بحران در بازار املاک چین؛ حتی ۱.۴ میلیارد نفر هم نمی توانند خانه های خالی را پر کنند

بحران در بازار املاک چین؛ حتی ۱.۴ میلیارد نفر هم نمی توانند خانه های خالی را پر کنند

آخرین داده های اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که تا پایان ماه آگوست، مساحت کل خانه‌های فروخته‌نشده به ۶۴۸ میلیون متر مربع رسید.

کد خبر : ۱۵۳۸۲۰
بازدید : ۳۹۳

یک مقام مسئول سابق در انتقاد عمومی کم‌سابقه‌ نسبت به بازار املاک بحران زده چین ادعا کرد که حتی جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری چین برای پر کردن تمام آپارتمان های خالی که در سرتاسر این کشور وجود دارند کافی نیست.

بخش املاک چین که زمانی از ارکان اصلی اقتصاد این کشور بود، از سال ۲۰۲۱ که گروه اورگرند (Evergrande Group)، غول توسعه املاک و مستغلات چین، نتوانست بدهی‌های خود را پرداخت کند، دچار رکود شد. اورگرند هم اکنون بدهکارترین توسعه دهنده املاک در جهان است.

بحران املاک در چین؛ خانه های خالی با ۱.۴ میلیارد نفر هم پر نمی شود

با افزایش مشکلات بدهی، توسعه دهندگان چینی املاک بیشترین افت را در ۹ ماه گذشته داشته‌اند. دیگر نام های بزرگ این عرصه نظیر هلدینگ کانتری گاردن (Country Garden) که خود نیز سال آینده با سررسید بدهی ۱۴.۹ میلیارد دلاری مواجه خواهد بود، تا به امروز همچنان به خاطر این قصور در پرداخت بدهی در نوسان بوده است و زیان ۷.۵ میلیارد دلاری را گزارش داده است.

آخرین داده های اداره ملی آمار چین نشان می‌دهد که تا پایان ماه آگوست، مساحت کل خانه‌های فروخته‌نشده به ۶۴۸ میلیون متر مربع رسید. بر اساس محاسبات خبرگزاری رویتزر، با احتساب میانگین مساحت ۹۰ متر مربعی خانه‌ها، این مقدار برابر با ۷.۲ میلیون خانه خواهد بود.

بحران املاک در چین؛ خانه های خالی با ۱.۴ میلیارد نفر هم پر نمی شود

 

البته این رقم شامل پروژه های مسکونی متعددی که پیش فروش شده اما به دلیل مشکلات جریان نقدینگی هنوز کامل نشده‌اند، یا خانه‌های متعدد خریداری‌شده توسط دلالان در آخرین رونق بازار در سال ۲۰۱۶ که خالی باقی مانده‌اند نمی‌شود. کارشناسان تخمین می‌زنند که مجموع این دو مورد بخش عمده‌ای از خانه‌های بلااستفاده را تشکیل می‌دهند.

در حال حاضر چند خانه خالی در چین وجود دارد؟

بحران املاک در چین؛ خانه های خالی با ۱.۴ میلیارد نفر هم پر نمی شود

 

در پاسخ به این سوال، هر کارشناس رقم بسیار متفاوتی ارائه می‌دهد. بالاترین عدد تخمینی برای تعداد خانه های خالی که در حال حاضر در چین وجود دارد را هه کنگ ۸۱ ساله، معاون پیشین اداره آمار مطرح کرده است. به باور او تعداد خانه های خالی فعلی برای ۳ میلیارد نفر کافی است.

بر اساس ویدئویی که توسط رسانه رسمی سرویس خبری چین منتشر شده است، او در یک جلسه در شهر دونگوان در جنوب چین گفت: «این تخمین ممکن است کمی زیاد باشد، اما به ظن قوی ۱.۴ میلیارد نفر هم نمی‌توانند این خانه ها را پر کنند.»

دیدگاه منفی این مقام سابق اداره آمار نسبت به بخش مهم اقتصادی در یک مجمع عمومی، در تضاد شدید با روایت های رسمی دولت چین است که اقتصاد این کشور را «پایدار و مقاوم» توصیف می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه چین در یک کنفرانس خبری اخیر گفت: «انواع و اقسام اظهارنظرهایی که فروپاشی اقتصاد چین را پیش بینی می‌کنند هرازچندگاهی مطرح می‌شوند، اما آنچه دچار فروپاشی شده چنین لفاظی‌هایی است و نه اقتصاد چین.»

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید