مقاوم‌ترین گیاه جهان که از باد «مدفوع» جذب می‌کند!

مقاوم‌ترین گیاه جهان که از باد «مدفوع» جذب می‌کند!

تنها گیاهان بسیار بادوام می‌توانند سرمای شدید و تاریکی طولانی‌مدت را تحمل کنند، اما افزایش دما نیز به این شرایط سخت اضافه شده است.

کد خبر : ۱۸۱۷۴۸
بازدید : ۸۶۸

فرادید| «خزه‌ها» ابرقهرمانان گیاهی قطب جنوب هستند که به طور پیوسته بخش‌هایی از این قاره را پر کرده و اشکالی شبیه بالشتک‌های سبز گرد و قلنبه ساخته‌اند که برخی از آن‌ها به تازگی با ذوب شدن یخ و برف در معرض دید قرار گرفته‌اند. 

به گزارش فرادید، خزه‌ها گیاهان فوق‌العاده مقاومی هستند که در آب و هوای خشن قطب جنوب به آرامی رشد می‌کنند و سرمای شدید، خشکی طولانی‌مدت، نور قدرتمند ماوراء بنفش و تاریکی طولانی زمستان را تاب می‌آورند. 

1

آن‌ها معمولاً ۹ تا ۱۰ ماه زیر برف زمستانی زنده می‌مانند و از ضدیخ طبیعی خودشان برای جلوگیری از یخ‌زدگی سلول‌هایشان استفاده می‌کنند. خزه‌ها در فصل رشد کوتاه‌مدتی که دارند مانند اسفنج آب را به خود جذب می‌کنند و به حیات بازمی‌گردند. آن‌ها حتی قرن‌ها دفن شدن زیر یخچال‌های طبیعی را تحمل می‌کنند. سن یک نمونه خزه که به دام یخ افتاده و پس از ذوب شدن دوباره زنده شده بود، پس از ارزیابی، ۱۵۳۰ سال تخمین زده شد. 

مواد مغذی کمیاب هستند و خزه‌ها طبیعتاً به دنبال تغذیه هستند. آن‌ها حتی ذرات مدفوع باستانی پنگوئن‌ها را که در باد می‌وزد، جذب می‌کنند. 

خزه‌ها در سال فقط ۲ یا ۳ میلی‌متر رشد می‌کنند، اما در بخش‌هایی از شبه‌جزیره قطب جنوب، رشد آن‌ها در ۵۰ سال گذشته یا بیشتر، در دمای به سرعت در حال افزایش، بیشتر شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید