در نوع خود است، زندانی که برای دور هم نگه داشتن خانواده ها طراحی شده است. گفته می شود این زندان تنها زندان در جهان است که سلول هایی مخصوص خانواده ها دارد و کودکان نوپا می توانند در آن به مهد کودک بروند و بازی کنند و در عین حال با پدر و مادر قاتل و قاچاقچی مواد مخدر خود در داخل زندان بمانند.

واحدهای بزرگ که «سلول های پنج ستاره» نامیده می شوند، دارای تختخواب های بچگانه و تصاویر شخصیت های دیزنی روی دیوارها هستند. در بیرون حتی یک زمین بازی برای بچه ها وجود دارد. هدف از طراحی این زندان این است که کودکان با والدین زندانی خود ارتباط برقرار کنند در شرایطی که آنقدر خردسال هستند که واقعیت حبس را به طور کامل درک نکنند، و زندانیانی که به دنبال بازپروری هستند مهارت های فرزندپروری را بیاموزند.

۴- زندان لئوبن، اتریش

زندان لئوبن که در بخش کوهستانی اتریش واقع شده است، بارها در زمره بهترین زندان های جهان قرار گرفته و اغلب با یک هتل پنج ستاره مقایسه می شود. این زندان با بقیه زندان ها متفاوت است زیرا برای تنها ۲۰۵ مجرم غیرخشن طراحی شده است. هر زندانی «سلول» خاص خود را به همراه یک حمام، آشپزخانه، تلویزیون و پنجره ای با ابعاد کامل برای دیدن مناظر دیدنی در اختیار دارد. در بخش تفریحی خارج از سلول، زندانیان می توانند بسکتبال بازی کنند، در باشگاه فضای باز تمرین کنند یا در مرکز آب درمانی خوش بگذرانند. دیگران می توانند به راحتی و بدون مانعی در داخل زندان قدم بزنند و آزادانه معاشرت کنند.

۳- زندان اوتاگو، نیوزیلند

مرکز اصلاح و تربیت اوتاگو در میلتون، نیوزیلند در سال ۲۰۰۷ برای زندانیان مرد با امنیت پایین تا متوسط افتتاح شد. این زندان توسط حصاری با امنیت بالا احاطه شده است، اما در داخل آن فضای زیادی برای ورزش و اختلاط زندانیان وجود دارد. یک ساختمان جداگانه برای اقامت زندانیان مورد استفاده قرار می گیرد که گفته می شود اتاق های بسیار راحتی دارد.

اما جایی که اوتاگو واقعا متمایز می شود، رویکرد آن به بازپروری و فراهم کردن مهارت هایی برای محکومان است که می توانند پس از آزادی از آن ها استفاده کنند. از جمله آموزش های ارائه شده می توان به مهارت های نجاری، مهمان نوازی و حتی مهندسی اشاره کرد.

۲- زندان اچ ام پی ادیول، اسکاتلند

زندان HMP Addiewell نیز بر روی ایجاد مهارت های تولیدی برای ۷۰۰ زندانی خود تمرکز دارد و هدف آن این است که هر زندانی که از این مرکز خارج شود چیزی یاد گرفته باشد تا به موفقیت آن ها در خارج از زندان کمک کند.

به گفته سرویس زندان های اسکاتلند، ادیول به عنوان «زندان یادگیری» طراحی شده است که در آن از محکومان خواسته می شود به رفتار مجرمانه خود و «شرایطی که منجر به زندانی شدن آن ها شد» فکر کرده و راه حلی مناسب برای شروع یک زندگی بدون خلاف پیدا کنند. هدف عنصر یادگیری از اقامت آن ها در این زندان، «بهبود چشم انداز اشتغال پذیری آن ها» است. هر هفته، زندانیان باید ۴۰ ساعت از آنچه که مقامات آن را «فعالیت هدفمند» می نامند را انجام دهند.

۱- زندان باستوی، نروژ

زندان باستوی که در سال ۱۹۸۲ در جزیره ای متروکه قرار گرفت، در یک فضای یک مایل مربعی محسور شده با درختان کاج ساخته شده است و مناظر خیره کننده ای از اقیانوس دارد. در این زندان حداکثر ۱۰۰ قاتل و متجاوز زندگی می کنند که به فعالیت های هیجان انگیزی مانند اسب سواری، ماهیگیری، آموزش تنیس و حمام آفتاب دسترسی دارند.

محکومین به جای سلول، کلبه هایی برای زندگی در زمین های کشاورزی خود می گیرند تا کار کنند. سرآشپز باستوی به جای نودل های قابلمه ای که در زندان های انگلیسی یافت می شود، چیزهایی مانند «ماهی با سس سفید، با میگو» و همچنین «کنسرو مرغ تا ماهی آزاد» را برای زندانیان سرو می کند.

به گزارش گاردین، گفته می شود زندان باستوی با وجود حداقل امنیت و ماهیت وحشتناک جنایات زندانیان خود، کمترین نرخ ارتکاب مجدد جرم زندانیان را در اروپا دارد. تنها ۲۰ درصد از محکومان نروژی در عرض دو سال از تاریخ آزادی شان در سال ۲۰۱۰ دوباره به زندان افتاده اند و آمار باستوی حتی از ۱۶ نفر هم کم تر است.

منبع: روزیاتو

۱
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید