دره ستارگان قشم؛ از افسانه‌های جن و پری تا تمیزترین روستای ایران

دره ستارگان قشم؛ از افسانه‌های جن و پری تا تمیزترین روستای ایران

دره ستارگان قشم یکی از زیباترین نقاط دیدنی جزیره قشم است که افسانه‌های محلی زیادی دربارۀ آن وجود دارد. این دره یکی از تماشایی‌ترین پدیده‌های طبیعی در جنوب ایران است.

کد خبر : ۱۴۰۵۳۳
بازدید : ۲۱۹

فرادید| وقتی از نقاط دیدنی ایران صحبت به میان می‌آید، بخش‌های جنوبی ایران مانند بندر عباس، هرمزگان، بوشهر و جزایر خلیج فارس دارای زیباترین و حیرت‌انگیزترین مناظر طبیعی و جاذبه‌های گردشگری هستند که برای هر ایرانی لازم است برای یکبار هم شده از این مناطق بازدید کند.

به گزارش فرادید؛ از میان جزیره‌های خلیج فارس، جزیره کیش و قشم دارای بیشترین گردشگر هستند و می‌توان گفت یکی از قطب‌های معروف گردشگری کشور به شمار می‌روند. جزیره قشم با داشتن وسعت زیاد و مناظر طبیعی گوناگون برای سفر داخل ایران بهترین گزینه است.

در میان دیدنی های جزیره قشم، دره ستارگان یکی از معروف‌ترین نقاط دیدنی این جزیره به شمار می‌رود که آمیخته با افسانه‌های گوناگون است و در فهرست یونسکو نیز به ثبت رسیده است. ما سعی کرده‌ایم در این مطلب به معرفی این دره زیبا بپردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

02

دره ستارگان که در زبان محلی مردم قشم به نام استاله کفته یا استار کفتیده (ستاره افتاده) مشهور است، در جنوب شرقی جزیره قشم و نزدیکی روستای برکه خلف قرار دارد. صرف نظر از افسانه‌ها و داستان‌های مشهور درباره این دره که در میان مردم بومی رایج است، باید گفت، این دره یکی از عجیب‌ترین نقاط زمین از نظر فرسایش خاک و تحولات زمین‌ شناسی در طول سال‌ها است. زمین‌شناسان قدمت دره ستارگان قشم را حدود دو میلیون سال قبل تخمین زده‌اند که احتمالا مربوط به دوران زمین‌ شناسی سنوزوئیک است.

از زیبایی‌های دیدنی دره ستارگان می‌توان به ستون‌ها و دیوارهای نوک تیزی اشاره کرد که در اثر جریان دورانی آب در اطارف ستون‌ها هنگام بارش باران به وجود آمده‌اند. به طورکلی می‌توان گفت سه عامل باد، خاک و بارش باران‌های شدید طی سال‌های طولانی باعث شکل‌گیری این مناظر طبیعی زیبا در دره ستارگان قشم شدند. همچنین تغییرات دما مثل سرد  وگرم شدن موجب ایجاد ترک‌هایی در صخره‌ها شده که شکل آنها را به مرور زمان تغییر داده است.

darre-setaregan

برخی دیگر از زمین شناسان با توجه به شکل صخره‌ها و نوع خاک دره معتقدند که دره ستارگان زمانی زیر آب بوده است. داخل برخی از حفره‌های موجود در دره ستارگان دارای خاک سرخی است، به همین دلیل این دره شباهت زیادی به سیاره مریخ دارد و گاه در بین گردشگران به اسم دره مریخی نیز نامیده می‌شود. کلاهک‌های طبیعی شبیه به دودکش و همچنین فسیل‌های صدفی در بالای صخره‌ها از دیگر جاذبه‌های دیدنی دره ستارگان است. همچنین این دره دارای شب بسیار زیبا و پرستاره‌ای است و اگر شب را در این دره بمانید، ستارگان را بسیار نزدیک به زمین می‌بینید.

افسانه‌های محلی درباره دره ستارگان

07f2d46848d28db98a0fc7a5

اگر از مردم محلی درباره دره ستارگان بپرسید، قطعا داستان‌های افسانه‌ای زیادی برای شما تعریف می‌کنند که بسیار شنیدنی است. یکی از مشهورترین داستان‌ها درباره دره ستارگان این است که مردم بومی معتقدند این دره در اثر برخورد یک ستاره بزرگ یا نوعی شهاب سنگ به زمین به وجود آمده است و تمامی ستون‌ها و دیواره‌ها بر اثر پرتاب خاک به سمت هوا درنتیجه برخورد همین شهاب سنگ است.

یکی دیگر از افسانه‌های مردم محلی این است که به این دره، دره ارواح یا دره اجنه می‌گویند. اهالی معتقدند که این دره محل زندگی ارواح و اجنه است و آنها شب‌ها در این محل درحال تردد هستند و دوست ندارند کسی مزاحمشان شود. از نظر مردم محلی کسی که شب هنگام در این دره پا بگذارد، گویا به مهمانی ارواح می‌رود. یکی از دلایلی که این باور را بین مردم بومی تقویت می‌کند، وجود صداهایی است که در شب از این دره به گوش می‌رسد.

از دیگر افسانه‌های محلی درباره این دره این است که مردم معتقدند نباید مردگان را در این محل دفن کرد و اگر این اتفاق بیفتد، حتما در این دره یک زلزله بزرگ روی می‌دهد.

دره-ستارگان-قشم-2

از افسانه‌ها که بگذریم، از نظر علمی وجود صداهای عجیب در شب این دره به دلیل پیچیدن باد در لابه لای ستون‌های بلند است. بهتر است وقتی به قشم و دره ستارگان سفر می‌کنید، داستان ارواح و صداهای ترسناک شب دره و داستان‌های بومیان منطقه را فراموش کنید و حتما از جاذبه‌های دیدنی آسمان دره ستارگان دیدن کنید؛ زیرا شب این دره بسیار ستاره باران و زیبا است و اگر کمی واهمه دارید، بهتر است تنها نروید و حتما همراه با گروه باشید.

1IZaxxTP6XZmsBwZ9UebbCQLPcGZtmQBcPlHqLJD

همانطور که گفتیم دره ستارگان در نزدیکی روستای برکه خلف واقع شده است. اگر به دره ستارگان می‌روید، حتما از این روستا هم بازدید کنید که یکی از تمیزترین روستاهای ایران است و شما در کوچه و پس کوچه‌های آن هیچ نوع زباله‌ای نمی‌بیند؛ زیرا مردم روستا به صورت خود جوش مدام درحال جارو کردن و تمیز کردن کوچه‌ها و گذرها هستند. ارائه انواع لباس‌های رنگارنگ و سنتی جنوبی برای فروش یا اجاره و عکاسی و بانوان روستایی که با حنا روی دست‌ها و بدن گردشگران نقاشی‌های زیبا می‌کشند، از دیگر جاذبه‌های روستای برکه خلف است.

۳
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید