معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad

مجموعه تلویزیونی Breaking Bad ساخته وینس گیلیگان یک شاهکار تکرار نشدنی به شمار می‌آید که طرفدارانش را با وقایعی غیرقابل پیش بینی و جذاب مواجه کرده است.

کد خبر : ۱۸۶۴۳۸
بازدید : ۲۰۸۸

اگر خاطرتان بوده باشد، در مقاله “۱۵ سریالی که حتی یک فصل بد هم ندارند” به ساخته تحسین برانگیز و تکرار نشدنی وینس گیلیگان تحت عنوان Breaking Bad (افسارگسیخته) اشاره کردیم که با نقش آفرینی استادانه بازیگرانی نظیر برایان کرانستون و آرون پال با ۵ فصل بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ میلادی به نمایش در آمد و روایتی درام و جنایی را به معرض نمایش گذاشت که هر بیننده‌ای را مات و مبهوت شیوه داستان‌سرایی خود می‌کرد تا حدی که حتی امروزه نیز از میلیون‌ها طرفدار در سراسر جهان بهره برده است.

یکی از محبوب‌ترین و باکیفیت‌ترین مجموعه تلویزیونی‌های ساخته شده در قرن بیست و یکم حول محور معلم ساده‌ای که به سرطان دچار شده و برای آن که بتواند آینده خانواده‌ خود را در نبودش تامین نماید، قدم در مسیر تولید و تجارت مواد مخدر گذاشته و به چنان مرد بی‌رحم و خبیثی تبدیل می‌شود که حتی ابایی از کشتن انسان‌های اطرافش نخواهد داشت. روایت فراز و فرود انسانی که در طی ۲ دهه گذشته مدیوم تلویزیون را دگرگون کرده و یکی از به یاد ماندنی‌ترین داستان‌های ژانر خود را به ارمغان آورده است.

علی‌رغم آن که به معنای واقعی کلمه هیچ همانند و شبیهی را نمی‌توان برای Breaking Bad متصور شد، تاریخ مدیوم تلویزیون میزبان پخش آثار باکیفیتی با چنین حال و هوایی بوده است که از قضا هر کدام از آن‌ها به شیوه‌های گوناگونی مخاطبینشان را شیفته خود کرده‌اند.

به همین منظور نیز در مقاله امروز به سراغ ۱۵ سریال جذاب و دیدنی رفته‌ایم که قطعاً طرفداران ساخته شبکه AMC را شگفت‌زده خواهد کرد.

۱۵. مجموعه تلویزیونی Griselda

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad - گیمفا

در حالی که همگان سوفیا ورگارا را به سبب ایفای نقش جذابش در سریال کمدی خانواده مدرن به یاد می‌آورند اما امسال او یکی از دیوانه‌وارترین نقش آفرینی‌های تمام دوران را در مجموعه تلویزیونی Griselda رقم زده است.

اثری زندگی‌نامه‌ای حول محور زنی به نام گریسلدا بلانکو که یک قاچاقچی بدنام کلمبیایی بوده که با عنوان “مادرخوانده” شهرت پیدا کرده است. زنی که البته در بستری از سلسله رویدادهای کاملاً واقعی، به مانند والتر وایت از هیچ به همه چیز رسیده و دگرگونی شخصیتی دیوانه‌واری را تجربه می‌کند که نشات گرفته از گذشته تیره و تاریک وی بوده است.

در دوره و زمانه‌ای که محتوای آثار تلویزیونی کیفیت خود را فدای کمیت کرده‌اند، سر و کله سریالی به نام Griselda پیدا شده که یادآور دوران طلایی این مدیوم می‌باشد. آن هم با نقش آفرینی بی‌نظیر سوفیا ورگارا که زندگی دردناک و هولناک یک قاچاقچی مواد مخدر زن را به طرزی استادانه به تصویر کشیده است.

۱۴. مجموعه تلویزیونی Weeds

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad - گیمفا

ایده کلی افسارگسیخته روایتی جذاب و محبوب محسوب می‌شود که قاعدتاً می‌تواند در فیلم و سریال‌های مختلفی به کار گرفته شود. یکی از این آثار Weeds نام دارد که البته با المان‌های کمدی ترکیب شده است.

اثری حول محور زنی به نام نانسی باتوین، مادر بیوه‌ای که از شرایط مالی وحشتناکی برای امور زندگی رنج برده و به عنوان تنها حامی فرزندانش، چاره‌ای پیش روی خود نمی‌بیند جز این که وارد حوزه خرید و فروش مواد مخدر شود. به همین منظور نیز تجارت بسیار کوچکی را تدارک می‌بیند تا صرفاً بتواند خرج و مخارج زندگی را کنترل نماید.

تصمیمی که برخلاف خواسته وی پیش رفته و تجارت کوچک او به مرور گسترش پیدا کرده و موجب رقم خوردن اتفاقاتی غیرمنتظره و شوکه‌کننده برای او و خانواده‌اش می‌شود. Weeds برخلاف Breaking Bad خیلی خود را جدی نگرفته و موضوعات تاریک و شوکه‌کننده داستان را با روایتی کمدی به تصویر می‌شود که اثری متفاوت و تماشایی را خلق کرده است.

۱۳. مجموعه تلویزیونی Prison Break

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad - گیمفا

روایت درام و جنایی حتماً نباید حول محور مواد مخدر بوده باشد تا بتواند شما را به عنوان طرفدار Breaking Bad به سمت تماشای سریال‌های جدید سوق دهد. گاهاً اثری همچون Prison Break خود نیز یک ترند بزرگ محسوب می‌شود که پا به پای ساخته شبکه AMC در دوران خود مخاطبینش را شگفت‌زده کرده است.

سریالی غیرقابل پیش بینی و حیرت انگیز درباره مردی که به شکلی ناعادلانه متهم به قتل شده و حکم اعدام برایش در نظر گرفته می‌شود. زمانی که قانون چاره‌ای برای نجات وی پیدا نمی‌کند، برادر باهوش وی وارد میدان شده و با تتوی کل نقشه زندان بر روی بدنش به عنوان یک مجرم وارد میدان شده تا بلکه بتواند برادرش را از مرگی حتمی نجات دهد. علی‌رغم این که برخلاف Breaking Bad، سریال Prison Break طی فصل‌های بعدی با افت کیفیت مواجه می‌شود اما به صورت کلی با اثری ارزشمند و هیجان انگیز طرف هستیم که می‌تواند شما را حسابی سرگرم نماید.

۱۲. مجموعه تلویزیونی Barry

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad - گیمفا

قاعدتاً در طی سال‌های اخیر برای ۱ بار هم که شده نام سریال تحسین شده شبکه HBO یعنی Barry به گوشتان خورده است. اثری که روایت جذابی را حول محور زندگی ۲ گانه یک آدمکش به تصویر کشیده است.

در این سریال با آدمکش ناامید از زندگی به نام بری برکمن آشنا می‌شویم که به افسردگی دچار شده و گذراندن روزها هیچ جذابیتی برایش ندارد تا این که با حرفه بازیگری آشنا شده و نور امید در دلش روشن می‌شود. به همین منظور نیز برای آن که بتواند گذشته تیره و تاریک خود را پشت سر بگذارد، به ثبت نام در دوره بازیگری روی آورده که برخلاف تصوراتش، بار گناهانش بیخیال او نشده و دردسرهای بسیاری را برایش رقم می‌زند. نکته حائز اهمیت Barry در این است که قهرمان داستان مسیر شخصیت پردازی معکوسی را نسبت به والتر وایت تجربه کرده و در قامت یک آدمکش بی‌رحم سعی دارد تا بتواند زندگی ساده و آرامی را تجربه نماید.

۱۱. مجموعه تلویزیونی Ozark

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad - گیمفا

بر روی کاغذ Ozark شبیه‌ترین سریال به Breaking Bad توصیف می‌شود که همین مسئله در کنار کیفیت ستودنی‌اش یک موفقیت بزرگ را برای کمپانی نتفلیکس رقم زده است.

مجموعه تلویزیونی دست کم گرفته‌ شده‌ای حول محور مردی به نام مارتی بیرد که برای منفعت خانواده‌اش، به عنوان یک برنامه‌ریز مالی، با کارتل مواد مخدر شروع به همکاری کرده تا بتواند سرمایه‌ای را دست و پا نماید. با این حال پولشویی برای کارتل، دردساز شده و پرداخت بدهی به رئیس این باند خطرناک او را مجاب می‌کند تا اتفاقات مرگباری را در کنار خانواده‌اش تجربه نماید. Ozark سعی دارد تا به شکلی تلخ و دردناک، تاثیر سر و کار داشتن با جنایت‌کاران را در یک خانواده معمولی مورد بررسی قرار داده و عواقب آن را به معرض نمایش بگذارد که انصافاً هم نتیجه ارزشمند و تاثیرگذاری را در پی داشته است.

۱۰. مجموعه تلویزیونی Boardwalk Empire

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad - گیمفا

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که با آثاری سر و کار خواهیم داشت که برخی از آن‌ها خود در بحث داستان‌سرایی و شخصیت پردازی یک شاهکار تمام و کمال را رقم زده‌اند.

دستاوردی ارزشمند که در مواردی معدود آنطور که می‌بایست مورد توجه مخاطبین قرار نگرفته و به مانند افسارگسیخته سر و صدا به راه نینداخته است. مسئله‌ای که ما را با سریالی جذاب ولی نادیده گرفته شده Boardwalk Empire مواجه می‌کند. اثری که در دوره ممنوعیت الکل کشور ایالات متحده آمریکا و دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۳۰ میلادی جریان داشته و جنایت‌کاران، سیاست‌مداران و افسران پلیسی را به تصویر می‌کشد که با تجارت غیرقانونی الکل، زندگی‌شان گره خورده است. اگر فصل پایانی Boardwalk Empire را نادیده بگیریم، با سریال به شدت درگیر کننده‌ای طرف خواهیم بود که حول محور گروهی از شخصیت‌های مختلف جریان داشته و جزئیات زندگی غیرقانونی در برهه مهمی از تاریخ آمریکا را به تصویر کشیده است.

۹. مجموعه تلویزیونی Sons of Anarchy

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad - گیمفا

یکی از سریال‌هایی که در زمان پخش خود تبدیل به پدیده‌ای فرهنگی شد و حتی خلق و خوی مردم را نیز تحت تاثیر قرار داد، Sons of Anarchy نام دارد که از روایت داستان بسیار تیره و تاریکی بهره برده است.

روایت داستانی درباره یک گروه موتورسوار که خود را “فرزندان آشوب” خطاب کرده و اساساً تمام امور شهر خود را در دست گرفته‌اند. گروهی که از قاچاق اسلحه گرفته تا مواد مخدر، به کارهای مختلفی دست زده تا بتوانند زندگی خود را سپری نماید. نکته مهم و ارزشمندی که مجموعه تلویزیونی Sons of Anarchy به معرض نمایش می‌گذارد، رابطه بین شخصیت‌های متعددش می‌باشد که موجب خلق دنیایی منحصر به فرد شده که هر یک دغدغه‌ها و مشکلات خود را داشته و هر یک در ارتباط با گروه فرزندان آشوب سعی دارند تا رهایی خود را از بند این مشکلات رقم بزنند.

۸. مجموعه تلویزیونی Justified

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad - گیمفا

سریال Justified روایتی جنایی و درام را با حال و هوای وسترن ترکیب کرده که به مدت ۶ فصل می‌تواند لحظات نابی را برای شما به عنوان بیننده رقم بزند.

سریالی درباره مارشالی آمریکایی به نام ریلان گیونز که از روش‌های غیرمعمولی برای اجرای قانون و برقراری امنیت استفاده می‌کند؛ مسئله‌ای که پای او را به زادگاهش در شهر هارلن باز کرده است. جایی که مملو از جنایت‌کاران محلی بوده و مارشال داستان برای حفظ امنیت همشهری‌های خود مجبور می‌شود تا با اتفاقات مرگبار مختلفی دست و پنجه نرم نماید. Justified و دنباله آن به نام Justified: City Primeval که اخیراً ساخته و پخش شده، یک مجموعه ارزشمند برای دوست داران دوران طلایی وسترن محسوب می‌شود که از همان قسمت‌های نخست، کیفیت بالای خود را تمام و کمال ثابت کرده و مخاطب را با خود همراه می‌کند.

۷. مجموعه تلویزیونی The Shield

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad - گیمفا

یکی از نکات جالب توجه Breaking Bad به شیوه روایت واقع‌گرایانه‌اش مربوط شده است. مسئله‌ای که پای سریال همه چی تمام دیگری به نام The Shield را به ماجرا باز می‌کند که از کیفیتی مثال‌زدنی برخوردار بوده و در کمال تاسف، آن بازخوردی که لایقش بوده را دریافت نکرده است.

اثری من باب رویارویی دیوانه‌وار نیروهای پلیس با جنایت‌کاران که مفهوم “خیر و شر” را به چالش کشیده و نشان می‌دهد حتی نیروهای پلیس نیز گاهاً می‌توانند تا چه اندازه بی‌رحم و خبیث جلوه نماید. نیروهای پلیسی که فارغ از بحث شکنجه روحی و جسمی مجرمین، برای دستیابی به اهداف خود هیچ خط قرمزی نداشته و به راحتی آب خوردن می‌توانند حتی خباثتی فراتر از خود جنایت‌کاران داشته باشند. The Shield به مانند افسارگسیخته از شخصیت اصلی خاکستری بهره می‌برد که در صورت لزوم می‌تواند اعمال نابخشودنی شوکه‌کننده‌ای را رقم زده و در بستری از روایت داستان بی‌نقص و اعتیادآور، مخاطبینش را حسابی به وجد بیاورد.

۶. مجموعه تلویزیونی Narcos

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad - گیمفا

در حالی که وینس گیلیگان سعی داشت تا از والتر وایت در قامت شخصیتی فانتزی، برای روایت داستانی شوکه‌کننده بهره بگیرد، سریال Narcos به نمایش زندگی تاجر مواد مخدری می‌پردازد که در دنیای واقعی می‌تواند هر انسانی را به ترس و وحشت دچار نماید.

پابلو اسکوبار یکی از بدنام‌ترین افراد تاریخ بشر به شمار می‌رود که در مسیر تجارت کوکائین قدم گذاشت و به میلیاردی تبدیل می‌شود که صرفاً برای گرم کردن خانواده‌اش ابایی از سوزاندن میلیون‌ها دلار از پول خود را نداشته است. مردی که حتی در سیاست نیز ورود کرد و به حدی از قدرت دست یافت که چه بسا جایگاه ریاست جمهوری کلمبیا را نیز تحت الشعاع قرار داد. سریال تحسین شده Narcos مامورانی را به تصویر می‌کشد که در ماموریتی غیرممکن، سعی دارند امپراتوری پابلو اسکوبار را نابود کرده و به شرارت‌های وی پایان دهند. اثری که قطعاً شما را با واقعیات هولناکی از تجارت مواد مخدر آشنا کرده و فردی را به معرض نمایش می‌گذارد که اعمال حتی والتر وایت نیز به گرد پایش نخواهد رسید.

۵. مجموعه تلویزیونی Peaky Blinders

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad - گیمفا

پس از معرفی چندین و چند سریال تماشایی آمریکایی، بد نیست تا کمی فاصله گرفته و به سراغ بریتانیا برویم که بستری ایده‌آل برای روایت داستان سریال Peaky Blinders بوده است.

سریالی که ما را به دوران پس از جنگ جهانی اول در شهر بیرمنگام می‌برد؛ جایی که برادران شلبی سعی دارند تا باند خیابانی خود را تشکیل داده و عملاً یک تجارت خانوادگی زیرزمینی را بنیان‌گذاری نمایند. تصمیمی که آن‌ها را با رقیبان و دشمنان سرسخت و خطرناکی روبرو کرده و تامی شلبی به عنوان رهبر تسلیم ناپذیر و باهوش این باند، وظیفه دارد تا خانواده‌اش را از هرگونه تهدیدی در امان نگه دارد. Peaky Blinders با نقش آفرینی تماشایی کیلین مورفی در قامت شخصیت اصلی، دوران کمتر دیده شده‌ای از تاریخ را برای روایت داستان خود انتخاب کرده تا دنیای جنایت‌کارانه‌اش را پایه‌گذاری نماید و برای دوست‌داران Breaking Bad به عنوان جایگزینی برحق و ارزشمندی شناخته می‌شود.

۴. مجموعه تلویزیونی Fargo

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad - گیمفا

برخلاف باقی سریال‌های معرفی شده در این مقاله، Fargo سریالی محسوب می‌شود که نه تنها براساس فیلم برنده جایزه اسکار ساخته شده است، بلکه اساساً هر فصل آن روایت متفاوتی داشته و خط داستانی و بازیگران کاملاً جدیدی را شامل می‌شود.

به مانند Breaking Bad سریال Fargo نیز سعی دارد تا حول محور زندگی افراد ساده و عادی جامعه تمرکز کند که از سر ناچار به دنیای جنایت‌کاران ورود کرده و در نهایت به اعمالی دست می‌زنند که می‌توان انسانیت آن‌ها را زیر سوال ببرد. سریالی جذاب، منحصر به فرد و غیرقابل پیش بینی که اگرچه به سبب روایت متفاوت در هر فصل، زمان بسیار کمی برای بسط و گسترش داستان و شخصیت‌هایش در اختیار دارد اما این مسئله به هیچ عنوان مانعی برای کیفیت بالای آن نشده و مخصوصاً در فصل‌های اول و دوم یک شاهکار به تمام معنا را شاهد هستیم که شخصیت‌های شرور دلهره‌آوری را به معرض نمایش گذاشته است.

۳. مجموعه تلویزیونی The Sopranos

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad - گیمفا

در جذابیت و ستایش مجموعه تلویزیونی The Sopranos باید همین را گفت که با یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای انتخاب بهترین سریال‌ تمام دوران طرف هستیم که شخصیت نمادینی را به معرض نمایش گذاشته که چه بسا محبوبیتی بسیار فراتر از والتر وایت داشته است.

اثری حول محور زندگی مردی به نام تونی سوپرانو با نقش آفرینی فراموش نشدنی جیمز گاندولفینی فقید که ریاست یک باند خلافکار بسیار بزرگ را بر عهده داشته و در عین حال می‌بایست تا خانواده شخصی خود را نیز سر و سامان دهد. تلاش تونی برای ایجاد تعادل میان ۲ وجه زندگی‌اش و رویارویی او با موانع و مشکلات مختلفی که زندگی جنایت‌کارانه بر سر راهش قرار می‌دهد، موجب شده تا شاهد داستانی به شدت درگیر کننده و اعتیادآور باشیم که اگر بتوانید با لحن آرام و کند The Sopranos در فصل‌های ابتدایی کنار بیایید، با شاهکاری طرف خواهید بود که تا مدت‌ها ذهن شما را به خود درگیر خواهد کرد.

۲. مجموعه تلویزیونی The Wire

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad - گیمفا

اگر شیوه داستان‌سرایی The Shield برای نمایش رویارویی قانون‌مداران و جنایت‌کاران مورد پسند شما واقع شده، پس باید به سراغ شاهکار دیگری از مدیوم تلویزیون به نام The Wire بروید که از بار درام بسیار بیشتری برخوردار بوده است.

سریالی جذاب، منحصر به فرد و تکرار نشدنی که به شکلی قابل ستایش، سعی دارد تا هر ۲ جنبه قانون را از دید جنایت‌کار و پلیس نمایش دهد. سریالی که شهر بالتیمور را به عنوان شخصیت اصلی داستان معرفی کرده و مملو از پلیس، دلالان مواد مخدر و جنایت‌کارانی است که برای تصاحب این شهر و نابودی رقبا، دست به انجام بدترین کارهای ممکن زده و مخاطب را در بهت و حیرت شیوه داستان‌سرایی خود فرو می‌برد. The Wire را می‌توان به عنوان شاهکاری در ژانر خود خطاب کرد که هر فصل از آن جنبه متفاوتی از شهر بالتیمور را به معرض نمایش گذاشته و چندین و چند خط داستانی را شامل می‌شود که هر کدام می‌تواند تا مدت‌ها ذهن شما را به خود درگیر نماید.

۱. مجموعه تلویزیونی Better Call Saul

معرفی ۱۵ سریال دیدنی و جذاب برای طرفداران Breaking Bad - گیمفا

سریال Breaking Bad به حدی خاص و منحصر به فرد است که گزینه یک این مقاله را تنها و تنها می‌توانیم به اثری اختصاص دهیم که بیشترین شباهت را با آن داشته باشد: یعنی اسپین‌آفی به نام Better Call Saul که در همان دنیا با شخصیت‌هایی مشابه جریان داشته است.

این اسپین‌آف ما را با زندگی پرفراز و نشیب وکیل محبوب افسارگسیخته یعنی سال گودمن/جیمز مورگان مک‌گیل آشنا می‌کند که توسط باب ادنکیرک به طرزی افسانه‌ای نقش آفرینی شده است. مردی که به شکلی غیرمنتظره سر از حرفه وکالت در آورد و نهایتاً آشنایی او با والتر وایت زندگی‌اش را برای همیشه دستخوش تغییر می‌کند تا رخدادهای مرگبار و بسیار تکان‌دهنده‌ای را پشت سر بگذارد. Breaking Bad به حدی بی‌نقص و تحسین برانگیز ظاهر شده که عملاً نمی‌توان جایگزینی برای آن در نظر گرفت.

با این حال وینس گیلیگان و تیم او با ساخت Better Call Saul نه تنها شاهکاری در همان حد و اندازه را تکرار کردند، بلکه چه بسا موفقیت‌هایی فراتر از افسارگسیخته را نیز رقم زده‌اند که در بحث روایت داستان می‌تواند پا را فراتر از مجموعه اصلی گذاشته و حتی طرفداران ۲ آتیشه و سخت پسندش را نیز حسابی به وجد آورده و رضایت صددرصدی آن را در پی داشته باشد.

منبع: گیمفا

۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید