رتبه بندی بهترین فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی سینما

رتبه بندی بهترین فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی سینما

فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی به آن دسته از آثاری گفته می‌شود که در آینده‌ای دور یا نزدیک، اتفاقاتی زمینی و یا فرازمینی به وقوع پیوسته که انسان‌ها را به ناچار وارد نبردی ویرانگر و نابود‌ کننده می‌کند؛ نبردی که گاهاً می‌تواند خود انسان‌ها را روبروی یکدیگر قرار داده تا برای حفظ منافع و چه بسا باقی مانده منابع حیاتی، سیاره زمین را تا مرز نابودی پیش خواهند برد. ایده جذاب و در عین حال کابوس‌وارانه‌ای که منجر به تولید فیلم‌های هیجان انگیزی شده است.

کد خبر : ۱۸۵۷۵۲
بازدید : ۲۶۸

به لطف فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی می‌دانیم که در پایان دنیا انسان‌ها به بهانه‌های مختلف به جان یکدیگر افتاده و کشتار به راه می‌اندازند.

فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی به آن دسته از آثاری گفته می‌شود که در آینده‌ای دور یا نزدیک، اتفاقاتی زمینی و یا فرازمینی به وقوع پیوسته که انسان‌ها را به ناچار وارد نبردی ویرانگر و نابود‌ کننده می‌کند؛ نبردی که گاهاً می‌تواند خود انسان‌ها را روبروی یکدیگر قرار داده تا برای حفظ منافع و چه بسا باقی مانده منابع حیاتی، سیاره زمین را تا مرز نابودی پیش خواهند برد. ایده جذاب و در عین حال کابوس‌وارانه‌ای که منجر به تولید فیلم‌های هیجان انگیزی شده است.

نکته حائز اهمیت ماجرا در این است که اگرچه با ژانر بسیار جذابی طرف هستیم اما سینمای هالیوود به شکلی گزیده و محتاطانه به سراغ آن رفته و بسیاری از فیلم‌سازان به دلایل مختلف علاقه چندانی به آن نشان نمی‌دهد. با این حال پخش و اکران فیلم تحسین شده و در عین حال جنجال برانگیز Civil War سبب شده تا باری دیگر آثار پاد-آرمان‌شهر و جنگی به مرکز توجه مخاطبین و دوست داران سینما تبدیل بشود.

به همین منظور نیز در مقاله‌ای جذاب و خواندنی به سراغ معرفی و رتبه بندی ۱۰ فیلم برتر پاد-آرمان‌شهر و جنگی رفته‌ایم که هر یک به شیوه‌ای خاص و منحصر به فرد سعی داشته تا چنین ایده‌ای را بسط و گسترش دهد.

۱۰. فیلم Civil War ساخته الکس گارلند در سال ۲۰۲۴

بهترین فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی سینمای هالیوود - گیمفا

به راه افتادن جنگ داخلی کابوس مردم هر کشوری محسوب می‌شود که تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند تا حتی برای یک روز چنین واقعه‌ای را در مرز و بوم خود تجربه نمایند. ایده وحشتناکی که کارگردان خلاقی همچون الکس گارلند به سراغش رفته تا یکی از بهترین فیلم‌های امسال را پدید بیاورد.

فیلم Civil War ساخته کمپانی A24 جنگ داخلی را به کشور ایالات متحده آمریکایی می‌برد که از قدرت نظامی ویرانگر و غیرقابل تصوری بهره برده است. جنگی میان دولت‌مردان آمریکایی و گروه‌های جدایی طلب که هر یک سعی دارند تا به شیوه‌های مختلف و بی‌رحمانه‌ای دیگری را از قائله حذف نمایند.

نکته حائز اهمیت این است که ساخته الکس گارلند به نمایش وضعیتی می‌پردازد که نشان می‌هد حتی قدرتمندترین کشور جهان نیز در صورت گرفتار شدن به آن تا چه اندازه می‌تواند به نابودی کشیده شده و عملاً چیزی از آن باقی نماند و Civil War مردمانی را نشان می‌دهد که قربانی اصلی یک جنگ داخلی خواهند بود. افراد بی‌گناهی که در صورت کسب قدرت هر یک از طرفین، سودی برایشان نداشته و تنها شاهد نابودی اموال و مرگ عزیزانشان خواهند بود.

۹. فیلم World War Z ساخته مارک فورستر در سال ۲۰۱۳

بهترین فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی سینمای هالیوود - گیمفا

فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی همیشه قرار نیست درباره جنگ میان انسان‌ها و یا حمله بیگانگان بوده باشد و گاهاً همچون World War Z می‌تواند به بدترین کابوس بشریت رنگ و بوی واقعیت دهد. کابوسی به اسم حمله زامبی‌ها آن هم موجوداتی که تحت هیچ شرایطی فرصت فرار را به شما نخواهند داد.

تاکنون آثار زامبی محور گوناگونی در سینما و تلویزیون ساخته و پخش شده‌اند اما هیچکدام به اندازه ساخته مارک فورستر تمام دنیا را درگیر موجوداتی غیرقابل توقف نشان نداده است.

زامبی‌های World War Z هیچ بمب اتم و دیواری مانع حمله‌شان نبوده و در دسته‌های چند صدتایی می‌توانند هر چیزی و هر کسی را به مانند امواج دریا در خود غرق نمایند. فیلم تماشایی و هیجان انگیز برد پیت اثر برجسته و دست کم گرفته‌ شده‌ای محسوب می‌شود که نشان می‌دهد در صورت بروز یک جنگ زامبی‌محور در سطح بین المللی، هیچ کشوری توان توقف آن‌ها را نداشته و عملاً بشر کارش تمام خواهد شد.

۸. فیلم Elysium ساخته نیل بلومکمپ در سال ۲۰۱۳

بهترین فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی سینمای هالیوود - گیمفا

نیل بلومکمپ جزو کارگردانان ارزشمند سینمای هالیوود محسوب می‌شود که از دیدگاهی منحصر به فرد در به تصویر کشیدن فیلم‌هایش بهره برده که در کمال تاسف، آن بازخوردی که می‌بایست را هیچگاه دریافت نکرده است.

یکی از فیلم‌های نه چندان مورد استقبال قرار گرفته وی که از قضا روایتی پاد-آرمان‌شهر و جنگی را به معرض نمایش می‌گذارد، Elysium با نقش آفرینی مت دیمون نام دارد که ایده فاصله طبقاتی را به شیوه متفاوتی در مرکز توجه داستان قرار داده است.

در این فیلم با زمین آلوده‌ای طرف هستیم که ثروتمندان با ساخت یک سفینه فضایی بسیار عظیم و پیشرفته، به خارج از جو رفته و زندگی مرفهی را سپری کرده و در عین حال انسان‌های فقیر بر روی زمین باقی مانده و یک جهنم را تحمل می‌کنند. Elysium مملو از سکانس‌های اکشن با جلوه‌های بصری چشم نوازی است که پس از گذشت بیش از یک دهه همچنان می‌تواند هر مخاطبی را شیفته خود نماید.

۷. فیلم Oblivion ساخته جوزف کوشینسکی در سال ۲۰۱۳

بهترین فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی سینمای هالیوود - گیمفا

در رتبه هفتم به سراغ یکی از فیلم‌های نه چندان دیده شده تام کروز به نام Oblivion می‌رویم که در سینمای امروز می‌توان از آن به عنوان یک جواهر کشف نشده یاد کرد؛ اثری که تنها موسیقی متن آن می‌تواند هر شنونده‌ای را غرق در خود نماید.

ساخته جوزف کوشینسکی روایت متفاوتی حول محور حمله بیگانگان به زمین را دستمایه روایت داستان قرار می‌دهد. جایی که آن‌ها عملاً پیروز جنگ شده‌اند و انسان‌ها را یا به نابودی کشانده و یا آن‌ها را با دستکاری خاطراتشان به صورت غیرمستقیم کنترل می‌کنند. یکی از این انسان‌ها سرباز و فضانوردی به نام جک نام دارد که در جریان یکی از ماموریت‌هایش با حقیقت پشت پرده روبرو شده و زندگی‌اش دگرگون می‌شود.

حال او در دنیای داستان Oblivion وظیفه دارد تا با انسان‌های باقی مانده‌ای که در پناه‌گاه‌ها پنهان شده‌اند، تهدید بیگانگان مرموز را یکبار برای همیشه پایان داده و سیاره زمین را به مالکین اصلی خود بازگرداند. متاسفانه این فیلم در سال ۲۰۱۳ میلادی مورد توجه قرار نگرفت و سپس در سال‌های بعدی توسط دوست‌داران آثار آینده نگرانه کشف شد و مورد تحسین قرار گرفت.

۶. فیلم Spectral ساخته نیک متیو در سال ۲۰۱۶

بهترین فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی سینمای هالیوود - گیمفا

پس از معرفی چندین و چند فیلم مشهور با بازیگرانی شناخته شده، حال در رتبه ششم به سراغ اثری به نام Spectral می‌رویم که قطعاً بسیاری از شما حتی اسم آن را هم نشنیده‌اید. اثری به شدت تماشایی که در سال ۲۰۱۶ میلادی عملاً فرصتی برای خودنمایی پیدا نکرد.

این فیلم در فضای دهه ۲۰۱۰ میلادی همراه با سلاح‌های بسیار پیشرفته جریان دارد، جایی که در گرفتن یک جنگ غیرمنتظره و ناگهانی کشور کوچک مولداوی را به سمت فروپاشی کامل سوق می‌دهد و سربازان درگیر در این نبرد با مشکل عجیب و غریبی روبرو هستند؛ آن‌ها در عین این که روبروی خود با سربازان دشمن درگیر هستند، با نیروی ماورایی عجیب و غریب و مرموزی نیز طرف می‌شوند که هیچ سلاحی توان کشتن آن‌ها را نخواهد داشت.

مهمترین ویژگی فیلم Spectral به برخورداری از نیروی ویرانگر و مرموزی مربوط می‌شود که شما را به ترس و وحشت دچار کرده و شخصیت‌های داستان را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهد که هیچ راه فراری نداشته و به معنای واقعی کلمه نمی‌دانند که با چه چیزی در جنگ و نبرد هستند.

۵. فیلم The Hunger Games: Mockingjay – Part 2 ساخته فرانسیس لارنس در سال ۲۰۱۵

بهترین فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی سینمای هالیوود - گیمفا

برخلاف باقی فیلم‌های این مقاله که آثاری تک قسمتی به شمار می‌روند، در رتبه پنجم با فیلمی از یک فرنچایز طرف هستیم که در دهه ۲۰۱۰ میلادی توجه هر مخاطبی را به سمت خود جلب کرده بود. یکی از معدود فرنچایزهای جذاب سینمای هالیوود که از یک قهرمان زن در روایتی فارغ از جنسیت‌زدگی و کلیشه بهره برده است.

فیلم The Hunger Games: Mockingjay – Part 2 که به عنوان قسمت پنجم و نهایی از فرنچایز بازی‌های گرسنگی محسوب می‌شود، ماجراجویی کتنیس اوردین را از حضور در یک بازی برای بقا به جنگی داخلی و در قامت یک قهرمان ملی سوق می‌دهد که به تنهایی می‌تواند آینده کشورش را برای همیشه متحول نماید.

دنیای این فرنچایز تحت دیکتاتوری بی‌رحم کنترل می‌شود که صرفاً برای برقراری صلح، نوجوانان هر منطقه را برای سال‌های بسیار به جان یکدیگر انداخته و حال شخصیت جنیفر لارنس به پا خواسته تا به چنین رویه خونین و وحشی‌گرایانه‌ای برای همیشه پایان دهد. فارغ از المان‌های اکشن و عاشقانه The Hunger Games: Mockingjay – Part 2 مهمترین ویژگی این فیلم پیام‌های آزادگی آن می‌باشد که هر مخاطبی را در فکر فرو خواهد برد.

۴. فیلم Edge of Tomorrow ساخته داگ لیمان در سال ۲۰۱۴

بهترین فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی سینمای هالیوود - گیمفا

کارنامه تام کروز به حدی درخشان و ارزشمند است که در هر ژانری می‌توان فیلم جذابی در آن پیدا کرد؛ مخصوصاً آثار اکشنی که با موضوعات پاد-آرمان‌شهر و جنگی گره خورده باشد که در همین مقاله ۲ تای آن‌ها را به شما معرفی کرده‌ایم.

فیلم Edge of Tomorrow دقیقاً به همان بلای Oblivion دچار شد: اثری به شدت سرگرم‌کننده و تماشایی که فدای بازاریابی ضعیف شد و آنطور که می‌بایست مورد استقبال سینماگران قرار نگرفت. اثری که بشریت را در جنگی ناعادلانه با بیگانه‌ها قرار داده و در این بین سرگرد ویلیام کیج با برقراری تماس خونی یکی از این موجودات، به توانایی تکرار روزها پس از مرگ دست پیدا می‌کند؛ توانایی منحصر به فردی که می‌تواند جنگ را به نفع انسان‌ها پایان داده و سیاره زمین را از شر موجودات بیگانه خلاص نماید. ایده تکرار چرخه مرگ و زندگی به نمایش در آمده در Edge of Tomorrow به حدی هیجان انگیز کار شده که خط داستانی غیرقابل پیش بینی و سکانس‌های اکشن دیوانه‌واری را رقم زده است.

۳. فیلم The Matrix ساخته خواهران واچوفسکی در سال ۱۹۹۹

بهترین فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی سینمای هالیوود - گیمفا

نوبتی هم که باشد در جایگاه سوم این مقاله به سراغ یکی از شاهکارهای تاریخ سینما یعنی The Matrix می‌رویم که بیش از ۲ دهه پیش ایده‌ای را بنیان‌گذاری کرد که ژانر علمی تخیلی را برای همیشه متحول نموده است.

این فیلم که از کیانو ریوز یک ستاره به تمام معنا ساخت، در آینده‌ای بسیار دور جریان دارد؛ جایی که ذهن انسان‌ها در برنامه‌ای به نام ماتریکس آپلود شده و به صورت ناخوداگاه در زندگی درون آن می‌پردازند. جایی که تمام و کمال توسط ماشین‌ها و هوش مصنوعی کنترل می‌شود. در این بین گروهی که فرصت فرار از ماتریکس را پیدا کرده‌اند، به سراغ شخصیتی به نام نئو رفته که می‌تواند کلید پیروزی انسان بر ماشین باشد. در حالی که دنباله‌های The Matrix از کیفیتی لازم برخوردار نبوده و هر یک در جنبه‌های مختلفی ناکام ظاهر می‌شود اما محصول سال ۱۹۹۹ میلادی یک رویداد سینمایی تاثیرگذار به شمار می‌رود که آثار پس از خود را تمام و کمال دگرگون کرده است.

۲. فیلم War for the Planet of the Apes ساخته مت ریوز در سال ۲۰۱۷

بهترین فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی سینمای هالیوود - گیمفا

زمانی که از قدرت کارگردانی مت ریوز صحبت می‌کنیم، باید به یاد داشته باشیم که یکی از فرنچایزهای معمولی ژانر علمی تخیلی را به دست گرفت و ۳ گانه‌ای شاهکار از آن تولید نمود.

پایان‌دهنده این ۳ گانه War for the Planet of the Apes نام دارد که جنگ میان میمون‌ها و انسان‌ها را به نقطه نهایی رسانده جایی که هر یک از جناحین در صورت کوچکترین خطایی می‌تواند توسط دیگری از صفحه روزگار محو شود؛ مخصوصاً انسان‌ها که این بار در سمت ضعیف ماجرا ایستاده‌اند.

در حالی که War for the Planet of the Apes روایت حماسی و هیجان انگیزی را با سکانس‌های تماشایی و جلوه‌های بصری ناب ترکیب کرده اما در بطن داستان روایت مظلوم بر علیه ظالم را به شیوه‌ای معکوس نمایش می‌دهد که پیشتر در فیلم Dawn of the Planets of the Apes میمون‌ها را در سمت ضعیف داستان و انسان‌ها را قدرت مطلق نشان داده بود.

۱. فیلم Threads ساخته میک جکسون در سال ۱۹۸۴

بهترین فیلم‌های پاد-آرمان‌شهر و جنگی سینمای هالیوود - گیمفا

در نهایت به رتبه نخست مقاله امروز می‌رسیم که قطعاً نه تنها انتظار حضور آن را در چنین جایگاهی نداشتید، بلکه احتمالاً حتی نام آن را نیز نشنیده‌اید.

اثری به نام Threads که تماشای آن می‌تواند دیدگاه شما به زندگی را دگرگون نماید و تا ابد در یادتان باقی بماند. فیلمی تلویزیونی ساخته شده توسط شبکه بی‌بی‌سی که ورود کشور بریتانیا را به یک جنگ هسته‌ای نمایش داده و تبعات آن را مورد کنکاش قرار می‌دهد. اثری که نمایانگر دوران جنگ سرد بوده و خطری را به معرض نمایش می‌گذارد که انسان‌ها حتی امروزه نیز می‌توانند آن را بیخ گوششان حس نمایند.

خطر در گرفتن جنگی هسته‌ای بین قدرت‌های غربی و شرقی از دهه‌ها پیش تا به امروز همچنان جریان داشته و Threads به شکلی بسیار ترسناک و ویرانگر این مسئله را در مرکز توجه داستان خود قرار داده تا تلنگری به بشریت زده و از خطرات احتمالی پس از چنین نبردی، ما را آگاه نماید. در مقاله‌ای با فیلم‌های پرزرق و برق و چند صد میلیون دلاری، ساخته میک جکسون بیش از هر کدام از آثار نام برده شده می‌تواند مفهوم پاد-آرمان‌شهر و جنگی را به تاثیرگذارترین شیوه ممکن به تصویر بکشد.

منبع: گیمفا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید