۱۰ مستند که نگاه شما به جهان را تغییر خواهد داد

۱۰ مستند که نگاه شما به جهان را تغییر خواهد داد

در ادامه با معرفی ۱۰ مستند که نگاه شما به جهان را تغییر خواهد داد، همراه ما باشید.

کد خبر : ۱۶۶۹۶۶
بازدید : ۱۲۰

مستندهای علمی عامه پسند یک ژانر سینمایی است که اطلاعات، آموزش و سرگرمی را با هم ترکیب می‌کند. آنها داستان‌ها، اکتشافات و پدیده‌های جذابی را به ما نشان می‌دهند که اغلب از توجه ما دور می‌شوند. در این مطلب از ویجیاتو ۱۰ مستند وجود دارد که من به هر کسی که می‌خواهد افق نگاه خود را گسترش دهد و چیز جدیدی یاد بگیرد توصیه می‌کنم. خب، راستش را بخواهید، همه این نوع مستند را دوست ندارند، اما شاید برای لحظه‌ای توجه شما را به چند مورد از بهترین‌هایی جلب کنم که پس از تماشای آنها، نگاه شما به جهان را تغییر می‌دهد.

همچنین دیدن این جنس مستند‌ها ایده عالی برای خانواده‌ها است که فرزندان کوچکتر خود را که این روزها همیشه مشتاق این نوع سرگرمی‌ها نیستند، آموزش دهند. برخی از مستندها زندگی را متحول می‌کنند و دیدگاه مخاطب را نسبت به جهان تغییر می‌دهند. مستند برای کسانی است که در مورد جنبه‌های مختلف جهان کنجکاو هستند و چشم اندازی جدید را دنبال می‌کنند. پس در ادامه با معرفی ۱۰ مستند که نگاه شما به جهان را تغییر خواهد داد، همراه ما باشید.

Cosmos: A Spacetime Odyssey

gs3CZfP8Sq7TwUEGLqU7buBa6lU-1200-1200-675-675-crop-000000-1024x576

این مجموعه مستند ادامه‌ای از آثار کلاسیک برآمده از سال 1980 است که در آن کارل سیگان ما را از طریق واکاوی اسرار موجود در همه چیز جهان راهنمایی می‌کرد. اما در نسخه جدید، به رهبری نیل دگراس تایسون، ما به عنوان مخاطب حتی بیشتر دانش، تجسم‌های زیبا و داستان‌های الهام بخشی از این جهان دریافت می‌کنیم. ما در این مستند می‌آموزیم که جهان چگونه ایجاد شده است، گرانش چگونه کار می‌کند، سیاهچاله‌ها چیست، زندگی در زمین چگونه تکامل یافته است و خیلی چیزهای دیگر.

این سفری است که هم طرفداران نجوم و هم کسانی را که به تازگی ماجراجویی خود را با فضا شروع کرده‌اند خوشحال خواهد کرد. همچنین یک گزینه عالی برای جلسات خانوادگی است، جایی که نه تنها بزرگسالان، بلکه کودکان نیز می‌توانند دانش خاصی را به دست آورند که به روشی قابل دسترس ارائه می‌شود. برای من این مستند یک مکاشفه است. من آن را از صمیم قلب توصیه می‌کنم. و اگر کسی نمی‌دانست، باید بداند میزبانی که در ابتدا به عنوان رهبر این مستند ذکر شد مسئول حذف پلوتون به عنوان نهمین سیاره منظومه شمسی است، به همین دلیل است که اکنون پلوتو در دسته کوتوله‌ها قرار می‌گیرد.

Our Planet

photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۵_۲۱-۰۱-۱۵-1024x576

این مجموعه علمی محبوب دو فصلی یک شاهکار واقعی است که زیبایی و تنوع سیاره ما را به مخاطب نشان می‌دهد. مکانی که ما باید از آن مراقبت کنیم، همانطور که حتی یکی از فضانوردان ناسا به آن اشاره کرد و زمین را الماس آبی واقعی در میان تاریکی نامید. من کاملا با این حرف موافقم. اما در بازگشت به تماشای خود مستند، هنگام دیدن آن، به تصاویری که با دقت و کیفیت باورنکردنی گرفته شده‌اند توجه کنید و به لطف آنها می‌توانیم مناظر، حیوانات و گیاهان خارق العاده این سیاره را تحسین کنیم.

در عین حال، این مستند از بیان موضوعات دشوار و تازه مانند تغییرات آب و هوا، از دست دادن تنوع زیستی و تهدیدات زیست محیطی اجتناب نمی‌کند. این پیام مهمی است که بینندگان را متوجه می‌کند که چقدر به طبیعت وابسته هستیم و چقدر باید از آن مراقبت کنیم. همچنین پیشنهاد خوبی برای کل خانواده است؛ چرا که آموزش می‌دهد، سرگرم می‌کند و اجازه می‌دهد لحظه‌ای بر این جهان هستی تامل کنید.

David Attenborough: A Life on Our Planet

0DF040A0-572F-46D9-BCFE-1726936EC728-1200-1200-675-675-crop-000000-1024x576

داستانی تکان دهنده و مهم درباره زندگی در سیاره ما از نگاه مردی که دنیای طبیعی را بهتر از هر کس دیگری در جهان می‌شناسد. دیوید آتنبرو (او اکنون 97 سال دارد) در طول چند دهه زندگی خود از تمام قاره‌ها دیدن کرده، گونه‌های بی شماری را کشف کرده و شاهد پدیده‌های طبیعی خارق‌العاده‌ای بوده است. با این حال، او همچنین (و در واقع هنوز هم هست) یک ناظر است که می‌خواهد به عنوان عضوی از بشر مراقب این جهان باشد.

در این فیلم 1.5 ساعته، آتنبورو به زندگی خود و سیر تکاملی زندگی روی زمین می‌پردازد و از دست دادن حیات وحش ابراز تاسف می‌کند و دیدگاه خود را برای آینده به اشتراک می‌گذارد. این نه تنها یک سفر شخصی و عاطفی است، بلکه یک درس علمی و آموزشی است که نشان می‌دهد چگونه می‌توانیم خانه مشترک خود را نجات دهیم. این مستندی است که همه باید ببینند، به خصوص که طولانی نیست و در عین حال مملو از دانش و تجربه گسترده دیوید است. این مرد همچنین مسئول سریال قبلی «سیاره ما» محصول سال 2014 است.

The Mind, Explained

photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۵_۲۱-۰۴-۰۹-1024x635

این مستند تحقیقی جذاب در مورد پیچیده ترین عضو بدن ما مغز است. با استفاده از آخرین تحقیقات و آزمایشات، می‌توانیم کشف کنیم که مغز چگونه آگاهی، حافظه، احساسات، خلاقیت و هوش ما را ایجاد می‌کند. ما با تماشای این مستند می‌آموزیم که چگونه مغز بر رفتار، تصمیمات و روابط ما تأثیر می‌گذارد. بحث شستشوی مغزی هم اینجا مطرح می‌شود.

این مستند فقط بیان‌کننده علم نیست، بلکه فلسفه، روانشناسی و هنر نیز هست. مشاهدات جالبی که برای کسانی که آشنا هستند و همچنین برای کسانی که کاملاً از نحوه عملکرد یکی از مهم ترین و مطمئناً پیچیده ترین اندام‌های ما در بدن انسان بی اطلاع هستند، به روشی قابل هضم ارائه شده است.

World’s Weirdest Events

maxresdefault-27-1024x576

این مستند (۲ فصل موجود است) مجموعه‌ای از داستان‌های شگفت انگیز و شنیدنی درباره طبیعت و رازهای آن است. در هر قسمت، ما نه تنها می‌توانیم در مورد پدیده‌های طبیعی غیرعادی (گاهی پیچ خورده)، رفتار غیرعادی حیوانات، ناهنجاری‌های آب و هوا و معجزات پزشکی نیز یاد بگیریم، بلکه می‌توانیم آن‌ها را نیز درک کنیم.

ما به لطف آزمایش‌های جذاب، توضیحات جالب و قابل دسترس توسط دانشمندان، داستان‌های شگفت انگیز از شاهدان و مواد فیلم منحصر به فرد می‌آموزیم که چگونه آنها ایجاد شده‌اند و چگونه کار می‌کنند. موضوعات متنوع انگیزه‌ای واقعی برای تماشای این محصول جالب است که توسط استودیوی بریتانیایی BBC Earth تولید شده است.

My Octopus Teacher

my-octopus-teacher-1200-1200-675-675-crop-000000-1024x576

معلم اختاپوس مستندی است که رابطه بین یک فیلمساز و اختاپوسی را که در جنگل کلپ در سواحل آفریقای جنوبی زندگی می‌کنند، بررسی می‌کند. این فیلم سفر فیلمساز را در حین مشاهده و مستندسازی مهارت‌های پیچیده شکار و حل مسئله اختاپوس، و همچنین توانایی آن در استفاده از ابزار، مستند می‌کند. این نگاه گیرا و صمیمی به اختاپوس بینش جدیدی در مورد هوش و رفتار پیچیده این موجودات دریایی مرموز ارائه می‌دهد و این تصور را که آنها فقط شکارچیان بی فکر هستند را به چالش می‌کشد. معلم اختاپوس فیلمی است که باید هر کسی که به رفتار حیوانات و دنیای طبیعی علاقه دارد، ببیند.

فیلم «My Octopus Teacher» در 93اُمین دوره مراسم آکادمی اسکار، موفق به دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم مستند شد. این فیلم که بیش از 20 جایزه بین المللی از جمله بهترین مستند جوایز فیلم آکادمی بریتانیا (BAFTA) و جوایز صنفی تهیه کنندگان آمریکا را از آن خود کرده است؛ اثری پیرامون حیات وحش و طبیعت است. جالب است بدانید: از سال 2010 که «The Cove» به عنوان یک مستند با رویکرد طبیعت و حیات وحش این جایزه را به خانه برده بود، دیگر فیلمی با این رویکرد موفق به کسب این جایزه نشده است. اما، حالا با گذشت ده سال مستند «معلم اختاپوس من» توانسته با رویکردی مشابه این جایزه را دریافت کند.

The Future of Work and Death

photo_۲۰۲۳-۱۲-۱۵_۲۱-۰۹-۵۲-1024x576

آینده کار و مرگ مستندی قابل تامل است که به بررسی چشم انداز سریع در حال تغییر کار و مرگ و میر در قرن بیست و یکم می‌پردازد. با پیشرفت‌های تکنولوژیکی که بازارهای کار سنتی را مختل می‌کند و طول عمر انسان‌ها را افزایش می‌دهد، این فیلم سوالات مهمی در مورد آینده کار، معنای زندگی و معنای انسان بودن می‌پرسد.

این مستند از طریق مصاحبه با کارشناسان و رهبران فکری، تأثیر اتوماسیون و هوش مصنوعی بر اشتغال، پیامدهای اخلاقی تمدید زندگی، و اهمیت یافتن هدف در دنیایی که کار و مرگ در آن بازتعریف می‌شوند را بررسی می‌کند. چه خوش بین باشید و چه شکاک، آینده کار و مرگ نگاهی هشیارانه به پیامدهای بالقوه مسیر فعلی ما و انتخاب‌هایی که به عنوان یک جامعه باید داشته باشیم ارائه می‌دهد.

A Beautiful Planet

ivlHsiXFMvMGP6wK5zehUPTJH6o-1200-1200-675-675-crop-000000-1024x576

این فیلم مستند محصول 2016 سیاره زمین را بررسی می‌کند. بنابراین، مانند پروژه‌های مشابه، تصاویر این مستند نیز نفس گیر است. اما چیزی کاملاً منحصر به فرد در مورد آن وجود دارد که سیاره زیبا زمین را نه از جنگل‌های بارانی آمریکای جنوبی یا رشته کوه‌های شرق آسیا، بلکه از ایستگاه فضایی بین المللی می‌بیند.

منظور این است که مستند سیاره زیبا داستانش را از فضا روایت می‌کند. در نتیجه غیرممکن است که زیبایی و پیچیدگی این سیاره را از آن زاویه ببینیم و با احساس ترس بیشتری نسبت به خلقت خداوند و احترام به خلاقیت او تفکر نکنیم. به علاوه، تصاویز زیبای این مستند توسط جنیفر لارنس روایت می‌شود که بسیار جالب است.

Blackfish

blackfish-1200-1200-675-675-crop-000000-1024x576

حتی اگر Blackfish را ندیده باشید، احتمالاً در مورد آن شنیده‌اید. این مستند دراماتیک نگاهی عمیق به تیلیکوم دارد، نهنگ قاتل که سه مربی آموزش دهنده خود را کشت. و عواقب نگهداری این موجودات در اسارت. بلک فیش مصاحبه‌هایی با مربیان سابق شرکتی دارد که شرایط نهنگ‌هایی را که در اسارت نگه داشته می‌شوند توصیف می‌کنند که به عقیده سازندگان فیلم باعث حملاتی مانند حمله‌ای می‌شود که تیلیکوم بخشی از آن بود. ماهی سیاه به دلیل تأثیر عظیمی که داشت یک مستند متمایز است. این مستند گواهی بر تفاوتی است که هنر در دنیای واقعی می‌تواند ایجاد کند.

جالب است بدانید تیلیکوم اولین بار در سال 1983 در سواحل ایسلند دستگیر شد و به شناخته شده ترین نهنگ قاتل SeaWorld تبدیل شد. با این حال، Tilikum چهار سال پس از انتشار Blackfish به طرز غم انگیزی بر اثر عفونت باکتریایی درگذشت.

Schooling the World

f9f1a175-2f0e-4cb6-8db1-2d1efc6f0dab-1024x535

آموزش = مدرسه؟ فیلم Schooling the World این گفته را زیر سوال می‌برد. در سراسر جهان، کودکان به مدارس فرستاده می‌شوند. در آنجا، آنها یاد می‌گیرند که به‌عنوان یک چرخ دنده تخصصی در سیستمی عمل کنند که در آن برخی از استاندارد زندگی بالاتری بهره‌مند می‌شوند در حالی که بسیاری از آن چیزی دریافت نمی‌کنند. اعتقاد به برتری نظام آموزشی غربی نسبت به سیستم‌های داخلی در جاهای دیگر، این رویکرد را به جلو می‌راند و در عین حال میراث فرهنگی و توانایی زندگی خودکفا در جامعه را از بین می‌برد. (اگر بخواهید یک فرهنگ را در یک نسل تغییر دهید، چگونه این کار را انجام می‌دهید؟ شما روش تربیت فرزندانش را تغییر خواهید داد. – دیالوگی برگرفته از مستند آموزش در جهان)

این فیلم دیدگاهی کاملاً متفاوت به من نشان داد، در مورد معنای تحصیل کردن، و به من آموخت که به دانش محلی در حوزه‌های مختلف زندگی احترام بگذارم و آن را جدی بگیرم. همیشه شگفت انگیز است که ببینیم از پیشداوری‌ها چه چیزی می‌توان از فرهنگ‌های دیگر و حکمت باستانی آموخت. مدرسه سازی در جهان ما را از این موضوع آگاه می‌کند.

خلاصه کلام

مستند علمی و آموزشی محبوب راهی عالی برای گسترش دانش و علایق شما و همچنین گذراندن اوقات فراغت خود به تنهایی یا با خانواده است. با این حال، همه آنها ارزش توجه شما را ندارند، بنابراین ما لیستی از بهترین آنها را جمع آوری کرده‌ایم (می‌خواهم به شما یادآوری کنم که این ارزیابی ذهنی من است). امیدوارم این مقاله شما را تشویق به کشف دنیای علم و زوایای مختلف زندگی انسان کند که در عصر امروز واقعاً جذاب است. و اگر شما نیز مستند مورد علاقه خود را دارید، آنها را در نظرات به اشتراک بگذارید

منبع: ویجیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید