(ویدیو) اگر سیاره های زحل و مشتری با هم برخورد کنند چه می شود؟

(ویدیو) اگر سیاره های زحل و مشتری با هم برخورد کنند چه می شود؟

سیاره های زحل و مشتری جزو غول های گازی منظومه شمسی ما هستند. به آنها غول گازی می گویند چون هم بزرگ هستند و هم اینکه مانند زمین ما از سنگ و خاک درست نشده اند بلکه حجم عمده عناصر تشکیل دهنده آنها از گاز است.

کد خبر : ۱۳۸۱۶۳
بازدید : ۲۸۶

راهنماتو نوشت: زحل و مشتری بزرگترین سیاره های منظومه شمسی هستند اما اگر این دو سیاره با هم برخورد کنند چه اتفاقی رخ خواهد داد؟ هم برای منظومه شمسی هم برای خود این دو سیاره؟

پیش از پاسخ دادن به سوالات بالا اول از همه چیز باید یادآور شویم که سیاره های زحل و مشتری جزو غول های گازی منظومه شمسی ما هستند. به آنها غول گازی می گویند چون هم بزرگ هستند و هم اینکه مانند زمین ما از سنگ و خاک درست نشده اند بلکه حجم عمده عناصر تشکیل دهنده آنها از گاز است.

بله، گاز! بنابراین اگر تصور می کردید که مثلا می توانید مانند مریخ روی مشتری فرود بیائید کاملا در اشتباه هستید چون اصولا سطحی وجود ندارد که بخواهید روی آن فرود بیائید.

پس مجددا تاکید می کنیم که هر دو سیاره زحل و مشتری تقریباً کاملاً گازی هستند و عمدتاً از هیدروژن و هلیوم تشکیل شده اند. بنابراین اگرچه ممکن است این دو سیاره هسته جامد داشته باشند اما هیچ انتقال شدیدی بین لایه های سطح آنها وجود ندارد و در واقع شما در آن فرو خواهید رفت. اما سیاره هایی که مانند زمین سطح ندارند و در واقع گاز هستند اگر با هم برخورد کنند چه می شود؟

خوب در اینجا باید یک مقایسه بین دو سیاره هم داشته باشیم. مشتری سه برابر زحل جرم داد و حجم آن نیز دو برابر بیشتر است. مشتری همچنین سریعتر حرکت می کند. سرعت چرخش مشتری به 13.07 کیلومتر بر ثانیه (8.1 مایل بر ثانیه) می رسد، در حالی که زحل تنها با سرعت 9.69 کیلومتر بر ثانیه (6 مایل بر ثانیه) می چرخد.

زحل مسلح است!

اما زحل هنوز یک برگ برنده برای مبارزه دارد؛ در دو حلقه آن، حداقل 150 قمر وجود دارد که می تواند سلاح های این سیاره در نبرد تن به تن با مشتری باشند. اگر این سیاره به هم نزدیک شوند، کشش گرانشی قوی مشتری باعث می شود که این قمرها، مهتاب ها، سنگ ها، غبار و یخ به سمت آن شتاب بگیرند و همچون شهاب سنگ به سطح مشتری برخورد کنند.

 این همان چیزی است که وقتی دنباله دار، شومیکر-لوی 9، در سال 1994 با مشتری برخورد کرد، اتفاق افتاد. در اصل، این دنباله دار تقریباً 2 کیلومتر (1.2 مایل) عرض داشت. این دنبال دار در مسیر خود به مشتری تکه تکه شد.

این قطعات با نیروی 300 میلیون بمب اتمی به مشتری کوبیده شدند و آن دمای جوی مشتری را تا نزدیک به 40000 درجه سانتیگراد (72000 درجه فارنهایت) گرم کرد. حالا فکرش را بکنید تیتان، بزرگترین قمر زحل، بیش از دو هزار برابر بزرگتر از این دنباله دار است. بنابراین فقط نیروی برخورد همین قمر با مشتری بسیار زیاد خواهد بود.

16

خوب، بالاخره چه می شود؟

اگر مشتری و زحل با هم برخورد کنند، شروع به ادغام می کنند. جو آنها مخلوط می شود. این امر باعث افزایش دما در لایه های بالایی جو غول گازی می شود. آنقدر گرم می شود که مشتری یک واکنش شیمیایی را تجربه می کند و آهن، سیلیکات و حتی آب بیشتری به دست می آورد.

در نهایت مشتری زحل را جذب خواهد کرد (یا حداقل بیشتر آن را). پیش از این، دانشمندان دانشگاه Sun Yat-Sen در چین سناریویی را در مورد اتفاقی که در برخورد یک جنین سیاره‌ای عظیم، تقریباً ده برابر زمین، با مشتری در چهار و نیم میلیارد سال پیش رخ داد، مدل‌سازی کرده بودند.

در مدل آنها برخورد آنقدر پرانرژی بود که هسته فشرده اولیه مشتری را از بین برد. سپس این برخورد هسته رقیق تری را تشکیل داد که از ترکیب متراکمی از هیدروژن فلزی مایع و هلیوم تشکیل شده بود.

اما اگر مشتری با زحل برخورد کند، آن رویداد ده برابر بزرگتر خواهد بود. مقادیر زیادی از مواد در فضا پخش می شود. و سپس تمام آن مواد در یک جرم سیاره ای واحد جمع می شوند که ما آن را مشتری جدید یا ژوپیتورنوس می نامیم (ادغام زحل و مشتری).

و شاید این سیاره جدید بیش از آنچه انتظار داریم در منظومه شمسی مشکل ایجاد کند. گاهی از مشتری به عنوان یک ستاره شکست خورده یاد می شود.

این به این دلیل است که اندازه و ترکیب آن شبیه یک کوتوله قهوه ای است. اما ژوپیتورنوس عظیم تر و فشار داخلی بالاتری خواهد داشت. اگر دما به اندازه کافی بالا باشد، این می تواند باعث همجوشی هسته ای در هسته آن شود. و به زبان ساده تر ژوپیتورنوس  می تواند تبدیل به یک ستاره شود.

تولد یک ستاره جدید در منظومه شمسی ما!

تصور کنید صبح از خواب بیدار شوید و دو خورشید را در آسمان ببینید. قبلا چنین تخیلی را با فیلم جنگ ستارگان تجربه کرده بودیم اما این موضوع چنان که فکر می کنید جذاب نیست.

تأثیر دو ستاره در همسایگی سیاره ما بسیار زیاد خواهد بود. حتی می تواند به معنای پایان زندگی روی زمین باشد. اما هنوز وقت ترسیدن نیست، اگر این دو سیاره با هم ادغام شوند، جرم سیاره جدید تنها 30 درصد بیشتر از مشتری خواهد بود. برای اینکه همجوشی هسته ای مشتعل شود، این سیاره باید به جرم 75 مشتری برسد.

بنابراین زندگی روی زمین ادامه خواهد داشت. اما این یک نمایش دیدنی خواهد بود که تن‌ها گاز و زباله از آن خارج می‌شود. شاید همه اینها توسط خورشید سوزانده شود و پایانی زیبا و درخشان برای زحل آنطور که می‌شناختیم بدهد.

حجم ویدیو: ۷.۶۷M | مدت زمان ویدیو: ۰۰:۰۲:۴۳ دانلود ویدیو
۹
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید