یک ادعای جنجالی درباره بزرگترین کوسه تاریخ

یک ادعای جنجالی درباره بزرگترین کوسه تاریخ

براساس پژوهش‌های جدید دانشمندان، «مگالودون» هیولای دریاها و بزرگترین کوسه‌ای که تا به حال بر روی کره زمین وجود داشته، بلندتر و باریک‌تر از آن چیزی است که قبلا دانشمندان تصور می‌کردند.

کد خبر : ۱۷۲۸۹۵
بازدید : ۸۵

تا کنون تصور می‌شد، مگالودون بزرگترین کوسه‌ای که تا به حال بر روی کره زمین زندگی می‌کرده است چیزی شبیه به کوسه سفیدی که ما امروزه می‌شناسیم باشد، اما براساس پژوهش‌های جدید دانشمندان احتمال داده می‌شود که این جانور بلندتر و باریک‌تر از آنچه‌ تا کنون تصور می‌شد است.

با توجه به گفته‌های دیرین‌بیولوژیستی که در این پژوهش‌ها حضور داشت، بازسازی قبلی بدن مگالودون شکل ظاهری خوبی نداشت. با تجزیه و تحلیل مجدد ستون فقرات ناقص یک مگالودون فسیل شده (Otodus megalodon) که در مؤسسه سلطنتی علوم طبیعی بلژیک (IRSNB) در بروکسل نگهداری می‌شد، این تیم اختلافاتی را با بازسازی‌های قبلی پیدا کرد که نشان می‌دهد طول بدن این کوسه بزرگ حدود 16 متر است.

5978497

کوسه‌های سفید بزرگ (Carcharodon carcharias) اغلب به عنوان مدلی برای تخمین اندازه مگالودون و بازسازی شکل ظاهری آن استفاده می‌شوند. این به این دلیل است که اسکلت‌ کوسه بیشتر از غضروف تشکیل شده است و فقط دندان‌ها و ستون مهره‌های فسیل شد او پیدا شده است، بنابراین کوسه‌های سفید بزرگ به عنوان شکارچی راس، با رژیم غذایی و صفات مشابه، مدل مناسبی برای بازسازی مگالودون هستند.

در این پژوهش، محققان با سی‌تی‌اسکن اسکلت مهره‌های کوسه سفید نوجوان و مقایسه آن با مهره‌های مگالودون، تفاوت‌هایی را در قسمت رشد مرکزی مهره‌ها یافتند. در گونه کوسه‌هایی که کوسه‌های سفید بزرگ و مگالودون به آن تعلق دارند، رشد مرکزی مربوط به دور کمر آن‌ها می‌شود. ستون مهره مگالودون بسیار نازک‌تر از ستون مهره‌های کوسه سفید است و این به این معنا است که مگالودون بسیار باریک‌تر از کوسه سفید است.

با این که محققان هنوز ما هنوز شکل دقیق سر، باله یا دم آن را نمی‌دانند اما در تجزیه و تحلیل قبلی پیش بینی می‌شد که طول مهره 11.1 متر باشد، اما یافته‌های جدید نشان می‌دهد که این کمترین طول مگالودون بوده و احتمالا این جانور بلندتر و باریک تر بوده است، بنابراین ممکن است شباهتی به کوسه سفید نداشته باشد. در عوض، ممکن است شبیه کوسه ماکو (Isurus oxyrinchus) باشد.

5978496

مگالودون چقدر می‌تواند بزرگ باشد؟

محققان نمی‌خواهند بدون شواهد محکم، طول قطعی مگالودون را ارائه دهند، اما اطلاعات جدید نشان می‌دهد که این کوسه به راحتی می‌توانست چیزی به طول 15 متر، 20 متر و یا حتی کمی بلند تر این باشد. در واقع دانشمندان برای نظر دادن در مورد طول و فرم واقعی بدن مگالودون نیاز به اسکلت کامل بدن آن دارند.

با این حال با وجود زیر سوال بردن یافته‌های پژوهش‌های قبلی، تیم تحقیقاتی همچنان معتقدند که این یافته‌ها برای رسیدن به نتیجه جدید مهم بوده است و یک نمونه عالی از پیشرفت علم است. با این حال، محققان پژوهش قبلی با یافته‌های جدید قانع نشده‌اند و بر این باورند که این تیم، تخمین دقیق برای طول دقیق کوسه ندارند و همچنین با یک نمونه نظریه خود را بیان کرده‌اند که این نشان می‌دهد پژوهش آن‌ها فاقد آزمون آماری برای تایید این فرضیه بوده است.

منبع: خبر آنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید