برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند

در این نوشته نگاهی خواهیم داشت به آثار برتر در ژانر تریلر روانشناختی.

کد خبر : ۱۷۰۹۵۰
بازدید : ۷۱

آثار ساخته شده در سبک روانشناختیِ دلهره‌آور (یا تریلر) بیننده را به دنیایی پر از ترس، هیجان و راز دعوت می‌کنند. با وجود اینکه هر ساله آثار زیادی در دیگر سبک‌ها ساخته می‌شود اما پیدا کردن یک اثر خوب با درون‌مایه‌های روانشناختی و پر از دلهره، سخت است؛ چرا که تلفیق چنین احساساتی با یک داستان فکر شده کار هر کسی نیست و خیلی راحت می‌توان به دام تکرار مکررات افتاد.

با این حال، این سبک بسیار پر طرفدار است، چون به راحتی می‌توان آن را با دیگر ژانرها ترکیب کرد و بینندگان را به دنیایی پر از شک و تردید، تعلیق و مسائل عمیق درونی برد. در آن‌ها با سوالاتی درباره‌ی ذات واقعیت روبرو می‌شویم و مرزهای روان بشری را می‌کاویم و می‌شناسیم.

سریال‌هایی نظیر Dexter، Mr. Robot و Hannibal سعی کرده‌اند داستان خود را با دلهره و مضامین روانشناختی ترکیب کنند.

در این نوشته نگاهی خواهیم داشت به آثار برتر در ژانر تریلر روانشناختی.

The Patient .25

سریال

بازیگران Steve Carell , Domhnall Gleeson , Laura Niemi
سازندگان Joel Fields , Joseph Weisberg
سال پخش 2022
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 1
تعداد قسمت 10
امتیاز IMDB 7.0

در سریال The Patient، یک قاتل زنجیره‌ای به نام سم، دکتر روان‌شناس خود یعنی آلن اشتراوس را زندانی می‌کند و تا او را درمان نکند، بیخیالش نمی‌شود. اگر اشتراوس می‌خواهد زنده بماند باید عمیقاً درون بیمارش را بکاود و راهی پیدا کند که سم دست از قتل دیگران بردارد. این وضعیت باعث می‌شود که دکتر اشتراوس به زندگی پر از مشکل خودش هم نگاهی داشته باشد و راهی برای زندگی خانوادگی‌ شکسته شده‌اش بیابد.

در این مینی سریال ساخته شده توسط Hulu، استیو کارل اولین نقش تلویزیونی قابل توجه‌اش را بازی کرده است. مضامین روانشناختی همه جای سریال قابل دیدن می‌باشد و بیننده تمام مدت سیخ بر روی صندلی، این داستان پر از دلهره را دنبال خواهد کرد.

با این داستان، از سویی با یک ذهن غیرعادی که دست به قتل می‌زند را می‌کاویم و از سویی دیگر به لایه‌های ذهنِ به نظر سالم دکتر می‌رویم؛ با The Patient متوجه می‌شویم که واقعاً فاصله‌ی چندانی بین دیوانگی و سلامت نیست.

Undoing .24

سریال

بازیگران Nicole Kidman , Hugh Grant , Noah Jupe
سازندگان David E. Kelley
سال پخش 2020
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 1
تعداد قسمت 6
امتیاز IMDB 7.4

گریس فریزر، با بازی نیکول کیدمن، که یک روانشناس خبره در منهتن می‌باشد با پسرش هنری و شوهرش جاناتان که سرطان‌ شناس است، یک زندگی رویایی پشت سر می‌گذارد. همه چیز به خوبی در زندگی آن‌ها پیش می‌رود، تا اینکه مادر یکی از همکلاسی‌های هنری به شکل وحشتناکی به قتل می‌رسد؛ زندگی بی‌نقص گریس و خانواده‌اش، پس از اینکه در مرکز تحقیقاتِ این قتل قرار می‌گیرند، زیر و رو می‌شود!

سریال The Undoing، یک اثر کلاسیک پلیسی محسوب می‌شود که بینندگان را همواره به حدس زدن بیشتر درباره اتفاقات بعدی داستان، تشویق می‌کند. شخصیت‌هایی مثل جاناتان و پدر گریس، از مضونین محتملِ پرونده به حساب می‌آیند، اما هر چه جلوتر می‌رویم آب گل‌آلود‌تر می‌شود و میزان تریلر بیشتری به داستان تزریق می‌شود.

The Devil’s Hour .23

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Kyle Rowan , Peter Capaldi , Jessica Raine
سازندگان Tom Moran
سال پخش 2022
وضعیت پخش در حال پخش
تعداد فصل 1 (تمدید شده برای فصل دوم)
تعداد قسمت 10
امتیاز IMDB 7.6

زنی به نام لوسی چمبرز که مادری تنهاست و به عنوان کارمند دولت، شاغل است وارد یک بحران روانی می‌شود؛ اتفاقی عجیب نیز برای او هر شب رخ می‌دهد، او ساعت 3:33 دقیقه از خواب بیدار می‌شود! زمانی که به ساعت شیطان معروف است و نام سریال هم از آن برگرفته شده؛ در سریال Devil’s Hour  Theبه دنبال حل این معما و معانی پشت آن می‌رویم. مضامین روانشناختی این سریال به همین قضیه ختم نمی‌شود. پسرِ لوسی، یعنی آیزک هم از مشکلات روانی رنج می‌برد و از نظر احساسی با مشکل مواجه است. زمانی که یک جنایت‌کار مرموز به زندگی آن‌ها وارد می‌شود با حقایقی باور نکردنی در رابطه با «ساعت شیطانی» روبرو می‌شویم.

سریال The Devil’s Hour، در ساختار روایی خود از روایت شکسته مشابه با آثار پست-مدرنی همچون فیلم Memento، استفاده کرده است که با مضامین درونی فیلم که پیرامون مفهوم زمان هست، ارتباط دارد. در این سریال از مضامین روانشناختی و دلهره به خوبی بهره برده شده؛ تقابل لوسی با گیدیون هر بیننده‌ای را تکان خواهد داد!

The Fall of House of Usher .22

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Carla Gugino , Bruce Greenwood , Mary McDonnell
سازندگان Mike Flanagan
سال پخش 2023
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 1
تعداد قسمت 8
امتیاز IMDB 8.0

مایک فلاناگان (Mike Flanagan) با ساخت سریال The Fall of House of Usher، داستان سقوط اسرار آمیز خانواده‌ی آشر را به تصویر می‌کشد؛ این سریال در واقع الهام گرفته از داستان کوتاه‌های گوتیک ادگار الن پو است اما سازندگان آن را تا حد زیادی تغییر داده‌اند. رودریک آشر شخصیتی می‌باشد که رشد او به اوج قدرت در یک کمپانی فاسد داروسازی را دنبال می‌کنیم و سپس رویدادهایی را پی می‌گیریم که سبب مرگ تمامی فرزندان او می‌شود.

مثل دیگر آثار فلاناگان، در اینجا هم با مضامین روانشناختی زیادی روبرو هستیم و المان‌های فرا-طبیعی باعث می‌شوند که بیننده سریال را با دلهره‌ی بسیاری دنبال کند.

You .21

بازیگران Penn Badgley , Victoria Pedretti , Tati Gabrielle
سازندگان Greg Berlanti , Sera Gamble
سال پخش 2018 – اکنون
وضعیت پخش در حال پخش
تعداد فصل 4 (تمدید شده برای فصل پنجم)
تعداد قسمت 40
امتیاز IMDB 7.7

سریال You، که بر اساس رمان‌های کارولین کپنس (Caroline Kepnes) ساخته شده، بیننده را به دل داستانی گره خورده با مضامین روانشناختی و تریلر می‌برد. جو گلدبرگ، کتاب‌داری به‌ظاهر بی‌خطر به نظر می‌رسد که عاشق نویسنده‌ای در حال رشد، به نام گویینویر بک (Guinevere Beck) می‌شود و این عشق به مرور تا سر حد جنون و شیفتگی مرض‌آلودی پیش می‌شود و جو گلدبرگ را تبدیل به یک قاتل می‌کند.

سریال You که در ابتدا درباره‌ی جو، رفتار و توهمات اوست به مرور شخصیت‌های جالب دیگری نیز به داستان وارد می‌کند که دنبال کردن آن‌ها حتی از شخصیت اصلی هم جذاب‌تر است. مضامین روانشناختی و دلهره‌آور با تک تک این داستان‌ها گره خورده و یکی از مولفه‌های اصلی سریال You می‌باشد.

Bates Motel .20

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Vera Farminga , Freddi Highmore , Max Thieriot
سازندگان Anthony Cipriano , Carlton Cuse , Kerry Ehrin
سال پخش 2017 – 2013
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 5
تعداد قسمت 50
امتیاز IMDB 8.1

نورما بیتس، که ورا فارمینگا (Vera Farminga) در نقش او ظاهر شده است، برای آغاز یک زندگی جدید مهمان‌خانه‌ای در شهر ساحلی White Pine Bay خریداری می‌کند؛ پس از مرگ شوهرش، او و پسر خجالتی و گوشه‌گیرش، نورمن، نیاز به تحولی عظیم داشتند و خریداری این متل راهی برای شروع دوباره می‌باشد. با این حال، آن‌ها خیلی زود متوجه می‌شوند که این شهر آنطور که به‌نظر می‌رسد، ایده‌آل نیست.

سریال Bates Motel، در واقع از فیلم Psycho به کارگردانی آلفرد هیچکاک الهام گرفته شده و ماجراهای پیش از آن را روایت می‌کند. در اینجا اتفاقاتی را مشاهده می‌کنیم که منجر می‌شوند نورمن تبدیل به یک قاتل بشود. این سریال پر از سواستفاده‌های ذهنی و فریب می‌باشد که به جنبه‌ی روانشناختی داستان قوت بخشیده است؛ همچنین تاکتیک‌هایی برای القای ترس در آن گنجانده شده که بیننده را راحت نمی‌گذارد.

Yellowjackets .19

بازیگران Melanie Lynskey , Tawny Cypress , Sophie Nelisse
سازندگان Ashley Lyle , Bart Nickerson
سال پخش 2021 – اکنون
وضعیت پخش در حال پخش
تعداد فصل 2 (تمدید شده تا فصل چهارم)
تعداد قسمت 20
امتیاز IMDB 7.8

پس از سقوط یک هواپیما، گروهی از دختران ورزشکار که می‌خواستند به مسابقات ملی فوتبال بروند، زمین‌گیر می‌شوند و در جنگلی مه‌آلود با جریاناتی شدیداً رمزآلود، پر از تعلیق و دلهره آور با جنبه‌های روانشناختی روبرو می‌شوند. سریال Yellowjackets، ما را به دل داستانی فکر شده در ژانر تریلر می‌برد. گروه بازیگران آن نیز با بازی‌های چشم‌گیرشان کمک زیادی به افزایش کیفیت سریال کرده‌اند.

این سریال دو خط زمانی را دنبال می‌کند؛ خط اول، داستان دختران نوجوان گیرافتاده در جنگل را روایت می‌کند و خط دوم نسخه‌ی بزرگسال آن‌ها، 25 سال پس از واقعه را نشان می‌دهد. Yellowjackets در روایت خود بسیار با دقت عمل کرده؛ کاملاً آگاه است که بیش از حد لو ندهد و زمانی بیننده را آگاه کند که بتواند احساس رضایتش را به دست بیاورد.

با تلفیق‌های میان-ژانری انجام شده در این سریال ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم مطمئن بشویم که کدام اتفاق توهم شخصیت‌هاست و کدام اتفاق واقعی می‌باشد؛ مضامین ماورا-الطبیعه، درام و تریلر روانشناختی همگی با هم ترکیب شده‌اند تا بینندگان به دل ناشناخته‌ها سفر کنند. فصل آخری که به روی آنتن رفت، میزان سوالاتِ موجود را چندین برابر کرد!

American Horror Story .18

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Lady Gaga , Kathy Bates , Angela Bassett
سازندگان Brad Fachuk , Ryan Murphy , Halley Feiffer
سال پخش 2011 – اکنون
وضعیت پخش در حال پخش
تعداد فصل 11 (تمدید شده برای فصل دوازدهم)
تعداد قسمت 128
امتیاز IMDB 8.0

این سریال مجموعه‌ای بزرگ از داستان‌های پر از ترس و تعلیق می‌باشد و در هر فصل آن داستانی متفاوت را دنبال می‌کنیم؛ از اجرا کنندگان نمایش‌های عجیب گرفته و رازهایشان تا ساکنان خانه‌ای متروکه داستان‌ها متفاوت است. اما چیزی که در تمامی فصول می‌توان آن را شناسایی کرد بدون شک تأکید سریال بر روی جنبه‌های روانی و فیزیکیِ احساس ترس و تعلیق است که پیدا کردن نمونه مشابه آن را در آثار تلویزیونی سخت می‌کند. همچنین، هر فصل ارجاعاتی به فصول دیگر دارد که دلیل آن یکسان بودن یونیورس داستان‌هاست.

بطور کلی American Horror Story هر آنچه که از یک سریال روانشناختی و دلهره‌آور انتظار دارید به شما می‌دهد.

The Fall .17

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Gillian Anderson , Jamie Dornan , John Lynch
سازندگان Allan Cubitt
سال پخش 2013 – 2016
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 3
تعداد قسمت 17
امتیاز IMDB 8.1

استلا گیبسون، یک کاراگاه اهل لندن، به دنبال قاتل زنجیره‌ای خطرناکی است که به دنبال قربانیان بعدی خود در ایرلند شمالی می‌باشد. گیبسون به عمق یک ماجرای کاراگاهی ما را دعوت می‌کند، در حالی که به نظر می‌رسد، شخص قاتل فردی با ویژگی‌های مشخصِ یک جنایکار باشد اما با انسانی به ظاهر دلسوز و خوش صحبت روبرو هستیم: پُل سپکتر که فردی خانواده‌دار است!

سریال The Fall، به یادمان می‌آورد که هیولاهای دنیای واقعی شبیه خودمان هستند و با هیولاهای ترسناکی که زیر تخت خواب دختر بچه‌ها قایم می‌شوند، متفاوت‌اند. شخصیت دوگانه‌ی سپکتر، نوع ویژه‌ای از تعلیق را ارائه می‌کند؛ او از یک سو چهره‌ای کاملاً اجتماعی و مثبت دارد، اما از سویی دیگر، قاتلی زنجیره‌ای می‌باشد که ما را وارد یک ماجرای موش و گربه‌ پر از مضامین روانشناختی می‌کند.

Swarm .16

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Dominique Fishback , Chloe Bailey , Nirine S. Brown
سازندگان Donald Glover , Janine Nabers
سال پخش 2023
وضعیت پخش در حال پخش
تعداد فصل 1
تعداد قسمت 7
امتیاز IMDB 7.2

سریال Swarm به خوبی نشان می‌دهد که مفهوم طرفداری چقدر راحت می‌تواند تبدیل یه یکجور شیفتگی روانی بشود و بیماری‌های ناهنجار ذهنی پدید بیاورد. در اینجا زنی به نام Dre را دنبال می‌کنیم که عضو فن‌بیس The Swarm است؛ جایی که او را بخاطر عشقش نسبت به یک ستاره پاپ می‌شناسند. پس از اینکه او با مفهوم از دست دادن روبرو می‌شود، تعهدش به ستاره مورد علاقه‌اش یعنی Ni’Jah شکلی مخرب به خود می‌گیرد و منجر به اتفاقاتی نابود کننده می‌شود.

سریال Swarm مسائلی مثل ضربه، تراما و شکنندگی روان را به نمایش می‌گذارد. این مسائل روانشناختی با تصویرگری سورئال و تاریکی بدل شده که به تقویت عنصر تریلر در داستان کمک زیادی کرده است.

Servant .15

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Lauren Ambrose , Tony Kebbell , Neill Tiger Free
سازندگان Tony Basgallop
سال پخش 2019 – 2023
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 4
تعداد قسمت 40
امتیاز IMDB 7.4

دوروثی و شان ترنر، کودک نوزاد خودشان را از دست می‌دهند و برای کنار آمدن با این غم یک عروسک مشابه با پسرشان می‌سازند. آن‌ها حتی برای اینکه سوگواری خود را آسان‌تر کنند، یک پرستار برای این عروسک استخدام می‌کنند تا همه چیز طوری باشد که انگار نوزادشان هنوز زنده است! اگر این مقدمه کافی نیست تا به شما احساس دلهره وارد کند، بهتر است بدانید که هر چه داستان جلوتر می‌رود عناصر ماورا طبیعی بیشتری به داستان تزریق می‌شود.

سازنده این سریال یعنی ام. نایت شامالان، طوری Servant را ساخته است که هر لحظه بیننده را از احساس راحتی دور می‌کند و در کنار احساس تعیق، نشان می‌دهد که مفهوم تراما چطور می‌تواند باعث آسیب رساندن به یک خانواده بشود.

Sharp Objects .14

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Amy Adams , Patricia Clarkson , Chris Messina
سازندگان Marti Noxon
سال پخش 2018
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 1
تعداد قسمت 8
امتیاز IMDB 8.0

کمیلا پریکر (با بازی ایمی آدامز)، روزنامه نگار محققی می‌باشد که به شهر خودش بازمی‌گردد تا گزارشی درباره دو دختر گمشده به دست آورد. در حین اینکه سعی می‌کند سرنخ‌هایی درباره این پرونده‌ها به دست بیاورد، رابطه‌اش با مادر خودخواهش و ناخواهری‌اش موجب یادآوری خاطراتی ناخواسته و آزاردهنده می‌شود.

سریال Sharp Objects را می‌توان یکی از بهترین اقتباس‌های انجام شده در تلویزیون طی سال‌های اخیر دانست. این مینی سریال از رمان پرفروش گیلین فلین برگرفته شده است. طی هشت قسمت این مینی سریال، خیلی راحت و سریع تحت تأثیر فضای بی‌رحم و متلاطم جرائم صورت گرفته قرار می‌گیریم و ذهن‌مان درگیر می‌شود. بازی ایمی آدامز نیز یکی از پدیده‌های قابل توجه می‌باشد؛ او در اولین اجرای اصلی تلویزیونی خود واقعاً درخشیده است.

13. The Haunting of Hill House

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Michiel Huisman , Carla Gugino , Henry Thomas
سازندگان Mike Flanagan
سال پخش 2018
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 1
تعداد قسمت 10
امتیاز IMDB 8.6

داستان این سریال در سال 1992 جریان دارد، زمانی که هیو و الیویا کرین با 5 فرزند خود به عمارتی در اطراف شهر می‌روند؛ به خانه‌ی متروکی که به Hill House معروف است. آن‌ها سال‌ها پیش زمانی که فرزندان‌شان هنوز کودک بودند، در اینجا زندگی می‌کردند. اکنون که به بزرگسالی رسیده‌اند، هنوز هم اتفاقات عجیب و ارواح، نه هیل هوس را رها کرده‌اند و نه ذهنِ ساکنان پیشین آن را.

سریال The Haunting of Hill House از شبکه نت‌فلیکس، آخرین اقتباسی می‌باشد که از رمان ترسناک شرلی جکسون (Shirley Jackson) صورت گرفته است. این سریال تریلر روانشناختی، بیننده را به چالش خواهد کشید و روان او را تحت تأثیر قرار می‌دهد. همچنین برای طرفداران نسخه‌های قدیمی، سرنخ‌ها و ایستر اگ‌های فراوانی وجود دارد که بر ارزش سریال افزوده است.

Severance .13

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Adam Scott , Zach Cherry , Britt Lower
سازندگان Dan Erickson
سال پخش 2022 – اکنون
وضعیت پخش در حال پخش
تعداد فصل 1 (تمدید شده برای فصل دوم)
تعداد قسمت 9
امتیاز IMDB 8.7

سریال Severance خیلی زود تبدیل به بهترین و پرطرفدارترین برنامه‌ی شبک Apple TV+ شد؛ مطمئناً پیش‌زمینه داستانی، پلات درگیرکننده و اتمسفر پر از تعلیق آن، تأثیر بسزایی در این امر داشته است. این سریال علمی تخیلی که مضامین روانشناختی و تعلیق آمیز در آن جریان دارد، به زندگی کارکنان دنیای صنعتیِ آینده می‌پردازد؛ آن‌ها برای برقراری تعادل بین کار و زندگی شخصی می‌توانند ذهن‌های مجزا داشته باشند و این پروسه موجب بوجود آمدن شخص کاری (که در سریال Innies نامیده می‌شود) و شخص بیرونی (Outties)، برای هر فرد شاغل شده است. مارک، در این میان، شخصی می‌باشد که به این وضعیت مشکوک می‌شود و نکاتی شیطانی درباره‌ی آن می‌فهمد.

با افزایش شهرت و محبوبیت سریال Severance و افزایش بحث‌های صورت گرفته پیرامون رازهای کمپانی Lumon Industries، اگر تاکنون آن را ندیده‌اید، بهتر است هر چه زودتر به صف تماشا کننده‌های آن بپیوندید! چرا که کشف حقایق پشت پرده‌ی آن هیچوقت خسته کننده نمی‌شود.

همچنین، نباید از نگاه نقادانه‌ی سریال و ارجاعات تیز و تند آن به فضای کاری امروز غافل شد. همه‌ی این‌ها باعث شده سریال Severance، اثری پیچیده و پر پتانسیل بشود که احتمالاً تا چندین سال درباره‌ی مفاهیم آن صحبت خواهد شد.

Happy Valley .12

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Sarah Lancashire , Siobhan Finneran , James Norton
سازندگان Sally Wainwright
سال پخش 2014 – 2023
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 3
تعداد قسمت 18
امتیاز IMDB 8.5

سریال Happy Valley، ساخته‌ی شبکه BBC داستان یک افسر پلیس زن به نام کاترین کوود (Catherine Cawood) را دنبال می‌کند؛ او در منطقه روستایی یورک‌شایر باید با شیاطین درونی خودش و همچنین مجرمان جامعه مبارزه کند. زیر نقابِ به ظاهر بی‌تفاوت او، رنج‌های زیادی پنهان شده است؛ دخترش هشت سال قبل خودکشی کرده و این واقعه سپس منجر به طلاق گرفتن کاترین از شوهرش می‌شود. پسر کاترین با او رابطه خوبی ندارد و خواهرش هم با اعتیاد به مواد مخدر و الکل روبروست.

کسی که به دخترش تجاوز کرد و سپس باعث خودکشی‌اش شده بود، اکنون در آستانه‌ی رها شدن از زندان است. در همین حین آدم‌ربایی‌هایی در سطح منطقه انجام شده که درب را برای جرم‌های بعدی باز کرده است.

بطور کلی سریال Happy Valley مشکلات اجتماعی و روانی زیادی را به تصویر می‌کشد و از سویی معماهای زیادی داخل خود دارد که بیننده را به دنبال خود می‌کشاند. نماهای یورکشایر فوق‌العاده زیبا هستند و بازیگران نیز نمایشی بی‌نقص از خود بجای گذاشته‌اند.

Penny Dreadful .11

بازیگران Eva Green , Timothy Dalton , Josh Hartnett
سازندگان John Logan
سال پخش 2014 – 2016
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 3
تعداد قسمت 27
امتیاز IMDB 8.2

سریال Penny Dreadful در سال 2014 به روی آنتن رفت و تنها سه فصل از آن ساخته شد، با این حال بسیار پر طرفدار بود و برای هر کسی که به ادبیات کلاسیک علاقه‌مند است از بایدها به حساب می‌آمد؛ چرا که با ستینگ لندنی خود در اواخر قرن نوزدهم، ارجاعات و الهامات بسیاری از ادبیات ویکتوریایی گرفته است. در این سریال، جریانات ونسا آیوز و همراهانش را دنبال می‌کنیم که باید به نبردی در مقابل موجودات ترسناکِ شب بروند!

شخصیت‌های معروفِ کلاسیک مثل ویکتور فرانکشتاین، دکتر جیکل و حتی دراکولا در Penny Dreadful حضور دارند. این سریال، با نویسندگی روانشناختی خود و فضای گوتیکی که ارائه می‌دهد، جنبه‌ی تاریک بسیار قوی‌ای دارد و به طرز شگفتی انگیزی بینندگان را با احساس دلهره به وجد می‌آورد. شخصیت ونسا با بازی دیدنی اوا گرین، باید شیاطین روحش را شکست بدهد و ایتن چندلر، یکی از همراهان او باید با غرایز حیوانی خود بجنگد. همه‌ی این‌ها ما را به دل داستانی تاریک و پر از تعلیق می‌برد.

Oz .10

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Ernie Hudson , J. K. Simmons , Lee Tergesen
سازندگان Tom Fontana
سال پخش 1997 – 2003
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 6
تعداد قسمت 56
امتیاز IMDB 8.7

سریال‌های کمی را می‌توان پیدا کرد که به اندازه Oz انتقادی و پر از مفاهیم عمیق فلسفی و روانشناختی باشند! این سریال زندانی به نام آز را معرفی می‌کند که در واقع آزمایشی تجربی است برای بازپروری زندانی‌های بسیار خطرناک! تیم مک‌مانوس (Tim McManus) شخصی می‌باشد که پیاده سازی این پروژه را بر عهده دارد؛ در طول سریال متوجه می‌شویم که خیلی از ایده‌های او چطور توسط قدرت‌ها و سیاست‌های بیرون از زندان کنترل و جهت داده می‌شوند و همچنین متوجه می‌شویم که چطور روح این خلافکاران بالفطره وارد آشوب و تاریکی شده است.

کارگردانی سریال Oz، بر عهده تام فونتانا می‌باشد؛ او به خوبی توانسته با تلفیق ژانرهایی مثل جنایی و تریلر، اثری بسازد که محتوای آن بار معنایی فوق‌العاده بالایی دارد. همچنین، بازیگران بسیار توان‌مندی چون ارنی هادسن، جی. کی. سیمونز و لی ترگسن در این سریال ایفای نقش کرده‌اند.

Mindhunter .9

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Jonathan Groff , Holt McCallany , Anna Tory
سازندگان Joe Penhall
سال پخش 2017 – 2019
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 2
تعداد قسمت 19
امتیاز IMDB 8.6

سریال Mindhunter، تحقیقات و فعالیت‌های دو مأمور اف‌بی‌آی به نام‌های هولدن فورد و بیل تنچ در دهه 1970 میلادی را دنبال می‌کند؛ آن‌ها برای توسعه‌ی بخش رفتارشناسی دپارتمان به نقاط مختلفی در کشور آمریکا سفر می‌کنند و با قاتلان زنجیره‌ای مصاحبه می‌کنند تا رفتارشان را بهتر بشناسند. در این سریال، همانطور که این قاتلان را مشاهده می‌کنیم، با ویژگی‌های ذهنی آن‌ها و تجارب کودکی‌شان آشنا می‌شویم که منجر شده به چنین اشخاصی تبدیل بشوند. همچنین، این تحقیقات منجر به پیدایش تکنیکی به نام پروفایل‌سازی مجرم‌ها شد که در کارهای تحقیقاتی اف‌بی‌آی رواج پیدا کرد.

سریال Mindhunter، بر اساس رمان پرفروش مامور پیشین اف بی آی، جان ای. داگلاس (John E. Douglas) ساخته شده است که به توسعه‌ی واحد رفتارشناسی آژانس کمک زیادی کرد و یکی از بزرگترین جرم‌شناس‌ها محسوب می‌شود. با این سریال که از واقعیت‌ها برگرفته شده، به روانِ پیچیده و مشکل‌دارِ تعدادی از کُشنده‌ترین و خطرناک‌ترین قاتل‌های تاریخ رسوخ می‌کنیم؛ مجرمانی چون ادوارد کمپر (Edward Kemper)، کو-اِد کیلر (Co-Ed Killer) و دیوید برکویتز (David Berkowitz) در مایندهانتر، روانشناسی شده‌اند!

Dexter .8

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Michael C. Hall , Jennifer Carpenter , David Zayas
سازندگان James Manos Jr.
سال پخش 2006 – 2013
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 8
تعداد قسمت 96
امتیاز IMDB 8.7

دکستر مورگان قاتلی حرفه‌ای می‌باشد که زندگی‌اش در شهر میامی به شکلی دوگانه پیش می‌رود. دکستر کشتار دیگران را به این نحو برای خودش توجیه می‌کند که او تنها افرادی را می‌کشد که گناهکار هستند و به این نحو رفتار بی‌رحمانه خود در قبال دیگران را منطقی می‌کند! هیچکس جز پدر دکستر از فعالیت‌های مخفی پسرش آگاه نیست؛ پدرش را می‌توان شریک جرم او محسوب کرد، چرا که به پسرش در این مسیر کمک هم می‌کند.

سریال Dexter، بطور کلی اثری با درون‌مایه‌های روان‌شناختی و تعلیق می‌باشد که گاه در آن کمدی‌ تاریک هم دیده می‌شود؛ در دکستر مفهوم «عدالت خودکامه» به چالش کشیده شده و مرزهای آن رو به جلو برده شده است. سریال دکستر، در مدتی که پخش می‌شد یکی از کارهای پرطرفدار تلویزیون بود و خود شخصیت دکستر هم محبوبیت زیادی داشت. در این سریال علاوه بر خون‌های زیادی که مشاهده می‌کنیم، لحظات خنده‌داری هم وجود دارد که باعث می‌شود بینندگان برای مدتی، فضای دلهره آور آن را فراموش کنند!

Dark .7

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Louis Hofmann , Karoline Eichhorn , Lisa Vicari
سازندگان Baran bo Odar , Jantje Friese
سال پخش 2017 – 2020
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 3
تعداد قسمت 26
امتیاز IMDB 8.7

سریال Dark، ساخته شده توسط شبکه نت‌فلیکس، درباره‌ی ناپدید شدن دو کودک در منطقه ویلایی آلمان است و به راحتی می‌تواند به بینندگان احساس آشفتگی وارد کند. با حضور المان‌های ماورا-طبیعی و استفاده از سفر در زمان، شاهد هماهنگی فوق‌العاه‌ای بین درام و تعلیق هستیم؛ چیزی که همواره در سریال‌های ساخته شده در آلمان و حوزه اسکاندیناوی دیده می‌شود. سریال دارک به خوبی توانسته بشر و شرایط او را داخل یک پلات شدیداً رازآلود جا بدهد؛ اینکار از طریق بررسی روانی شهروندان و رازهایی که دارند انجام شده است. همچنین، اتفاقات در دو خط داستانی، بین زمان حال و شرایط مشابه آن‌ها در سال 1986 روایت می‌شود.

بطور کلی با عملکردهای بسیار خوبی که چه در کار بازیگری، چه در نویسندگی و چه در کارگردانی در این سریال شاهدشان بوده‌ایم، باعث شده همه چیز در سطح بالایی قرار داشته باشد.

True Detective .6

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Matthew McConaughey , Woody Harrelson , Michelle Monaghan
سازندگان Nic Pizzolatto
سال پخش 2014 – اکنون
وضعیت پخش در حال پخش
تعداد فصل 3 (فصل چهارم بزودی آغاز می‌شود)
تعداد قسمت 24
امتیاز IMDB 8.9

کاراگاه‌های بخش قتلِ ایالت لویزیانا، یعنی راستین کوهل و مارتی هارت، در سال 1995 به پرونده قتل وحشیانه زنی جوان مشغول بوده‌اند. هفده سال بعد، این دو کاراگاه باید دوباره به این پرونده نیمه تمام و دیگر قتل‌های بی‌جواب رجوع کنند، که باعث می‌شود گذشته‌ی تاریک خودشان هم بررسی بشود.

True Detective، سریالی جنایی در قالب آنتولوژی می‌باشد که توسط نیک پیتزولاتو (Nic Pizzolatto) ساخته شده و بینندگان را به دل مجموعه‌ای از قتل‌های شیطانی می‌برد و در کنار آن رابطه‌ی پیچیده کول و هارت را هم بررسی می‌کند؛ در واقع، نشان داده می‌شود که دومینوی اتفاقات مخربی که در طول این پرونده رخ داد، چطور باعث وارد شدن صدماتی جبران ناپذیر بر زندگی شخصی این دو کاراگاه شده است.

هنگامی که با این سریال درگیر بشوید، بعید است که آن را تا مدت‌ها به یاد نیاورید و روح‌تان با آن درگیر نشده باشد؛ صحبت‌های عمیق و فلسفی شخصیت راستین کوهل، که بازی متیو مکاناهی به آن جان بخشیده است، در کنار ترس‌های موجود در زندگی افرادِ ساکن Bayou، باعث می‌شود که بار روانشناسانه و تعلیق شدیدی در لا به لای داستان وجود داشته باشد که به این راحتی‌ها نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

از این سریال دو فصل دیگر هم منتشر شد که هر کدام داستان مجزا داشته‌اند و فصل چهارم آن نیز در حال ساخت می‌باشد.

The Shield .5

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Michael Chiklis , Catherine Dent , Walton Goggins
سازندگان Shawn Ryan
سال پخش 2002 – 2008
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 7
تعداد قسمت 89
امتیاز IMDB 8.7

سریال The Shieldساخته‌ی شان رایان (Shawn Ryan) است و توسط شبکه FX نمایش داده می‌شد. این سریال در طول حیات خود، توانست نامش را در میان برترین آثار ساخته شده در تاریخ تلویزیون تثبیت کند که بی‌دلیل هم نبوده است! در طی هفت فصل خود، این سریال ما را به دل فساد حاضر در در میان افسران پلیس شهر لس انجلس می‌برد. مسائلی چون اخلاق و بی‌اخلاقی، محرک‌های جرم، فساد و پیچیدگی روابط بررسی می‌شود که خالی از بار روانشناختی نیستند. همچنین سریال The Shield را می‌توان یکی از آثار برتر سبک تعلیق به حساب آورد، چرا که بیننده را به دنبال خود می‌کشاند و در تزریق المان‌های تریلر و هیجان، یکی از بهترین‌هاست.

ناگفته نماند که نقش آفرینی مایکل چکلیس (Michael Chiklis) و بازیگرانی همچون کارتین دنت، والتون گاگینز، رید دیاموند و… همگی در سطح بسیار بالایی قرار دارد و ماندگار شده‌اند.

Black Mirror .4

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Wunmi Mosaku , Monica Dolan , Daniel Lapaine
سازندگان Charlie Brooker
سال پخش 2011 – اکنون
وضعیت پخش در حال پخش
تعداد فصل 6 (تمدید شده برای فصل هفتم)
تعداد قسمت 27
امتیاز IMDB 8.7

سریال Black Mirror، یکی از خوش ساخت‌ترین سریال‌هایی است که می‌توانید در سبک روانشناختی تعلیقی پیدا کنید. این سریال به خوبی توانسته مضامین پیچیده و فلسفی را در قالب سبک علمی تخیلی پیاده کند. موضوعاتی که در اینجا بررسی می‌شوند می‌توانند هر کسی را مغشوش کنند؛ Black Mirror، تأثیرات تکنولوژی بر روی زندگی بشر را در آینده‌ای نزدیک به نمایش می‌گذارد که هضم واقعیت آن‌ها راحت نیست. هر قسمت داستانی مجزا دارد و نشان می‌دهد که چطور شخصیت‌ها باید با آثار تکنولوژی کنار بیایند و در کنار آن، موضوعات اجتماعی و سیاسی زیادی زیر ذره بین قرار می‌گیرد که به دنیای واقعی نامربوط نیست.

بازیگران رده بالایی چون جان هم (John Hamm)، دنیل کلویا (Daniel Kaluuya) و برایس دالاس هاوارد (Bryce Dallas Howard) در این سریال حضور پیدا کرده‌اند؛ حتی مایلی سایروس هم در فصل پنجم آن حضور دارد. Black Mirror سریالی می‌باشد که با نگاه تیز، واقع‌گرا و جدی خود به مسائلی چون تکنولوژی بینندگان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

Twin Peaks .2

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Kyle MacLachlan , Michael Ontkean , Madchen Amick
سازندگان Mark Frost , David Lynch
سال پخش 1990 – 1991
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 2
تعداد قسمت 30
امتیاز IMDB 8.8

دیوید لینچ را برای کارگردانی فیلم‌های عجیب و شگفت‌انگیزش به یاد می‌آوریم؛ مجموعه‌ای غنی که شامل آثاری چون Mulholland Drive، Eraserhead و Blue Velvet می‌شود. سریال Twin Peaks که در سال 1990 ساخته شده، مثل خیلی دیگر از آثار لینچ سورئال است و از استایل کاری او پیروی می‌کند. در اینجا داستان یک مأمور اف‌بی‌آی به نام دیل کوپر را دنبال می‌کنیم که قتل دختری هفده ساله در شهری به نام تویین پیکز را بررسی می‌کند.

در طی بررسی‌های دیل، وارد زندگی مردم محلی این شهر می‌شویم و متوجه می‌شویم لارا و خیلی‌های دیگر، زندگی دوگانه‌ای پیش می‌برده‌اند که زیر پوششی قلابی پنهان شده بود. سریال Twin Peaks از زمان انتشار خود تاکنون به دلیل ترکیب‌های ژانری بسیار تحسین شده و طرفداران مشخصی پیدا کرده است. همه چیز در اینجا، شکلی عجیب دارد و مثل دیگر آثار ساخته شده در سبک سورئال بیننده را به دل کاوشی در روح انسان می‌برد و با اتفاقات عجیب و شگفت‌انگیز روبرویش می‌کند.

یک مینی سریال محدود و یک فیلم پیش‌درآمد هم بعدها از این سریال ساخته شد.

Hannibal .1

برترین سریال‌های روانشناسی که دلهره را به شما تزریق می‌کند - ویجیاتو

بازیگران Hugh Dancy , Mads Mikkelsen , Caroline Dhavernas
سازندگان Bryan Fuller
سال پخش 2013 – 2015
وضعیت پخش تمام شده
تعداد فصل 3
تعداد قسمت 39
امتیاز IMDB 8.5

سریال Hannibal، ساخته‌ی برایان فولر (Bryan Fuller)، یکی از بهترین نسخه‌هایی می‌باشد که از داستان‌های معروف دکتر هانیبال لکترِ آدم‌خوار برگرفته شده است. در این سریال، ویل گراهام (با بازی هیو دنسی) و هانیبال لکتر (با بازی مدس میکلسن) با هم همکاری می‌کنند تا قاتلی را پیدا کنند. خیلی زود، رازهای تاریک دکتر لکتر همه چیز را در این ماجرا پیچیده می‌کند.

از آنجایی که تمامی داستان بر اساس وضعیت ذهنی ویل گراهام پیش می‌رود و صحبت‌های عمیق و تخصصی بسیاری در رابطه با روح انسان، توسط روانشناس‌های خبره‌ای چون هانیبال لکتر صورت می‌گیرد، با یکی از بهترین آثار روانشناختی موجود در تلویزیون روبرو هستیم. همچنین داستان‌ قتل‌های صورت گرفته و نحوه کارگردانی سریال واقعاً فوق‌العاده است و بیننده را هر لحظه در احساس تعلیق غوطه‌ور می‌کند.

بازی میکلسن در نقش هانیبال لکتر در یک کلمه شگفت‌انگیز است؛ او به راحتی توانسته جذابیت و ترسناکی این شخصیت را به تصویر بکشد.

جمع بندی

در لیست بالا نگاهی داشتیم به برترین سریال‌های ساخته شده که از المان‌های تعلیق و روانشناسی در ارائه محتوای خود بهره برده‌اند. آثاری که اصولاً در این سبک ساخته می‌شود، تمرکز زیادی بر روی ایجاد احساس دلهره از طریق منتظر گذاشتن بیننده و ایجاد جوی رازآلود دارند. همچنین محتوای آن‌ها پر است از مضامین و مفاهیم مربوط به علم روانشناسی. اگر از طرفداران این دو ژانر باشید، صد در صد آثار لیست بالا کمک زیادی به لذت بردن شما و پر کردن وقت‌تان خواهند کرد.

منبع: ویجیاتو

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید