(تصاویر) پرنده ای زیبا که رکورد گنجشک را شکسته و به شدت اجتماعی است!

(تصاویر) پرنده ای زیبا که رکورد گنجشک را شکسته و به شدت اجتماعی است!

شاید فکر کنید گنجشک ها فراوان‌ترین گونه بین پرندگان باشند، اما تخمین زده می شود که بیش از 1.5 میلیارد قطعه سرخ‌پرک نوک قرمز وجود داشته باشد.

کد خبر : ۱۳۸۵۸۳
بازدید : ۸۴۷

در جنوب صحرای بزرگ آفریقا، پرنده ای وجود دارد که در گروه های بزرگ – حتی تا دو میلیون یا بیشتر - پرسه می زند. آنها در چنان توده هایی به هم پیوسته ای پرواز می کنند که از فاصله دور ممکن است با ابرهای دود اشتباه گرفته شوند.

این پرنده سرخ‌پرک نوک قرمز (Red-billed Quelea) نام دارد. شاید فکر کنید گنجشک ها فراوان‌ترین گونه بین پرندگان باشند، اما تخمین زده می شود که بیش از 1.5 میلیارد قطعه سرخ‌پرک نوک قرمز وجود داشته باشد. از این رو، آنها فراوان‌ترین گونه بین پرندگان وحشی محسوب می شود.

16

سرخ‌پرک نوک قرمز تقریبا هم اندازه یک گنجشک است و به خانواده پرنده های بافنده تعلق دارد. این پرنده دارای نوکی قوی و دانه‌شکن است. سرخ‌پرک نوک قرمز بیشتر قهوه ای رنگ است، اما نرهای مولد دارای سر پرهای قرمز و سیاه هستند.

سرخ‌پرک در کلنی های عظیم لانه می کند. یک درخت ممکن است میزبان صدها و حتی هزاران لانه به دقت بافته شده باشد. کلنی های واحد می توانند صدها هکتار را پوشش داده و در مجموع شامل ده ها میلیون پرنده باشند.

17

محصولات کشاورزی از جمله ارزن از جمله غذاهای مورد علاقه سرخ‌پرک نوک قرمز است. در حقیقت، افزایش کشت محصولات کشاورزی طی پنجاه سال گذشته ممکن است در افزایش چشمگیر جمعیت سرخ‌پرک ها تاثیرگذار بوده باشد.

اما جدا از علاقه آنها به محصولات کشاورزی، پرواز سرخ‌پرک های نوک قرمز در دسته های بزرگ و خلق الگوهای همواره در حال تغییر در هوا یکی از شگفت انگیزترین مناظر طبیعت است.

18

19

20

منبع: عصر ایران

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید