20 انیمیشن و انیمه غم‌انگیز تمام دوران

20 انیمیشن و انیمه غم‌انگیز تمام دوران

در این مقاله به شما غم‌انگیزترین انیمیشن‌های تمام دوران را معرفی می‌کنیم.

کد خبر : ۱۸۵۹۶۰
بازدید : ۷۸۰۷

شاید به نظر بیاید که انیمیشن‌ها برای به تصویر کشیدن شادی و دنیایی خالی از غم، تولید می‌شوند، اما حقیقت این است که انیمیشن‌ها، مانند آینه واقعیت را هرچند غمگین باشند، به تصویر می‌کشند.

زمانی که به  انیمیشن فکر می‌کنیم، بلافاصله ذهنمان به سمت شخصیت‌های رنگارنگ داستان‌های جادویی و دنیایی پر از خنده و لبخند می‌رود. ما به آثار کلاسیک دیزنی، افسانه‌های پریانی که شاهزاده خانم همیشه با خوشحالی به پایان داستان می‌رسد، فکر می‌کنیم، اما واقعیت این است که انیمیشن هم سینماست و صرف نظر از فرمت آن، به کارگردانان و داستان نویسان، رسانه‌ای برای انتقال طیف گسترده‌ای از احساسات انسانی و هدایت احساسات آن‌ها ارائه می‌دهد.

در این مقاله به شما غم‌انگیزترین انیمیشن‌های تمام دوران را معرفی می‌کنیم.

در حالی که اعتقاد بر این است که انیمیشن فانتزی‌ها را زنده می‌کند، اما در اصل این مسئولیت را نیز دارد تا به عنوان یک رسانه داستانی، واقعیت یک فرد را منعکس کند. هنگامی که فیلم‌سازان جرات می‌کنند، این حقیقت را کشف کنند، آثار انیمیشنی آن‌ها در تاریکی فرو می‌رود. همان‌طور که دان دلیلو، رمان نویس معروف، می‌گوید “همه طرح‌ها به سمت مرگ پیش می‌روند!”

این نکته در انیمیشن نیز مانند هر جای دیگر صادق است. چندین انیمیشن وجود دارد که با موضوعات دشوار و مضامین پیچیده، جامعه را به چالش می‌کشند و موضوعاتی را که به ندرت مورد بحث قرار می‌گیرند، روشن می‌کنند. البته هنوز تصاویری زیبا و لحظات شادی وجود دارد، اما داستان‌های آن‌ها چیزی است که برای ما همیشه غمگین و تاریک باقی می‌ماند.

20. یک پوینده تاریک (A Scanner Darkly)

44

«یک پوینده تاریک» (A scanner darkly)، داستان باب آرکتور (کیانو ریوز)، یک پلیس مخفی در پادآرمان‌شهری نه چندان دور است. او مامور شده تا ماده دی را رصد کند. این ماده یک مخدر خطرناک جدید است که زندگی چندین مصرف کننده را نابود کرده. یک پوینده تاریک، بر اساس رمانی از فیلیپ کی دیک، ساخته شده، که داستان باب را در حالی که قربانی اثر غیر انسانی این مواد می‌شود، دنبال می‌کند.

دو عنصر کلیدی در اینجا وجود دارد، که این انیمیشن را تبدیل به یکی از افسرده ترین انیمیشن های تمام دوران می‌کند. اولین مورد، فضای پادآرمان‌شهری فیلم است که به عنوان یک ژانر تیره و تار افسرده‌کننده است.

دومین مورد سبک انیمیشن است، که بر روان گسیخته قهرمان داستان تاکید می‌کند. کارگردان، ریچارد لینکلیتر، صحنه‌های لایو اکشن را فیلمبرداری و از فناوری روتوسکوپی برای متحرک ساختن آن‌ها استفاده کرد. این امر منجر شد که تجربه‌ای منحصر به فرد و توهم آمیز به وجود بیاید، که بدگمانی فراوانی را در جامعه‌ای که از قبل سرکوب شده، به تصویر بکشد.

19. 9 

9 (2009)

9، یک منظره پسا آخرالزمانی وحشتناک را معرفی می‌کند، که در نتیجه یک جنگ عظیم بین انسان و ماشین ظاهر می‌شود. عروسک پارچه‌ای به نام ۹ (الایژا وود)، در ویرانه آینده گیر کرده است. او به سراغ عروسک‌های شماره‌دار دیگری با اندازه‌ها و شکل‌های مختلف می‌رود و با آن‌ها همکاری می‌کند تا از محیط زندگی‌شان جان سالم به در ببرد. از آن‌جایی که گروه کوچک با خطرات و دشمنان زیادی روبه‌رو می‌شوند، پیام نهایی این داستان در مورد شجاعت و دوستی است، چرا که آن‌ها در این راه، راز وجود خود را کشف می‌کنند.

شان آکر، کارگردان فیلم، وقت خود را برای راه‌اندازی دنیای متروک و خاکستری که توسط ماشین‌ها ساخته شده، تلف نمی‌کند. داستان زمانی شروع می‌شود که قهرمان داستان در کنار جسد مرده از خواب بیدار می‌شود و شاهد عواقب جنگ بشریت است. در این فیلم هیچ شخصیتی از مرگ در امان نیست و ماشین‌های هیولایی که زمین‌های خالی را پر می‌کنند، از نکات آشفته کننده فیلم هستند.

ایده استفاده از عروسک‌های پارچه‌ای به عنوان نوعی تمثیل برای تاریکی و محدودیت‌ها نیز، تداعی‌کننده دنیایی است، که کودکان در آن به جای بازی کردن با عروسک‌ها، درگیر دنیای بزرگسالان می‌شوند. این اثر اگرچه در باکس آفیس موفقیت چندانی نداشت، اما دو نامزدی جایزه بهترین جلوه‌های انیمیشن در یک فیلم بلند و بهترین طراحی تولید در یک فیلم بلند را دریافت کرد.

18. آکیرا (Akira)

45

«آکیرا» (Akira)، یکی دیگر از افسرده ترین انیمیشن های تمام دوران است. آکیرا شما را به توکیوی آینده می‌برد. جایی که شوتارو کاندا ۱۷ ساله و گنگ موتورسوارانش، کپسول‌ها، بر شهر حکومت می‌کنند، اما در همین حال، ناآرامی‌های سیاسی در همسایگی او در حال افزایش است. هنگامی که قدرت‌های حاکم بر شهر، کنترل را از دست می‌دهند، کپسول‌ها و جنبش مقاومت مجبورند که کاری درباره آن انجام دهند. زمانی که دولت تتسو یکی از اعضای گنگ را که توانایی‌های ذهنی بالایی دارد، دستگیر می‌کند؛ اوضاع برای کپسول‌ها و همچنین توکیو سخت می‌شود.

آکیرا یک شاهکار سایپر پانک است و شاید بهترین فیلم انیمه ساخته شده در نظر گرفته شود. تصاویر چشم نواز، هرج و مرج، شخصیت پردازی و همچنین خشونت گرافیکی به تصویر کشیده شده در فیلم، برای همه قابل هضم نیست. با این حال آکیرا سوالی را مطرح می‌کند: وقتی قدرت ویران‌گر می‌شود، چه اتفاقی می‌افتد؟ از تبدیل تتسو به یک هیولا تا تمدن شکننده توکیو، همه چیز نماد این واقعیت است که ما قادر به خلاقیت و هرج و مرج هستیم. این فیلم یکی از زیباترین فیلم‌های این ژانر است که تاکنون ساخته شده.

17. مزرعه حیوانات (Animal Farm)

46

«مزرعه حیوانات» (Animal farm)،  رمان معروف جورج اورول را به تصویر کشیده است. داستان حول گروهی از حیوانات مزرعه است، که در مزرعه جو، یک کشاورز نابکار، زندگی می‌کنند. آن‌ها تصمیم می‌گیرند، علیه کشاورز انسان خود شورش کرده و فضایی را برای حیوانات ایجاد کنند، که در آن بتوانند برابر و آزاد باشند اما به زودی، انقلاب از کنترل خارج می‌شود. خوک‌ها زمام رهبری را در دست می‌گیرند و شروع به سواستفاده از قدرت خود می‌کنند.

این فیلم هر مفهومی را که یک جامعه بر اساس آن ساخته شده، در نظر می‌گیرد. از تمایل به آرمان‌گرایی سیاسی گرفته تا فرو رفتن در خلا بی‌پایان فساد. همچنین پردازش موضوعاتی مانند ظلم، دیکتاتوری و رفتار ناعادلانه، بی‌آن‌که از عواقب تاریک‌تر توتالیتاریسم فرار کند، از دیگر نکاتی است که این فیلم، آن را به تصویر می‌کشد. پیام مهم این فیلم یک چیز است، قدرت فاسد می‌کند!

16. دیوار پینک فلوید (Pink Floyd: The Wall)

47

«دیوار پینک فلوید» (Pink Floyd: the wall)، این فیلم روایتی تخیلی از ساخت و تاثیری است، که آلبوم دیوار پینک فلوید، در سال ۱۹۷۹ بر هنرمند و مردم داشت. دیوار پینک فلوید، انیمیشن را با فیلم‌های لایو اکشن ترکیب می‌کند. در روند خلق آلبوم، پینک، ستاره مشهور راک، خود را تحت فشارهای شهرت و انزوا می‌بیند. هنگامی که او در این بحران روانی فرو می‌رود، می‌بیند که گذشته و یادآوری خاطرات، مانند دیواری در اطراف او رشد می‌کند.

این فیلم که یکی از افسرده ترین انیمیشن های تمام دوران است، می‌تواند از طریق سکانس‌های خیره کننده به مخاطب اجازه دهد، تا نگاهی اجمالی به جدایی هنرمند از واقعیت و حبس او در زندانی که ذهن اوست، بیندازد. از روزهای پر دردسر مدرسه پینک و روابط ناموفق او گرفته تا دوران کودکی آسیب‌زا در جنگ جهانی دوم، همه چیز در موسیقی نمادین این گروه راک، آشکار می‌شود. این تجربه دیوانه‌وار با توجه به پایان غم انگیز اولین خواننده اصلی آن‌ها، سید بارت، تراژدی خاصی را رقم می‌زند.

15. والس با بشیر (Waltz with Bashir)

48

«والس با بشیر» (Waltz with Bashir)، به نویسندگی، تهیه کنندگی و کارگردانی آری فولمن، روایتی دست اول از جنگ لبنان در سال ۱۹۸۲ است. در این داستان شخصیت اصلی در تسخیر خاطراتی از گذشته به ویژه سال‌هایی که به عنوان سرباز خدمت کرده است. او از طریق هیپنوتیزم و گفتگو با دیگرانی که خاطرات مشابهی با او دارند، واقعیت آن دوره را کنار هم می‌گذارد. این فیلم به دلیل ادغام عناصر واقعی با چندین مصاحبه که از جانبازان جنگ دریافت شده‌اند، قابل توجه می‌باشد.

تاثیر روانی جنگ‌ها بر افراد درگیر، دردناک و بسیار زیاد است. گاهی خشونت مشاهده شده به حدی شدید است، که ذهن در نهایت مانع از آسیب‌های ناشی از آن می‌شود. فلمن با همین واقعیت روبرو شده و با سوق دادن انیمیشن به قلمروهای ترسناک و واقع‌گرایی ناشناخته، تصویری از جنگ را که برای بسیاری دیده نشده بود، رونمایی می‌کند. فیلم با این ایده پیش می‌رود، که خاطرات آنچه را که حفظ می‌کنند، همان چیزی است که می‌پوسانند و تحریف می‌کنند. این فیلم جایزه بهترین فیلم خارجی را در جشنواره گلدن گلوب دریافت کرد و یکی از بهترین فیلم‌های لیست افسرده ترین انیمیشن های تمام دوران است.

14. روباه و سگ شکاری (The Fox and the Hound)

49

«روباه و سگ شکاری» (The fox and the hound)، چهارچوب معمولی دیزنی را شکسته و داستان یک توله روباه کنجکاو به نام تاد را، که توسط یک بیوه در مزرعه بزرگ می‌شود، روایت می‌کند. تاد با کوپر، سگ شکاری کنجکاو، دوست می‌شود. دوستی آن‌ها زمانی مورد آزمایش قرار می‌گیرد که طبیعت ذاتی روباه او را معرض خطر قرار می‌دهد و کوپر مجبور می‌شود، بین دوستی و طبیعت خاص گونه‌هایشان یکی را انتخاب کند.

با در نظر گرفتن تعداد زیاد کودکانی که در اثر مرگ بی‌رحمانه موفاسا در شیرشاه تحت تاثیر قرار گرفتند، جای تعجب نیست که فیلم محبوب دیگری از دیزنی با همان سبک و سیاق، دیدگان بینندگان را به خود جلب کند. موضوع اصلی روباه و سگ شکاری دوستی است، که توسط اختلافات ساختگی از بین می‌رود. این فیلم به دلیل پردازش این مضامین، به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های کودکان در دهه ۸۰ میلادی شناخته می‌شود.

13. آبی تمام عیار (Perfect Blue)

آبی تمام عیار (perfect blue)، داستان یک ستاره جوان پاپ ژاپنی، میما، است، که تصمیم می‌گیرد، حرفه خود را ترک کرده و به بازیگری روی بیاورد. وی کار خود را در بازیگری با ایفای نقش در یک برنامه تلویزیونی معمایی جنایی آغاز می‌کند؛ اما در همین زمان یک طرفدار افراطی، به نام مامورو اوچیدا، این تغییر حرفه را یک خیانت می‌بیند و شروع به تعقیب میما در فضای مجازی و واقعی می‌کند. این امر منجر به بدتر شدن سلامت روانی میما شده و او به زودی دچار اختلال تجزیه هویت شده و نمی‌داند چه چیزی واقعی است و چه چیزی نیست.

با در نظر گرفتن این‌که دنیای امروز چقدر دیجیتالی شده است، آبی تمام عیار را، می‌توان نمونه‌ای تکان دهنده از دنیای غم‌انگیز و دل‌گیر فرهنگ سلبریتی دانست. زندگی با شهرت، معایب خاص خود را دارد و ساتوشی کن، کارگردان این فیلم، تمرکز خود را به روی ناراحت کننده‌ترین شکلی که وجود دارد، می‌گذارد. در ادامه فیلم، میما با دشواری‌های تعیین اینکه چه چیزی واقعی است و چه چیزی محصول تخیل اوست، مواجه می‌شود و این امر به طور موثری بینندگان را در حالی که به اوج وحشت می‌رساند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. این انیمیشن نیز از بهترین‌های لیست افسرده ترین انیمیشن های تمام دوران است.

12. ترانه دریا (Song of the Sea)

50

«ترانه دریا» (song of the sea)، به کارگردانی تام مور، مخاطبانش را به ایرلند می‌برد. جایی که بن و خواهر کوچکش، سائورس، پس از مرگ مادرشان برای زندگی با مادربزرگشان، فرستاده می‌شوند. پس از آن‌که مشخص می‌شود، سائورس یک سلکی، یعنی موجودی با قابلیت تغییر شکل به فوک است، خواهر و برادرش تصمیم می‌گیرند تا از طریق دریا به خانه بازگردند؛ اما در سفر پرماجرای خود، به دنیای عجایب و پری‌ها کشانده می‌شوند. حال سائورس باید از توانایی‌های خود، برای برگرداندن تعادل بین دنیای پری‌ها و دنیای واقعی استفاده کند.

جلوه‌های بصری باشکوه، انیمیشن دقیق و موسیقی متن بهشتی این فیلم، از لیست افسرده ترین انیمیشن های تمام دوران، کافی است تا شما را به داستان زیبا و دلخراش آن بکشاند. فیلم تا حد زیادی درباره تاثیرات از دست دادن مادر بن و سائورس و افسردگی عمیقی است که پدرشان در آن فرو می‌رود. تا جایی که او نمی‌تواند از فرزندانش مراقبت کند.

بن عصبانی است و اغلب آن را بر سر خواهرش خالی می‌کنند، اما همچنین به او کمک کرده و از او مراقبت نیز می‌کند. در پایان متوجه می‌شویم که مادرشان نمرده است، اما خداحافظی اشک آلودی که آن‌ها باید به او بدهند، بی‌شک دل‌خراش است و پایان داستان را به کاوشی تلخ و شیرین درباره عشق و از دست دادن خانواده‌ تبدیل می‌کند

11. بالا (Up)

51

«بالا» (Up)، از آن رو به عنوان یکی از افسرده ترین انیمیشن های تمام دوران شناخته می‌شود، که در همان سکانس آغازین تماشاچیان را به گریه انداخت. داستان حول محور یک مرد ۷۸ ساله، به نام کارل فردیکسون است، که چیزی به جز تحقق رویای همسر فقیدش الی، برای نقل مکان به پارادیس فالز در آمریکای جنوبی را نمی‌خواهد. بنابراین او هزار بادکنک را به خانه خود می‌بندد، تا تمام خانه را به آن‌جا ببرد. هنگامی که او نقشه خود را اجرا می‌کند، ناخواسته با یک جهان‌گرد جوان، به نام راسل همراه می‌شود.

پیکسار تعداد زیادی فیلم احساسی ساخته است، اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند به اندازه بالا موفق باشند. غم و اندوه و تنهایی عمیق کارل با نوعی مراقبت به تصویر کشیده می‌شود، که قدردانی فوری از رویاهای ما و روابطی که در زندگی خود داریم را برمی‌انگیزد. فلش بک الی و کارل، ارزش یک عمر عشق را به نمایش می‌گذارد و این‌که نتوانسته‌اند با هم به پارادیس فالز بروند، ناراحت کننده است. برعکس، صعود تدریجی کارل از نفرت از خود به سمت شادی، سفری باورنکردنی و لذت‌بخش، برای تجربه است. بالا، دومین فیلم انیمیشن تاریخ سینما است، که در بخش بهترین فیلم اسکار نامزد شد.

10. مری و مکس (Mary and Max)

52

«مری و مکس» (Mary and max)، در دهه ۱۹۷۰ میلادی می‌گذرد، جایی که دوستی نامحتملی بین یک دختر ۸ ساله تنها و محروم در ملبورن و یک مرد افسرده چهل و چهار ساله، در شهر نیویورک شکوفا می‌شود. ماری و مکس به عنوان دوستان نامه‌ای، داستان‌های مشابهی دارند؛ یکی با اختلال وسواس فکری و سندروم آسپرگر و دیگری با تنهایی و غفلت و این چیزی است که آن‌ها را به هم پیوند می‌دهد.

منتقدان این فیلم را با عنوان “قابل توجه و تکان دهنده” تحسین کرده‌اند، اما فراتر از لایه پیوند و دوستی، این فیلم از لیست افسرده ترین انیمیشن های تمام دوران، به لایه‌های عمیق‌تر، مانند تنهایی و یافتن هدف در دنیایی می‌پردازد که برای افراد ناسازگار ساخته نشده است. کارگردان مطمئن است که صحنه‌ها را با شادی و کمدی القا می‌کند، اما نتیجه تلخ و شیرین آن، چیزی است که فیلم را بسیار غم‌انگیز می‌کند.

9. آنومالیسا (Anomalisa)

53

«آنومالیسا» (Anomalisa)، داستان مایکل استون یک سخنران انگیزشی است، که به سینسیناتی می‌رسد و امیدوار است زندگی بسیار خوبی را به عنوان مردی که الهام‌بخش دیگران است داشته باشد؛ اما در حالی که با زندگی مشترک خود دست و پنجه نرم می‌کند، در نهایت زندگی روزمره شهر را خفه‌تر از همیشه می‌یابد. مدت کوتاهی پس از ورود به هتل، او با لیزا، تنها کسی که در جهان احساس ناراحتی نمی‌کند، ملاقات می‌کند. ارتباط آن‌ها قوی‌تر می‌شود، زیرا او می‌خواهد تا زندگی خود را تغییر دهد.

با وجود تکنیک انیمیشن استاپ موشن، که لحن عجیب و غریبی را به روایت می‌افزاید، فیلمنامه کافمن، نویسنده داستان، در اینجا برنده است. او با گرفتن یک قهرمان افسرده از تنهایی اجتناب ناپذیر، چگونگی ابتدایی‌ترین ارتباطات انسانی را توضیح می‌دهد. این انیمیشن اولین انیمیشن با درجه سنی R است، که اسکار بهترین انیمیشن بلند را دریافت کرد.

8. صدای خاموش (A Silent Voice)

54

«صدای خاموش» (A silent voice)، از لیست افسرده ترین انیمیشن های تمام دوران، داستان شویا ایشیدا، قلدری که یک دانش آموز ناشنوای انتقالی را چنان قربانی می‌کند، که او مجبور به تغییر مدرسه می‌شود را دنبال می‌کند. احساس گناه، سال‌ها شویا را دنبال کرده و از آن‌جایی که زندگیش از کنترل خارج می‌شود، شویا به همان دختر می‌رسد. حال  سعی می‌کند، رابطه خود را با آن دختر بازسازی کند. این فیلم بر اساس مجموعه مانگایی به همین نام ساخته شده است.

صدای خاموش، به کارگردانی نئوکو یامادا، داستانی ناراحت‌کننده است، که به زخم‌های ماندگار قلدری، گناه و انزوا می‌پردازد. داستان‌گویی احساسی و فیلم‌برداری خیره‌کننده آن، نشان می‌دهد، که چگونه حتی کوچک‌ترین عمل ظالمانه در جوانی، می‌تواند هر دو طرف را تا بزرگسالی درگیر کند. در نهایت این داستان، یک داستان تاثیرگذار و جذاب است.

7. غول آهنی (The Iron Giant)

55

«غول آهنی» (the iron giant)، شما را به دوران جنگ سرد در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی می‌برد و داستان پسری ۹ ساله به نام هوگارث را دنبال کرده؛ که یک غول فلزی مرموز و عظیم را در جنگل‌های نزدیک خانه‌اش کشف می‌کند. غول بدون خاطره و برنامه، دوست هوگارث می‌شود، اما به زودی او توجه مقامات محلی را به خود جلب می‌کند. آن‌ها به ارتش اطلاع داده و در نهایت، تصمیم به دستگیری یا نابود کردن موجود فلزی می‌گیرند.

در ظاهر این فیلم، از لیست افسرده ترین انیمیشن های تمام دوران، یکی دیگر از داستان‌ها درباره یک دوستی بعید است؛ اما غول آهنی، با الهام از تد هیوز شاعر، به موضوعات سنگینی، مانند ترس، تعصب و معنای خارق‌العاده بودن، در دنیایی می‌پردازد که مستعد تخریب چیزی است که نمی‌تواند درک کند. پایان فیلم تنها با یک کلمه، می‌تواند اشک هر طرفداری را برانگیزد: “سوپرمن”

6. تپه خرگوش‌ها (Watership Down)

56

«تپه خرگوش‌ها» (watership down)، یکی از آن فیلم‌های انیمیشنی است که بر اساس یک کتاب کودک ساخته شده. هم کتاب و هم فیلم به طور غیر منتظره‌ای تاریک هستند. داستان فیلم درباره گروهی از خرگوش‌ها است، که در حال آماده شدن، برای فرار از محل زندگی‌شان که در اثر تهاجم انسان‌ها نابود شده، هستند. جستجوی آن‌ها برای یافتن یک خانه جدید، توسط دو خرگوش، هازل و فایور، انجام می‌شود. این دو در این راه از یک سیستم تمامیت‌خواه و یک حاکم ظالم بر تپه خرگوش‌ها مطلع می‌شوند.

این فیلم از لیست افسرده ترین انیمیشن های تمام دوران، یک ماجراجویی اکشن حماسی بود، که به دلیل محتوای خشونت آمیزش با جنجال‌هایی مواجه شد. به طوری که حتی در سال ۲۰۲۲ توسط سازمان سانسور فیلم بریتانیا طبقه‌بندی شد. حجم وحشیانه جنگ و مرگ، برای یک فیلم خانوادگی، بسیار تاریک است، اما پیام‌های در نهایت مثبت آن، پیرامون قدردانی از زندگی، این امر را متعادل می‌کند.

5. روز بسیار زیبایی است! (It’s Such a Beautiful Day)

57

«روز بسیار زیبایی است» (It’s such a beautiful day)، یک کمدی سیاه است که خاطره‌ای سورئال، از خاطرات شخصیت اصلی خود را بازسازی می‌کند. فیلم نقاشی‌های دست کشیده بیل را دنبال می‌کند، که در برخوردهایش با افراد عجیب و غریب، رابطه‌اش با مرگ و مبارزه بی‌پایان برای درک واقعیت، کشیده شده است. در اصل این فیلم مجموعه‌ای از سه فیلم کوتاه مجزا است، که توسط هرتسفلد، بین سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ تولید شده و با هم در یک روایت واحد تدوین شده‌اند.

در این لیست از افسرده ترین انیمیشن های تمام دوران، چندین فیلم وجود دارد که از طریق قهرمانان خود، به بررسی بحران‌های وجودی می‌پردازند. شاید دلیل آن، این است که گاهی اوقات زندگی می‌تواند، بسیار تیره و تار باشد. دان هرتسفلد، کارگردان، انیماتور، راوی و عکاس، تفکرات فلسفی خود را آن‌چنان با درخشندگی به نمایش می‌گذارد، که غیر ممکن است در آن لحظات نهیلیسم، خود را گم نکنید.

4.  طاعون سگ‌ها (The Plague Dogs)

58

«طاعون سگ‌ها» (The plague dogs)، داستان دو سگ به نام‌های اسنیتر و راوف را روایت می‌کند، که از یک آزمایشگاه تحقیقاتی در انگلستان دهه ۱۹۷۰ میلادی فرار می‌کنند و سعی دارند در روستایی که مملو از شکارچیان و خشونت است، زنده بمانند. آن دو که تحت نظر دانشمندان بزرگ شده‌اند، هرگز فرصتی برای زندگی در حیات وحش را نداشته‌اند و هنگامی که روباهی آن‌ها را تشویق به انجام این کار می‌کند، فقط با موانع بیشتری روبه‌رو می‌شوند.

این فیلم اقتباسی از رمان ریچارد آدامز است و چیزهای زیادی در مورد ظلم انسان به حیوانات را به تصویر می‌کشد‌. این‌که یک موجود بی‌صدا، در حال مبارزه با جهانی است، که با حقوق اولیه او مخالفت می‌کند، غم انگیز است؛ اما گنجاندن صحنه‌های مکرر شکنجه، مانند غرق شدن و احیا در فیلم، سطح کاملاً جدیدی از خشونت را به نمایش می‌گذارد. پایان مبهم فیلم، تجربه ناراحت‌کننده تماشای آن را دو چندان می‌کند.

3. جین پابرهنه (Barefoot Gen)

59

«جین پابرهنه» (Barefoot gen)، این فیلم از لیست افسرده ترین انیمیشن های تمام دوران، درام جنگی برای بزرگسالان است، که وقایع قبل از بمباران اتمی هیروشیما را از نگاه یک کودک به تصویر می‌کشد. جایی که جین و خانواده‌اش، برای زنده ماندن تلاش می‌کنند. از آن‌جایی که شرایط در شهر جنگ زده قبل از بمباران، ناامیدکننده و سخت است، آن‌ها مشاغل کوچکی را بر عهده می‌گیرند و به پدرشان کمک می‌کنند، اما هنگامی که بمباران رخ می‌دهد، هر کسی را که جین می‌شناسد در مقابل چشمانش از بین می‌رود. این فیلم بر اساس مانگایی به همین نام ساخته شده است و یک دنباله سینمایی دیگر نیز به نام جین پابرهنه ۲ (Barefoot gen2) دارد.

مخاطب درست از همان صحنه‌ای که بمب رها می‌شود، شاهد وحشت‌های رقیق نشده جنگ هسته‌ای به شکلی وحشتناک و واقع‌بینانه است. کارگردان، موری ماساکی، از تصاویر غافلگیرکننده سوختگی‌های تشعشع و گسترش بدن‌های بی‌جان استفاده می‌کند. به ویژه که این تصاویر با بقیه سبک هنری زیبا و معصومانه فیلم در تضاد است. جالب توجه آن است که کارگردان از تجربیات خود از زنده ماندن در بمباران هسته‌ای در دوران کودکی استفاده می‌کند و شاهکاری بی‌مانند به تصویر می‌کشد.

2. وقتی باد می‌وزد (When the Wind Blows)

60

«وقتی باد می‌وزد» (When the wind blows)، داستانی در مورد یک زوج مسن انگلیسی است که از واقعیت‌های جنگ هسته‌ای، بین اتحاد جماهیر شوروی و متحدان غربی بی‌اطلاع هستند. آن‌ها با پناه گرفتن در یک پناهگاه زیرزمینی، تصور می‌کنند که کاملاً از خطر نابودی ملت خود در امان هستند، اما کیفیت زندگی آن‌ها با تمام شدن تدریجی منابع کاهش پیدا می‌کند.

فیلم‌های مربوط به جنگ، معمولاً حول محور رویدادهای زندگی واقعی ساخته می‌شوند، اما جیمی موراکامی، کارگردان فیلم، فیلمی ضد جنگ ساخته، که در واقعیتی جایگزین می‌گذرد. این فیلم از رمان مصور ریموند بریگز اقتباس شده و درست مانند منبع اصلی فیلم در به تصویر کشیدن ابرهای قارچی و زندگی‌هایی که تحت تاثیر جنگ هسته‌ای قرار گرفته‌اند، به طرز دردناکی عمل می‌کند.

1. مدفن کرم‌های شب‌تاب (Grave of the Fireflies)

61

«مدفن کرم‌های شب‌تاب» (Grave of the fireflies) اولین فیلم از لیست افسرده ترین انیمیشن های تمام دوران است. این فیلم راوی داستان سیتا نوجوان و خواهر کوچکترش ستسکو، در ماه‌های پایانی جنگ جهانی دوم است. این خواهر و برادر، مادر خود را از دست می‌دهند و پدرشان در جنگ به سر می‌برند. حال آن‌ها به حال خود رها شده، باید با  عواقب چنین ویرانی عظیمی مقابله کرده و برای زنده ماندن تلاش کنند.

برخلاف بقیه فیلم‌های استودیوی جیبلی، این فیلم رویکردی تاریک در داستان‌سرایی دارد. کارگردان ایسائو تاکاهاتا، سعی می‌کند تا چگونگی عواقب جنگ را به شیوه‌ای که دیگران نمی‌توانند، بیان کند. شخصیت‌های اصلی فیلم به عنوان خواهر و برادر تمام تلاش خود را برای مراقبت از یک‌دیگر انجام می‌دهند، اما کمبود منابع باعث ظهور صحنه‌های تیره‌تر و تاریک‌تر می‌شوند. تمرکز نهایی بر معصومیت از هم پاشیده کودکان است. این فیلم به درستی نه تنها غم‌انگیزترین فیلم انیمیشن، بلکه یکی از غم‌انگیزترین فیلم‌های ساخته شده در تاریخ است.

سخن پایانی

هر چند انیمیشن‌ها معمولا به عنوان آثاری که برای کودکان ساخته می‌شوند، فرض شده‌اند، اما بسیاری از انیمیشن‌ها دارای مضامینی عمیق و تراژیک هستند که می‌تواند تاثیر زیادی بر مخاطبان بگذارند. در این لیست از افسرده ترین انیمیشن های تمام دوران، بیست انیمیشن غمگین را به شما معرفی کردیم تا با دنیای شگفت‌انگیز انیمیشن‌های غمگین و تاریک آشنا شوید.

منبع: مایکت

۴
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید