(عکس) فریاد گوشخراش و وحشت شکارچیان

(عکس) فریاد گوشخراش و وحشت شکارچیان

برای اولین بار، محققان فرکانس صدای قورباغه‌های آمریکای جنوبی را ضبط کرده‌اند که برای حیوانات ناخوشایند باید باشد، اما برای انسان به جت ناتوانی در شنیدن این بسامد، مسلما خیر.

کد خبر : ۱۸۴۷۸۸
بازدید : ۶۶

در جنگل‌های بارانی پیرامون اقیانوس اطلس برزیل، «فریاد» گوش‌خراش یک دوزیست کوچک مضطرب غوغا می‌کند. اما ما انسان‌ها نمی‌توانیم این صدا را بشنویم.

برای اولین بار، محققان فرکانس صدای قورباغه‌های آمریکای جنوبی را ضبط کرده‌اند که برای حیوانات ناخوشایند باید باشد، اما برای انسان به جت ناتوانی در شنیدن این بسامد، مسلما خیر.

قورباغه بستر برگ (Haddadus binotatus) فراوان‌ترین گونه قورباغه در جامعه جنگلی است. آنها بسیار کوچک هستند و حتی اندازه ماده‌هایشان که اندکی بزرگ‌ترند، ندرت به ۶۴ میلی‌متر می‌رسد.

آنها وقتی مورد حمله قرار می‌گیرند، نمی‌توانند مبارزه کنند. بنابراین فریاد می‌زنند و صدای پریشان اولتراسونیک را منتشر می‌کنند.

مدتی است که می‌دانیم برخی از قورباغه‌ها از حنجره خود برای نشان دادن ناراحتی، اخطار و هشدار استفاده می‌کنند. قبلا چند مطالعه نشان داده‌اند که قورباغه‌ها ممکن است قادر به انتشار امواج فراصوت باشند، این مطالعه جدید این فرضیه را تأیید می‌کند.

41

اوبیراتا فریرا سوزا، بوم‌شناس رفتاری، از دانشگاه ایالتی کامپینا در برزیل، می‌گوید: «برخی شکارچیان بالقوه دوزیستان، مانند خفاش‌ها، جوندگان، و نخستی‌های کوچک، قادر به انتشار و شنیدن صداهایی با این فرکانس هستند.»

فریاد زدن بخشی از یک سلسله رفتارهای تدافعی است که در آن قورباغه برگی به پشتش قوس می‌دهد در حالی که جلوی بدنش را بالا می‌گیرد، دهانش باز می‌شود و بعد فریاد می‌زند.

در حالی که انسان‌ها فقط می‌توانند صداهایی در حدود ۲۰ کیلوهرتز و کمتر بشنوند، نرم‌افزار Souza نشان می‌دهد که محدوده خروجی صدای این قورباغه‌ها بین ۷ تا ۴۴ کیلوهرتز است.

پس احتمالا طیف گسترده‌ای از شکارچیان می‌توانند با این صدا وحشت‌زده شوند. از آنجایی که قورباغه‌های دیگری در نقاط دیگر جهان قادر به انجام چنین فریادهای قدرتمندی هستند، این رفتار ممکن است گسترده‌تر از آن چیزی باشد که ما تصور می‌کنیم.

یکی از بوم‌شناس دانشگاه ایالتی کامپینا گزارش می‌دهد که رفتار مشابهی را هنگام دست زدن به یک گونه جداگانه قورباغه در بازدید از پارک گردشگری ایالتی ریبیرا در ژانویه ۲۰۲۳ مشاهده کرده، اگرچه او قادر به تأیید وجود باند فرکانس فراصوت در ویدئویی که ضبط کرده بود، نبود.

محققان می‌گویند مکانیسم‌های دقیقی که توسط آن فریادهای شکارچیان را می‌تارانند، نامشخص است، اگرچه آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که ممکن است مستقیماً آن‌ها را بترساند یا حتی دشمنان طبیعی شکارچی را جذب کند.

منبع: خبرآنلاین

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید