معرفی ۱۰ فیلم کوتاه برتر در ژانر وحشت

معرفی ۱۰ فیلم کوتاه برتر در ژانر وحشت

در ادامه این مقاله باهم به ده تا از ترسناک‌ترین فیلم‌های کوتاه می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

کد خبر : ۱۶۵۵۹۸
بازدید : ۳۸۶

ژانر وحشت می‌تواند با فیلم‌های کوتاه خیلی موفق عمل کند، در نتیجه جای تعجب ندارد که بسیاری از فیلم‌سازان بزرگ کار خود را با چنین آثاری آغاز کرده‌اند. در ساخت فیلم‌های کوتاه ترسناک با توجه به اینکه زمان کافی برای رشد شخصیت‌ها وجود ندارد، تمام توجه روی نقطه اوج و صحنه‌های هراس‌برانگیز معطوف است که منجر به باقی ماندن آن در ذهن مخاطب می‌شود.

فیلم‌‌های ترسناک کوتاه معمولا به شکلی تمام عیار دست به خلق لحظاتی نفس‌گیر می‌زنند و خیلی زود تنش داستان بیشتر شده و به اوج خود می‌رسد. این زمان کوتاه به سازنده اثر اجازه ارائه هر نوع روایتی را می‌دهد؛ از تصویرسازی واضح کابوس‌های خوف‌برانگیز تا تقابل با موجودات ماورایی.

در ادامه این مقاله باهم به ده تا از ترسناک‌ترین فیلم‌های کوتاه می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید. 

10. This House Has People in It (2016)

2023-10-21-19_18_41-image-w1280-1024x575

این فیلم کوتاه یک تجربه دوازده دقیقه‌ای و دردناک را برایتان رقم می‌زند، جایی که با یک بحران خانوادگی و نهایتا تبدیل آن به یک واقعه تاریک مواجه می‌شوید. تماشای This House Has People in It از این جهت دردناک است که شما باید تلاش زیادی برای پی بردن به پشت برده و حقیقت وقایع انجام دهید.

حال اینکه بیننده موفق به رمزگشایی شرایط رعب‌انگیز روایت شود بستگی به خود او دارد اما در هر حال فیلم کوتاه مذکور با تصویر‌سازی ترسناک خود در شما احساسات عمیقی ایجاد خواهد کرد.

This House Has People in It با دوربین‌های مداربسته خود شما را به یاد سری فیلم‌های Paranormal Activity می‌اندازد. فیلم در ابتدا زندگی یک خانواده معمولی را به تصویر می‌کشد تا اینکه دوربین چیزی عجیب را نشان می‌دهد.

این عنوان در تک‌تک قاب‌های خود به شما حس ترس و نومیدی را القا خواهد کرد و در نهایت شما هستید که باید معمای آن را حل کرده و تصاویر را در کنار هم بگذارید. این اثر توسط شبکه Adult Swim منتشر شده و همچنین شما می‌توانید برای دیدن آن به کانال یوتوب شبکه مراجعه کنید.

9. The Alphabet (1969)

2023-10-21-19_03_28-the-alphabet-1-1024x534

قبل از اینکه دیوید لینچ با آثار سوررئالی همچون Eraserhead، Twin peaks و Mulholland Drive به «استاد کابوس‌ها» تبدیل شود، روی چند فیلم کوتاه ترسناک کار کرده بود و آثاری همچون Six Man Getting Sick و The Grandmother را ساخت و نشان داد که قوه تخیل قدرتمندی برای ساخت عنوان‌های ترسناک و در عین حال پیچیده دارد.

اما فیلمی که بیش از هرچیز استعداد لینچ را در ساخت چنین آثاری به رخ می‌کشد The Alphabet است. این فیلم چهار دقیقه‌ای که در آن هر یک از حروف الفبا طی کابوس پرتب و تاب و عجیب یک زن (یا اصطلاحا رویای تب‌آلود او)، به شکلی ترسناک ارائه و تکرار می‌شوند و احساسات عجیبی در مخاطب ایجاد می‌نمایند.

8. T is for Toilet (2011)

2023-10-21-19_05_13-t-is-for-toilet.jpg-1200×630-1024x538

زمانی که صحبت از ژانر وحشت به میان می‌آید کمتر کسی به یاد انیمیشین می‌افتد اما لی هاردکسل از این فرصت استفاده کرده تا با توانایی خود و به وسیله پویانمایی خمیری (Claymation) دست به خلق یک اثر ترسناک بزند.

هاردکسل به وسیله خمیر و استاپ موشن دست به خلق روایتی ساده حول محور پسر بچه‌ای که از سرویس بهداشتی می‌ترسد می‌زند. خیلی زود و زمانی که توالت به حرکت درمی‌آید و نمایشی خونین به پا می‌کند، به دلیل پریشانی و تلاطم درونی پسربچه پی می‌بریم.

T Is for Toilet ارزش هنری بسیار بالایی دارد و نه تنها انیمیشن استاپ موشن در آن فوق‌العاده روان است، بلکه توجه به جزئیات در این فیلم کوتاه چهار دقیقه‌ای باورنکردنی بوده و در صحنه‌هایی که توالت قربانیان خود را قطعه‌ قطعه می‌کند، به خوبی دیده می‌شود. استفاده از رنگ‌های زنده و روشن برای نشان دادن خون و مایعات منزجر‌کننده بدن قربانیان به حدی در تجربه بصری اثر تاثیر می‌گذارد که مخاطب می‌تواند بوی آن را در خانه خود حس کند!

7. Curve (2016)

2023-10-21-19_10_46-curve-movie-1.jpg-1200×630-1-1024x542

کسانی که از ارتفاع می‌ترسند بهتر است که از این فیلم دوری کنند چرا که حتی شجاع‌ترین افراد موقع دیدن این عنوان احساس ترس خواهند داشت. این اثر کوتاه ده دقیقه‌ای در مورد  یک زن تنهاست که بر روی یک سکوی منحنی‌شکل گیر افتاده و روبه‌روی او یک شکاف بی‌انتها و خوف‌برانگیز وجود دارد که صداهای مرموز و ترسناکی از آن بیرون می‌آید. در تمام طول مدت فیلم زن در تلاش است تا علاوه بر نگه داشتن خود روی سکو، خود را بالا بکشد و از مرگ حتمی و دلخراش نجات پیدا کند.

تفاسیر بسیاری از پیام فیلم وجود دارد و بسیاری حدس می‌زنند که فیلم تشبیهی از سراشیبی رو به پایین افسردگی است و شخصیت اثر در تلاش برای دوری از آن شکاف بی‌انتهاست – آن هم در حالی که فاصله زیادی بین او و سطح زمین وجود ندارد – ولی با این حال دسترسی به آن دست نیافتنی به نظر می‌آید.

از سوی دیگر کاربری از Letterboxd اشاره می‌کند که Curve می‌تواند تمثیلی از غریزه بنیادین انسان برای زنده ماندن و بقا باشد؛ اینکه زن علی‌رغم اوضاع وخیم خود و شرایط غیرممکنی که در آن گیر افتاده، مدام برای بالا کشیدن خود و فرار از مرگ تلاش می‌کند.

6. The Fall (2019

2023-10-21-19_11_20-the-fall.jpg-1200×630-1024x538

جاناتان گلیزر باوجود اینکه آثار خود را با اختلاف زمانی قابل توجهی می‌سازد، بدون شک از مطرح‌ترین کارگردانان در ژانر وحشت محسوب می‌شود. فیلم Under the Skin که یکی از بهترین عناوین در مورد قاتلان سریالی است و همینطور Birth که در آن گلیزر تجدید حیات را با بعدی روانشناسانه به تصویر می‌کشد، از آثار ارزشمند او به حساب می‌آیند که در هردوی آن‌ها شاهد روایت و اتمسفری رعب‌آور هستیم. فیلم‌های او حالتی رویاگونه دارند که گاهی وحشت مطلق و گاهی حس آرامشی مرموز را به مخاطب منتقل می‌کنند.

گلیزر در فیلم کوتاه خود به نام The Fall که هفت دقیقه به طول می‌انجامد، ابتدا هراس‌برانگیزترین و بدترین لحظات یک کابوس را به نمایش می‌گذارد و سپس آن حس فوق‌العاده بیدار شدن از کابوس را ارائه می‌دهد. تمام فیلم مانند سکانسی تار و پرتنش است و در آن شاهد تقلای مردی هستیم که سعی دارد از دست افرادی مخوف و ماسک به صورت فرار کند، در حالی که آن‌ها قصد شکنجه و آسیب زدن به وی را دارند. بنابراین، مخاطب با فریم به فریم The Fall دچار اضطراب و تنش شدید خواهد بود.

5. Green Vinyl (2004)

2023-10-21-19_12_00-green-vinyl.jpg-1200×630-1024x538

کلبر مندونسا که یکی از کارگردانان کارکشته امروزی به حساب می‌آید، با وجود این حقیقت که هنوز فیلم بلند ترسناکی در کارنامه خود ندارد، اما به اضافه کردن سکانس‌های ناگهانی و رعب‌آور به فیلم‌های خود معروف است و الهاماتی از آثار جان کارپنتر و ویلیام فریدکین در کارهایش دیده می‌شود. از آثار شناخته شده او می‌توان به فیلم درام خشونت‌‌آمیز او یعنی Bacurau و همچنین Neighboring Sounds اشاره نمود. فیلم کوتاه سیزده دقیقه‌ای او یعنی Green Vinyl نیز از کارهای اولیه او به شمار می‌آید که به خوبی استعداد وی را در ژانر وحشت به نمایش می‌گذارد.

در این فیلم کوتاه یک مادر به دختر خود جعبه‌ای مملو از صفحات گرامافون‌ قدیمی و رنگارنگ هدیه می‌دهد و به او تذکر می‌دهد که هیچ‌گاه آلبوم سبز رنگ را پخش نکند. این هشدار جدی خیلی زود حس اضطراب و تنش را به دختر و صدالبته مخاطب منتقل می‌کند و پیش از آنکه به خودمان بیاییم، می‌بینیم که آلبوم ممنوعه در حال پخش شدن است و اتفاقات ناگوار و ترسناکی رخ می‌دهد.

4. Possibly in Michigan (1983)

2023-10-21-19_12_36-possibly-in-michigan.jpg-1200×630-1024x535

این فیلم در دوازده دقیقه یکی از عجیب‌ترین داستان‌های ممکن را بازگو می‌کند، چرا که با هر صحنه خود انتظارات و حدس‌های بیننده را به کل عوض کرده و از نو‌ می‌سازد. به طور کل Possibly in Michigan روایتی مرموز و غیر‌متعارف دارد و در ابتدا شبیه یک تبلیغ ممنوعه است و سپس به اثر ترسناک موزیکال تبدیل می‌شود.

داستان کلی حول محور دو زن جوان می‌چرخد که با یک آدم‌خوار در فروشگاهی گیر افتاده‌اند. با وجود اینکه اثر به شکلی خاص تدوین شده و استفاده از تصاویر همزمان غیرعادی جلوه می‌کند، اما دنبال کردن روایت آن که با موسیقی‌های عجیب و ترسناک همراه شده، کار آسانی است.

برخی از صحنه‌های نمایش آدم‌خوار به شدت شما را آزار خواهد داد، ولی با این حال هیچ چیز شما را برای مواجهه با پایان‌بندی ترسناک و عالی آن آماده نخواهد کرد.

3. My house walk-through (2016)

2023-10-21-19_13_11-my-house-walk-through.jpg-1200×630-1024x537

کلید ساخت یک فیلم کوتاه در ژانر وحشت اغلب به زمینه‌سازی دقیق برای به تصویر کشیدن لحظات سرنوشت ساز گره خورده است؛ و در اینجا منظور همان صحنه‌ای‌ است که معمولا قبل از تیتراژ پایانی نمایش داده می‌شود و قرار است بعد از پایان فیلم در ذهن مخاطب باقی بماند. حال با اینکه فیلم My house walk-through راه کاملا متفاوتی را در پیش می‌گیرد، در نهایت موفق می‌شود لحظاتی فوق‌العاده ترسناک و فراموش‌نشدنی را برای مخاطب ایجاد کند.

عناصر ترسناک این عنوان ۱۲ دقیقه‌ای در محیط‌های مختلف تکرار می‌شوند و یک فیلم‌بردار نقاط مختلف خانه قدیمی و فرسوده خود را به ما نشان می‌دهد. در ادامه روایت و تصاویر دست به دست هم می‌دهند و شما را به سمت مهم‌ترین نقطه داستان که تایید حضور یک پدیده عجیب و تاریک در خانه است، هدایت می‌کنند.

2. The Black Tower (1987)

2023-10-21-19_13_53-the-black-tower-1987.jpg-1200×630-1024x538

در فیلم بیست و چهار دقیقه‌ای The Black Tower یک ویلن غیرمنتظره وجود دارد: شهر لندن! در واقع اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، به نظر می‌آید یک برج سیاه عجیب راوی داستان را تعقیب می‌کند و هر جا او قدم می‌گذارد ظاهر می‌شود. جالب این است که اثر طوری فیلم‌برداری شده که ما راوی داستان را نمی‌بینیم و فقط شاهد ارتباط او با برج سیاه هستیم که فضایی مورمور‌کننده از انزوا و پارانویا را به وجود می‌آورد.

جان اسمیت از عناصر زندگی روزمره خود برای ایجاد تصاویر و صداهایی استفاده کرده است که در نهایت مخاطب را در داستان خود غوطه‌ور کرده و باعث عوض شدن نگاه بیننده به محیط اطراف خود می‌شود. این فیلم کوتاه متفاوت را به طرفداران ژانر وحشت پیشنهاد می‌کنیم.

1. Zygote (2017)

2023-10-21-19_14_23-zygote-1024x538

طرفداران فیلم‌های District 9 و Elysium قطعا با دیدن این فیلم بیست و سه دقیقه‌ای تحت تاثیر قرار خواهند گرفت، زیرا نیل بلومکپ همان حس نومیدی و سناریوهای دیستوپیایی را در Zygote گنجانده است.

نیل بلومکپ با جاه‌طلبی خود دست به خلق اثری ترسناک و در عین حال علمی‌تخیلی زده که ادای احترامی به عنوان کلاسیک جان کارپنتر یعنی The Things است. داستان فیلم در مدار شمالگان رخ می‌دهد، جایی که تنها اعضای باقی‌مانده از یک گروه معدن‌کاران سعی دارند با موجودی بیگانه و خطرناک مقابله کنند.

فیلم مدام با داستان مهیب خود رو به جلو حرکت می‌کند تا رفته‌رفته به لحظه هیجان‌انگیز و میخوب‌کننده خود نزدیک می‌شود و در نهایت شخصیت‌های داستان راهی جز رو در رو شدن با موجودی که به شکارشان پرداخته نمی‌بینند.

طراحی این موجود بسیار دقیق و بی‌عیب و نقص است و دو بازیگر اصلی و شناخته‌شده اثر یعنی Dakota Fanning و Jose Pablo Cantillo با بازی خوب خود لایه‌های احساسی عمیقی را به فیلم اضافه می‌کنند.

منبع: ویجیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید