۸ شخصیت مهم و کلیدی در دنیای «ارباب حلقه ها» که در سه گانه پیتر جکسون حذف شدند

۸ شخصیت مهم و کلیدی در دنیای «ارباب حلقه ها» که در سه گانه پیتر جکسون حذف شدند

سه گانه سینمایی ارباب حلقه ها با بازی الیجا وود در نقش فرودو بگینز، ویگو مورتنسن در نقش آراگورن و یان مک کلین در نقش گندالف، در کنار فهرستی بلندبالا و بی نقص از بازیگران نقش های مکمل، از دیدگاه عمده منتقدان و سینمادوستان یکی از بهترین آثار سینمایی قرن حاضر به شمار می رود.

کد خبر : ۱۸۲۶۹۹
بازدید : ۵۳

ارباب حلقه ها (The Lord of the Rings) اغلب به عنوان بهترین اثر ادبیات فانتزی قرن گذشته مورد ستایش قرار می گیرد. سه گانه کتاب های نوشته شده توسط جی. آر. آر. تالکین پس از انتشار در دهه ۱۹۵۰، جهان را مانند یک طوفان درنوردید و قابل درک بودن آن ها از لحاظ فرهنگی با گذشت زمان تنها بیشتر شد. در حالی که در طول این سال ها تلاش های زیادی برای اقتباس سینمایی و تلویزیونی ارباب حلقه ها و دنباله آن یعنی هابیت ها (The Hobbit) صورت گرفته است، مشهورترین نمونه این اقتباس ها، بدون شک فیلم های سه گانه ای است که پیتر جکسون در اوایل دهه ۲۰۰۰ کارگردانی کرده است.

سه گانه سینمایی ارباب حلقه ها با بازی الیجا وود در نقش فرودو بگینز، ویگو مورتنسن در نقش آراگورن و یان مک کلین در نقش گندالف، در کنار فهرستی بلندبالا و بی نقص از بازیگران نقش های مکمل، از دیدگاه عمده منتقدان و سینمادوستان یکی از بهترین آثار سینمایی قرن حاضر به شمار می رود. این سه فیلم از بهترین فیلم های دهه ۲۰۰۰ هستند که این برهه از سینمای هالیوود برای عرضه داشت و تاثیر آن ها امروز با فیلم هایی مانند تل ماسه: قسمت دوم (Dune: Part Two) ساخته دنی ویلنوو و آواتار ساخته جیمز کامرون همچنان احساس می شود.

lord-of-the-rings-x-key-book-characters-who-were-cut-from-the-movies-1024x512

تا حد زیادی، سه گانه سینمایی جکسون به خاطر چگونگی اقتباس صورت گرفته از رمان های تالکین نیز مورد تحسین قرار گرفته است. در حالی که داستان های این نویسنده به طور کلی برای دهه ها پس از انتشارشان غیرقابل تبدیل به فیلم تلقی می شدند، جکسون و بقیه گروه سازنده فیلم ها موفق به انجام این غیرممکن شدند.

این فیلم ها تا حد زیادی به متن کتاب های تالکین وفادار و نزدیک هستند، اگرچه چند راه کلیدی برای تفاوت آن ها با کتاب ها وجود دارد. یک تفاوت خاص این است که تعداد انگشت شماری از شخصیت های کلیدی مکمل وجود دارند که به هر دلیلی از فیلم ها حذف شده اند. در اینجا به هشت نمونه از برجسته ترین نمونه های شخصیت های کتاب ارباب حلقه ها می پردازیم که در نسخه های سینمایی ساخته شده توسط جکسون حذف شدند.

Elladan-and-Elrohirی

۸- الادان و الروهیر

مهم ترین شخصیت های حذف شده در فیلم های ارباب حلقه ها شخصیت های الادان و الروهیر هستند. این دو برادر دوقلو از برجسته ترین شخصیت های کتاب های تالکین بودند. آن ها پسران الروند و برادران آروِن بودند که آن ها را به نوه های گالادریل و کلبورن نیز تبدیل می کرد.

با توجه به نقش های اصلی برادرشان در هر سه فیلم، جای تعجب است که الادان و الروهیر به طور کامل از داستان حذف شده اند، جایی که این دو نه دیده می شوند و نه نامی از آن ها برده می شود. علاوه بر این، این دو در کتاب های تالکین، دوستان و همراهان آراگورن بوده و رابطه بسیار نزدیکی با او دارند و اغلب به عنوان شرکت کنندگان فعالی در جنگ حلقه دیده می شوند، جایی که آن ها به آراگورن می پیوندند تا در ماجرای جاده های مردگان شرکت کرده و در کنار او در نبرد دشت های پلنور و نبرد بزرگ دروازه سیاه می جنگند.

الادان و الروهیر احتمالاً به خاطر سادگی از فیلم ها کنار گذاشته شدند. نقش خواهرشان آرون بیشتر در فیلم ها مورد توجه قرار گرفت، و پرداختن به شخصیت های الادان و الروهیر فقط به این معنی بود که دو شخصیت دیگر برای مخاطبان وجود دارد که در یک داستان شلوغ و پرشخصیت باید دنبال می شدند. در حالی که این دوقلوها کارهای زیادی برای توسعه بیشتر دنیای تالکین و روابط شخصیت های درون این دنیا انجام می دهند، تاثیر آن ها بر طرح اصلی داستان اندک بود، بنابراین احتمالاً آن ها از اولین شخصیت هایی بودند که از سناریو سه گانه سینمایی حذف شدند.

Fatty-Bolgerسیبس

۷- فتی بولگر

فردگار “چاقه” بولگر یکی از شخصیت های مهم در فصل های اولیه یاران حلقه است، به خصوص آن هایی که در شایر روایت می شوند. او یکی دیگر از شخصیت های اصلی هابیت است و دوست خوب و نزدیک فرودو، مری، پیپین و سام نیز بود. در کتاب ها، او به اندازه سه هابیت دیگر که نقش های کلیدی در داستان داشتند، در خروج فرودو از شایر دخیل است و حتی از اینکه حلقه واحد در اختیار فرودو است نیز آگاهی دارد.

بولگر به فرودو در تدارک ترک هابیتون کمک می کند و در باکلند می ماند تا همه چیز را طبیعی جلوه داده و خروج ناگهانی دوستانش از شایر را پنهان کند. با این کار، او خود به سهم خود با نازگل مواجه می شود. مدت ها پس از آن، بولگر در جریان روایت پایانی اما مشهور کتاب The Scouring of the Shire که در فیلم ها به آن پرداخته نشده، در نجات شایر نیز ایفای نقش می کند.

اگرچه فتی بولگر اصلاً در داستان فیلم های ارباب حلقه ها سهمی ندارد، اما این شخصیت، هر چند به طور خلاصه و کوتاه، در نسخه گسترش یافته از یاران حلقه گنجانده شده است. او را می توان در جشن تولد بیلبو دید، و حتی هابیت پیر در یک لحظه با اسم بردن از نامش به او ادای احترام می کند. در این صحنه تام والش که عموی فران والش فیلمنامه نویس است، نقش او را به تصویر می کشد. نقش این شخصیت در داستان احتمالاً کمرنگ شده بود تا تمرکز بر چهار هابیت اصلی – فرودو، سم، پیپین و مری – که همچنان شخصیت های اصلی هر سه فیلم هستند، حفظ شود.

beregond-lord-of-the-rings-1024x512

۶- برگوند

نفر بعدی این فهرست شخصیتی است که در کتاب ها، در زمان پادشاهی گوندور برای داستان اهمیت داشت. برگوند نگهبان ارگ در میناس تیریث بود و او و پسرش، برگیل در زمان حضور پیپین در آنجا ارتباط نزدیکی با این هابیت برقرار کردند. علاوه بر این، او یکی از پیروان وفادار شاهزاده فارامیر بود که در فیلم ها نقش او را دیوید ونهام بازی می کرد.

در کتاب تالکین، برگوند شجاعانه مقر خود را رها می کند و با دیگر سربازان گوندور می جنگد تا فارامیر را از زنده سوزانده شدن توسط پدرش، کارگزار دنثور نجات دهد. او همچنین در طول نبرد دروازه سیاه حضور دارد و پس از آن به عنوان فرمانده یگان سفید (وایت کامپنی)، محافظان شخصی فارامیر به خدمت ادامه می دهد.

در کتاب ها، برگوند و پسرش برگیل کارهای زیادی برای شناساندن بیشتر فرهنگ و مردم میناس تیریث و گوندور انجام می دهند. متاسفانه به این دلیل که فضای کافی برای آن ها در بازگشت پادشاه وجود نداشت، آن ها به طور کامل از این بخش از سه گانه ارباب حلقه ها حذف شدند، قسمتی که از قبل مدت آن بیش از ۳ ساعت بود. با این وجود برگوند تقریباً نقشی کوتاه در فیلم داشت، زیرا به گفته یان هیوز بازیگر نقش برگوند، وی برای این نقش انتخاب شده و حتی در فیلم پایانی یک دیالوگ را به زبان می آورد، هر چند که در مرحله پساتولید و تدوین نقش او به شخصیتی به نام ایرولاس تغییر پیدا می کند.

Tom-Bombadilسیب

۵- تام بومبادیل

شخصیت تام بومبادیل، از شخصیت های محبوب کتاب های تالکین در نگاه خوانندگان، یکی از بامزه ترین و در عین حال مبهم ترین جنبه های فیلم های ارباب حلقه هاست. چهار هابیت ماجراجو در هنگام ترک شایر و رفتن به روستای بری با بومبادیل روبرو می شوند. آن ها خود را گرفتار ریشه های درخت نیمه حساسی به نام بید پیر می بینند، اما توسط بومبادیل نجات پیدا می کنند که برای آزاد کردن آن ها ترانه ای جادویی می خواند.

هابیت ها سپس در خانه بومبادیل به او ملحق می شوند، جایی که در آن با همدم مرموز او، روح رودخانه گلدبری آشنا می شوند. این یک انحراف عجیب در رمان یاران حلقه است، اما یکی از خاطره انگیزترین بخش های کل سه گانه را تشکیل می دهد. جالب اینکه بومبادیل که ادعا می کند به اندازه خود جهان پیر است، در طول این فصل از کتاب های تالکین ثابت می کند که کاملاً از وسوسه های حلقه واحد در امان است.

تقریباً همه کسانی که کتاب های تالکین را خوانده اند، بومبادیل را قطعاً دوست داشته اند و نظریه های بی پایانی در مورد اینکه او واقعاً کیست، وجود دارد – از خدای داخل جهان، ارو ایلواتار، گرفته تا حتی تجسم خود تالکین. باوجود محبوبیت این شخصیت، بومبادیل هرگز در هیچ یک از اقتباس های اصلی ارباب حلقه ها ظاهر نشده است. با این وجود، جکسون در نسخه گسترش یافته دو برج به این شخصیت ادای احترام می کند، جایی که برخی از دیالوگ های او مستقیماً استفاده شده و به انتی به نام چوب ریش داده می شود.

The-Grey-Company-1024x512

۴- گردان خاکستری

در عنوان بعدی حذف شده در فیلم های ارباب حلقه ها نه یک شخصیت، بلکه در واقع گروهی از شخصیت ها قرار دارند که با نام گردان خاکستری شناخته می شوند. این گروه متشکل از بسیاری از رنجرهای باقیمانده دوندین، از نوادگان نومه نوریان های باستانی بودند. گردان خاکستری، به طور خاص، از باقیمانده مردان قلمرو پادشاهی شمالی آرنور تشکیل شده بود و رهبری آن ها را آراگورن، وارث تاج و تخت ایزیلدور بر عهده داشت.

آن ها اساساً از بسیاری جهات خانواده آراگورن هستند و تنها ارتباط پایدار او با ریشه های سلطنتی اش به شمار می آیند. در طول کتاب ها، گردان خاکستری – که اغلب با پسران الروند، اللادان و الروهیر سفر می کردند – در طول جنگ حلقه به آراگورن کمک می کردند. آن ها از جاده های مردگان گذشتند، در نبرد دشت های پلنور جنگیدند و در نبرد دروازه سیاه آراگورن را دنبال کردند.

فیلم های ارباب حلقه ها توجه کمی به این واقعیت دارند که آراگورن یک دوندین است، غیر از یک مکالمه که او با ایووین در بلند و توسعه گسترش یافته دو برج دارد. فیلم های جکسون، آراگورن را طوری نشان می دهند که انگار تنها سرگردانی در دل جنگل است، شاید حتی تنها رنجر دوندین باقی مانده. گنجاندن گردان خاکستری در فیلم ها ممکن بود این رویکرد نسبت به شخصیت آراگورن را تضعیف کند، زیرا که آراگورن در فیلم ها به عنوان کسی که در حال حاضر یک رهبر قوی است، تثبیت می شود، به جای این که نقشی باشد که او به تدریج در طول فیلم ها به آن تبدیل می شود.

Ghan-buri-Ghan-768x457

۳- قان بوری قان

شخصیت قان بوری قان (یا گان بوری گان) کمی تراژیک تر است، چرا که او کسی نیست که مانند تام بومبادیل بحث های زیادی را در اینترنت برانگیخته باشد و نقش اساسی نیز در داستان تالکین ندارد. با این حال، او جنبه دیگری از جهان سازی در سرزمین میانه را نشان می دهد. قان بوری قان حاکم مردمان درودین بود، مردمی خشن ساکن جنگل که در جنگل دروادان در گوندور زندگی می کردند.

درودین ها اغلب قربانی آزار و اذیت اورک ها و انسان ها بودند، چرا که قد و قامت کوتاه و قدرت زبانی ضعیفشان باعث می شد که به آن ها به عنوان موجوداتی پایین تر از انسان نگاه شود. در نهایت، آن ها نقش مهمی در کمک به روهیریم ها برای رسیدن به میناس تیریث در زمان نبرد دشت های پلنور داشتند. به همین دلیل، آراگورن پس از رسیدن به تخت پادشاهی، حکمرانی بر کل قلمرو جنگل دروادان را به قان بوری قان و درودین ها واگذار کرد.

وقتی ارباب حلقه ها و به خصوص بازگشت پادشاه برای نمایش بر پرده سینما آماده شد، تصمیم بر این شد که قان- بوری – قان و درودین به طور کلی از داستان حذف شوند. بازگشت پادشاه پیش از این نیز یک فیلم بسیار شلوغ و پرماجرا بود و معرفی یک فرهنگ و جامعه کاملاً جدید (به خصوص فرهنگی که تاثیر چندانی در داستان ندارد) شلوغی و دردسر اضافی جلوه می کرد.

با این حال، برخی گزارش ها حاکی از آن است که وی کوکی کا،بازیگر نیوزیلندی در اوایل ساخت این فیلم در نقش قان بوری قان بازی کرده بود، اما این نقش بعداً از فیلمنامه حذف شد.

444444444

۲- ایمراهیل

شاهزاده ایمراهیل یکی دیگر از شخصیت های کلیدی در پادشاهی گوندور بود که در رمان های تالکین حضور یافت. او یک رهبر و جنگجوی بزرگ بود که به عنوان حاکم دول آمروث، شهر بندری اصلی جنوب گوندور، در طول حکومت دنثور خدمت می کرد.

خواهر ایمراهیل، فیندویلاس، با دنثور ازدواج کرد و مادر بورومیر و فارامیر بود که شاهزاده ایمراهیل را برادرزن دنثور و دایی بورومیر و فارامیر تبدیل می کرد. او پیش از رسیدن آراگورن رهبری الهام بخش و قهرمانی حیاتی در گوندور بود و نقشی کلیدی در دفاع از مرزهای جنوبی کشور داشت. او در جنگ های دشت پلنور و دروازه سیاه حضوری موثر داشت و پس از آن به عنوان مشاور کلیدی آراگورن خدمت کرد.

چند دلیل عمده برای عدم حضور ایمراهیل در فیلم های جکسون وجود دارد. مهم ترین آن ها این تصمیم بود که تصویرسازی از شخصیت گوندور تقریباً به طور کامل بر شهر میناس تیریث متمرکز شود، نه اینکه قلمرو وسیع تر گوندور را کاوش نماید. وقتی داستان شخصیت های اصلی را دنبال می کنیم، دلیل کمی برای بازدید از مناطق دیگر گوندور مانند دول آمروث وجود دارد. علاوه بر این، شخصیت های کلیدی گوندور تا حدی به حداقل رسیدند و تمرکز تقریباً تنها به دنثور و فارامیر داده شد، که باعث می شد جای کمی برای شخصیت های دیگر مانند ایمراهیل یا برگوند باقی ماند.

Glorfindelسبیی-1024x512

۱- گلورفیندل

در نهایت، یکی از مشهورترین شخصیت هایی که از فیلم های ارباب حلقه ها حذف شد، گلورفیندل، الف افسانه ای است که نقشی کلیدی در داستان های سرزمین میانه و تالکین داشت که تاثیر او تا سیلماریلیون نیز به عقب باز می گردد. در ارباب حلقه ها، تالکین گلورفیندل را به عنوان یک قهرمان بزرگ در میان الف هایی که در آن زمان در ریوندل زندگی می کردند، به تصویر می کشد.

او به نجات هابیت ها و آراگورن از تعقیب آن ها توسط نازگل در اوایل یاران حلقه کمک کرد و در شورای الروند نیز جایگاهی داشت. در واقع، هنگامی که شورا تصمیم می گرفت اعضای حلقه چه کسانی باشند، گلورفیندل به طور جدی یکی از گزینه ها در نظر گرفته شده بود، هر چند که در نهایت از آنجا که حضور او توجه زیادی را به این ماموریت سری جلب می کرد، عضویت او کنار گذاشته شد.

Glorfindel-1024x512

گلورفیندل در طول سه گانه ارباب حلقه ها در چند نوبت دیده می شود، هر چند که تنها به عنوان شخصیت بی نامی است که در پس زمینه چند سکانس حضور یافته و دیالوگی هم ندارد. به طور خاص، او را می توان در پیش درآمد یاران حلقه و همچنین سفر در کنار آرون به گری هیونز و در مراسم تاجگذاری آراگورن در میناس تیریث در پایان بازگشت پادشاه دید.

با این حال، نقش برجسته و کارهای او در کتاب های تالکین، در عوض در فیلم های جکسون با آرون پر شده است، چرا که این موضوع به عنوان یک مقدمه طبیعی برای شخصیت او عمل می کرد و به او در داستان گفته شده عاملیت بیشتری می داد.

منبع: روزیاتو

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید