کشف یک خزندۀ زگیل‌دار با دُمی به رنگ آتش!

کشف یک خزندۀ زگیل‌دار با دُمی به رنگ آتش!

بالای رشته‌کوه دورافتاده‌ای در هند، یک موجود نیمه‌آبزی زیر سطح دریاچه‌ای کمین کرده است. محققان این جانور را به عنوان یک گونۀ جدید شناسایی کرده‌اند.

کد خبر : ۱۴۷۱۴۵
بازدید : ۷۴۲۴

فرادید| بالای رشته‌کوه دورافتاده‌ای در هند، یک موجود نیمه‌آبزی زیر سطح دریاچه‌ای کمین کرده است. مردمان محلی پیش از این هم حیوانات مرموز را دیده بودند اما آنها را نادیده می‌گرفتند تا اینکه دانشمندان این حیوانات را شناسایی کردند و دریافتند با یک گونه‌ی جدید مواجه هستند.  

به گزارش فرادید، بر اساس مطالعه‌ای که 14 آگوست در مجله Herpetezoa منتشر شد، محققان سال 2022 در چندین بررسی میدانی به جنگل‌های کوهستانی مانیپور رفتند. آنها در جستجوی سمندرها به باتلاق‌ها و دریاچه‌ها سرکشی کردند.

محققان حین بررسی دریاچه‌ی زایمِنگ، متوجه سمندرهایی شدند که در آب کمین کرده بودند. این سمندرها شبیه هیچ سمندری نبودند که آنها قبلاً دیده بودند و کاشف به عمل آمد که یک گونه‌ی جدید هستند؛ گونه‌ای که اینگونه نامگذاری شده: Tylototriton zaimeng یا  Zaimeng Lake crocodile newt.

Untitledghgg

یک تیلوتوتریتون زایمِنگ یا سمندر تمساح دریاچه زایمِنگ که روی زمین نشسته است.

بر اساس این مطالعه، سمندر تمساح دریاچه زایمنگ، یک سمندر با اندازه متوسط است که طولش حداکثر به 6.4 اینچ می‌رسد و حدود یک اونس وزن دارد. دارای پوست بسیار خشن و زگیل‌های دستگیره‌مانند در امتداد بدن خود است.

بدن این سمندر قهوه‌ای خاکی‌رنگ با نشان‌های نارنجی در امتداد سر و زگیل‌های قهوه‌ای و نارنجی در پشت و پهلوها است. دم آن از قهوه‌ای در پایه تا زرد-نارنجی در نوک محو می‌شود؛ این حالت دم جانور را تا حدی شبیه به فلزی که در آتش سرخ شده باشد جلوه می‌دهد!

محققان در تمام ساعات روز، سمندرهای تمساح دریاچه زایمنگ را پیدا کردند. این حیوانات به آرامی در امتداد کف گل‌آلود دریاچه در حال حرکت بودند. محققان در جریان بررسی‌هایشان، صدها سمندر آبی را دیدند که در زیر آب کمین کرده بودند.

مردمان محلی با سمندرهای تمساح دریاچه زایمنگ آشنا هستند و نام‌های مختلفی برای آنها دارند، از جمله دوزیست دم‌دار! دانشمندان قبلاً هم این گونه را مستند کرده بودند اما به اشتباه آن را گونه‌ای متفاوت قلمداد کرده بودند.

محققان این گونه‌ی جدید را از کلمه‌ی محلی zaimeng نامگذاری کردند که به نام دریاچه اشاره دارد. «زایمِنگ» به معنای «دریاچه معمایی» یا «دریاچه اسرارآمیز» است و به مردم بومی زِلیانگرونگ اشاره می‌کند که «از کنار دریاچه می‌گذشتند ... (و) بارها و بارها به همان نقطه بازمی‌گشتند» و هرگز به مقصد اصلی‌شان نمی‌رسیدند.

Untitled

 گروهی از تیلوتوتریتون زایمِنگ یا سمندر تمساح دریاچه زایمِنگ

سمندر تمساح دریاچه زایمِنگ در پنج منطقه کوهستانی مانیپور پیدا شده است. محدوده‌ی کامل این سمندرها ناشناخته است، اما احتمالاً در کوه‌های اطراف زندگی می‌کنند.

مانیپور ایالتی در شمال شرقی هند است که در 1300 مایلی جنوب شرقی دهلی نو قرار دارد. مانیپور با میانمار هم مرز است و به مرز هند و بنگلادش هم نزدیک است.

محققان بر این باورند که سمندر تمساح دریاچه زایمنگ گونه‌ای آسیب پذیر است. مناطق شناخته‌شده‌ی آن محدود هستند و در معرض تهدید جنگل‌زدایی و دخالت انسان هستند.

گونه‌ی جدید به واسطه‌ی رنگ‌، شکل بدن و دندان‌ها همینطور انزوای جغرافیایی آن شناسایی شده است. تجزیه و تحلیل DNA تایید کرد که گونه‌های جدید بین 3 تا 8.6 درصد واگرایی ژنتیکی از دیگر سمندرهای تمساح دارند.

مترجم: زهرا ذوالقدر

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید