سمندرهای رنگ‌پریده‌ای که شبیه «بچه اژدها» هستند

سمندرهای رنگ‌پریده‌ای که شبیه «بچه اژدها» هستند

این سمندرهای عجیب و غریب در چشمه‌های متعددی در ایتالیا دیده شده‌اند که دور از پناهگاه‌های زیرزمینی معمول آن‌هاست.

کد خبر : ۱۸۱۹۸۲
بازدید : ۱۴۵۸۴

فرادید| تحقیقات جدید نشان می‌دهد سمندرهای زیرزمینی که زمانی تصور می‌شد فقط در غارهای زیر آب زندگی می‌کنند، مدت‌زمان شگفت‌آوری را در بالای زمین می‌گذرانند. 

به گزارش فرادید، این جانوران کوچک نابینا که اولم (Olm) نامیده می‌شوند، در حال بیرون آمدن از غارهای زیرزمینی خود در شمال ایتالیا و ورانداز کردن اشیاء در سطح دیده شدند. 

اولم (سمندر سفید/Proteus anguinus) موجودات عجیبی هستند که زمانی تصور میشد بچه اژدها هستند. این موجودات پس از گذراندن میلیون‌ها سال در تاریکی، عملاً نابینا و رنگ‌پریده هستند، حس بویایی و شنوایی قوی دارند، با استفاده از میدان‌های الکتریکی راه خود را پیدا می‌کنند، دارای سه انگشت در پاهای جلویی و دو انگشت در پاهای عقبی هستند، بدنشان شبیه مار است، طول بدنشان ۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر است و حیوان ماده اندازه‌ی بزرگ‌تری دارد.

اما با وجود این ویژگی‌های غارنشینی که به تروگلومورفیسم (سازگاری مورفولوژیکی یک حیوان برای زندگی در تاریکی دائمی غارها) معروف است، به نظر می‌رسد اولم‌ها به زندگی در زیر زمین وابستگی کامل ندارند. 

محققان می‌گویند: «تا به امروز، موارد مشاهده‌ی اولم‌ها خارج از غارها بسیار محدود بوده است.» 

با این حال، سال ۲۰۲۰، این تیم به طور تصادفی با یکی از آن‌ها در حال شنا کردن در چشمه‌ای روی زمین برخورد کرد که تعجب‌آور بود. بررسی‌های بیشتر نشان داد این اتفاق آنچنان که ابتدا گمان می‌رفت، چندان عجیب نیست. 

«تعجب‌آور است اما اولم‌ها به طور مکرر حتی در طول روز هم دیده شدند، حتی وقتی شرایط سطح زمین (نور و شکارچی) به ویژه برای این غارنشینان نامناسب بوده است.» 

1

در ۱۵ چشمه در شمال شرقی ایتالیا، اولم‌ها دیده شدند و در یک مورد استثنایی، یک لارو پیدا شد! طبق اطلاعات ما، این کوچکترین عضوی است که تا به حال در زمین پیدا شده و تنها لارو موجود خارج از غارهاست. از آنجا که این لارو زمانی دیده شده که هیچ سیلی در کار نبوده که توجیه حضورش در آنجا باشد، معنایش می‌تواند این باشد که اولم‌ها می‌توانند در چشمه‌های بالای سطح زمین هم‌ زاد و ولد کنند، هرچند این اتفاق نادر به نظر برسد.

حتی اگر آن‌ها در سطح تولیدمثل نکنند، محققان احتمال می‌دهند در سطح تغذیه کنند. آن‌ها ۱۲ اولم را گرفتند که استفراغ ۵ تای آن‌ها نشان داد به تازگی کرم‌های خاکی خورده‌اند. هیچ‌یک از این کرم‌ها متعلق به گونه‌هایی نبود که در محیط‌های زیرزمینی مانند غارها زندگی کنند، بنابراین اولم‌ها آن‌ها را در سفر به سطح زمین یافته و خورده‌اند. 

دکتر رائول مانِنتی، نویسنده این مطالعه می‌گوید با وجود انرژی زیاد مورد نیاز برای رفت و آمد بین غار و چشمه، به نظر نمی‌رسد آن‌ها با این کار مشکلی داشته باشند. این موجودات در غالب اوقات لاغر هستند، اما برخی از آن‌ها که در سطح پیدا شدند، کاملاً چاق بودند. 

این مطالعه در مجله Ecology منتشر شده است.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۱۸
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید