هر آن چیزی که باید از نازگول‌ها در دنیای ارباب حلقه‌ها بدانید

هر آن چیزی که باید از نازگول‌ها در دنیای ارباب حلقه‌ها بدانید

رهبر نازگول‌ها نامی نداشت، اما لقبی داشت که همه او را با همان می‌شناختند: پادشاه جادوگر آنگمار! ویچ کینگ یک جادوگر قدرتمند بود که پادشاهی آنگمار را در شمال سرزمین میانه تأسیس کرد. او با استفاده از قدرت حلقه سائرون، ارتش شیطانی را جمع آوری کرده و پادشاهی آرنور را در شمال از هم پاشید.

کد خبر : ۱۷۱۸۳۳
بازدید : ۳۵

نازگول‌ها (Nazgûl)، جزو بیاد ماندنی‌ترین آنتاگونیست‌ها دنیای ارباب حلقه‌ها هستند و به عنوان نمایندگان سائرون شناخته می‌شوند. همانطور که در رمان جی آر آر تالکین و اقتباس‌های سینمایی پیتر جکسون توضیح داده شد، سائرون ۹ حلقه جادویی به نژاد مردان داد.

این حلقه‌های قدرت، کسانی که از آن‌ها استفاده کرده‌اند را فاسد کردند، در نتیجه آن‌ها به هیولاهای نامرئی و مرده تبدیل شده و تحت کنترل سائرون در آمدند و اراده خود را تقدیم او کردند. علی‌رغم اهمیت آن‌ها در داستان، ولی نه رمان و نه فیلم‌ها اطلاعات زیادی در مورد این که نازگول‌ها قبلاً چه کسی بودند، ارائه نمی‌دهد.

آراگورن در ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه گفت که نازگول‌ها قبل از این که حلقه‌های سائورون آن‌ها را فاسد کند، پادشاهان انسان‌ها بودند؛ اما در رمان اینطور نبود. آن‌ها باید تا حدودی برای سائرون شخصیت‌های مهمی بوده باشند تا به آن‌ها توجه کند و آن‌ها را یاران شایسته خود بداند، اما تالکین هرگز مشخص نکرد که آن‌ها پادشاه هستند.

در بخش حلقه‌های قدرت و عصر سوم (the Rings of Power and the Third Age) از کتاب سیلماریلیون، تالکین توضیح داد که برخی از نازگول‌های آینده پس از دریافت حلقه‌های قدرت، پادشاه شدند، اما نه همه آن‌ها: «کسانی که از نه حلقه استفاده کردند، قدرتمند شدند. در زمان خود، پادشاهان، جادوگران، و جنگجویان قدیم.»

پس این سوال پیش می‌آید که این شخصیت‌های قدرتمند چه کسانی بودند؟ برای پاسخ به این سوال با ما همراه باشید.

از بین نازگول‌ها تنها به دو تن اشاره شده است

نمایی از ویچ کینگ در فیلم ارباب حلقه‌ها

نمایی از ویچ کینگ در فیلم ارباب حلقه‌ها

رهبر نازگول‌ها نامی نداشت، اما لقبی داشت که همه او را با همان می‌شناختند: پادشاه جادوگر آنگمار! ویچ کینگ یک جادوگر قدرتمند بود که پادشاهی آنگمار را در شمال سرزمین میانه تأسیس کرد. او با استفاده از قدرت حلقه سائرون، ارتش شیطانی را جمع آوری کرده و پادشاهی آرنور را در شمال از هم پاشید (سرزمینی که پادشاهی گوندور بیش از یک هزار سال قبل از آن جدا شده بود).

اما در نهایت اتحادی از گوندوریان و الف‌ها توانستند جریان نبرد را تغییر داده و پادشاهی آنگمار را شکست دهند؛ اما ویچ کینگ عقب نشینی کرد تا در زمانی دیگر این شکست را سر نیروهای خیر تلافی کند.

در آن زمان بود که الفی به نام گلورفیندل پیشگویی کرد که هیچ مردی پادشاه جادوگر را نخواهد کشت. در طول وقایع ارباب حلقه‌ها، ویچ کینگ یکی از قدرتمندترین و وفادارترین خدمتکاران سائرون بود.

او فرودو را با یک تیغه مورگول در برج دیدبانی Weathertop زد و این ضربه تقریباً او را تا حد مرگ برد و حتی او پادشاه تئودن (Théoden) را در نبرد پلنور فیلدز (Pelennor Fields) کشت. در همان نبرد، ائوین برادرزاده پادشاه تئودن پیشگویی گلورفیندل را برآورده کرد و یک بار برای همیشه ویچ کینگ را نابود کرد.

تنها نازگولی که تالکین به نام واقعی او اشاره کرد، خمول بود. برخلاف ویچ کینگ، به نام و داستان او در ارباب حلقه‌ها اشاره‌ای نشد. در عوض خوانندگان به لطف کتاب «قصه‌های ناتمام: داستان گمشده سرزمین میانه» در مورد خمول اطلاعاتی را توانستند بدست بیاورند.

خمول یکی از ایسترلینگ‌ها، تمدنی از سرزمین روون (Rhûn) بود. بسیاری از ایسترلینگ‌ها در طول جنگ حلقه با سائرون متحد شدند، به ویژه در نبرد Pelennor Fields هم شرکت کردند. خمول دومین فرمانده نازگول بوده و او بود که جستجوی فرودو را در شایر رهبری کرد.

برخلاف ویچ کینگ، تالکین هرگز به صراحت مرگ خمول را شرح نداد، اما مانند همه نازگول‌های دیگر، او باید در نبرد دروازه سیاه یا بر اثر فوران کوه نابودی بعد از نابودی سائرون کشته شده باشد.

هویت نازگول‌های دیگر همچنان در هاله‌ای از ابهام است

9 پادشاه انسان که در اوایل فیلم ارباب حلقه‌ها از سائرون حلقه جادویی دریافت کردند.

۹ پادشاه انسان که در اوایل فیلم ارباب حلقه‌ها از سائرون حلقه جادویی دریافت کردند.

تالکین جزئیات کمی در مورد هفت نازگول دیگر در داستان‌های ارباب حلقه ها ارائه کرده است. تالکین در فصل «نبرد دشت‌های پلنور» از کتاب «بازگشت پادشاه» به طور خلاصه به گوتموگ (Gothmog) اشاره کرد. فیلم‌های جکسون گوتموگ را به‌ عنوان یک اورک به تصویر کشیده، اما در رمان، به نژاد او هرگز اشاره نشد. این همراه با موقعیت بالا و قدرت او و نام ظاهرا غیر اورکیش، باعث شد برخی از طرفداران تالکین حدس بزنند که او یکی از نازگول‌ها است، اما این فقط یک تئوری بود.

تالکین در یکی از نامه‌های خود یک سرنخ دیگر در مورد نازگول‌های دیگر فاش کرده است. تالکین اظهار داشت که سه نازگول، از جمله ویچ کینگ، از تبار نومنور بودند. نومنوریان اجداد باستانی دونداین کسانی مانند آراگورن بودند که بسیاری از آن‌ها به دست سائرون فاسد شدند. بین سه نازگول نومنوری و یک نازگول ایسترلینگی، پنج نازگول هنوز ناشناخته هستند.

تمدن‌های متعددی از انسان‌ها در این نقطه از تاریخ سرزمین میانه وجود داشته‌اند، از جمله دروداین (Drúedain)، مردم شمالی (Northmen) و هارادریم (Haradrim). از این میان، هارادریم‌ها محتمل‌ترین گزینه‌های نازگول شدن بودند، زیرا مانند ایسترلینگ‌ها، در طول جنگ حلقه با سائرون متحد شدند.

تالکین اغلب در نوشته‌های خود از تقارن استفاده می‌کرد، مانند تقسیم گروه دورف‌های تورین به گروه‌هایی با نام‌های قافیه. بنابراین منطقی خواهد بود که گروه نازگول‌ها از سه نومنوری، سه ایسترلینگی و سه هارادریمی تشکیل شده باشد. این تنظیم تعداد از نظر تاکتیکی نیز برای سائرون مفید بود. چون به او تعدادی نازگول از شمال، شرق و جنوب سرزمین میانه می‌داد تا از همه جهت به دشمنانش در غرب حمله کند.

نازگول‌ها در آثار دیگر

پرتره‌ای از یک نازگول با ظاهری متفاوت

پرتره‌ای از یک نازگول با ظاهری متفاوت

بسیاری از اقتباس‌های آثار تالکین، صفوف نازگول‌ها را پر کرده‌ و به هفت نفر دیگر، نام‌ها، القاب و داستان‌هایی را نسبت داده‌اند. به عنوان مثال در بازی نقش‌آفرینی و رومیزی Middle-earth Role Playing، سازندگان بازی به آن‌ها نام‌هایی مانند Dendra Dwar، Jí Indûr، Akhôrahil، Hôarmûrath، Adûnaphel، Ren و Ûvatha Achef داده‌اند.

این بازی همچنین به ویچ کینگ نام Er-Mûrazôr را داده و با این حال می‌شود گفت که سه گانه فیلم‌های جکسون تا این حد به نازگول‌ها بال و پر نداده‌اند. با این حال در هابیت: نبرد پنج ارتش، نازگول‌ها همگی سلاح‌ها و زره‌های منحصر به فردی داشتند که حاکی از پیشینه‌های فرهنگی متفاوتی بود. برخی از آن‌ها کلاه‌های جنگی شبیه کلاه ایسترلینگ‌ها و هارادریم‌ها به سر داشتند که در نوع جالب است.

یکی دیگر از داستان‌های مربوط به سرزمین میانه که بیشترین تاکید را روی نازگول‌ها داشت، بازی ویدئویی شادو آف وار (Middle-earth: Shadow of War) بود که در سال ۲۰۱۷ عرضه شد. محور داستان این بازی حول محور تکاوری به نام تالیون بود که با سائرون و نازگول‌هایش مبارزه می‌کرد.

این بازی هویت سه نازگول جدید را برای ما افشا کرد: یکی مربوط می‌شد به پادشاه هارادریم به نام Suladân و دو تای دیگر مربوط می‌شد به شاهزاده خانم‌های ایسترلینگ به نام های Riya و Yukka. موضوع بحث برانگیزتر در میان طرفداران تالکین، دو شخصیت موجود در وقایع ارباب حلقه‌ها بود که در بازی به عنوان نازگول معرفی شدند.

اولین نفر ایسیلدور، پادشاه گوندور بود که سائرون را در جنگ آخرین اتحاد شکست داد و حلقه یگانه را بدست آورد. در بازی، سائرون پس از مرگ ایسیلدور دوباره او را زنده کرده و او را مجبور به خدمت به خود کرد. دومی هلم همرهند، پادشاه قدرتمند روهان بود که قلعه هلمز دیپ یادگاری از او است.

در بازی، سائرون او را از جراحتی که در طی یک کمین برمی‌دارد، نجات می‌دهد و او را به یک دیوانه تشنه به خون تبدیل می‌کند. این برداشت‌های متفاوت از نازگول نشان داد که طرفداران همیشه مشتاق کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن‌ها بوده‌اند که گواهی بر جهان‌سازی عمیق و پیچیده تالکین است.

نظر شما در این باره چیست؟ به نظر شما نازگول‌های دیگر چه کسانی هستند و مربوط به کدام تبار و پادشاهی می‌شوند؟

منبع: کافه بازار

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید