چهره‌های خبرساز سینما در سال 1402؛ از پژمان جمشیدی و تنابنده تا اصغر فرهادی

چهره‌های خبرساز سینما در سال 1402؛ از پژمان جمشیدی و تنابنده تا اصغر فرهادی

آنچه می‌خوانید انتخاب‌های ما از میان چهره‌هایی است که برخی از فضای رسمی سینمای ایران حذف شده‌اند و برخی فرصتی دوباره برای درخشش در آن به‌دست آوردند.

کد خبر : ۱۸۱۲۵۵
بازدید : ۳۴۲

 این آخرین پرونده سینمایی «هفت صبح» در سال‌1402 است. پرونده‌ای که به سنت هر سال به بازخوانی 10‌چهره خبرساز و مرور متن و حاشیه سینمای ایران در سالی که گذشت، اختصاص پیدا کرده است. نکته مهمی که باید در همین مقدمه به آن اشاره کنیم، ماجرای فیلم‌ها و چهره‌هایی است که از فرآیند عرضه رسمی در سینمای ایران کنار گذاشته شدند و از طریق قاچاق به دست‌مان رسیدند.

از آنجایی که هفته گذشته و در پرونده‌ای مشروح به این دست آثار پرداختیم و از چهره‌های پرتوفیق در آن‌ها نوشتیم، این‌بار انتخاب‌های خود را به ویترین رسمی سینمای ایران در سال گذشته محدود کردیم. یعنی قطعا چهره‌هایی مانند ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده را نمی‌توان در تحولات یک‌سال گذشته سینمای ایران نادیده گرفت و به‌دلیل اهمیت فعالیت‌های‌شان هم بود که پرونده‌ای مجزا و مبسوط را به آن اختصاص دادیم. آنچه می‌خوانید انتخاب‌های ما از میان چهره‌هایی است که برخی از فضای رسمی سینمای ایران حذف شده‌اند و برخی فرصتی دوباره برای درخشش در آن به‌دست آوردند.

اصغر فرهادی/ رفع اتهام

چرا خبرساز شد؟

در پرونده مرور چهره‌های سال گذشته هم این ستون به اصغر فرهادی اختصاص داشت. جنجال درباره شکایت یک مستندساز جوان علیه این فیلمساز معتبر ایرانی چنان در سال گذشته تبدیل به نقل محافل شده بود که نمی‌توانستیم در مرور مهمترین اتفاقات سال آن را نادیده بگیریم. حالا اما ورق برگشته و با صدور حکم دادگاه، فرهادی رسما از اتهام سرقت در فقره ساخت فیلم «قهرمان» تبرئه شد. علاوه‌بر این، اظهارنظر دیگری هم باعث شد که امسال اصغر فرهادی در کانون توجه قرار بگیرد. او در گفت‌وگویی با اشاره به ساخت فیلم جدیدش در خارج از ایران، گفت: «دیگر قصد فیلمسازی در ایران را ندارد.»

واکنش‌ها به آن چه بود؟

صدور حکم نهایی در پرونده شکایت آزاده مسیح‌زاده از اصغر فرهادی، بازتاب بسیاری در رسانه‌ها و به‌خصوص شبکه‌های اجتماعی داشت اما چهره‌های شاخصی که سال گذشته علیه این فیلمساز موضع‌گیری کردند و به شائبه سرقت‌های هنری این فیلمساز ضریب دادند، هنوز درباره این حکم، موضع‌گیری‌ای نکرده‌اند. درباره قصد فرهادی برای پایان فیلمسازی‌اش در ایران هم شاهد واکنش‌های مختلفی بودیم، اما برخی به استناد عدم توفیق فیلم‌های این فیلمساز در خارج از کشور، این تصمیم را مقدمه‌ای برای پایان دوران اوج این فیلمساز توصیف کردند.

خودش چه موضعی گرفت؟

اصغر فرهادی که پیش‌تر درباره شکایت آزاده مسیح‌پور در گفت‌وگوهای رسانه‌ای از خود دفاع کرده بود، حالا و پس از اثبات بی‌اساس بودن اتهامی که با آن مواجه شده موضعی نگرفته است. او طی یک‌سال گذشته از فضای رسانه‌های داخلی دور بود و اظهارنظرش درباره پایان فیلمسازی در ایران هم مربوط به گفت‌وگو با یک رسانه خارجی بود.

در آینده چه می‌کند؟

فرهادی این روزها در تدارک مقدمات ساخت فیلم جدیدش در آمریکاست و احتمالا سال آینده شاهد رونمایی از فیلمش خواهیم بود، اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد فرهادی برای فعالیت رسمی در سینمای ایران با محدودیت‌های بسیاری مواجه است و متأسفانه بعید است در آینده نزدیک امکان کارگردانی در ایران داشته باشد، فارغ از هر تصمیمی که گرفته باشد!

لیلا حاتمی/ در کانون توجه

چرا خبرساز شد؟

همیشه از چهره‌های رسانه‌گریز بوده، اما همواره هم فعالیت‌هایش در کانون توجه رسانه‌ها قرار داشته است. در سالی که گذشت او فیلم تحسین‌برانگیز «تصور» را روی پرده سینماها داشت که به‌دلیل ضعف در تبلیغ و اطلاع‌رسانی فروش چندان موفقی در گیشه تجربه نکرد، اما قطعا از فیلم‌های مهم سینمای ایران در سال گذشته بود. به گفته علی بهراد نقش حاتمی در تولید این فیلم هم فراتر از یک بازیگر صرف بوده است. این اما تنها مورد خبرسازی لیلا حاتمی در سال گذشته نبود، حضور او در مراسم تشییع زنده‌یاد بیتا فرهی و متن متفاوتی که برای بدرقه این هنرمند خواند هم انعکاس ویژه‌ای در رسانه‌ها پیدا کرد.

واکنش‌ها به آن چه بود؟

فیلم «تصور» به معنای واقعی از آثاری بود که بدون جریان‌سازی رسانه‌ای روی پرده رفت و کمتر شاهد شکل‌گیری گفت‌وگوهای کارشناسانه درباره او بودیم اما کم نبودند منتقدانی که فیلم را تحسین کردند و به‌طور مشخص درباره هنرنمایی لیلا حاتمی در آن نوشتند. سخنرانی حاتمی در آیین بدرقه زده‌یاد فرهی هم به‌صورت ویژه در رسانه‌ها انعکاس پیدا کرد و حتی موقعیت این هنرمند زیر بارش شدید باران، مورد توجه عکاسان قرار گرفت.

خودش چه موضعی گرفت؟

او همواره سکوت می‌کند. حتی زمانی که خبر رسید قرار است در پروژه ترنس مالیک، کارگردان سرشناس آمریکایی ایفای نقش کند هم هیچ موضعی نگرفت، چون همواره از فضای رسانه‌ها گریزان بوده است. شاید به‌همین دلیل چند جمله‌ای که در قالب دل‌نوشته برای بیتا فرهی به زبان آورد اینگونه در محافل رسانه‌ای بازتاب پیدا کرد.

در آینده چه می‌کند؟

در همین هفته‌های پایانی سال، تیزر «پیر پسر» به کارگردانی اکتای براهنی منتشر شد که یکی از واپسین نقش‌آفرینی‌های لیلا حاتمی در سینما محسوب می‌شود. بازیگری که حضورش در شبکه خانگی با تجربه‌هایی همچون «شبکه مخفی زنان» همواره با ناکامی عجین بوده، ولی همچنان از ستاره‌های سینماست؛ او فیلم مهم «قاتل و وحشی» را هم در شرایط توقیف دارد و شاید سال آینده از قاچاق آن نوشتیم!

فریدون جیرانی/ همیشه ژورنالیست

چرا خبرساز شد؟

نمی‌شود شرایط امروز سینما را آسیب‌شناسی کنیم و همه بار ناکامی‌ها و حسرت‌های آن را بر دوش اهالی سینما بگذاریم. سینمای ایران در زمینه «رسانه» هم دچار افول شده و مدت‌هاست که تریبون‌های رسانه‌ای کارکرد خود را در رصد و مطالبه از دست داده‌اند. این انتقادی است که به خود ما هم در «هفت صبح» می‌تواند وارد باشد، اما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم. در چنین برهوتی، فریدون جیرانی حکم یک استوانه را برای ژورنالیسم سینمایی در ایران دارد. کارگردانی با حافظه درخشان که در همین سالی که گذشت، باردیگر به خیلی‌ها ثابت کرد که روزنامه‌نگاری در حوزه سینما، اعتباری کمتر از منتقد بودن ندارد و این یک اصل فراموش‌شده است!

واکنش‌ها به آن چه بود؟

اظهارات جیرانی در نشستی تحت عنوان «بر سینمای ایران چه گذشت» نور تازه‌ای به تحولات سینمای ایران در دهه 60 انداخت و مشخصا خاطره‌گویی او از آخرین روزهای فردین، انعکاس ویژه‌ای در فضای رسانه‌ای پیدا کرد. همزمان او در مقام میزبان، گفت‌وگوهایی جان‌دار و درجه یک را به سرانجام رساند که تا سال‌ها برای تحلیل وضعیت امروز سینما، می‌توان به آن ارجاع داد. آخرین نمونه آن هم گفت‌وگوی صریح با روح‌الله سهرابی بر سر چالش‌های مربوط به ممیزی و ممنوع‌الکاری برخی چهره‌های سینمایی بود.

خودش چه موضعی گرفت؟

جیرانی به‌خوبی جایگاه خود را می‌داند و از هیچ فرصتی برای به اشتراک گذاشتن مشاهدات و تجربیات خود با علاقه‌مندان سینما دریغ نمی‌کند. او در همین جشنواره فیلم فجر اخیر، ستون ثابتی در ویژه‌نامه روزانه همشهری داشت که برای بازخوانی آنچه بر این جشنواره گذشته، یک مرجع بی‌نظیر محسوب می‌شود.

در آینده چه می‌کند؟

جیرانی در همین سالی که گذشت برای ساخت یک سریال خانگی دورخیز کرد و هنوز جزئیاتی از سرانجام آن منتشر نشده است. او همزمان در تکاپو برای احیای برنامه «سی‌وپنج» است. برنامه‌ای سینمایی که بعد از جدایی جیرانی از «هفت» در شبکه خانگی متولد شد و حالا قرار است باردیگر پخش آن در یکی از پلتفرم‌ها از سر گرفته شود.

الناز شاکردوست/ اعتراض در تاریکی

چرا خبرساز شد؟

فیلم «آخرین تولد» هرچند امضای جمشید محمودی به‌عنوان کارگردان سریال بسیار موفق «پوست شیر» را پای خود داشت و الناز شاکردوست هم ایفاگر نقش اصلی‌اش بود، در اکران شکست خورد و واقعیت هم این است که فیلم قابل دفاعی نبود!‌ با این همه اما زمانی که خبر رسید شاکردوست در حال نقش‌آفرینی در فیلمی است که احتمال رونمایی از‌ آن در ویترین جشنواره فجر می‌رود، نامش در کانون توجه رسانه‌ها قرار گرفت. «بی‌بدن» اما قربانی حواشی شد و نتوانست در بخش اصلی جشنواره فجر روی پرده برود. همین اتفاق باعث شد در همان روزهای ابتدایی جشنواره ویدئویی از فریادهای الناز شاکردوست در پایان یکی از اکران‌های مردمی فیلم، در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شود.

واکنش‌ها به آن چه بود؟

جان کلام شاکردوست خطاب به مخاطبان «بی‌بدن» این بود: «من هم مثل شما بلیت خریدم که اینجا باشم چون حضور من برای داشتن هر تریبونی در جشنواره فجر خط خورده آمدم با شما حرف بزنم و قضاوت اینکه چرا این فیلم در بخش سودای سیمرغ نیست را به شما مردم و تاریخ بسپارم.» اظهارنظری که خیلی زود و با نمایش فیلم در برج میلاد، خیلی از رسانه‌ها به آن حق دادند. حتی بهروز افخمی در برنامه «هفت» عدم حضور «بی‌بدن» در بخش اصلی را بزرگ‌ترین اشتباه هیات انتخاب توصیف کرد.

خودش چه موضعی گرفت؟

بعد از آنکه فریادهای الناز شاکردوست را برخی به دلیل پایمال‌شدن حق فردی‌اش برای شکار سیمرغ تحلیل کردند، خودش ویدئوی دیگری منتشر کرد و گفت: «من هیچ حرفی را در جهت منافع فردی نزدم کما اینکه در این سال‌ها با وسواسی که در انتخاب نقش‌هایم داشتم و با احترامی که به اعتماد مخاطب گذاشتم سعی کردم این موضوع را ثابت کنم.»

در آینده چه می‌کند؟

حالا «بی‌بدن» در ترکیب اکران نوروزی روی پرده سینماها رفته است و بسیاری آن را اصلی‌ترین شانس برای تبدیل شدن به پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سال آینده می‌دانند. این یعنی الناز شاکردوست، سال خوبی را در پیش رو دارد.

پژمان جمشیدی/ آقای گیشه

چرا خبرساز شد؟

شاید قاعده این باشد که بگوییم «فسیل» پرفروش‌ترین فیلم سال بوده و به همین دلیل بازیگر اصلی‌اش یعنی بهرام افشاری را هم باید آقای گیشه خطاب کرد اما وقتی تعدد و تنوع فیلم‌های پژمان جمشیدی را در گیشه همین امسال رصد کنید و متوجه شوید که فارغ از ژانر و فضای فیلم‌های، نفس حضور او چه تأثیری بر بهبود وضعیت‌شان در گیشه داشته، نظرتان تغییر خواهد کرد. از کمدی‌های «شهرت هرت» و «هتل» گرفته تا فیلم نیمه‌کمدی «ویلای ساحلی» و فیلم تلخ «بی‌مادر»، پژمان جمشیدی به معنای واقعی در گیشه امسال خوش درخشیده است.

واکنش‌ها به آن چه بود؟

مجموع فروش سینمای ایران در سال 1402 حالا از مرز یک هزار و 150 میلیارد تومان فراتر رفته است اما فکر می‌کنید سهم پژمان جمشیدی از این فروش چقدر بوده است؟ مجموع فروش چهار فیلم جمشیدی بالغ‌بر 420میلیارد تومان بوده که نزدیک به 40درصد فروش امسال سینمای ایران می‌شود! نکته مهمتر اینکه مخاطبان سینمای ایران جمشیدی را در این نقش‌های متنوع پذیرفته‌اند و برای تماشای فیلم‌های او در ژانرهای مختلف به سینما می‌روند.

خودش چه موضعی گرفت؟

آخرین حضور رسانه‌ای پژمان جمشیدی که اتفاقا بسیاری هم پربازتاب بود، مربوط به برنامه اینترنتی فوتبال‌360 بود. جمشیدی بعد از سال‌ها مقابل عادل فردوسی‌پور نشست و در کنار مرور خاطرات فوتبالی‌اش به برخی از سوالات سینمایی عادل هم پاسخ گفت. در همین گفت‌وگو او تأکید کرد که هیچ‌گاه برای «دیده شدن» بازی نمی‌کند و هنوز هم به‌دنبال تجربه‌های تازه در عرصه بازیگری است.

در آینده چه می‌کند؟

پژمان جمشیدی هم سریال «زیرخاکی» را در باکس نوروزی تلویزیون دارد و هم فیلم مهم «بی‌بدن» با نقش‌آفرینی او به عنوان یکی از مدعیان اصلی اکران نوروز‌1403 روانه پرده سینماها شده است. جمشیدی از بازیگرانی است که در فیلم «تمساح خونی» هم حضور کوتاه و افتخاری داشته است. او برای سال آینده چند فیلم کمدی آماده پخش هم دارد که مهمترین آن‌ها را می‌توان «تگزاس3» از مسعود اطیابی دانست.

بهروز افخمی/ حاشیه‌باز!

چرا خبرساز شد؟

تقریبا هیچ فرصتی را برای حاشیه‌سازی از دست نمی‌دهد. مدام در فضای رسانه حضور دارد و ابایی هم ندارد آنچه در لحظه به ذهن‌ش می‌رسد را با دیگران به اشتراک بگذارد. همین ویژگی هم باعث شده است که بهروز افخمی تبدیل به کاراکتری عجیب در میان فیلمسازان هم‌نسل خود شود. او فیلم‌های شاخصی چون «عروس» و «شوکران» را در کارنامه دارد و نمی‌توان اهمیتش در سینمای ایران را نادیده گرفت اما حاشیه‌سازی‌های اخیرش، او را به کاراکتری غیرقابل‌ پیش‌بینی تبدیل کرده است. حضور در محل قتل داریوش مهرجویی، اجرای مجدد برنامه «هفت» و حواشی مربوط به رونمایی و تجلیل از تازه‌ترین ساخته‌اش در ویترین جشنواره فجر، شاخص‌ترین خبرسازی‌های او در سال گذشته بود.

واکنش‌ها به آن چه بود؟

درست در ساعت‌هایی که هنوز همه در شوک خبر قتل داریوش مهرجویی بودیم، ناگهان ویدئویی از بهروز افخمی منتشر شد که او را با لبی خندان در مقابل ویلای این هنرمند به قتل رسیده، نشان می‌داد! افخمی گفته بود در حال تحقیق برای نگارش داستانی درباره این قتل غیرمنتظره است، اما حضورش با انتقاداتی همراه شد. فیلم «صبح اعدام» هم به‌عنوان تازه‌‌ترین فیلم افخمی، رونمایی پرحاشیه‌ای در جشنواره فجر داشت. فیلمی که منتقدان و اصحاب رسانه آن را به‌شدت نقد کردند و هیات داوران به‌دلیل رفاقت با افخمی، آن را برصدر نشاندند!

خودش چه موضعی گرفت؟

در همین بازه چند ماهه پس از جشنواره فیلم فجر، به تواتر گفت‌وگو کرده و تقریبا هیچ دعوتی برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی را رد نکرد! یکی از جنجالی‌ترین حضورهایش هم مروبط به برنامه «برمودا» بود که در پاسخ به کامران نجف‌زاده، اساسا خبرنگاران را پاپاراتزی توصیف کرد و همه حواشی پیرامون خود را به کیفیت پایین فعالیت خبرنگاران مرتبط دانست.

در آینده چه می‌کند؟

 شواهد نشان می‌دهد بهروز افخمی این روزها فعال‌تر از همیشه است. او گفته است که بعد از «صبح اعدام» می‌خواهد تجربه فیلمسازی براساس «صدا» به‌جای «تصویر» را بیشتر توسعه دهد و احتمالا به‌دنبال اقتباس از متون کلاسیک تاریخ ادبیات خواهد رفت.

جواد عزتی/ همه‌فن حریف

چرا خبرساز شد؟

قطعا در کارنامه فعالیت‌های حرفه‌ای جواد عزتی، سال‌1402 جایگاهی ویژه خواهد داشت. سالی که بالاخره او تسلیم وسوسه همیشگی‌اش برای ورود به دنیای کارگردانی شد و محصول این دورخیز چنان تحسین‌برانگیز بود که حتی اولین سیمرغ را هم به ویترین افتخارات این هنرمند محبوب سینما، اضافه کرد. جواد عزتی از سال‌97 و پس از فیلم «هزارپا» از فضای سینمای کمدی فاصله گرفت و غالبا نقش‌آفرینی در نقش‌های جدی و تلخ را پذیرفت. همین امسال فیلم «کت چرمی» را روی پرده داشت و بیشتر انعکاس فعالیتش هم مربوط به حواشی سریال «زخم‌کاری2» در شبکه خانگی بود. او اما با «تمساح خونی» با قدرتی مضاعف به سینمای کمدی بازگشت.

واکنش‌ها به آن چه بود؟

رونمایی از «تمساح خونی» در ویترین جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر با واکنش بسیار مثبت اصحاب رسانه و منتقدان مواجه شد. عزتی در مقام کارگردان، توانسته بود فیلم دشواری را در ژانر کمدی اکشن به سرانجام برساند و احتمالا به همین دلیل هم هیأت داوران سیمرغ بهترین کارگردانی بخش «نگاه نو» را به او اهدا کردند. سیمرغی که او سال‌ها چشم انتظار شکارش در مقام بازیگر بود!

خودش چه موضعی گرفت؟

هرچند جواد عزتی روی سن اختتامیه جشنواره فجر، گلایه‌اش از سال‌ها بی‌توجهی این رویداد به هنرنمایی‌اش در مقام بازیگر را به زبان آورد اما اساسا هنرمند بی‌حاشیه‌ای است و باوجود درخششی که با «تمساح خونی» تجربه کرد، هیاهوی چندانی در فضای رسانه به راه نینداخت و همچنان همون شمایل خجالتی و کم‌حرف را برای خود حفظ کرد.

در آینده چه می‌کند؟

ناگفته پیداست که فیلم «تمساح خونی» نه فقط در بازه اکران نوروز 1403 که احتمالا تا پایان سال آینده، عنوان پرفروش‌ترین فیلم سینمای ایران را از آن خود می‌کند و حتی دور از انتظار نیست که این فیلم برای شکستن رکورد فیلم‌هایی همچون «فسیل» و «هتل» در مقیاس تاریخ سینمای ایران هم دورخیز کند. جواد عزتی در سال پیش‌رو فصل سوم «زخم کاری»‌ را هم در فضایی متفاوت، در شبکه خانگی دارد.

محسن تنابنده/ قهر یا آشتی؟

چرا خبرساز شد؟

اگر قرار بود در فهرست آنالیز گیشه سالانه سینماها، سهمی را به پرفروش‌ترین بازیگر فیلم‌های غیرکمدی اختصاص دهیم، حتما در اکران 1402 محسن تنابنده اصلی‌ترین مدعی این عنوان بود. بازیگری که «سه‌کام حبس» با بازی او تبدیل به پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی امسال سینماها شد و فیلم مهم «جنگ جهانی سوم» را هم روی پرده داشت. این فیلم دوم هم اگر گرفتار ماجرای انتشار نسخه غیرمجاز نمی‌شد، حتما از مدعیان گیشه بود. امسال شاهد رونمایی از نقش‌آفرینی تنابنده در «سرزمین مادری» هم بودیم که اتفاق ویژه‌ای بود و پای این بازیگر را همزمان با حرف‌وحدیث‌ها درباره احتمال بازگشت «پایتخت» به آنتن، به تلویزیون باز کرد! در این میان خبر احتمال ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» هم بسیار جلب توجه کرد.

واکنش‌ها به آن چه بود؟

هر دو فیلم «جنگ جهانی سوم» و «سه‌کام حبس» با نظرات مختلفی از سوی منتقدان مواجه شدند و جالب اینکه هرچند دومی فروش بهتری را در گیشه تجربه کرد، اما اولی بیشتر موردتوجه و تحسین منتقدان قرار گرفت. واقعیت هم این است که یکی از برگ‌برنده‌های اصلی فیلم هومن سیدی، نقش‌آفرینی محسن تنابنده در آن بود.

خودش چه موضعی گرفت؟

تنابنده هرچند از بازیگران نسبتا فعال در فضای مجازی است و معمولا در بزنگاه‌ها و نسبت به اظهارنظر و عملکرد دیگران، با زبان کنایه، واکنش نشان می‌دهد، اما درباره حواشی مرتبط با فعالیت‌های خود معمولا اهل اظهارنظر مستقیم نیست. او هنوز هیچ موضعی درباره زمزمه‌های همکاری مجدد خود با تلویزیون نگرفته و درباره دورخیز برای ساخت نسخه سینمایی «پایتخت» هم سکوت کرده است.

در آینده چه می‌کند؟

یکی از مهمترین خبرهای مرتبط با فعالیت‌های اخیر تنابنده، نقش‌آفرینی مشترکش با نوید محمدزاده در فیلم «زودپز» به کارگردانی رامبد جوان است که احتمالا از فیلم‌های خبرساز در اکران سال آینده خواهد بود. تنابنده در سال گذشته حضور موفقی در شبکه خانگی هم داشته و دور از انتظار نیست که تمرکز بیشتری بر این حوزه داشته باشد. درباره بازگشتش به تلویزیون هم نشانه‌هایی وجود دارد اما قطعی نیست.

رامبد جوان/ بازگشت ناتمام!

چرا خبرساز شد؟

رامبد جوان از چهره‌هایی است که طی ماه‌های پس از التهابات سال گذشته، تلاش‌های بسیاری برای رفع مشکل همکارانش داشت و البته کمتر علاقه داشت که این تکاپو، در ویترین رسانه انعکاس داشته باشد. او چه در مقام بازیگر و چه در مقام کارگردان، مدت‌ها بود که فعالیت شاخصی در سینما نداشت و آخرین فیلم اکران‌شده از او «چپ راست» بود که آن هم چند سال پیش تولید شده بود. به همین دلایل وقتی خبر رسید که او برای کارگردانی یک کمدی تازه دورخیز کرده است این خبر در کانون توجه قرار گرفت. «زودپز» با بازی نوید محمدزاده و محسن تنابنده به تولید رسید اما در جشنواره فجر رونمایی نشد و برخلاف انتظارات به ترکیب اکران نوروز هم نرسید.

واکنش‌ها به آن چه بود؟

در خبرهای اولیه مربوط به فیلم سینمایی‌«زودپز» نام مهدی نادری به‌عنوان کارگردان ذکر می‌شد و این پروژه بیشتر به‌واسطه دو بازیگر اصلی‌اش خبرساز بود اما وقتی کار کلید خورد، مشخص شد، رامبد جوان قرار است کارگردانی آن را برعهده داشته باشد، آن هم بر اساس فیلمنامه‌ای از مهدی نادری. زمانی که فهرست فیلم‌های جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر منتشر شد، جای خالی فیلم «زودپز» و رامبد جوان، نکته‌ای نبود که رسانه‌ها نسبت به آن بی‌توجه باشند.

خودش چه موضعی گرفت؟

مشخصا درباره فیلم «زودپز» و حواشی احتمالی آن تا به امروز هیچ موضع‌گیری‌ای نکرده است و می‌توان سال 1402 را یکی از سال‌ها کم‌فروغ رامبد جوان در ویترین رسانه توصیف کرد. او حتی به بازگشت جناب‌خان به آنتن تلویزیون در غیاب خودش هم واکنشی نشان نداد.

در آینده چه می‌کند؟

هر چند زمزمه‌هایی مبنی‌بر توقیف و ممیزی شدید فیلم «زودپز» به گوش می‌رسد اما محمد خزاعی تأکید کرده است: «فیلم مهران مدیری و رامبد جوان مشکلی برای اکران ندارند، فیلم رامبد جوان هنوز مراحل فنی خود را می‌گذراند.» اگر واقعا اینگونه باشد، رامبد جوان و فیلم «زودپز»‌ را از امروز می‌توان جدی‌ترین رقیب جواد عزتی و فیلم «تمساح خونی» در گیشه 1402 محسوب کرد.

فاطمه معتمدآریا/ ایستاده در غبار

چرا خبرساز شد؟

در چند مقطع، پروژه‌هایی که فاطمه معتمدآریا در آن حضور داشت، امسال خبرساز شد. از نمایش‌ «بچه» که قرار بود اجرایی خارج از کشور داشته باشد، اما با حکم ممنوع‌الخروجی این بازیگر متوقف شد تا فیلم «عامه‌پسند» که امکان استفاده از تصاویر معتمدآریا به‌عنوان بازیگر اصلی خود را روی پوسترها و مواد تبلیغی‌اش نداشت! پروژه سینمایی «کاباره» هم که در همان مراحل تولید توقیف شد و حتی کارگردانش به زندان افتاد. همه این‌ها یعنی معتمدآریا به‌واسطه واکنش‌هایی که در جریان التهابات سال 1401 داشت، شرایطی عادی را در سینما تجربه نمی‌کند.

واکنش‌ها به آن چه بود؟

راه نیافتن فیلم «شوماه» به بخش اصلی جشنواره چهل‌ودوم فیلم فجر را، برخی مرتبط با حضور فاطمه معتمدآریا در این فیلم دفاع‌مقدسی دانستند اما این نکته به‌صورت رسمی تأیید نشد. در تمام طول سال گذشته، رسانه‌ها همواره حواشی این بازیگر را موردتوجه قرار داده‌اند و به‌تازگی هم یک مدیر سینمایی در واکنش به همین پیگیری‌ها و حساسیت‌ها، از تلاش برای بازگشت او به سینما گفته است.

خودش چه موضعی گرفت؟

در تمام طول سالی که گذشت، هیچ موضع‌گیری مستقیمی درباره حواشی نداشت. او البته از چهره‌های صریح در سینمای ایران محسوب می‌شود و سکوتش قطعا دلیل دیگری غیر از محافظه‌کاری دارد اما درباره چالش‌هایی که با آن مواجه است، هیچ اظهارنظری نداشته است. روح‌الله سهرابی از مدیران سینمایی اما مدعی شد که جلساتی را با این بازیگر برای رفع موانع بازگشتش در سینما داشته اما خودش چنین دیدارهایی را تایید یا تکذیب نکرده است.

در آینده چه می‌کند؟

شرایط امروز فاطمه معتمدآریا چنان غبارآلود است که حتی مدیرکل عرضه و نمایش سازمان سینمایی هم نتوانست در گفت‌وگو با فریدون جیرانی، موضع قطعی درباره او بگیرد. اعتبار این بازیگر توانمند در سینمای ایران به اندازه‌ای است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت، اما سایه سنگین ملاحظات، به‌ویژه در زمینه مقوله حجاب، امکان ادامه فعالیت رسمی این بازیگر را با اماواگرهای جدی مواجه کرده است. کاش سینمای ایران او را از دست ندهد.

منبع: هفت صبح

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید