چرا هیتلر عاشق «سفیدبرفی» بود؟

چرا هیتلر عاشق «سفیدبرفی» بود؟

اگر آنچه دربارۀ علاقۀ دیوانه‌وار هیتلر به انیمیشن «سفیدبرفی و هفت کوتوله» گفته می‌شود درست باشد، دلیل آن را باید در گرایش هیتلر به زندگی سنتی روستایی و همینطور ریشه‌های آلمانی افسانۀ سفیدبرفی جستجو کرد.

کد خبر : ۱۴۷۵۷۳
بازدید : ۱۳۵۴

فرادید| آدولف هیتلر به خاطر عشق به سینما بر سر زبانها نیفتاد، ویژگی‌های دیگر او مانند جنگ‌طلبی افسارگسیخته و روان‌شیدایی احتمالی‌اش  در کتاب‌های تاریخ به حق بسیار بیشتر مورد توجه قرار گرفت. اما حالا با بازسازی لایواکشن سفید برفی و هفت کوتوله که در دیزنی در حال ساخت است، بد نیست افسانه‌ای را مرور کنیم که طبق آن، این کلاسیک سال ۱۹۳۷، فیلم مورد علاقه هیتلر یا دست‌کم جزو ۱۰ فیلم برتر او بوده است. 

به گزارش فرادید؛ در دهه‌ی ۳۰ هیچ داستان عامه‌پسند، نگهبان کهکشان (فیلم ابرقهرمانی سال ۲۰۱۴ آمریکا) یا حتی ایندیانا جونزی در کار نبود. اما جالب است که بزرگترین ملی‌گرای جهان از طرفداران پرشور فیلم‌های هالیوودی بود. 

3

یک نقاشی آلمانی از داستان سفیدبرفی؛ قرن نوزدهم

آنطور که می‌گویند، آدولف هیتلر دست‌کم ۲۰ بار سفید برفی را با عکاس شخصی خود تماشا کرده بود. این فقط هیتلر نبود که عاشق سفید برفی بود. این فیلم که نخستین انیمیشن بلند دیزنی بود، با حذف اثر تورم، پردرآمدترین فیلم انیمیشن تم ام دوران است. سفید برفی و هفت کوتوله آغازگر امتیاز فیلم‌های دیزنی بود، سینما را متحول کرد و حتی به لبان آدولف هیتلر خنده آورد. 

آیا فیلم مورد علاقه‌ی هیتلر سفید برفی و هفت کوتوله بود؟ 

main-qimg-77c9b5c68f713fdf160657877abaf466-pjlq

این که فیلم مورد علاقه‌ی دیکتاتور بزرگ، داستان افسانه‌ای سفید برفی و هفت کوتوله بود، داستانی دروغین به نظر می‌رسد، اما  احتمال دارد این افسانه درست باشد. 

هیتلر خود یک هنرمند مقلد و عاشق سبک والت دیزنی بود. سفید برفی نخستین انیمیشن بلند دیزنی بود که سال ۱۹۳۷ اکران شد و دنیا را شیفته‌ی خود کرد، البته نه به اندازۀ هیتلر که دو سال بعد مجذوب آن شد. 

مضامین فیلم و سبک آن که مربوط به دوران ساده و پیشاصنعتی است با عشق هیتلر به زندگی سنتی همخوانی داشت. این باور وجود دارد که این رهبر آلمانی سفید برفی و هفت کوتوله را یکی از بهترین فیلم‌هایی می‌دانسته که تا کنون ساخته شده است. 

این فیلم در اصل اقتباسی از یک افسانه‌ی کلاسیک آلمانی بود که توسط برادران گریم (Grimm) در اوایل قرن نوزدهم منتشر شد. وزارت تبلیغات نازی این فیلم را در سال ۱۹۳۸ خریداری کرد، اما این فیلم با نزدیک شدن جهان به جنگ جهانی دوم به دلیل احساسات ضدآمریکایی، به طور علنی نمایش داده نشد. 

2

هیتلر این ممنوعیت را نادیده گرفت و دستور داد نسخه‌ای از فیلم را به سینمای خصوصی او تحویل دهند، جایی که به همراه وفاداران نازی‌اش به تماشای فیلم می‌نشست. هاینریش هافمن، عکاس شخصی هیتلر ادعا کرد که این فیلم را حداقل ۲۰ بار با هیتلر تماشا کرده است. 

هیتلر نه تنها دیوانه‌ی سینما بلکه یک دیوانه‌ی واقعی شد. گاهی اوقات در یک روز چندین فیلم را تماشا می‌کرد تا اینکه جنگ جهانی دوم آغاز شد. فیلم‌های موردعلاقه‌ی دیگر هیتلر شامل «کینگ کونگ»، «ویوا ویلا» (درباره یک انقلابی مکزیکی) و «زندگی‌های یک نیزه‌دار بنگال» بر اساس زندگینامه‌ی یک سرباز انگلیسی در ارتش هند می‌شد. 

آیا بازسازی سفید برفی بحث‌آفرین است؟ 

پروژه‌ی بازسازی سفید برفی در حال حاضر در فضای آنلاین بحث‌آفرین شده است، به رغم این واقعیت که تا شش ماه دیگر پخش نخواهد شد. این بحث و جدل‌ها ربطی به هیتلر ندارد. در این بازسازی، ریچل زگلر بازیگر دورگۀ آمریکایی در نقش شاهزاده خانم نقش‌آفرینی می‌کند. 

برخی نیز از این تغییر ناامید شده‌اند که هفت موجود جادویی جایگزین هفت کوتوله شده‌اند، در حالی که انتظار می‌رود این بار شاهزاده هم میدان را خالی کند و جایش را به دیگری بدهد.

مترجم: زهرا ذوالقدر 

۲
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید